V industriálním prostoru pražských Jatek78, kde se potkává umění s odvahou a humor se syrovostí, měla 9. dubna 2024 premiéru taneční inscenace La Dolce Vita souboru DEKKADANCERS. Nenechte se ale zmást jejím sladce ironickým názvem. Nabízí totiž příběh těch, kteří balancují na okraji společnosti. Šestice tanečníků tu rozehrává choreografický manifest o svobodě, zoufalství i důstojnosti lidí bez domova. Inscenace nevyniká jen formou, ale především tématem, které si říká o naši pozornost: život na ulici bez pozlátek a předsudků, viděný očima těch, kteří ho žijí, s nadhledem, humorem i syrovostí. A právě takové pohledy na přehlížené vrstvy společnosti je dnes třeba slyšet. Nebo alespoň vidět – tancem. Někdy totiž stačí jen se zastavit a dívat.
La Dolce Vita se na první pohled tváří jako stylizovaná taneční groteska. Postavy nosí potrhané oblečení, v rohu scény blýská pouliční lampa a dobrovolníci tiše servírují teplou polévku. Až postupně se z této zdánlivě roztěkané mozaiky vynoří příběh: příběh skupiny lidí bez domova, kteří se snaží přežít jak zimu na ulici, tak chlad mezilidských vztahů. Inscenace propojuje motivy alkoholismu, násilí, lásky a smrti, čímž vytváří intenzivní a emocionálně nabitou atmosféru, která diváka nutí konfrontovat se s temnými stránkami lidské existence. Na scéně se představuje šestice výrazných performerů: Natalie Metodijeva, Adriana Štefaňáková, Nela Štarková, Florian Garcia, Albert Kaše a Patrik Čermák, z nichž Metodijeva a Kaše za své výkony získali širší nominaci na Cenu Thálie. Inscenaci společně režírovali choreograf Štěpán Pechar a dramaturg Štěpán Benyovszký, kteří zároveň stojí i za jejím celkovým konceptem a výtvarným řešením.
Taneční jazyk představení se pohybuje na tenké hranici mezi stylizací a realitou. Choreografie Štěpána Pechara vytváří svět, kde se těla zmítají v záškubech návyků, impulzivních rozhodnutí i tělesného nepohodlí. Někdy je pohyb expresivní a násilný, jindy líný, ospalý, skoro jako by tanečníci jen odpočívali v rytmu vlastní únavy. Právě tato fyzická dualita mezi živelností a rezignací vytváří silný obraz života na okraji. Herectví v tradičním smyslu tu sice není hlavním nástrojem vyprávění, ale každý pohyb nese psychologický obsah. Stačí sledovat způsob, jakým se například postava Natalie Metodijevy stahuje do sebe, jak její pohyby připomínají člověka, který už dávno přestal očekávat dotek, a přesto po něm stále nevědomě sahá. Výrazným prvkem inscenace je práce s kontrastem mezi kolektivním a individuálním. V některých pasážích tanečníci tvoří dokonale synchronizovaný celek, jako by sdíleli jediný dech a byli stmeleni do jedné pulzující masy. Tyto choreografické celky vyvolávají dojem, že komunita bezdomovců funguje jako organismus, ve kterém jsou si všichni navzájem oporou, nebo naopak zátěží. V jedné ze scén začnou jednotliví bezdomovci zvedat kusy oblečení rozházené po scéně a vyhazovat je do vzduchu. Zprvu nahodile, později synchronizovaně a v rytmu hudby, čímž se z banálního gesta stává silný významový motiv vzpoury proti tíze věcí, které s sebou vláčíme. V ostrém kontrastu k tomuto kolektivnímu gestu jsou pak scény, kdy se jednotlivci pomalu pohybují napříč scénou, potácejí se nebo jen nehybně sedí, ponořeni do sebe. Tyto okamžiky osamění, fyzické vyčerpanosti nebo vnitřní rezignace odhalují křehkost každého z nich. V několika scénách se navíc objevují i náznaky queer vztahů. Například intimní taneční duety mezi ženami otevírají prostor pro čtení, které rozšiřuje tematický rámec inscenace o další rovinu jinakosti a touhy po blízkosti.

La Dolce Vita © Jakub Červenka
Scénografie Pavla Knolleho záměrně pracuje s estetikou omšelosti. Starý kontejner na odpad, lahve od alkoholu, obnošené oblečení, všechno má v sobě stopy předchozích příběhů. Přestože je scéna konstruovaná s uměleckým záměrem, její působivá věrohodnost evokuje realitu života lidí na okraji společnosti. Vytváří kontrast s abstraktním jazykem pohybu, který ji obklopuje. Kostýmy navazují na tuto linii a přesně sedí do světa, ve kterém se děj odehrává. Každý kus oblečení jako by měl vlastní historii. Obnošené kabáty, roztrhané punčochy a ušmudlané košile, které už toho dost pamatují ‒ a možná právě tím je inscenace v detailu nejsilnější. Hudba Jana Šikla je svébytným partnerem pohybu. Využívá kombinaci ruchů i klasických nástrojů. Výsledkem je podkres, který někdy tíží, jindy hladí a často nečekaně udeří. Podobně jako realita, kterou postavy inscenace žijí. V některých momentech se hudba stává až narativní. Většina scény je laděna do realistické estetiky. Výjimkou je však pes, který se objevuje v jedné ze scén a je zřetelně plyšový. Tohle jemné odcizení nepůsobí rušivě, naopak dodává celému výjevu zvláštní divadelní nadsázku, která zpochybňuje, zda vše, co sledujeme, má být vnímáno jako „pravda“, nebo spíš jako obraz, výkřik, symbol.

Dekkadancers: La Dolce Vita © Jakub Červenka
Motiv svobody bez záruk, žití ze dne na den, bez odpovědnosti a bez plánů, se v inscenaci opakuje jako mantra. Skrze jednotlivé scény se ukazuje, že i v chaosu existuje řád. Společenství bezdomovců má svá pravidla, vztahy, aliance i zrady. Zaujme zejména postava ženy, která do této skupiny teprve přichází. Cítíme její zmatení a nejistotu, sledujeme i její postupné přijetí komunitou. V tom je inscenace silná, v zobrazení mikrosvěta, kde jsou vztahy definovány nikoliv rolí, ale okamžikem. Zároveň se však inscenace jen zřídka pokouší jít do hloubky: většina témat je pouze nahozená a dění na scéně se jich vždy jen krátce dotkne a pak se rychle stáhne zpět k estetickému efektu. Výrazným prvkem projektu je ovšem i jeho sociální přesah. DEKKADANCERS z každého představení vyčlenili benefiční vstupenky, jejichž výtěžek putuje na podporu organizací, které pomáhají lidem bez domova (Armáda spásy, Nový Prostor, Pragulic). Tato iniciativa dokládá, že představení má být impulsem probouzejícím empatii, nikoli jen egoistickým aktem sebe-pobavení.

Dekkadancers: La Dolce Vita © Jakub Červenka
La Dolce Vita není jen taneční inscenací, ale i výpovědí o světě, který většinu z nás nezajímá. Přinutí zastavit se a podívat se na ty, kolem kterých jinak bez povšimnutí procházíme. Celkově umí strhnout vizuálem, choreografickou energií a silným konceptem. Nevyhnutelně si divák při sledování představení klade otázku, jak může být život plný volnosti zároveň tak bezútěšný a zda svoboda bez jistot skutečně znamená štěstí.

Dekkadancers: La Dolce Vita © Jakub Červenka
Tvůrčí tým a obsazení – La Dolce Vita
Námět, režie a choreografie
Štěpán Pechar
Režie a dramaturgie
Štěpán Benyovszký
Hudba
Jan Šikl
Scénografie a kostýmy
Pavel Knolle
Světelný design
Lukáš Brinda
Produkce
Tereza Baschová, Pavel Knolle
PR a marketing
Zuzana Hošková, Hynek Toman
Vizuály
Pavel Hejný
Fotografie
Jakub Červenka
Účinkují
Natalia Metodijeva
Adriana Štefaňáková
Nela Štarková
Florian Garcia
Albert Kaše
Patrik Čermák
Více informací
Délka představení: 70 minut
Vhodné od 12 let
Bez jazykové bariéry
Premiéra: 9. dubna 2024