Čí jsou Rauovy děti, pane Rau?

© NTGent

Sou­bor šes­ti tex­tů, kte­ré vznik­ly v reak­ci na insce­na­ci Medea’s Chil­dren reži­sé­ra Mila Raua uve­de­nou na fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky 2024, před­sta­vu­je širo­ké spek­trum kri­tic­kých pří­stu­pů a názo­ro­vých sta­no­vi­sek k umě­lec­kým i etic­kým aspek­tům toho­to pro­vo­ka­tiv­ní­ho diva­del­ní­ho díla. Auto­ři tex­tů – Ale­na Sar­kis­si­an, Pavel Janou­šek, Vla­di­mír Hulec, Vero­ni­ka Holeč­ko­vá a zno­vu Pavel Janou­šek (ve „Sko­ro­od­po­vě­di“) – se věnu­jí jak for­mál­ním ino­va­cím insce­na­ce, tak otáz­kám repre­zen­ta­ce nási­lí, prá­ce s dět­ský­mi her­ci a pro­ble­ma­ti­ce anga­žo­va­nos­ti, auten­ti­ci­ty a mani­pu­la­ce v sou­čas­ném divadle.

Jed­not­li­vé pří­spěv­ky se roz­pro­stí­ra­jí na šká­le mezi nad­še­nou obha­jo­bou režij­ní odva­hy (Hulec, Holeč­ko­vá), přes ana­ly­tic­ký odstup (Sar­kis­si­an), až po důraz­né zpo­chyb­ně­ní umě­lec­kých i morál­ních mezí (Janou­šek). Tex­ty vyni­ka­jí i for­mál­ní roz­ma­ni­tos­tí – od recen­zí přes pole­mi­ku až po iro­ni­zu­jí­cí esej.

Před­po­sled­ní část série v roz­ho­vo­ru s reži­sé­rem Milo Rau­em při­ná­ší klí­čo­vé vhle­dy do jeho umě­lec­ké filo­zo­fie a zámě­rů. Ote­ví­rá tak zásad­ní otáz­ky: Co je diva­dlo? Co může a má zob­ra­zo­vat? A proč v něm dnes potře­bu­je­me dět­ské her­ce, nási­lí, mýty i smrt?

© NTGent

Milo Rau: Opuš­tě­ní je hor­ší než smrt

Pro­vo­ka­tiv­ní švý­car­ský reži­sér Milo Rau ve své nové diva­del­ní insce­na­ci Medea’s Chil­dren zpra­co­vá­vá mož­ná nej­tem­něj­ší pří­běh západ­ní kul­tu­ry, Eurí­pi­do­vu tragé­dii Méde­ia pojed­ná­va­jí­cí o mat­ce, kte­rá zabi­je své dvě děti. Ve své adap­ta­ci při­vá­dí Rau na jeviš­tě děti, kte­ré zabí­je­jí a jsou zabí­je­ny. „Emo­ce dove­de­né do kraj­nos­ti zesi­lu­jí úči­nek sdě­le­ní a při­ná­še­jí hlub­ší pochopení.“

V insce­na­ci Medea’s Chil­dren vystu­pu­je šest nepro­fe­si­o­nál­ních her­ců ve věku od 8 do 13 let, kte­ří hra­jí role dětí i dospě­lých. Proč jste se po osmi letech od své hry o bel­gic­kém pedo­fi­lo­vi Mar­cu Dutrou­xo­vi Five Easy Pie­ces vrá­til k jevišt­ní prá­ci s dětmi?

V antic­kých tragé­di­ích jsou děti odsou­ze­ny k mlče­ní, přes­to­že klí­čo­vým momen­tem těch­to her jsou prá­vě rodin­ná dra­ma­ta. V insce­na­ci Medea’s Chil­dren jsem se pro­to roz­ho­dl tuto křiv­du napra­vit, a to radi­kál­ně, jak je mým zvy­kem. Hra vyja­dřu­je názo­ry dětí na „dospě­lá“ téma­ta lás­ky, roz­cho­du, smr­ti a kon­ce svě­ta. Při­ve­dl jsem tedy na jeviš­tě mís­to dospě­lých her­ců děti, abych jim k tomu posky­tl ten nej­lep­ší prostor.

Je Méde­ia ve vašem poje­tí strůj­ky­ní zla, nebo obětí?

Ani jed­ním. Odmí­tám sou­dit pří­běh nebo posta­vy, kte­ré v něm vystu­pu­jí. V Medea’s Chil­dren jsme pro­po­ji­li osud antic­ké hrdin­ky se sku­teč­ným trest­ným činem, kte­rý se stal nedáv­no v Bel­gii, abychom divá­ko­vi umož­ni­li hlub­ší vhled do nezná­mých kon­čin duše. Oba pří­běhy dová­dě­jí všem zná­mé poci­ty do kraj­nos­ti a tím zesi­lu­jí úči­nek sdě­le­ní. Sna­ží­me se při­stu­po­vat k hlav­ní hrdin­ce s co nej­vět­ším pocho­pe­ním, přes­to­že udě­la­la to nej­straš­něj­ší, co si lze u mat­ky před­sta­vit. Jen­že když vás opus­tí milo­va­ná oso­ba, je to hor­ší, než kdy­by umře­la. A prá­vě ten­to stav, hor­ší než smrt, pro­ží­vá Méde­ia. Vraž­da vlast­ních dětí a sebe­vraž­da pro ni před­sta­vu­je únik a záro­veň pomstu. To, že násil­né činy vyko­ná­va­jí děti, dodá­vá naší insce­na­ci dal­ší význa­mo­vou rovi­nu. Zna­jí sice dět­skou lás­ku, ale nikdy nepo­cí­ti­ly tak hlu­bo­kou bolest, jako když vás opus­tí oso­ba, již milu­je­te. S dět­ský­mi her­ci jsme hru důklad­ně pro­bí­ra­li a jejich postoj je jas­ný: Oprav­do­vá máma by svo­je děti nikdy nezabila.

© NTGent

Ve své insce­na­ci expli­cit­ně uka­zu­je­te, jak Méde­ia vraž­dí své děti. Zob­ra­zo­vá­ní extrém­ní­ho nási­lí na jeviš­ti je jed­ním z typic­kých prv­ků vašich děl. Jaký má pro vás význam?

Pod­stat­né není zob­ra­ze­ní nási­lí jako tako­vé­ho, ale hle­dá­ní jeho hlub­ší­ho smys­lu. Sou­čas­ná spo­leč­nost je plná nási­lí, kte­ré je mno­hem kru­těj­ší, než co se ode­hrá­vá na jeviš­ti. Zásad­ní otáz­ka, kte­rou řeší­me i v této insce­na­ci, se asi popr­vé obje­vi­la při zkou­še­ní mé hry Rodi­na: Pokud bys­te dospě­li k pře­svěd­če­ní, že spo­leč­nost ztra­ti­la jaký­ko­li smy­sl a cíl a vy jste jen lout­kou sto­jí­cí nad pro­pas­tí, do kte­ré se nut­ně zří­tí­te, jen neví­te přes­ně kdy, chtě­li bys­te, aby vaše děti žily v tako­vém svě­tě? Když jsme o tom mlu­vi­li s dět­ský­mi her­ci vystu­pu­jí­cí­mi v Medea’s Chil­dren, vel­mi dob­ře tomu rozu­mě­li. Chá­pa­li tře­ba, že pro pře­ži­tí pla­ne­ty by bylo lep­ší, kdy­by lid­stvo zanik­lo. Byli by ale rad­ši, kdy­by k tomu došlo až potom, co umřou. Budouc­nost vidí čer­ně, ale na dru­hou stra­nu věří, že jejich gene­ra­ce pře­ži­je, že to ješ­tě těs­ně zvlád­ne. Přes­ně tak­to pře­mýš­lí­me o svě­tě: Víme, že zanik­ne, ale blá­ho­vě věří­me, že my tomu ješ­tě unikneme.

Insce­na­ce Medea’s Chil­dren je pro­lo­gem k fes­ti­va­lu antic­ké­ho diva­dla ALL GREEKS FESTIVAL, v jehož rám­ci budou po celém Gen­tu ode­hrá­na dopo­led­ní před­sta­ve­ní všech 32 docho­va­ných řec­kých tragé­dií. Těší­te se na tuto udá­lost? [Fes­ti­val se ode­hrál v ter­mí­nu 1. 5. 2024 – 23. 6. 2024, pozn. red.]

Pro mě je to dět­ský sen. Vtip­né je, že k tomu, aby se mi spl­nil, jsem zřej­mě musel nejdřív ode­jít z funk­ce umě­lec­ké­ho ředi­te­le gent­ské­ho národ­ní­ho diva­dla (smích). Prv­ní diva­del­ní hra, kte­rou si pama­tu­ji, bylo ven­kov­ní před­sta­ve­ní Moliè­ro­vých Uče­ných žen (Les Fem­mes Savan­tes). Byl večer, slun­ce zapa­da­lo a kolem nás tepal ruch měs­ta. Diva­dlo se zro­di­lo v ple­né­ru. Někdy poz­dě­ji jsem se pro­chá­zel ran­ní Paří­ží a v par­ku dáva­li Shake­spea­ra. A já jsem popr­vé rozu­měl kaž­dé­mu slo­vu. Celou dobu jsem dělal věci opač­ně. Kaž­dý den bychom měli začí­nat umě­ním, a ne pra­cí. Umě­ní nesmí být jen způ­so­bem večer­ní zába­vy po dlou­hém pra­cov­ním dni. Něko­mu může při­pa­dat dětin­ské hrát ven­kov­ní před­sta­ve­ní ráno, ale pod­le mého názo­ru to dává v mno­ha ohle­dech smy­sl. Po pro­bu­ze­ní je naše mysl jas­něj­ší než během dne. Oprav­du bychom měli trá­vit „nej­lep­ší“ hodi­ny dne umě­ním, a ne v prá­ci. A i kdy­by na ta ran­ní před­sta­ve­ní při­šlo jen pět diva­del­ních nad­šen­ců, pět stu­den­tů diva­del­ní fakul­ty a pět sou­se­dů, bude to ryzí pro­ži­tek. Naše poje­tí ritu­á­lů je stá­le vel­mi kon­zer­va­tiv­ní, vychá­ze­jí­cí z křes­ťan­ství, kde jsou ritu­á­ly spo­jo­vá­ny s pře­cho­dem do jiné úrov­ně. V řec­kém poje­tí má však ritu­ál jedi­ný cíl, a tím je spo­jo­vat lidi, nic víc. Žád­nou dal­ší bur­žo­az­ní vrst­vu v něm nehledejte.

© NTGent

V čem jsou antic­ké hry nato­lik aktu­ál­ní, že jsou stá­le uváděny?

Samo­zřej­mě je to čás­teč­ně dáno tím, že řec­ká kul­tu­ra je koléb­kou západ­ní civi­li­za­ce, tře­ba pozná­ní, že poli­ti­ka zna­me­ná neu­stá­lé vzá­jem­né sou­pe­ře­ní a že svět je plný pro­ti­kla­dů. Všech­ny stře­ty zná­mé v dneš­ní demo­kra­cii, sou­boj člo­vě­ka s pří­ro­dou, sou­pe­ře­ní mezi žena­mi a muži, roz­por mezi vědo­mím a nevě­do­mím, sku­pi­nou a jed­not­liv­cem, mocí a vědě­ním, vychá­ze­jí z réto­ri­ky sta­ro­vě­kých Atén. Tyto pra­sta­ré pří­běhy jsou tak zákla­dem nejen toho, jak mys­lí­me, ale i toho, co si mys­lí­me. Na dru­hou stra­nu mno­hé z těch 32 antic­kých tragé­dií již nejsou aktu­ál­ní a čas­tě­ji je uvá­dě­no jen zhru­ba pět až deset z nich. Ostat­ní zůstá­va­jí ulo­že­né v šuplí­ku, pro­to­že jsou plné zasta­ra­lých názo­rů. Řada her nebo jejich čás­tí je nepo­u­ži­tel­ných. Tře­ba způ­sob, jakým král Kre­on mlu­ví s Méde­i­ou v Eurí­pi­do­vě Méde­ii… jeho názo­ry na ženy a migran­ty jsou extrém­ně kon­zer­va­tiv­ní a zjed­no­du­šu­jí­cí. Muse­li jsme je ze hry vypus­tit, pro­to­že jed­no­du­še již nejsou relevantní.

V čem tedy někte­ré z tragé­dií vystu­pu­jí z řady?

Úžas­né je sle­do­vat vývoj sty­lu od Aischy­la k Eurí­pi­do­vi, zvlášť když si uvě­do­mí­me, že se ode­hrál během pou­hých 50 let. Z roz­sáh­lých, bás­nic­ky ladě­ných tex­tů − což byl původ­ní poli­tic­ký záměr antic­kých tragé­dií – vznik­la niter­ná dra­ma­ta, kte­rá jsou son­da­mi do duše postav. Od Raci­na dospě­ly až k Ibse­no­vi. Čím více se blí­ží­me k Eurí­pi­do­vým dílům, tím hlou­bě­ji se antic­ké tragé­die zabý­va­jí indi­vi­du­ál­ní psy­cho­lo­gií. Méde­ia neza­bi­la své děti pro­to, že by ji pose­dl zlý duch nebo že by na ní spo­či­nu­la klet­ba, ale pro­to, že ji zra­dil man­žel a ona se sna­ží unik­nout z dusi­vé atmo­sfé­ry své­ho domova.

© NTGent

Nabí­ze­jí pro nás antic­ké tragé­die něja­ké pou­če­ní, jak se vypo­řá­dat se zřej­mě neod­vrat­ným osu­dem, tedy kon­cem světa?

Pod­le zná­mé kni­hy Smrt tragé­die už od Ibse­na věří­me, že per­ma­nent­ní spo­le­čen­skou kri­zi doká­že­me vyře­šit napří­klad vět­ší soci­ál­ní pod­po­rou. V antic­kých tragé­di­ích žád­ný tako­vý opti­mis­mus nena­jde­te. Naše civi­li­za­ce je dra­ma­tem, antic­ká byla tragé­dií, kde ve vál­kách bylo mož­né jedi­ně zví­tě­zit, nebo pro­hrát. Ve dru­hém pří­pa­dě byli všich­ni muži zabi­ti, ženy a děti zot­ro­če­ny a měs­to bylo zni­če­no. Tra­gic­ké chá­pá­ní svě­ta nej­lé­pe umož­ňu­je při­jmout a pocho­pit smrt, a z toho­to pozná­ní se pak odra­zit a jít dál.

I na kli­ma­tic­kou kri­zi se stá­le dívá­me ibse­nov­ský­ma oči­ma a věří­me, že ji nějak zvlád­ne­me, aniž bychom změ­ni­li své myš­le­ní. A při­tom všich­ni dob­ře víme, že tomu tak není.

© NTGent

Když jsem spo­lu­pra­co­val s bojov­ní­ky z orga­ni­za­ce MST [Movi­men­to dos Tra­balha­do­res Rurais Sem Ter­ra, bra­zil­ské Hnu­tí bez­zem­ků, pozn. red.] na insce­na­ci Anti­go­na v Ama­zo­nii, hlu­bo­ce mě zasá­hl jeden citát. Sehrá­li jsme rekon­struk­ci krva­vé­ho masa­k­ru, při kte­rém bra­zil­ská stát­ní poli­cie bru­tál­ně zavraž­di­la jejich spo­lu­bo­jov­ní­ky. „Ško­da, že naši přá­te­lé zemře­li dřív, než zís­ka­li ale­spoň kou­sek půdy,“ lito­va­li pře­ži­vší. Kolek­tiv nebo spí­še kolek­tiv­ní cíl může zachrá­nit jed­not­li­vé čle­ny. Stej­ně jako sta­ří Řeko­vé věři­li v něco vět­ší­ho, co je pře­sa­hu­je, tře­ba polis.

Je tu však jeden roz­díl. Kolek­tiv­ní odpor a účin­ný pro­test je mož­ný, jen pokud pocho­pí­me, že spo­leč­nost není jed­nou pro­vždy daná a že zále­ží na kaž­dém z nás. Dob­ro exis­tu­je, jen pokud ho někdo činí. Síla nevy­chá­zí ze zna­los­tí, ale ze zku­še­nos­tí, když jedin­ci spo­jí své síly a spo­leč­ně se posta­ví na odpor. Pokud se nám to pove­de, doká­že­me věci změ­nit mno­hem rych­le­ji, než se zdá. Ovšem pou­ze za před­po­kla­du, že si ve vše­o­bec­ném šílen­ství sou­čas­né­ho svě­ta doká­že­me při­znat, že neo­me­ze­ná spo­tře­ba a pře­čer­pá­vá­ní zásob nejsou naším demo­kra­tic­kým právem.

 Text: Jonas Mayeur 

Pře­klad: Alž­bě­ta Soperová 

Foto: Michiel Devijver

https://www.narodni-divadlo.cz/cs/emagazin/milo-rau-opusteni-je-horsi-nez-smrt-YmhhqcqzRsGycwlEciy_Mg

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *