S Míšou jsme se setkaly na zámku ve Žďáru nad Sázavou, kde se každoročně v červenci koná mezinárodní festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance. Míša ho kromě komplexní PR péče vybavuje i organizačně dolaďovací akutní podporou přímo na místě – například když se strhne bouře a nečekaně je třeba nalézt pro speciálně připravené exteriérové představení ihned vhodný interiér – ideálně tak, aby si toho divák moc nevšiml.
Vše se hned vyřeší, všechno klape. Buď úplně nenápadně, nebo s úsměvem.
V takovém těžko popsatelném flow – precizně zorganizovaném a současně zlehka ležérním – se vznáší celý festival. Tohle chceš zažít.
Představujeme unikátní osobnost v oblasti „komunikace kultury“ Míšu Sikorovou.
Míšo, co obecně vnímáš jako svůj hlavní úkol coby PR specialistky? Nebo rovnou PR-istky?
Asi klidně PR-istky.
Přinést povědomí o dané akci, předat publiku něco, o čem stojí za to mluvit.
Vlastně si ke spolupráci přímo vybírám takové aktivity, o kterých si myslím, že by se o nich mělo vědět. V mé práci často nejde jen o kulturu a umění, ale i o myšlenky, resp. nějaký způsob myšlení či života, které podle mého názoru má smysl dávat na vědomí. Mnohdy je však jejich cesta k relevantnímu publiku složitá. Svůj primární úkol vidím tedy v propojování těchto dvou stran – publika s těmi, kteří chtějí svým dílem či akcí říct něco, co zasahuje celou naši společnost v různých kontextech a souvislostech.
Nakolik je pro tebe důležité vlastní přesvědčení o smysluplnosti připravované události, resp. o jakémsi jejím vyšším smyslu, obecnějším významu či přínosu? Mohla bys realizovat PR vyloženě takříkajíc na zakázku? Nebo potřebuješ s projektem souznít – z hlediska životního postoje, světonázoru, ideově?
Rozhodně s projektem musím souznít. Je pro mě zásadní, abych byla na jedné vlně s obsahem, který komunikuju.
Pokud jde o zakázku, v tom problém nevidím. Jde o témata.
Nemusí přitom jít nutně o projekt v oblasti kultury, i když jsem ráda, že se mi zatím daří věnovat se především kulturnímu PR, protože ke kultuře mám opravdu blízko i ve volném čase.
Ale je fakt, že PR na cigarety nebo chipsy bych opravdu dělat nemohla. Neslučovalo by se to s mojí představou něčeho, o čem stojí za to mluvit a co má smysl podporovat.
Vystudovala jsi – mimo jiné – divadelní vědu. Vysokoškolské studium ti nepochybně poskytlo kulturní background a rozhled, rozvinulo tvůj pohled na kulturu a její možnosti, zpřesnilo její verbální popis. Do oblasti samotné organizace kultury a kulturního PR jsi pronikala postupně, učila ses za pochodu samotnou praxí. Čím tě pro tvou profesi vybavila škola? Nakolik uplatňuješ vystudovaný obor ve své PR praxi?
Mě vždycky nejvíce zajímalo divadlo. Dokonce jsem se kdysi hlásila na divadelní režii, na kterou jsem se nedostala a vícekrát už to nezkoušela. Divadlo u mě vždy bylo ve středu zájmu právě i kvůli tomu, že přesahuje oblast kultury, resp. kulturního zážitku.
Dostala jsem se k němu už dávno před univerzitou, na gymnáziu, kde jsem divadlo hrála. K tomu mě přivedla moje profesorka francouzštiny Valérie Hamelin, která hrála naprosto zásadní roli v mém životě i z hlediska tvarování vztahu ke kultuře, k literatuře, vůbec myšlenkově, lze říci filozoficky. V období teenage věku, kdy se člověk nějak vyvíjí, mi Valerie velmi pomohla – zásadně mě ovlivnila v tom, kým jsem. Mohu-li si to takto dovolit říct.
Tam to všechno začalo a čerpám z toho do dneška.
Vysokoškolské vzdělání není k tomu, co dělám, nějak nezbytné. V poslední době se však setkávám se spoustou lidí, kteří třeba na Karlově univerzitě studují mediální studia, což je myslím opravdu cesta k PR, resp. je to obor nejbližší k PR praxi.
Já sama jsem po divadelní vědě a filozofii vystudovala ještě dálkově management v kultuře, ale nic z toho mi nedalo nějaké zvláštní základy pro PR.
Tomu mě opravdu naučila praxe – přičemž základem a předpokladem byl u mne zájem o tuto činnost, a hlavně o kulturu, také otevřenost a připravenost učit se z různých zdrojů. A především jsem měla štěstí na lidi, které jsem cestou potkávala a kteří byli mými parťáky i učiteli.
Ale vysoká škola mi určitě dala zázemí, kontakty a ukázala možnosti, toho jsem si vždy cenila. Tam potkáš spoustu lidí, navazuješ a rozvíjíš různé linie, dostaneš se k věcem, ke kterým by ses třeba jinak nedostala, kdybys nebyla obklopena touhle sociální skupinou nebo bublinou, ve které působíš.
Díky tomu jsem měla možnost už na začátku studia spolupracovat třeba na Divadelní Floře Olomouc, mohla jsem navštěvovat festivaly jako AFO (Academia Film Olomouc) nebo PAF (Přehlídka animovaného filmu) – a to všechno člověka rozvíjí.
Další věc, která mě hodně posunula, byl výjezd do zahraničí v rámci Erasmu, kdy jsem žila rok ve Francii.
Tam je divadelní věda pojata daleko více prakticky než v Česku.
U nás je to především historie, teorie, kritika – zatímco tam jsme měli možnost vyzkoušet si stát na druhé straně, vymýšlet například scénografii pro divadelní inscenaci, zkusit si dramaturgii, režii, herectví.
A to mě zase velmi obohatilo po praktické divadelní stránce.
Když pak píšeš kritiku nebo recenzi, najednou si to všechno dokážeš lépe představit. Myslím si, že pohled na věc je pak mnohem komplexnější.
Jak postupuješ při oslovování potenciálního diváka? Co je v tomto procesu klíčové?
Ve své praxi se aktuálně věnuji skoro výhradně media relations, tedy komunikaci s médii – zatímco komunikaci na sociálních sítích už vůbec, marketingu jako takovému velmi okrajově.
Za naprosto klíčové považuji mít téma. Vzhledem k tomu, že mám to štěstí, že si projekty víceméně můžu vybírat — nebo i když se k nějakému dostanu „náhodou“ a on si takříkajíc vybere mě — jde vždy o něco, co mě opravdu zajímá a v čem vidím potenciál. Takže tak nějak vím, cítím, že tam to téma je, i když třeba nemusí být na první pohled zjevné.
To je to, co můžeš nabídnout novináři, díky kterému se informace dostanou k nějaké cílové skupině.
Přičemž to téma musí být opravdu unikátní, protože věcí, které se dějí a chtějí komunikovat ven, je strašně moc a ty prostě musíš mít opravdu unikátní, zajímavý příběh, aby ses se svým projektem do médií prosadila.
Na začátku je samozřejmě také potřeba určit si, pro koho téma je, kdo o tom může psát, kdo čte to které médium. To znamená, že pečlivě vybírám média pro konkrétní témata, projekty, lidi.
Hlavní je tedy cílová skupina a sdělení, které daný projekt má. A ve chvíli, kdy se tohle dá dohromady, hledám média, pak redaktory, beru to takhle postupně.
Přesuneme-li se v otázkách k předmětu KoresponDance, zaměříme se na jeho téma. Kolem něj se točí veškerá propagace festivalu, a mě zajímá, zda ho konzultuješ s jeho ředitelkou paní Kinsky, resp. s dramaturgickým týmem? Hledáte nebo cizelujete to ústřední sdělení společně?
Přesně tak, to hlavní dáváme dohromady s Marií Kinsky, která je i jednou z dramaturgyní festivalu, a pak společně procházíme soubor za souborem, umělce za umělcem, směrem k celkovému konceptu festivalu. Rozkrýváme témata, na kterých můžeme komunikaci postavit.
To se vždy děje na začátku mé práce.
Existuje vlastně nějaká pauza mezi koncem jednoho ročníku a začátkem příprav toho příštího, nebo vše probíhá kontinuálně? Kdy vlastně začínají přípravy dalšího ročníku?
Co se týče dramaturgie a bookování souborů, umělců a podobně, to je opravdu kontinuální a soustavná práce. V podstatě už před začátkem letošního ročníku jsme měli část programu na další rok hotovou. Tato dramaturgická část se řeší klidně i dva roky předem, nebo i více, záleží na projektu.
Co se týče PR, to probíhá spíše ve vlnách.
Přece jen jde o projektový způsob práce, takže teď po festivalu jsou ještě nějaké povinnosti ve smyslu postprodukce, postPR produkce a podobně, pak to na nějakou dobu utichá, na pár měsíců, a někdy před Vánocemi si k tomu znovu sedáme, dáváme dohromady komunikační plán a postupně se krok po kroku rozjíždí komunikace příštího ročníku.
Máš řadu zkušeností s různými typy a žánry festivalů.
Vnímáš ze své pozice nějaký rozdíl například mezi festivalem činoherním a tanečním?
Nemám přímou pracovní zkušenost s PR souboru nebo festivalu, který by byl zaměřený výhradně na činoherní divadlo.
Vlastně se ve své praxi koncentruji na práci s okrajovějšími, možná lépe řečeno ne-mainstreamovými žánry. Primárně mě zajímá to, jak lze sdělit myšlenku nebo otevřít diskusi s publikem či směrem do společnosti.
A co se týče přímo tance nebo pohybového divadla – a říkáme to vždy i v rámci KoresponDance — ta představení či většina z nich nemá jazykové bariéry. Což je pro mě moc důležité, že jejich message je sdělitelná opravdu globálně pro všechny, bez potřeby znát nějaký konkrétní jazyk.
Já opravdu vnímám tanec a pohybové divadlo jako univerzální jazyk vyjádření, který je otevřený úplně všem. Ale vnímám i to, že spousta lidí, kteří mají rádi kulturu a mají rádi divadlo, ale se současným tancem a pohybovým divadlem se doteď nesetkali, se trošku zdráhá taková představení navštívit, protože si říká, že tohle není pro ně. Občas se i bojí, že to „nepochopí“.
A to je vlastně i úkol KoresponDance – otevírat oblast tance širší veřejnosti a ukázat, že je pro všechny. A že když vidíš taneční představení, nemusíš si nutně na konci říct, aha, to jsem pochopil, to bylo přesně o tomhle a o tomhle.
Nejde tu o jednoznačné sdělení, naopak se otevírá prostor pro řadu interpretací – což mimo jiné považuji na tomhle umění za skvělé: že prostě každý vidíme svět jinak, každý máme hodnoty nějak nastavené a to, co lze vidět v pohybu a pohybovém představení, je pro každého dost individuální.
Takže to je pro mě ten zásadní rozdíl oproti činohře, kde je spousta věcí dána či spoluurčena slovy. I když ani tady to samozřejmě nutně neznamená, že jak je to psané, tak je to dané. Tanec a pohyb nabízejí možná otevřenější prostředí – otevřenější k tomu, co si z toho můžu vzít. Je tu více prostoru pro interpretaci, náhled, hledisko – a tím pádem i více prostoru k tomu, aby se s tím člověk ztotožnil. I když to každý chápeme jinak. A nic z toho není špatně.
Lze říci, že univerzálnost tanečního jazyka, který nepotřebuje tlumočníka ani většinou nepředesílá či nesugeruje interpretaci, přímo koresponduje s podobou návštěvnického prostředí, tedy se specifiky tanečního publika? Vnímáš toto publikum jako více demokratické, otevřenější jiným názorům?
Mimochodem já mám třeba pocit, že se na tanečních festivalech oproti těm činoherním méně pije, méně mluví, možná méně kastuje, přitom více sdílí. Vnitřně. Říkám si, že je to asi v přímé návaznosti na tu odpojenost tance od slov i na tanečníkovu nutnost zachovat si tělesnou schránku nějakým způsobem fungující.
Netroufla bych si tvrdit, že taneční publikum je více demokratické než publikum činoherní. Ale možná je méně dogmatické.
Asi bych ani neřekla, že na tanec chodí lidi s více otevřenou myslí než na činohru. Ale možná tanec více tu mysl otevírá.
Takže ne že by chodili diváci nějak více otevření, ale možná otevřenější odcházejí.
Na festivalu KoresponDance působíš třetím rokem. Proměňovala se během té doby tvoje pozice či náplň práce?
Tento ročník je třetím, ale poprvé se letos věnuji především media relations. Pozici jsem převzala od kolegyně s čerstvými mateřskými povinnostmi.
Předtím jsem měla více roli copywritera, pracovala jsem právě ještě se sociálními sítěmi. Letos jsem dostala šanci a důvěru sestavit si celý komunikační tým dle svých představ a realizovat komunikaci festivalu daleko komplexněji.
Vraťme se přesto ještě k sociálním sítím, kterým se už nevěnuješ. Vždy jsem považovala péči o ně – distribuci informací a reklamy jejich prostřednictvím – za součást sektoru media relations. Navzdory tomu, že si Facebook a spol. vyžadují u člověka sadu specifických dovedností a často se dnes o ně i výhradní specialista stará.
Přesto mi to nějak štymuje do jedné „náplně činnosti“ s media relations.
Ano, a přitom jsou to úplně rozdílné disciplíny.
Copak Facebook není medium? Nebo není public?
Určitě je, je to nástroj komunikace. Komunikace s veřejností, s publikem. Ale je to marketingový nástroj, nikoliv mediální. V public relations jde o komunikaci s novináři, s médii. Resp. jde o to, aby se informace dostaly ven skrz média jako jsou noviny, ať už tištěné nebo online, rozhlas, televizi a další.
Jsou to dvě opravdu odlišné disciplíny, dva úplně jiné obory. Alespoň tedy jak to vnímám a vidím já.
Tedy klasická média na straně jedné a sociální sítě na straně druhé.
Ano.
Já jsem vlastně dříve taky dělávala vše a měla jsem pocit, že to všechno musím umět, aby má práce byla komplexní.
Jenomže po pár letech v téhle praxi jsem si uvědomila, že dělám sice všechno, ale vlastně nic z toho pořádně a tak, jak bych si to představovala.
Postupně jsem se pak odpoutala od marketingu, včetně sociálních sítí, a začala se soustředit na media relations. To mě strašně moc posunulo v PR praxi dopředu, beru to jako velmi dobré rozhodnutí. Protože opravdu nemůžeš být super člověk, který umí dobře nastavit reklamy, zároveň být skvělým social media managerem a do toho ještě špičkovým PR-istou. Každá z těch disciplín je i časově náročná, tudíž pokud se chceš některé z nich věnovat plnohodnotně, potřebuješ na to ten čas mít.
Kdo jsou na festivalu KoresponDance tví nejbližší spolupracovníci?
Pokud jde o letošní ročník, musím nejprve jmenovat Veroniku Hrabalovou, kterou znáte z Taneční zóny. Ta se právě věnuje marketingu a letos byla ve funkci social media manažerky.
Dále spolupracuji s Martinem Kalfařem, který mi zase pomáhal s nastavením reklam na sociálních sítích.
Přímo v media relations, a to pro region Vysočina, mi pomáhala Jitka Kadlčíková, která vede marketingový tým zámku Žďár nad Sázavou a věnuje se i jeho PR.
Kromě toho spolupracuji s Šárkou Frkáňovou, provozní ředitelkou zámku Žďár nad Sázavou, se kterou na místě řešíme věci ohledně prodeje, vstupenek, merche či servisu návštěvníkům.
Pátým klíčovým člověkem byla pro mě Kristýna Sudková, které jsem předala tu svou primární copyright roli. Pomáhala mi s texty, dávala dohromady festivalovou brožuru.
Sleduješ nějaké změny či proměny na straně diváků během těch posledních tří let, které byly opravdu dramatické i z celosvětového hlediska? Propsaly se nějak do festivalu KoresponDance? Dokážeš tohle vlastně vnímat zevnitř organizačního mechanismu?
Začnu naopak tím, co vnímám, že zůstává stejné, udržuje se a je to pro nás strašně moc důležité a klíčové. Bude to znít trochu jako klišé, ale je to ta atmosféra, ta blízkost lidí, pospolitost, které zůstávají, i když se věci třeba přesouvají kvůli počasí a je to kolikrát diskomfort i pro návštěvníky. Pořád je tady ta zvláštní atmosféra, která je jistě ovlivněna i geniem loci ždárského zámku a na druhé straně tím, že jde vlastně o takový rodinný, komunitní festival.
Teď nemyslím co do počtu diváků, ale prostě tím, že jsou si tu lidi opravdu blízcí, nebojí se začít spontánně komunikovat a prostě se bavit.
Co se týče nějakých změn, já jsem nastoupila ke KoresponDance právě ve chvíli, kdy se lámalo covidové a post covidové období. A byť ten návrat kultury a kulturních akcí nebyl úplně jednoduchý, je vidět vývoj v tom, že KoresponDance navštěvuje čím dál více lidí, které to zajímá a baví.
Například letos měl první festivalový den, který proběhl v centru města, suverénně největší návštěvnost v historii festivalu.
Několik stovek lidí.
Jo. A tohle je i ta práce, za kterou jdu a na které to stojí. Práce s komunitami, s místními lidmi, práce v regionu a pro region, rozvoj zdejšího kulturního života.
A to se myslím opravdu daří, aspoň soudě podle toho, že každý rok se účastní festivalu více a více Žďáráků a jejich reakce jsou veskrze pozitivní. Právě tady platí, že i když se třeba setkávají s tanečním nebo pohybovým nebo cirkusovým žánrem úplně poprvé v životě, přichází od nich moc hezká odezva, že je to něco sice nového, ale zaujalo je to.
Takže v tom vidím vývoj, významnou proměnu.
Naprostou novinkou v letošním roce byl samostatný festivalový den i v Novém městě na Moravě, ne pouze v Praze. Rozhodli jsme se jít více do regionu, což je určitě směr, kterým chceme pokračovat. Navíc jsme se i v Novém Městě setkali s krásným ohlasem. Zjistili jsme, že to je velmi kulturní město, a s Horáckou galerií se výborně spolupracuje.
Chceme primárně rozvíjet region Vysočina, rozhodně budeme pokračovat ve spolupráci s Horáckou galerii a rozhodně chceme festivalové dny rozvíjet a přinášet je i do dalších měst, jako je třeba Jihlava.
Budeme se těšit!
Děkuji za rozhovor.
Michaela Sikorová vystudovala na olomoucké univerzitě divadelní vědu a filosofii, už za studií se začala věnovat PR v kulturním prostředí, především divadelním.
Po studiích odešla do jihočeské Blatné za svou první profesionální PR prací v nově vzniklém kulturním centru, které je dodnes (pod názvem Kulturní plantáž Blatná) velmi progresivní a otevřené. „Za ty tři roky v Blatné jsem se naučila spoustu věcí – především díky paní ředitelce, která byla velmi otevřená a dávala nám svobodu. Dnes to beru jako ten nejlepší možný start mé PR cesty, který jsem mohla dostat.“
V roce 2017 přesídlila do Prahy, kde působila ve Studiu Ypsilon nejprve jako tajemnice souboru, poté vedoucí PR a marketingu. Na začátku covidu si odskočila od kultury ke sportu, aby vedla juniorní PR tým a komunikaci projektů jako Jizerská 50, Skitour, Běhej lesy, Sokolský běh republiky ad. Podílela se také na PR sportovně-kulturního projektu Sport in Art, zaměřeného v souladu s názvem na sport ve výtvarném umění.
Po dvou a půl letech odešla na volnou nohu, aby se mohla věnovat opět PR v kultuře.
Dnes spolupracuje s agenturou PIARISTI a vede mediální komunikaci řady projektů. K těm z oblasti tance a divadla, ale i filmu, hudby a literatury, se přidávají aktivity s přesahem do oboru vzdělávání. Vedle KoresponDance zmiňme divadelní a taneční Bazaar festival, Mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná, nezávislou taneční platformu Temporary Collective, festival ilustrace a komiksu LUSTR, Police Symphony Orchestra, výtvarný projekt Art Grand Slam (v rámci Sport in Art), Festival umění a kreativity ve vzdělávání (FUK), projekt k IT vzdělávání dětí Vzdělání budoucnosti a další.