1/2025

Taneč­ní zóna 1/2025 – Brá­ny vnímání

Prv­ní letoš­ní čís­lo revue Taneč­ní zóna ote­ví­rá 29. roč­ník vydá­vá­ní nej­star­ší čes­ké plat­for­my věnu­jí­cí se sou­čas­né­mu tan­ci, fyzic­ké­mu diva­dlu a per­for­ming arts. V tema­tic­kém cel­ku „Brá­ny vní­má­ní“ se redak­ce zamě­řu­je na výji­meč­né osob­nos­ti a aktu­ál­ní i his­to­ric­ké jevy, kte­ré for­mu­jí kul­tur­ní kra­ji­nu pře­sa­hu­jí­cí hra­ni­ce žánrů i časů. Hlav­ní pozor­nost pat­ří Mar­ti­no­vi Dvo­řá­ko­vi a jeho Pro­ART Com­pa­ny, kte­rá sla­ví 20 let exis­ten­ce – roz­sáh­lá série tex­tů reflek­tu­je tvor­bu, inspi­ra­ce a dra­ma­tur­gic­kou linii této multi­žánro­vé formace.

Nechy­bí ese­je, roz­ho­vo­ry, insce­nač­ní ana­lý­zy ani výběr dra­ma­tic­kých tex­tů, mj. od ano­nym­ní­ho běloruské/ho autora/autorky noname67. V sek­ci Zóna Per­for­ming Arts při­ná­ší­me esej o zesnu­lém vídeň­ském akci­o­nis­to­vi Gün­te­ru Bru­so­vi. Čís­lo uza­ví­ra­jí nekro­lo­gy význam­ných osob­nos­tí i osob­ní výpo­vě­di na pome­zí pohy­bu a paměti.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.