Rozhovor s Angelou Nwagbo o vzniku a procesu tvorby autorské inscenace Confluence

Roz­ho­vor s per­for­mer­kou a reži­sér­kou Ange­lou Nwag­bo vzni­kl téměř bez­pro­střed­ně po uve­de­ní její prv­ní autor­ské insce­na­ce Con­flu­en­ce v rám­ci 28. roč­ní­ku fes­ti­va­lu Diva­del­ní flóra v Olo­mou­ci. Spo­leč­ně jsme se zamě­ři­li na to, jak komu­ni­ku­je skr­ze před­sta­ve­ní osob­ní výpo­věď, kte­rá se dotý­ká širo­ké­ho téma­tu afro­čes­ké iden­ti­ty v čes­kém pro­stře­dí, na to, jak vytvá­řet pro­stor pro dis­ku­zi, eduka­ci a pocho­pe­ní. A co pro toto téma zna­me­ná diva­dlo jako spe­ci­fic­ký typ média.

Tako­vá prv­ní otáz­ka na úvod. Je zřej­mé, že Con­flu­en­ce v mno­hém vychá­zí z tvé osob­ní zku­še­nos­ti a vlast­ní kul­tur­ní iden­ti­ty. Co byl vlast­ně prvot­ní impuls pro vznik Con­flu­en­ce? A jak toto ovliv­ni­la spo­lu­prá­ce se Sia­kou Toure?

Con­flu­en­ce přes­ně vznik­la ze stá­že v Éco­le des Sables, kde jsem byla na deset týd­nů a dosta­li jsme vylo­že­ně zadá­ní vytvo­řit sólo, sólo, kte­rý je zalo­že­ný na něja­kém ritu­á­lu s vodou, z naší kul­tu­ry. A já jsem si vzpo­mně­la na vyná­še­ní Maře­ny, Mora­ny, pro­to­že jsem to zna­la ze svých sbo­rů, kde jsme zpí­va­li tu píseň, kte­rá potom i zazní­vá v před­sta­ve­ní – Maře­no, zlá ženo. A tak jsem udě­la­la taneč­ní sólo, kte­rý je vlast­ně prv­ní výkop toho téma­tu, vlast­ně jako pře­ná­še­ní těch slo­van­ských ritu­á­lů na scé­nu, a něja­kým způ­so­bem ta fúze s afric­kým pohy­bem, pro­to­že jsem samo­zřej­mě v Éco­le des Sables byla hod­ně vysta­ve­ná afro­con­tem­po­ra­ry pohy­bu, nebo vylo­že­ně afro­tra­dič­ní­mu pohy­bu, a tím že čes­ký folklor taneč­ně neo­vlá­dám, tak jsem se roz­hod­la spo­jit to co mi bylo blíz­ký, ale v sou­vis­los­ti s folklor­ní pís­ní, skr­ze kte­rou jsem vlast­ně reflek­to­va­la to slo­van­ství. Ale to byl úpl­ně prv­ní výkop, na kte­rý mi vlast­ně ředi­tel­ka té ško­ly, Ale­san­d­ra Seu­tin, řek­la, že je hroz­ně zvlášt­ní vidět člo­vě­ka jako jsem já, jako jsme my, mlu­vit tak zvlášt­ní řečí. A tam jsem si uvě­do­mi­la, že to je ta moje iden­ti­ta, ta moje deví­za, ta sil­ná strán­ka, že mám i to slo­van­ství v něja­ké podo­bě smí­še­né s afric­kým původem.

Foto Lucie Urban

Co se spo­lu­prá­ce se Sia­kou týče, pro­bí­ha­la během dvou rezi­den­cí. Ta prv­ní byla dvou­mě­síč­ní, tak­že byla fakt inten­ziv­ní a na tu jsem jela s tím, že jde­me pros­tě zkou­mat, jak pohyb, tak pro­stou­pe­ní těch témat, a slo­van­ských a afric­kých tra­dic. A oprav­du výsled­kem toho už byla ta struk­tu­ra té insce­na­ce, jak už je teď, jenom tře­ba ten obsah se změ­nil, ale neplá­no­va­li jsme to dohro­ma­dy. Siaka je tu v pozi­ci per­for­me­ra a já jsem v pozi­ci reži­sér­ky a dra­ma­tur­gy­ně a cho­re­o­gra­f­ky a per­for­mer­ky. Tak­že jsme na tom spo­lu­pra­co­va­li, když jsme byli spo­lu a jinak jsem na tom pra­co­va­la oddě­le­ně, tře­ba na těch taneč­ních solech.

Ješ­tě k téma­tu kul­tur­ní roz­pol­ce­nos­ti, to vze­šlo pře­de­vším z té změ­ny kon­tex­tu, že je člo­věk kon­fron­to­ván s tím, že pokud je na pome­zí dvou kul­tur, tak se jeho význam pro­mě­nu­je v závis­los­ti na prostředí?

Ano to byla vel­ká kon­fron­ta­ce! Já jsem v Sene­ga­lu už sice byla před­tím, než jsem byla na té stá­ži, ale tady se to pro­psa­lo, hlav­ně i v kon­tex­tu toho umě­ní, a hlav­ně toho autor­ské­ho umě­ní, do otáz­ky toho, o čem můžu já tvo­řit? Co si mys­lím, že je důle­ži­tý, aby vznik­lo? Co si mys­lím, že je důle­ži­tý, aby lidi sly­še­li, vidě­li, vědě­li? Co chci říct, jaká je moje vášeň vlast­ně? Hod­ně nám tohle klad­li na srd­ce i v Éco­le des Sables, poklá­da­li nám otáz­ky a psa­li jsme ese­je o tom, jak při­nést něco rele­vant­ní­ho na sou­čas­nou umě­lec­kou scé­nu. A tím, že jsem se v tomhle kon­tex­tu zamys­le­la nad tou fúzi těch kul­tur, obje­vi­la jsem prá­vě v tomhle ten smy­sl. Dal­ší věc tedy je, že tímhle téma­tem jsem zabý­va­la i dřív, než jsem do Sene­ga­lu jela, skr­ze svůj aka­de­mic­ký výzkum, v rám­ci své­ho stu­dia antro­po­lo­gie, kte­ré jsem ukon­či­la, pro­to­že jsem měla pocit, že všech­no, co dělá­me zůstá­vá uza­vře­ný mezi čtyř­ma stě­na­ma a že se to vůbec nedo­stá­vá k lidem. A tak jsem se vrá­ti­la k diva­dlu, kte­rý jsem původ­ně vystu­do­va­la na baka­lá­ři a zjis­ti­la, že to je ces­ta, jak demo­kra­ti­zo­vat vědění.

Toto čás­teč­ně nava­zu­je na mou dal­ší otáz­ku a to je, jak důle­ži­tá je v kon­tex­tu tvé tvor­by auten­ti­ci­ta. Zají­ma­lo by mě jak se v rám­ci napří­klad kos­tý­mů nebo hud­by pra­cu­je s přes­nos­tí a vzta­hem k originálu.

Kon­krét­ně u těch kos­tý­mů jsme se s Ter­kou Chy­ti­lo­vou, kte­rá ten můj kos­tým vytvá­ře­la, kte­rý má spous­tu prv­ků – během toho před­sta­ve­ní si na sebe nan­dám straš­ně moc věcí – ale měly jsme tako­vou ideu, že bychom vlast­ně chtě­ly zacho­vat ten tvar a tu slo­van­skou silu­e­tu, ale s vlo­že­ný­mi afric­ký­mi lát­ka­mi, tím že se ten kos­tým postup­ně vrství.

Na začát­ku, kdy mám jenom to béžo­vé prádlo, pre­zen­tu­ji vlast­ně nahé tělo, ale při­šlo mi, že naho­ta by odvra­ce­la pozor­nost od toho, co je jádrem. Chtě­la jsem uká­zat pros­tě jen tělo, na kte­ré mohou lidi pro­jek­to­vat svo­je názo­ry, a i před­sta­vy toho kolek­tiv­ní­ho myš­le­ní a tím postup­ným vrstve­ním je od této původ­ní před­sta­vy odvá­dět – napří­klad kon­fron­ta­cí s pohle­dem na afro­člo­vě­ka ve slo­van­ským kro­ji. To byla jed­na z prv­ních věcí, co mě napadla, tahle jux­ta­po­zi­ce – já jako tělo ve slo­van­ským kro­ji. Ten vizu­ál­ní klíč tam vlast­ně byl zámě­rem vždycky.

Z před­sta­ve­ní jsem měla pocit, že dal­ší tako­vý urču­jí­cí prin­cip pro Con­flu­en­ce je idea ritu­ál­nos­ti, v návaz­nos­ti jak na slo­van­ský folklor, tak afric­ký kon­text, pří­pad­ně urči­tá míra mys­te­ri­óz­na, kte­rou tam zane­chá­vá i Sia­kův jazyk a hudba.

Ten ritu­ál stál na samém počát­ku celé myš­len­ky, už skrz to zadá­ní v Éco­le des Sables – udě­lej­te sólo s téma­tem ritu­á­lů vody – a došlo mi, i díky tomu, jak jsme tam pra­co­va­li, že ty ritu­á­ly jsou hod­ně důle­ži­tý, hod­ně nos­ný a hod­ně, hod­ně repre­zen­tu­jí tu kte­rou kul­tu­ru, tak­že se mi líbi­lo zalo­žit to na tom spo­je­ní s těmi před­ky a vlast­ně uká­zat, že ten pro­blém je v něčem uni­ver­zál­ní věc. To že jsme něja­ký a odně­kud se berem a máme něja­ký tra­di­ce, kte­rý nám dodá­va­jí sílu nebo se pomo­cí nich vyrov­ná­vá­me s růz­ný­ma život­ní­ma situ­a­ce­ma. To je pros­tě uni­ver­zál­ní věc a na tom se krás­ně uká­zal ten prin­cip. Con­flu­en­ce. Sply­nu­tí. Tako­vé­to mož­ná klišé, ale že jsme vlast­ně všich­ni stej­ní, jako lidé.

Ange­la Nwag­bo and Phi­lipp Schen­ker in Buzz of the Earth (2024)

Jak se do toho­to téma­tu a jeho komu­ni­ka­ce pro­psa­la tvo­je vlast­ní zku­še­nost s tím, jaké to je tvo­řit jako per­for­mer­ka smí­še­né­ho půvo­du v čes­kém pro­stře­dí, a ješ­tě v kon­tex­tu čes­ké diva­del­ní scé­ny, kde toto není tak zastou­pe­né téma?

Toto mě vlas­tě asi vůbec neo­vliv­ni­lo. Já jsem jenom cíti­la, že něco hroz­ně chci říct a chci to pojmout diva­del­ně. A chtě­la jsem, aby to lidi vidě­li a nemys­le­la jsem, jak to někam zapad­ne, do něčí dra­ma­tur­gie, jest­li mě někde budou chtít, ale jenom jsem pros­tě věři­la tomu pro­ce­su a tomu, že tomu dodá­vám tu důle­ži­tost, tím jak to pefor­mu­ju a jak to podám. A pak jsem spo­lé­ha­la na růz­ný open­cally, na rezi­den­ce, na fes­ti­va­ly, fakt jsem všu­de hle­da­la a měla jsem vel­ký štěs­tí, že mi moje kama­rád­ka posla­la open­call od Tan­te­hor­se a jejich cyk­lus Emer­gen­cy Dan­ces, v rám­ci něhož jsem to moh­la pre­zen­to­vat. A to už jsem měla zaří­ze­nou sel­f­fun­ded rezi­den­ci v Sene­ga­lu. Teda vlast­ně leten­ku mi spon­zo­ro­val Milan Matýaš Deut­sch. Našla jsem jeho malou nada­ci přes Cul­tu­re net, napsa­la mu email a za chví­li volal s dota­zem kolik potře­bu­ju. To byla úpl­ně prv­ní rezi­den­ce. Byli jsme nejdřív v Casa­man­ce, tak­že v Již­ním Sene­ga­lu, ve ves­ni­ci kam jsem jela úpl­ně popr­vé – tako­vý umě­lec­ký pro­stor, kde pro­bí­há spous­ta worksho­pů a tam jsme zkou­še­li nejdřív. A násled­ně jsme jeli i do Éco­le des Sables, kde jsem oče­ká­va­la vlast­ně něja­kou pod­po­ru, něja­kou rezi­den­ci, ale nako­nec jsem si ten pro­stor, ten pro­ná­jem toho sálu muse­la zapla­tit. A když jsem tam byla tak mi při­šel email, že mě vybra­li do Emer­gen­cy Dan­ces, a to bylo něco, co jsem vlast­ně straš­ně moc potře­bo­va­la sly­šet, že jsem na správ­né ces­tě. Tak­že když jsem se vrá­ti­la, tak jsem vědě­la, že už mám dal­ší fázi zkou­še­ní a mám dokon­ce i pre­mi­é­ru. Pros­tě mám datum a pod­po­ru, co se týče pro­sto­ru na zkou­še­ní, něja­kou men­ší finanč­ní pod­po­ru, vel­kou pro­dukč­ní a tech­nic­kou pod­po­ru, a to bylo všech­no co jsem potřebovala.

Foto Jakub Urban

Tak­že Con­flu­en­ce je vlast­ně jeden z tvých prv­ních pro­jek­tů, se kte­rý­mi jsi měla mož­nost více vstou­pit do veřej­né­ho prostoru.

No to byl vlast­ně můj úpl­ně prv­ní autor­skej pro­jekt. Já jsem jinak vlast­ně půso­bi­la jenom jako inter­pret­ka, hereč­ka, pros­tě, ale ne nijak moc v tom diva­dle. Já jsem vlast­ně se stu­di­em antro­po­lo­gie, to diva­dlo opouš­tě­la, i s tím, že chci spíš tan­čit. Ale vrá­ti­la jsem se k diva­dlu díky tomu, že jsem obje­vi­la smy­sl v té komu­ni­ka­ci s lid­ma a to je něco co si mys­lím, že je důležitý.

K té komu­ni­ka­ci, na Con­flu­en­ce mi při­jde krás­né to, jak není vlast­ně ani tolik něja­kou for­mou v sobě uza­vře­né­ho akti­vis­mu, ale spí­še nástro­jem k vytvo­ře­ní vstříc­né plat­for­my pro dis­ku­zi, rela­tiv­ně nezá­vis­le na záze­mí divá­ka, a pro­to bych se chtě­la zeptat, co by sis přá­la, aby si lidé z toho­to před­sta­ve­ní odnesli?

Vlast­ně mě by se líbi­lo, kdy­by se díky tomu tak nějak fami­li­a­ri­zo­va­li s lid­mi jako jsem já, s afro­če­chy. S tím že máme něja­kou dvoja­kost kul­tur a už to pro ně nebyl pokaž­dé tako­vý šok a mož­ná, že by i zre­flek­to­va­li, jo, tyhle­ty otáz­ky, jako zazní­va­jí v tom před­sta­ve­ní, jsem taky někdy něko­mu polo­ži­la… Jenom lidem vlo­žit tu myš­len­ku, jak se spo­ju­jí ty dvě kul­tu­ry, že ta afric­ká a slo­van­ská kul­tu­ra není něco od sebe tak vzdá­le­né­ho, odmít­nout ten sta­tus že ti “Afri­ča­né” to jsou úpl­ně jiní lidi, úpl­ně jiná civi­li­za­ce, jiný nábo­žen­ství… Ale když jsem tam při­je­la, do Sene­ga­lu, tak jsem zjis­ti­la, jak jsme stej­ný. Kaž­dý má svo­je oblí­be­ný jíd­lo, oblí­be­ný boty, oblí­be­ný obchod, kam cho­dí­me naku­po­vat, oblí­be­ný film. Kaž­dý má svo­je nej­lep­ší kama­rá­dy, svo­ji rodi­nu, oblí­be­nou tetu, no že pros­tě to gro toho lid­ství je všu­de stej­ný. A tak bych chtě­la, aby si z toho lidé odnes­li, že někdo, kdo vypa­dá jako já nemu­sí být vždy jenom hroz­ně jiný, “exo­tic­ký”. Nor­ma­li­zo­vat a fami­li­a­ri­zo­vat lidi s tím téma­tem, ať už Afri­ky a afric­ký kul­tu­ry ane­bo lidí míše­ný­ho půvo­du, kte­ří jsou Češi. 

Plá­nu­ješ na to téma nějak nava­zo­vat v dal­ších pro­jek­tech nebo se jím pro­fi­lo­vat do budoucna?

To je otáz­ka. Vlast­ně, tohle před­sta­ve­ní, v té podo­bě, v jaké je teď, je jenom prv­ní ver­ze. To je ver­ze 30minutová, ve kte­ré jsme oba se Sia­kou. Nevím, jest­li to do budouc­na nebu­de něja­ký hyb­rid­ní for­mát lectu­re per­for­man­ce, kte­rý je zalo­že­ný na tan­ci, i něja­kým sto­ry­tel­lin­gu, mož­ná i par­ti­ci­pa­ci divá­ků, chtě­la bych abychom se nějak spo­leč­ně pono­ři­ly do toho téma iden­ti­ty jako tako­vé a nejen afro­čes­ké, ale kaž­dý do té své a ved­li to k něja­ké spo­leč­né dis­ku­zi. Tako­vou mám zatím před­sta­vu. Říkám tomu Con­flu­en­ce 2, zatím, pra­cov­ně, ale mys­lím si, že to není zce­la to stej­né. Tak­že do budouc­na toto je urči­tě věc, kte­rou vytvo­řím a dal­ší pro­jek­ty kte­rý by na to nava­zo­va­ly po prav­dě v hla­vě ješ­tě nemám. Pro­to­že jak říkám, ono to vyšlo jenom z té potře­by o tom téma­tu ty lidi nějak zpra­vit, dostat to ven, moct to vyprá­vět. Tak uvi­dím, co vyply­ne z tý mno­hos­ti těch těch témat, co už teď tam vidím a kte­ré bych tře­ba chtě­la zpra­co­vat zvlášť. Ane­bo jest­li mi život při­ne­se něco jiné­ho. A já nevím, jest­li vlast­ně zazně­lo, že jsem hroz­ně vděč­ná, je to pro mě vlast­ně hroz­ně neu­vě­ři­tel­né, že o tom teď mlu­vím a už je to ode­hra­né na Diva­del­ní Fló­ře, a byla dis­ku­ze a byla nád­her­ná. S lid­mi to oči­vid­ně rezo­nu­je. A já vlast­ně ani nevím, jak jsem to udě­la­la. Já se nepo­va­žu­ji za reži­sér­ku, ani za dra­ma­tur­gy­ni, ale jakmi­le jsem měla co říct, tak jsem najed­nou měla hroz­ně jas­nou vizi, jak to sdě­lit. A jsem z toho šťastná.

Ange­la Nwag­bo (1998) taneč­ni­ce a per­for­mer­ka čes­ko-nige­rij­ské­ho půvo­du. Tan­ci se věnu­je od dět­ství a poz­dě­ji tak navá­za­la stu­di­em alter­na­tiv­ní­ho a lout­ko­vé­ho diva­dla na praž­ské DAMU. Vel­ký vliv na její sou­čas­nou tvor­bu mělo i násled­né stu­di­um antro­po­lo­gie a s tím sou­vi­se­jí­cí aka­de­mic­ký výzkum zamě­ře­ný na afro­čes­kou identi­tu. V roce 2024 absol­vo­va­la stáž na sene­gal­ské taneč­ní ško­le Éco­le des Sables. Ved­le herec­tví se věnu­je pře­de­vším sou­čas­né­mu tan­ci, kon­krét­ně stree­to­vým a afric­kým stylům. 

Od Annabelle Antoinette Houngbedji

Annabelle Antoinette Houngbedji je v současnosti studentkou bakalářského dvouoboru Divadelní a Filmová studia na Palackého Univerzitě v Olomouci a mimo jiné působí jako autorka v rámci studentské platformy Divá báze. Svou pozornost aktuálně směřuje k malým scénám v rámci českého divadla a body-based art.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *