Čí jsou Rauovy děti?: Skoroodpověď

© NTGent

Série pole­mic­kých tex­tů reflek­tu­je a pro­ble­ma­ti­zu­je insce­na­ci Medea’s Chil­dren švý­car­ské­ho reži­sé­ra Mila Raua uve­de­nou v rám­ci fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky 9. lis­to­pa­du 2024. Tex­ty obsa­hu­jí kri­tic­ké recen­ze, pole­mi­ky i autor­ský roz­ho­vor s reži­sé­rem. Jádrem reflexe je napě­tí mezi umě­lec­kou ino­va­cí a etic­ký­mi otáz­ka­mi prá­ce s dět­ský­mi her­ci, expli­cit­ním zob­ra­ze­ním nási­lí a rein­ter­pre­ta­cí antic­ké tragé­die v sou­čas­ném kon­tex­tu. Tex­ty Ale­ny Sar­kis­si­an, Vero­ni­ky Holeč­ko­vé, Pav­la Janouš­ka, Vla­di­mí­ra Hul­ce a Milo Raua, jež vyšly v TZ a Diva­del­ních novi­nách, se vzá­jem­ně dopl­ňu­jí a podá­va­jí plas­tic­ký obraz o jed­nom z nej­kon­tro­verz­něj­ších diva­del­ních pro­jek­tů roku 2024.

Závě­reč­ný pří­spě­vek série věno­va­né insce­na­ci Medea’s Chil­dren reži­sé­ra Mila Raua při­ná­ší ostrou kri­tic­kou refle­xi for­my i smys­lu jeho diva­del­ní prá­ce. Autor – Pavel Janou­šek – v pole­mic­kém duchu odmí­tá pova­žo­vat opa­ko­va­né pou­ží­vá­ní šoku­jí­cích a for­mál­ně ozvlášt­ňu­jí­cích postu­pů za pro­jev auten­tič­nos­ti či umě­lec­ké hloub­ky. Rau je pro něj spí­še zruč­ným mani­pu­lá­to­rem, kte­rý s mini­mál­ní náma­hou napl­ňu­je oče­ká­vá­ní urči­té čás­ti pub­li­ka tou­ží­cí po provokaci.

Text se kri­tic­ky vyme­zu­je vůči vní­má­ní novos­ti jako auto­ma­tic­ké hod­no­ty a zpo­chyb­ňu­je umě­lec­kou i etic­kou inte­gri­tu tvůr­ců, kte­ří mís­to hlu­bo­ké výpo­vě­di spí­še kal­ku­lu­jí s efek­tem a mód­ní­mi posto­ji. Závě­reč­ná iro­nic­ká para­le­la s Tik­To­ko­vým půso­be­ním Ale­ny Schille­ro­vé pod­tr­hu­je auto­ro­vu skep­si vůči diva­dlu, kte­ré zamě­ňu­je auten­ti­ci­tu za chytře cíle­ný efekt.

„Sko­ro­od­po­věď“ tak uza­ví­rá sérii jako hlas zásad­ní­ho nesou­hla­su, kla­dou­cí důraz na kri­tic­ké myš­le­ní, umě­lec­kou pocti­vost a neo­cho­tu pod­lé­hat insce­nač­ním tri­kům mas­ko­va­ným za hlub­ší smysl.

Sko­ro­od­po­věď

Umě­ní je komu­ni­ka­ce mezi tvůr­ce a jeho adre­sá­ty a his­to­rie diva­dla nám pra­ví, že se jím stá­vá vše, co divá­ci jako umě­ní akcep­tu­jí. Coko­li se tedy může stát obdi­vo­va­nou insce­na­cí, pokud se auto­ro­vi poda­ří oslo­vit urči­tou kon­krét­ní část pub­li­ka a vyvo­lat nále­ži­té nad­še­ní. A k naší době diva­del­ní i jiné nad­pro­duk­ce pat­ří před­sta­va, že umě­ním je pře­de­vším to, co je nějak ozvlášt­ně­no, čili nové, jiné, zvlášt­ní, dosud neví­da­né, pro­vo­ka­tiv­ní… sub­ver­ziv­ní, neboť prá­vě toto nás pro­bou­zí z letar­gie zau­to­ma­ti­zo­va­né­ho. Při­čemž je, upřím­ně řeče­no, stá­le těž­ší oprav­du fun­gu­jí­cí novost vymys­let. Je pro­to napros­to při­ro­ze­né, že urči­tá ozvlášt­ňu­jí­cí téma­ta a urči­té postu­py jsou schop­ny adre­sá­ty dife­ren­co­vat: to co jed­no­ho nadchne a dá mu zaku­sit cosi hlub­ší­ho, při­pa­dá dru­hé­mu kře­čo­vi­té, blbé, pito­mé či podvodné.

Osob­ně si pro­to dělím tvůr­ce na ty, co pro­mlou­va­jí, pro­to­že mají, cítí potře­bu něco za sebe a ze sebe sdě­lit, pro­nik­nout pod povrch jevo­vé­ho, a na ty, kte­ří se zruč­ně tre­fu­jí do vku­su poten­ci­ál­ní­ho pub­li­ka. Mezi ně počí­tám i reži­sé­ra Raue. 

Pane Hul­ci, fakt, že ten­to reži­sér pou­žil mnou kari­ko­va­ný postup ve svých diva­del­ních výrob­cích   již mno­ho­krát, mi není poleh­ču­jí­cí okol­nos­tí, ani dokla­dem toho, že se k pří­tom­né insce­na­ci pro­bá­dal, nýbrž potvr­ze­ním sku­teč­nos­ti, že je schop­ný opa­ko­va­ně komerč­ně úspěš­né mani­pu­lač­ní tech­ni­ky zda­ři­le repli­ko­vat. Zruč­ně a s mini­mál­ní náma­hou oslo­vo­vat ty, kte­ří mu na to naletí.

© NTGent

Při­znám se, že v dneš­ním kom­pli­ko­va­ném svě­tě někte­ré uměl­ce vní­mám jako arto­vou vari­an­tu popu­lis­tic­kých poli­ti­ků, kte­ří se také úmy­sl­ně pohy­bu­jí na hra­ně a sna­ží se své vybra­né pří­z­niv­ce oslo­vo­vat něčím, co je prá­vě pro ně  nále­ži­tě, při­taž­li­vě a sen­ti­men­tál­ně extrém­ní. Oslo­vu­jí při­tom prá­vě ty lidi, kte­ří jsou při­pra­ve­ni jejich mani­pu­la­ci akcep­to­vat. Pro­to svou sko­ro­od­po­věď zakon­čím poně­kud ozvlášt­ně­nou vari­a­cí na vaší obha­job­nou argumentaci. 

Parafrá­zu­ji: Nedi­vím se, že její­mi vystou­pe­ní­mi na Tik­To­ku jsou nad­še­ně pře­de­vším mla­dí. Rozu­mě­jí, co jim Ale­na Schille­ro­vá říká. Pou­ží­vá totiž jejich opti­ku, zku­še­nos­ti i stá­le ješ­tě neotře­lé city a tou­hu po ino­va­cích, netra­dič­ních pří­stu­pech. A mož­ná skr­ze tato ske­če doká­ží vhléd­nout do hlub­ších vrs­tev poli­ti­ky, člo­vě­ka, myto­lo­gie a kul­tu­ry. Tomu, co se kolem nich děje a ode­hrá­vá. Věřím i na peda­go­gic­ký úči­nek těch­to videí, ale to už bych nerad roze­bí­ral a ote­ví­ral tak dal­ší téma­ta.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *