Během letošní sezony na sebe upozornil dvěma projekty zasazenými do netradičního prostoru, taneční poutí krajinou a Chrámovým tancem, provedeným během bohoslužby v malostranském kostele sv. Mikuláše. Zajímalo mě, co Michala Záhoru inspirovalo k tomu, aby opustil běžný blackbox, nakonec se náš hovor stočil k 90. letům, jeho působení na Duncan Centre a ne příliš optimistické vizi tance do budoucna.
Rubrika: Rozhovory
Marie Kinsky: Český tanec se v 90. letech podobal oceánu
Za jejími slovy se skrývá velké odhodlání, přitom se v jednom kuse směje. Důvodů k radosti má Marie Kinsky hned několik. Dvacet let od svého založení letos slaví Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA, desáté narozeniny má festival KoresponDance, jež před několika lety přesídlil do Žďáru nad Sázavou.
Martin Talaga: Jsem blíženec, potřebuji stále nové impulsy
Na jeho první počiny, jak sám říká, vycházely šílené recenze. Vytýkaly mu dramaturgickou neschopnost i divné pohyby. V loňském roce zazářil na České taneční platformě, za pohybově vizuální instalaci SOMA si odnesl hlavní cenu. Od té doby názorově polarizuje sympatizanty současného česko-slovenského tance. Nedávno se navíc představil po vzoru Václava Nižinského v roli Fauna. Nebyl důvod náš rozhovor… Pokračovat ve čtení Martin Talaga: Jsem blíženec, potřebuji stále nové impulsy
Jaký je PROGRES DORY HOŠTOVÉ
Tanečnice a choreografka Dora Sulženko Hoštová zaujala před pěti lety dílem Proces, které bavilo nejen milovníky tance. Spolu s Janem Čtvrtníkem se jí podařilo přijít s humornou taneční inscenací, která si brala na paškál právě tvůrčí proces tanečních kusů. Nyní je tady Proces 2. Dora obohatila tvůrčí tým o dva muže a rozjela Progres reflektující s lehkostí stav současného tance. S Dorou… Pokračovat ve čtení Jaký je PROGRES DORY HOŠTOVÉ
Holektiv: Vždycky chceme nacházet nadhled
Soubor Holektiv, založený v roce 2016, tvoří studentky HAMU, performerky a akrobatky Eva Stará, Karolína Křížková a Andrea Vykysalá. Kromě propojování tance s akrobatickými disciplínami je pro ně charakteristická u mladých umělců, ne příliš častá schopnost nadhledu a sebeironie. O jejich tvorbě i spolupráci se souborem Bratři v tricku jsme si povídaly v pražském CIRQUEONu, kde částečně vznikal jejich poslední projekt Lov.
Jan Mocek: Lidem od divadla praská hlava
S Honzou Mockem se známe ze studií divadelní vědy. Už tehdy mě fascinovalo, jak se z tichého intelektuála dokázal na jevišti proměnit v razantního tvůrce kantorovského typu. Sledovala jsem jeho estetické obraty a nechápala, jak se může vyvíjet tak dynamicky během krátké doby. Průběh byl vždy dost podobný, nový soubor, nový název, nové téma, nové postupy a technologie, jedinou… Pokračovat ve čtení Jan Mocek: Lidem od divadla praská hlava
Viktor Černický: Mým partnerem je objekt
S performerem Viktorem Černickým mne částečně spojuje alma mater. Zajímalo mne, jaká je cesta performera dříve studujícího divadelní vědu.
Lenka Dřímalová: Musela jsem začít od nuly
Brzy se dovrší pět let, kdy je Lenka Dřímalová šéfkou ostravského baletu. Je to její druhá zkušenost s vedením baletního souboru. Předtím působila šest let v Brně. Dost důvodů se ohlédnout.
Igor Vejsada: Tanec je duchovní umění
Igor Vejsada, dlouholetý sólista Státního divadla v Brně, člen Györi Ballet, Kibbutz Dance Contemporary Company, Národního divadla v Mannheimu, choreograf a pedagog, prožil osmnáct let jako šéf baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Z podnětu Petra Zusky a vedení Pražského komorního baletu byl v roce 2016 pověřen vedením tohoto souboru, kde v současnosti působí společně s Lindou Svidró jako baletní mistr a asistent choreografie. K rozhovoru… Pokračovat ve čtení Igor Vejsada: Tanec je duchovní umění
Navrátit se, znamená jít tam, odkud jsme přišli
Jubilejní třicátý ročník festivalu Tanec Praha zahájila inscenace Jiřího Kyliána East Shadow, který se několik dní před tím stal členem Francouzské akademie. V rámci výstavy Celebrating Kylián! bylo možné v budouvě Národního divadla v Praze shlédnout umělcovu retrospektivu. Svoji novou inscenaci Kylián – Mosty času představí významný choreograf a tanečník na podzim na scéně ND. Možná právě proto se… Pokračovat ve čtení Navrátit se, znamená jít tam, odkud jsme přišli