Čí jsou Rauovy děti?: Divadlo jako hra i zrcadlo

© NTGent

Sou­bor šes­ti tex­tů, kte­ré vznik­ly v reak­ci na insce­na­ci Medea’s Chil­dren švý­car­ské­ho reži­sé­ra Mila Raua uve­de­nou na fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky 2024, před­sta­vu­je širo­ké spek­trum kri­tic­kých pří­stu­pů a názo­ro­vých sta­no­vi­sek na umě­lec­ké a etic­ké aspek­ty toho­to kon­tro­verz­ní­ho diva­del­ní­ho díla. Auto­ři tex­tů – Ale­na Sar­kis­si­an, Pavel Janou­šek, Vla­di­mír Hulec, Vero­ni­ka Holeč­ko­vá a Pavel Janou­šek (zno­vu v „Sko­ro­od­po­vě­di“) – se věnu­jí jak for­mál­ním ino­va­cím insce­na­ce, tak otáz­kám repre­zen­ta­ce nási­lí, prá­ce s dět­ský­mi her­ci a pro­ble­ma­ti­ce anga­žo­va­nos­ti a mani­pu­la­ce v sou­čas­ném diva­dle.

Jed­not­li­vé pří­spěv­ky se roz­pro­stí­ra­jí na šká­le mezi nad­še­nou obha­jo­bou režij­ní meto­dy a umě­lec­ké odva­hy (Hulec, Holeč­ko­vá), přes ana­ly­tic­ky kri­tic­ký pří­stup (Sar­kis­si­an), až po ost­ré odmít­nu­tí for­my i obsa­hu s důra­zem na morál­ní limi­ty (Janou­šek). Tex­ty tak vyni­ka­jí nejen svým obsa­hem, ale i for­mál­ní roz­ma­ni­tos­tí – od kla­sic­kých recen­zí přes pole­mi­ku až po iro­ni­zu­jí­cí esej. Výsled­ný obraz podá­vá nejen uce­le­ný pohled na insce­na­ci samot­nou, ale i na sou­čas­ný stav kri­tic­ké reflexe diva­dla jako spo­le­čen­ské­ho média.

Dvo­ji­ce tex­tů Vla­di­mí­ra Hul­ce a Vero­ni­ky Holeč­ko­vé reflek­tu­je insce­na­ci Medea’s Chil­dren reži­sé­ra Mila Raua v jejím etic­kém, este­tic­kém i dra­ma­tur­gic­kém napě­tí. Hulec se zamě­řu­je na Rau­o­vu dlou­ho­do­bou prá­ci s dět­mi a diva­del­ní for­mou live cine­ma, jejímž pro­střed­nic­tvím se ptá na mož­nos­ti diva­dla jako veřej­né­ho dis­kur­zu, for­my anga­žo­va­né pub­li­cis­ti­ky a plat­for­my pro zpo­chyb­ně­ní ste­re­o­ty­pů o zob­ra­zo­vá­ní nási­lí. Insce­na­ce je pod­le něj urče­na spí­še dospí­va­jí­cím a dospě­lým než dětem – prá­vě pro schop­nost nabíd­nout jinou, cit­li­věj­ší perspektivu.


Vero­ni­ka Holeč­ko­vá se sou­stře­dí na vnitř­ní dyna­mi­ku před­sta­ve­ní a kon­tras­ty mezi scé­nic­kým rea­lis­mem, cynic­kým humo­rem a emo­ci­o­nál­ním vypě­tím, kte­ré eska­lu­je v natu­ra­lis­tic­ky insce­no­va­ném masa­k­ru. Oba tex­ty akcen­tu­jí tema­ti­za­ci diva­dla jako ritu­á­lu, kte­rý dět­skou hrou kla­de váž­né otáz­ky, a zpo­chyb­ňu­jí zave­de­né nor­my per­cep­ce nási­lí, auten­ti­ci­ty i cito­vé anga­žo­va­nos­ti pub­li­ka. Rau pod­le obou auto­rů nedá­vá odpo­vě­di, ale nutí k vnitř­ní­mu pře­hod­no­ce­ní vní­má­ní tragé­die, dět­ské­ho herec­tví i samot­né­ho diva­dla jako média.

Co je diva­dlo a jak je vnímáme?

Pane Janouš­ku,
mrzí mě a zasko­či­lo Vaše roz­hoř­če­ní a vývo­dy, kte­ré uvá­dí­te jako mož­ná výcho­dis­ka k for­mě a podo­bě Rau­o­vy insce­na­ce. Jeli­kož nejste sám a i v redak­ci jsme měli růz­né pohle­dy na zapo­je­ní dětí a hyperre­a­lis­mus vraž­dí­cích fil­mo­vých (live cine­ma) scén, poku­sím se nahléd­nout insce­na­ci jinak a v jiném kontextu.

Nej­pr­ve oko­men­tu­ji tu jed­no­duš­ší Vaši výtku. Meto­du live cine­ma i s tak­to „posou­va­ným“ obra­zem Rau pou­žil již více­krát a není z toho­to pohle­du pro něj (ani v diva­dle) nijak nová. Stej­né for­mál­ní postu­py pou­žil v Anti­go­ně v Ama­zo­nii, jíž se pre­zen­to­val loni v Avig­no­nu, ale moh­li jsme je vidět i v jeho pra­cech, kte­ré hos­to­va­ly u nás, pře­de­vším Soucit.Příběh kulo­me­tu (Diva­dlo Archa, 2017), Rodi­na (Diva­dlo Plzeň, 2021), ane­bo v jeho asi nej­pro­slu­lej­ších Five Easy Pie­ces (Diva­dlo Archa, 2018). V těch navíc vystu­po­va­ly děti podob­né­ho věku jako nyní v Médee. Teh­dy živě (byť samo­zřej­mě nau­če­ný­mi tex­ty) komen­to­va­ly a hrá­ly růz­né posta­vy dra­ma­tu séri­o­vé­ho vra­ha. Milo Rau k tomu teh­dy řekl: Dospě­lé pub­li­kum pří­běh z jejich úst vní­má jinak. Při­jí­má ho, vyrov­ná­vá se s ním a zase může pokra­čo­vat v živo­tě. Tedy cílem je, aby se s daný­mi trau­ma­ty divá­ci (spo­leč­nost) něja­kým způ­so­bem vyrov­na­li, při­ja­li je jako nevy­ko­ře­ni­tel­nou sou­část člo­vě­ka a jeho cho­vá­ní. A toto je mys­lím i jed­no z výcho­di­sek pro vznik sou­čas­né insce­na­ce. Pocho­pit hrůz­ný čin mat­ky, při všem šílen­ství a děsu jej při­jmout, abychom vůbec moh­li žít (jako dospě­lí uvě­do­mu­jí­cí si kon­tex­ty, niko­li děti, kte­ré ješ­tě toto chá­pat nemo­hou – a Rau to od nich ani nechce).

© NTGent


Ale nejen to. Raua zají­má, co je diva­dlo a jak je vní­má­me. My jako divá­ci i „oni“ jako dět­ští her­ci či akté­ři. Zapo­ju­je děti, aby tyto otáz­ky vyhra­nil a uká­zal v extrém­ní polo­ze. Opět si vypo­mo­hu Rau­o­vý­mi slo­vy, jež řekl v lis­to­pa­du 2018 pro ČRo k insce­na­ci Five Easy Pie­ces: Pro divá­ky je to při­ro­ze­ně sil­né, vel­mi emo­tiv­ní před­sta­ve­ní. Ale děti to nao­pak všech­no vní­ma­jí skr­ze hru. /…/ Insce­na­ce si tak kla­de také otáz­ky spo­je­né s tím, co děti sku­teč­ně vědí, co cítí a jak nahlí­že­jí na slo­ži­tá téma­ta, jako je tře­ba svo­bo­da nebo smrt. A tím kon­fron­tu­jí nás a ote­ví­ra­jí různá tabu. Dospě­lé pub­li­kum to vše ale vní­má jinak a čas­to si své poci­ty pro­jek­tu­je do poci­tů her­ců. To zna­me­ná, že divá­ci mají pocit, že cítí to samé, co dět­ští her­ci. Naši malí her­ci a hereč­ky ale nepra­cu­jí meto­dou Sta­ni­slav­ské­ho, nevy­u­ží­va­jí v diva­dle svých dří­věj­ších trau­mat k tomu, aby vytvo­ři­li posta­vu. Sku­teč­ně hra­jí – jako že jsou smut­ní, jako že jsou sta­ří nebo jako že jsou nemoc­ní. Děti při­ro­ze­ně moc dob­ře vědí, proč to všech­no spo­leč­ně dělá­me, ale nejsou samot­ným pří­bě­hem nijak trau­ma­ti­zo­va­né.
Teh­dy pou­žil Rau podob­nou (jako nyní v Médei) meto­du dospě­lé­ho „men­to­ra“ (komu­ni­ká­to­ra, koor­di­ná­to­ra) na jeviš­ti, jímž ten­krát ovšem byl on sám. I tam jsme byli kon­fron­to­vá­ni přímý­mi (dět­mi nau­če­ný­mi, nicmé­ně vznik­lý­mi během zkou­šek s nimi) roz­ho­vo­ry men­to­ra (Raua) s nimi.

V Médee ovšem jde Rau o něco dál. Kon­fron­tu­je děti i nás, divá­ky, také s mýtem a kul­tur­ním feno­mé­nem Médey. A také feno­mé­nem, smys­lem a půso­be­ním samot­né­ho diva­dla. Proč děti chtě­jí diva­dlo hrát, co při hra­ní (spl­ňo­vá­ní úko­lů) cítí, co si před­sta­vu­jí. Důsled­ně uka­zu­je, že diva­dlo je pro ně hrou. My divá­ci samo­zřej­mě víme, že jejich „moud­ros­ti“ pro­ná­še­né v dia­lo­zích s men­to­rem jsou doda­né zvnějš­ku a že jde tak tro­chu o vtíp­ky vysmí­va­jí­cí se pří­liš­né­mu inte­lek­tu­a­lis­mu či zin­te­lek­tu­a­li­zo­vá­vá­ní vidě­né­ho. Ale také regis­tru­je­me, že sou­čas­ně jde o chyt­ré (inte­lek­tu­ál­ní) bon­mo­ty a sou­vis­los­ti, kte­ré s danou tema­ti­kou a diva­dlem jako tako­vým úzce sou­vi­se­jí. Vzni­ká tak jaká­si meta­hra, jíž oce­ní či vní­ma­jí dospě­lí, pře­de­vším pod­le mne tee­nage­ři, kte­rým bych tuto insce­na­ci dopo­ru­čil především.

© NTGent


Ti totiž dob­ře chá­pou i dal­ší Rau­o­vu hru, a to s vizu­a­li­za­cí nási­lí, jíž je všu­de kolem nás – ve fil­mech i ve zprá­vách – mno­ho a jež už dnes nemá sílu prvot­ní­ho šoku. My, lidé, divá­ci…, jsme si na ni zvyk­li a dokon­ce v mno­ha umě­lec­kých i neu­mě­lec­kých fil­mech si ji tzv. „uží­vá­me“, smě­je­me se jí (fil­my Rodri­gu­e­ze, Fes­ti­val otr­lé­ho divá­ka ad.). A Rau pří­mo a jas­ně uka­zu­je nebez­pe­čí této odo­sob­ně­nos­ti rea­li­ty a její­ho vizu­ál­ní­ho obra­zu (zob­ra­zo­vá­ní). A sou­čas­ně vyu­ží­vá jeho mož­nos­tí, jeho vizu­ál­ní půso­bi­vos­ti, prá­ce s detai­lem i doku­men­tár­ních schop­nos­tí (ty pou­žil v Anti­go­ně, kde vedl roz­ho­vo­ry s pamět­ní­ky poli­cej­ní­ho masa­k­ru, o němž hrál) k pří­mé­mu ata­ku diváka.


Všich­ni víme, že to, co na jeviš­ti či v oněch dotáč­kách vidí­me, je „jako“. Jako když si děti hra­jí na hřiš­ti. Proč a koho to šoku­je? A šoku­je to oprav­du? Nejsme jen faleš­ní mora­lis­té, kte­ří hod­no­tí, co je pří­pust­né na jeviš­ti, ale v rea­li­tě (TV-zprá­vách, mobi­lech, inter­ne­tu) tomu dává­me vol­ný prů­chod? Není zob­ra­zo­vá­ní nási­lí v umě­ní i žur­na­lis­ti­ce jen mecha­nic­ký (for­mál­ní) pro­stře­dek bez oprav­do­vé­ho emo­tiv­ní­ho účin­ku či dokon­ce šoku? Opa­ko­vá­ní téměř stej­né situ­a­ce zabi­tí půso­bi­lo jako War­ho­lo­vy obra­zy auto­ne­ho­dy (mno­ho­krát opa­ko­va­ná foto­gra­fie). Tepr­ve stá­lým opa­ko­vá­ním – či důsled­ným zob­ra­ze­ním všech pěti vražd – si důraz­ně, důsled­ně uvě­do­mí­me tu hrů­zu, ten děs. Tím mi insce­na­ce evo­ko­va­la Rau­o­vu insce­na­ci Rodi­na, již jsme moh­li vidět na fes­ti­va­lu Diva­dlo Plzeň v roce 2021.

V sou­vis­los­ti s Rau­em se čas­to mlu­ví či píše o doku­men­tár­ním diva­dle. V insce­na­ci Rodi­na do detai­lu přes­ně doku­men­to­val posled­ní dvě hodi­ny rodi­ny, kte­rá nako­nec spáchá spo­leč­nou sebe­vraž­du. Je to opět šoku­jí­cí a zdá se od Raua jen efekt­ní. Proč zce­la bez autor­ské­ho komen­tá­ře zachy­co­vat tyto situ­a­ce a obra­zy? Není to jen vněj­ší efekt, jak šoko­vat, obdob­ný tomu, o kte­rém píše­te Vy, pane Janouš­ku? Moh­lo by být a jis­tě tako­vé insce­na­ce či fil­my jsou. Pro­to je tře­ba vždy vní­mat dané dílo nejen jako samot­ný arte­fakt, ale i v kon­tex­tu tvor­by dané­ho uměl­ce, kon­tex­tu doby a kon­tex­tu diva­dla jako tako­vé­ho. Pro­to v sou­vis­los­ti s Rau­em bych se spí­še než k ter­mí­nu „doku­men­tár­ní diva­dlo“ při­klá­něl k cha­rak­te­ris­ti­ce diva­del­ní pub­li­cis­ti­ka, novi­na­ři­na. A z toho­to pohle­du je Rau vyso­ce anga­žo­va­ný, což mj. doka­zu­je i svou sou­čas­nou Resis­ten­ce Tour.
Pro pocho­pe­ní toho­to typu díla je dob­ré znát před­cho­zí prá­ce a názo­ry dané­ho uměl­ce (Raua), a mož­ná znát (či poznat, vycí­tit) i jeho občan­ské posto­je, kte­ré pod­le mne jsou u Raua (a toho­to typu uměl­ců – u nás např. Mirosla­va Bam­buš­ka) patr­né z jaké­ko­li jeho/jejich insce­na­ce. Pak sná­ze pocho­pí­me a uvě­ří­me tomu, co dělá/dělají. Pla­tí to o War­ho­lo­vi, Rodri­gu­e­zo­vi, von Trie­ro­vi, Bam­buš­ko­vi, Lid­dell… a pla­tí to i o Rau­o­vi. Nejde mu o samo­ú­čel­né a efekt­ní insce­na­ce. Je evi­dent­ně vše­mi zlo­či­ny, kte­ré insce­nu­je, situ­a­ce­mi, na kte­ré svý­mi insce­na­ce­mi uka­zu­je, pobou­řen. A zachy­cu­je je nejen jako doku­men­ta­ris­ta, ale pře­de­vším jako anga­žo­va­ný pub­li­cis­ta, byť výsost­ně diva­del­ní­mi (a vel­mi kva­lit­ní­mi a půso­bi­vý­mi) diva­del­ní­mi pro­střed­ky. Jsme u něj vždy jako divá­ci kon­fron­to­vá­ni s neře­še­ný­mi či dosud nevy­ře­še­ný­mi či dokon­ce nikdy nevy­ře­ši­tel­ný­mi situ­a­ce­mi, tak nám je Rau před­klá­dá. Nutí nás o nich pře­mýš­let a dávat do růz­ných (myto­lo­gic­kých, kul­tur­ně antro­po­lo­gic­kých, his­to­ric­kých, soci­ál­ních, poli­tic­kých, medi­cín­ských, tera­pe­u­tic­kých…) sou­vis­los­tí. Ptá se, co je člo­věk, jaké zví­ře a trau­ma­ta v něm jsou, jak se pro­bou­ze­jí a – v posled­ních insce­na­cích – i s jakou myto­lo­gií jsou naše jed­ná­ní ana­lo­gic­ká, jak je skr­ze ni může­me dekó­do­vat a snad i pocho­pit. A mož­ná se s nimi i vyrovnat.

© NTGent

Rau je výsost­ný diva­del­ník a kla­de otáz­ky také po mož­nos­tech a půso­be­ní (půso­bi­vos­ti) diva­dla. Děti nezne­u­ží­vá pro „svou“ hru, ale má je jako part­ne­ra, se kte­rým komu­ni­ku­je a vyu­ží­vá jeho cítě­ní a uva­žo­vá­ní. Vidí, jak doká­žou půso­bit v diva­dle na dospě­lé­ho člo­vě­ka. Dale­ko víc než ve fil­mu, kde už jsme na jejich pří­tom­nost v tako­vých situ­a­cích zvyklí. Pro­to je tato insce­na­ce urče­na pro tee­nage­ry nad 16 let a pro dospě­lé, niko­li pro „děti“ (byť v něm vystu­pu­jí). Neva­dí mys­lím ani tak expli­cit­ní nási­lí, ale jde o men­tál­ní vyba­ve­nost. To, že na jeviš­ti vše zná­zor­ňo­va­ly děti ve věku osm až tři­náct let, dáva­lo výraz­ně jinou opti­ku na kaž­dou situ­a­ci. Zpr­vu ji zko­mič­tě­lo, při vraž­dách nao­pak vyvo­lá­va­lo oprav­do­vý sou­cit či dokon­ce hrů­zu a zdě­še­ní, než kdy­by tyto situ­a­ce hrá­li dospě­lí. A tak i nás, divá­ky, vede Rau k vět­ší sen­zi­ti­vi­tě, než když „chlad­ně“, inte­lek­tu­ál­ně, neú­čast­ně sle­du­je­me a roze­bí­rá­me krva­vá dra­ma­ta dob antic­kých i sou­čas­ných v tra­dič­ním ztvár­ně­ní dospě­lých.
Nedi­vím se, že po praž­ském před­sta­ve­ní nad­še­ně aplau­do­va­li pře­de­vším mla­dí. Rozu­mě­li, co jim Rau říká. Pou­žil jejich opti­ku, zku­še­nos­ti i stá­le ješ­tě neotře­lé city a tou­hu po ino­va­cích, netra­dič­ních pří­stu­pech. A mož­ná skr­ze tuto insce­na­ci doká­za­li vhléd­nout do hlub­ších vrs­tev člo­vě­ka, myto­lo­gie a kul­tu­ry. Tomu, co se kolem nich děje a ode­hrá­vá. Věřím i na peda­go­gic­ký úči­nek této insce­na­ce, ale to už bych nerad roze­bí­ral a ote­ví­ral tak dal­ší téma­ta. Na to tu není prostor.

Vla­di­mír Hulec

/Polemika vyšla na i‑DN 16., resp. 17. lis­to­pa­du 2024/

Všich­ni míří­me do nicoty

V diva­del­ním svě­tě pla­tí spous­ta nepsa­ných pra­vi­del – mezi nej­zná­měj­ší pat­ří napří­klad zákaz vyslo­vo­vá­ní jmé­na Shake­spea­ro­vy skot­ské hry, nebo že děti a psi na jeviš­tě nepat­ří. Jen­že pak do diva­del­ní­ho svě­ta vstou­pil švý­car­ský reži­sér Milo Rau a nad dru­hým zmí­ně­ným pra­vi­dlem jen mávl rukou. Jeho insce­na­ce Medea’s Chil­dren, kte­rou uve­dl letoš­ní roč­ník fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky, totiž pro­půj­ču­je hlas téměř výhrad­ně dětským/dospívajícím her­cům a hereč­kám, skr­ze něž se suve­rén­ním způ­so­bem dotý­ká téma­tu rodin­ných trau­mat, vraž­dy a sebevraždy.

Vero­ni­ka Holečková

Reži­sér Milo Rau před­sta­vu­je, podob­ně jako chor­vat­ský reži­sér Oli­ver Frl­jić(jehož dílo Naše nási­lí je vaše nási­lí vyvo­la­lo v čes­kém pro­stře­dí v roce 2018 nejed­nu kau­zu), tvůr­ce pohy­bu­jí­cí­ho se pře­de­vším v kon­tro­verz­ních vodách a dotý­ka­jí­cí­ho se zejmé­na poli­tic­kých témat. Jinak tomu není ani v pří­pa­dě Medea’s Chil­dren, v němž Rau spá­jí Eurí­pi­do­vo psy­cho­lo­gic­ké dra­ma Médea se sku­teč­ným pří­bě­hem bel­gic­ké ženy (v insce­na­ci pojme­no­va­né Aman­di­ne), kte­rá v roce 2007 zavraž­di­la svých pět dětí. Oba pří­běhy vychá­ze­jí ze stej­né­ho zákla­du a kon­čí stej­ně tra­gic­kým vyús­tě­ním – nešťast­nou ženu opus­tí muž a ona se pod neú­nos­nou psy­chic­kou tíhou pro­vi­ní na svých dětech a vez­me jim život. Ačko­liv je v díle sil­ná žen­ská hrdin­ka, Rau se roz­ho­dl svě­řit vyprá­vě­ní všech život­ních osu­dů do rukou dětí ve věku zhru­ba dese­ti až pat­nác­ti let.

Již v úvo­du, kte­rý se ode­hrá­vá na před­scé­ně, se pub­li­kum poměr­ně pře­kva­pi­vě sezná­mí s tím, že ho v násle­du­jí­cích minu­tách neče­ká série štka­vých a jazy­ko­vě obtíž­ných mono­lo­gů, ale začne šar­mant­ním Pete­rem Sey­na­e­vem v roli koor­di­ná­to­ra dětí, kte­rý pub­li­kum rela­tiv­ně dlou­hou dobu a znač­ně pře­svěd­či­vě obe­z­na­mu­je s fak­tem, že jsme se – pro divá­ky para­dox­ně ješ­tě před začát­kem před­sta­ve­ní – ocit­li na deba­tě po před­sta­ve­ní. Výstup pod­po­ří zvol­na se při­po­ju­jí­cí dět­ští her­ci a hereč­ky, s nimiž Sey­na­e­ve vede roz­ho­vor o tom, jak se k dílu – jak k Eurí­pi­do­vě tragé­dii, tak k diva­dlu a této insce­na­ci – dosta­li, jak je inter­pre­tu­jí. Kla­de otáz­ky, na kte­ré by se prav­dě­po­dob­ně pta­li divá­ci, a rafi­no­va­ně sli­bu­je pří­tom­né­mu pub­li­ku pro­stor pro vlast­ní dota­zy. K nim se však nikdy nedostane.

© NTGent

Už v těch­to prvo­po­čát­cích se zda­ři­le zapo­ju­je cynic­ký humor posta­ve­ný na kon­tras­tu vní­má­ní svě­ta dospě­lý­mi vers. dět­mi. Dět­ský pohled je zpes­t­řen roz­dvo­je­ným pohle­dem dětí, kte­ré mají tou­hu se před­vá­dět, odse­ká­va­jí­cích pubescen­tů a těch, pro kte­ré je celá deba­ta tak tro­chu otrava.

Ať už tvůr­cům sed­ne­te na lep, či niko­liv, po úvod­ním výstu­pu, kte­rý poskyt­ne pub­li­ku základ­ní infor­ma­ce pro snaz­ší čte­ní díla, se ply­nu­le vstou­pí do děje avi­zo­va­né řec­ké a sou­čas­né tragé­die. I zde se obje­vu­je prvek zdvo­je­ní (ved­le pro­po­je­ní dvou pří­bě­hů) – spo­lu s akce­mi na jeviš­ti se simul­tán­ně na zad­ním plát­ně pro­mí­tá fil­mo­vá pro­jek­ce. Sou­hrou a vzá­jem­ným dopl­ňo­vá­ním se dvou umě­lec­kých médií vzni­ká sil­ný este­tic­ký dojem. Fil­mo­vé pro­jek­ce umož­ňu­jí vyu­žít kame­ro­vé zábě­ry jako son­du do vnitř­ní­ho svě­ta postav, čímž se insce­na­ce dostá­vá k žán­ru psy­cho­lo­gic­ké­ho dra­ma­tu. Atmo­sfé­ra tragič­nos­ti je umoc­ňo­vá­na zábě­ry melan­cho­lic­ké­ho měs­ta Osten­de ozna­čo­va­né­ho jako nej­smut­něj­ší pří­stav­ní měs­to, do něhož je zasa­zen pří­běh obou žen a kte­ré scé­no­gra­fic­ky reflek­tu­je píseč­ná pláň na jevišti.

Oba pří­běhy jsou roz­tříš­tě­ny na vzá­jem­ně se pro­lí­na­jí­cí frag­men­ty, kaž­dý z nich je uvo­zen jako samo­stat­ná kapi­to­la se spe­ci­fic­kým názvem. Stříp­ky jed­not­li­vých osu­dů se pozvol­na pro­po­ju­jí. Her­ci posky­tu­jí nejen základ­ní infor­ma­ce o tom, co se sta­lo antic­ké Médee, ale inves­ti­ga­tiv­ně nahlí­že­jí (skr­ze pohle­dy okol­ních postav) i na život Aman­di­ne. Vyslech­ne­me si tak roz­ho­vor s její mat­kou, kte­rá roz­jí­má nad tím, kde udě­la­la chy­bu, či roz­ho­vor s jejím mužem, kte­rý se s úmr­tím svých dětí nedo­ká­zal vyrov­nat. Jed­not­li­vé díl­ky sklá­dač­ky vyvr­cho­lí v gran­di­óz­ně kru­tém finále.

© NTGent

Než však před­sta­ve­ní dojde k tomu­to momen­tu, nelze opo­mi­nout Rau­o­vu schop­nost pre­ciz­ně mani­pu­lo­vat s emo­ce­mi pub­li­ka, pře­chá­zet z jed­no­ho extré­mu do dru­hé­ho for­mou ost­rých stři­hů. Výstu­py týka­jí­cí se osu­dů nešťast­ných žen se nesou ve váž­ném duchu – pro­vá­zí je pro­cí­tě­né dekla­mač­ní výko­ny mla­distvých akté­rů a akté­rek, růz­ně nača­so­va­né herec­ké fígle v podo­bě umě­lých slz, čer­no­bí­lé blíz­ké zábě­ry na zkrou­še­né tvá­ře, tlu­me­ná svět­la či tkli­vá hud­ba v poza­dí. Kom­bi­na­cí těch­to fak­to­rů vytvá­ří Rau bolest­nou atmo­sfé­ru vyvo­lá­va­jí­cí ade­kvát­ní emo­ce tomu, aby se člo­věk doká­zal pono­řit do žalost­ných scén a už pře­dem se oší­vat před před­tu­chou nad­chá­ze­jí­cích tragédií.

Avšak aby divá­ka ona tíži­vá nála­da neu­mo­ři­la, pra­co­val tvůr­čí tým s odstu­py smě­řo­va­ný­mi do humo­ru – po kaž­dém výstu­pu se vra­cí­me zpět do uvol­ně­né „záku­lis­ní fáze“, kdy Sey­na­e­ve vtip­ku­je, chvá­lí dět­ské výko­ny a reflek­tu­je jejich komen­tá­ře. Humor­ná slož­ka v tom­to pří­pa­dě tkví pře­de­vším v sofis­ti­ko­va­ných prů­po­víd­kách dětí komen­tu­jí­cí dané dění, kte­ré jejich koor­di­ná­to­ra dostá­va­jí do úzkých. Téma se posou­vá až k odka­zu Samu­e­la Becket­ta a jeho Čeká­ní na Godo­ta. Repli­ky mla­dých (malých) her­ců a here­ček tak neče­ka­ně mají až exis­tenč­ní odér. Jako pří­klad poslou­ží dro­boun­ká Anna Matthys (alt. Juli­et­te Debac­ke­re), kte­rá Sey­na­e­vo­vi suve­rén­ně sdě­lí, že všich­ni míří­me do nico­ty při deba­tě nad téma­tem roz­cho­du. Ač se to v rám­ci žán­ru tragé­die jeví pře­kva­pi­vě, insce­na­ce pře­ky­pu­je vtip­ný­mi situ­a­ce­mi a dia­lo­gy, při­čemž humor ve vět­ši­ně pří­pa­dů vychá­zí z natu­re­lu jed­not­li­vých akté­rů a aktérek.

Nicmé­ně, extrém­ní stří­dá­ní z jed­no­ho emoč­ní­ho pólu na dru­hý se násled­ně zúro­čí prá­vě ve finá­le, v aktu vraž­dy. V antic­kých tragé­di­ích se nási­lí neztvár­ňo­va­lo, vždy se pou­ze slov­ně zachy­ti­lo. Rau se však roz­ho­dl doslo­va chy­tit pří­le­ži­tost za pače­sy. Na jeviš­ti se tak před oči­ma pub­li­ka ode­hra­je mra­zi­vá scé­na, v níž před­sta­vi­tel­ka Aman­di­ne (Ber­ni­ce Van Walle­ghem) postup­ně zabi­je všech­ny své děti. Po expli­cit­ně ztvár­ně­né vraž­dě prv­ní­ho dítě­te lze snad zadou­fat, že neu­vi­dí­me mor­dy zby­lých čtyř. Avšak marně.

Skrz zábě­ry z kame­ry živě sle­du­je­me, jak Aman­di­ne své děti dusí, pod­ře­zá­vá jim hrd­la řez­nic­kým nožem, čeká, než vykr­vá­ce­jí, a jejich mrt­vá těla pak vyná­ší ven. Jde o emoč­ně sil­ně vypja­tou a nároč­nou, zdán­li­vě neko­neč­nou situ­a­ci, kte­rá díky pro­pra­co­va­ným efek­tům krvá­ce­ní či sna­ze dětí se oprav­du brá­nit půso­bí – opro­ti před­cho­zí­mu dění – až hyperre­a­lis­tic­ky. Opro­ti zbyt­ku insce­na­ce se tato část ode­hrá­vá v napros­tém tichu, jež pro­la­mu­jí pou­ze srd­ce­ryv­né výkřiky.

Psy­chic­ký teror pub­li­ka nekon­čí ani po pro­stři­hu, kdy děti oží­va­jí a jdou se umě­lé krve zba­vo­vat. Repro­duk­to­ry jsou stá­le tiché, vese­lé dět­ské tvá­ře v sobě nesou podiv­ný zármu­tek. Jed­no z nich se hys­te­ric­ky roz­plá­če. Pocit úle­vy či snad katar­ze, že se niko­mu nic nesta­lo, se nedo­sta­vu­je. Pohled na krví zmá­če­né děti a jed­nu dív­ku v slzách vyvo­lal spí­še neklid a ve mně otáz­ku: Proč tohle musí pro­ží­vat dva­nác­ti­le­té děti?

Hoř­ký konec umoc­ní finál­ní mono­log Aman­di­ne před smr­tí, v němž se obra­cí k nám, k okol­ní­mu svě­tu a žádá o pomoc, o tro­chu lás­ky, kte­rá by celé této tragé­dii zabrá­ni­la. Sna­ha zvrá­tit tuto těž­kou, depre­siv­ní melan­cho­lii se pro­je­vu­je v drob­ných poku­sech o vtip­ko­vá­ní mezi koor­di­ná­to­rem a samot­ný­mi dět­mi, avšak bez úspě­chu. Dostih­la nás ta nej­vět­ší tragé­die: Vědě­li jsme, že to tak skon­čí, ale i přes­to jsme dou­fa­li, že to dopad­ne jinak…

/i‑DN 14. lis­to­pa­du 2024/

NTGent, Bel­gie – Milo Rau: Medea’s Chil­drenKon­cept a režie: Milo Rau, dra­ma­tur­gie: Kaa­tje De Geest, scé­no­gra­fie: ruim­te­va­ar­ders (Karo­li­en De Schep­per, Chris­to­phe Engels), rekvi­zi­ty: Joris Soenen, kos­týmy: Jo De Viss­cher, svě­tel­ný design: Den­nis Diels, video design: Mor­tz von Dun­gern, zvu­ko­vý design: Elia Redi­ger, herec­ký kou­čink: Peter Sey­na­e­ve, Lien Wil­de­meer­sch, super­vi­ze dětí: Dirk Cro­m­me­linck, kopro­duk­ce: Wie­ner Festwo­chen, La Bien­na­le de Vene­zia, ITA – Inter­nati­o­nal The­a­ter Amster­dam, Tan­dem – Scé­ne nati­o­na­le (Arras Dou­ai). Hra­jí: Peter Sey­na­e­ve, Lien Wil­de­meer­sch, Anna Matthys Juli­et­te Debac­ke­re, Ella Bren­nan, Ber­ni­ce Van Walle­ghem, Aiko Bena­ouis­se, Hele­na Van de Cas­te­e­le, Eli­as Maes.Pre­mi­é­ra 18. dub­na 2024, NTGent. Psá­no z uve­de­ní na fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky, 10. lis­to­pa­du 2024, Nová scé­na, Praha.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *