Zemřel Boris Hybner (5. 8. 1941 Vyškov – 2. 4. 2016 Praha), mim, herec, režisér, scenárista, vysokoškolský pedagog, spolu s Ctiborem Turbou a Bolkem Polívkou zakladatel moderní české pantomimické školy.
Po maturitě nastoupil do chemičky v Litvínově, záhy se však přesunul do tehdejšího Gottwaldova, kde studoval zemědělskou a poté pedagogickou školu. Přes zkušenost s těmito obory se jeho první divadelní vystoupení na veřejnosti uskutečnilo v rámci angažmá v souboru Ladislava Fialky v Divadle na zábradlí v roce 1964.
Některým mladým mimům se však Fialkovo pojetí pantomimy nezamlouvalo, připadalo jim příliš mrtvé. Fialkova pantomima, vycházející z tradic a z tvorby Marcela Marceaua, jim připadala zakonzervovaná jako klasický balet.
V roce 1966 založil Boris Hybner spolu se Ctiborem Turbou soubor Pantomima Alfréda Jarryho. S inscenací Na konci zahrady jménem Hollywood procestoval svět, úspěch slavil například v Nizozemí. Přestože Hybner i Turba chtěli zmodernizovat pantomimu tak, aby byla přístupná současnému publiku, každý si představoval jinou cestu. Mezi oběma rebely proti pohybové klasice došlo k roztržce a rozchodu.
Přes bohémský život, který Boris Hybner vedl, je to on, kdo je považován za otce moderní pantomimy. „Bez jeho přínosu, nasazení a smyslu pro improvizaci by současní mimové pantomimu asi nedělali,“ říká mim Václav Strasser. „Boris Hybner zpřítomnil pantomimu a němou grotesku současnému divákovi,“ dodává Strasser.
Při setkáních s ruským klaunem Leondiem Jengibarovem, který na přelomu 60. a 70. let často jezdil do Prahy, připravil Hybner sedm grotesek, které uváděl pod souhrnným názvem Pudink.
Později sedm grotesek z Pudinku zredukoval na tři dvacetiminutové etudy, a to „Ve vlaku“, „Klavírista“ a „Chirurg“, které uváděl pod souhrnným názvem Grotesky naboso.
V Branickém divadle pořádal improvizační večery Mim session. Poslední se měla konat v listopadu 1989, ale byla zrušena z důvodu revolučních událostí. A to byl konec vzestupu jeho umělecké kariéry.
V letech 1990 – 1996, tedy plných šest sezón, vedl komerční Studio Gag na Národní třídě. Přes obrovské nasazení jeho, dcery a zetě Alexandra Rašilova, muselo Studio Gag ukončit činnost.
V posledních letech se často objevoval v menších rolích ve filmech. Hrál například ve snímcích Pelíšky, Pupendo, U mě dobrý v pohádkách jako Čert ví proč či v televizním seriálu Přístav. Spolupracoval také na snímku Klauni (2013) Viktora Tauše. Pro film napsal a režíroval všechny klaunské výstupy a jeho vzpomínky byly inspirací pro scénář Petra Jarchovského.
Od roku 1997 působil jako pedagog na HAMU, v roce 2008 byl jmenován profesorem. Katedru pantomimy vedl v letech 1999 – 2010.