V březnu se co dva roky koná v thajském hlavním městě Bangkok International Performing Arts Meeting (BIPAM). Jde nejen o kurátorovanou přehlídku performance určenou promotérům, umělcům a zájemcům, ale svým způsobem i o netradiční výkladní skříň, v níž se vystavují asijské průsečíky východního a západního světa, střet kultur a národnostních specifik odražených ve vybraných dílech. Prostor pro tanec v letošním výběru patřil pohybově-zvukovému rituálu Ridden a k němu v protiváze se představila svěží open-air událost Choreographic Intrusion.

Choreographic Intrusion © Naphatrapee Suntorntirnan AICT/IATC Thailand BIPAM festival 2025
Mezinárodní festival se zvučným renomé a vřelou nadnárodní atmosférou se odehrával v mnoha různorodých prostředích. S ohledem na město konání se zcela přirozeně se svými produkcemi infiltroval do nákupních center včetně střechy obchodního domu, knihovny či univerzity a výstavní síně. Již cesty samotné do míst konání se tak leckdy jevily jako performativní událost, neboť při nich docházelo k mnoha bezprostředním interakcím s okolím a kolemjdoucími z důvodu neustálého dohledávání dopravních instrukcí. Z dramaturgie sázející na estetickou i tematickou rozmanitost patřilo k nejvýraznějším letošním počinům taneční dílo nazvané Choreographic Intrusion, realizované jako pouliční taneční událost v areálu One Bangkok, obklopeného výškovými budovami. V jejich prosklených pláštích se performance zrcadlila a akcentovala tak odraz a nápodobu jako jedno ze zásadních témat projektu ve veřejném prostoru. Na počátku se však ozval jen hlas, silný a táhlý, melodický i melancholický. Odrážel se od mrakodrapů a dopadal na přítomné, protože se najednou zastavovali či aspoň zpomalovali své spěšné procházení. Mnozí se stmelovali poblíž zóny dění. Přesmyčka z dynamické pulzace kolemjdoucích ke společnému sladění se s těžkým horkem syceným vysokými tóny byla obdivuhodně rychlá, jako by svým zpěvem Taratawan Krue-On očarovávala přítomný dav. Do dialogu s ní pak vstoupil od pohledu nenápadný muž, jenž zprvu minimalistickým tvarováním svého těla reagoval na zvukové podněty, a také na situaci, v níž se před zraky přihlížejících ocitl uprostřed mnohamiliónového a neustále hučícího velkoměsta. Tanečník pak připomínal médium, jenž do sebe vsakovalo veškerou tíhu světa, již ale nechal putovat klouby a vnitřnostmi v rytmu hip hopu, break dance a poppingu a tím ji nechal v nové energii proudit zevnitř ven a dál. Když tělo vláčnělo příliš, dokořenil pohyb přesně artikulovanými izolacemi a pravými úhly. Jakmile nechal čas tonout v pomalosti, vstoupila do hry mrštnost nohou. Často si našel moment, aby se rozhlédl, než se znovu roztančil. A pak jeho zrak ulpěl na ženě, která na jeho trhané pohyby lokty, vlnění trupu i podklesávání v kolenou začala odpovídat. Vlinula do hry interakcí – zrcadlením jako pomyslným klíčem ke spolupráci. Začlenila se do svérázného způsobu kolektivního bytí spojovaného beaty a místem. Brzy ji následovaly další, až se v ohnisku pod širým nebem stmelila šestičlenná skupina, jež dokázala rozvíjet sólová libreta, a zároveň nacházet prostor pro synchronizace a následně pro komunikaci s diváky, čímž řada naprosto „vtažených – pohybem pohlcených“ rostla. Umělci se dokázali tanečně proplétat mezi lidmi, aniž by ztratili kvalitu projevu jako oni samotní tak celek. Nápaditě hospodařili s vlastním umísťováním se a vzdálenostmi na volném prostranství, aniž by se jeden druhému vzdálili z dohledu či úplně zmizeli ze zřetele. Fyzicky i díky tropické vlhkosti náročná, především pak emočně mohutná performance působila vcelku jako sen, který se chtělo podržet tělem v pohybu. Kombinace vokálně-verbálního s technicky vyspělým tanečním projevem a nenásilnou výzvou k participaci dodávala dílu atraktivitu a také křehkost, nenadálé zvraty podtrhovaly potřebu jemnosti a pomalosti. Za vznikem performance stál neobyčejně smýšlející choreograf Olé Khamchanla, původem z Laosu a s dlouholetými zkušenostmi z Francie, kde se věnoval hip-hopu a contemporary dance. Později se vrátil ke studiu tradičního tance své domoviny a Thajska. Aktuální mezinárodně obsazený projekt zastřešil vlastní skupinou Kham v úzké spolupráci s tanečníky ze souborů Thrixpet a Fanglao a thajskou hudebnicí, multimediální umělkyní Taratawan Krue-On.

Choreographic Intrusion © Naphatrapee Suntorntirnan AICT/IATC Thailand BIPAM festival 2025
Katastrofa, trauma, rituál
Pohybově-zvuková performance Ridden s ohromným úsilím a nasazením, a tím s viditelně spojeným tělesným vysilováním, komunikovala proces zotavování bolavé duše, v nedávné minulosti vystavené zážitku z přírodní katastrofy. Autor projektu, choreograf a tanečník Leu Wijee zde tvůrčím přístupem zpracovával následky z období, kdy jeho domovský ostrov Sulawesi v Indonésii zasáhla v roce 2018 ničivá vlna tsunami. Další čtyři tanečníci (Bade Arrasyid, Dani Budiman, Mio Ishida, Rheza) technicky a stylově různorodého zaměření, navíc pocházející z odlišných regionů jihovýchodní Asie a Japonska, se mu právě díky jedinečnosti každého z nich stalo blízkými druhy na cestě k divadlu – rituálu.

Choreographic Intrusion © Naphatrapee Suntorntirnan AICT/IATC Thailand BIPAM festival 2025
Nejprve seděli na podlaze s jednou nohou pod sebou pokrčenou v koleni a druhou nataženou, vyvažující rovnováhu, aby je posléze velmi hbitě měnili. Rukavice jim chránily ruce, které při déletrvajícím komíhání ze strany na stranu a při skluzech po taneční ploše sloužily jako opěrné body a zdroj odrazu. Dvě ženy a tři muži v teplákových soupravách, tréninkových šusťácích asociovali nepravidelný let hejna ptáků, aniž by se odlepili od podlahy a vznesli. Pracovali s řadou proměn tempa a směry pro zacílení pohledu. V určitém, patrně individuálně řízeném rytmu se od společného pohupování odpojovali, přidávali se k partnerovi či vytvořili synchronizovanou trojici, dokud se nakonec všichni nezastavili. Po kolébavé sekvenci se někteří začali protahovat a jiní vyvíjet zvuky z kovových mís a přírodních materiálů uložených na ostrůvcích z kartonových beden. V navazující části sehrály významnou roli bambusové snopy, svazky proutí, s nimiž tanečníci za společného dupotu, třímajíce je v rukách, manipulovali.

Ridden © Teeraphan Ngowjeenanan
V autorském scénickém díle, uvedeném v rozlehlém divadelním prostoru, se energie soustředila do centra dění, v určitých chvílích dokonce jako by tanečníci rozdmýchávali oheň jen uvnitř sami sebe a mezi sebou. Skupina nacházela soulad či vzájemné porozumění v opakujícím se pohybu, zrcadlivé rytmizaci těla a živě generovaných ruších. Jako by si vyvíjenou činností navozovali až trans, z něhož občas vyskakovali i padali na zem, anebo se snažili roztít sféru vysoko nad sebou. Vynalézavá recyklace pohybových prvků a sekvencí připomínala vlny, odliv a příliv se vzrůstajícím napětím z nepředvídatelné kulminace.

Ridden © Teeraphan Ngowjeenanan
Publikum v pohybem vířeném tichu sledovalo řetězec výjevů. Ovšem, umístění v divácké zóně, a to buď velmi blízko performerům ze tří stran, anebo hlouběji v potemnělém hledišti, muselo zásadně ovlivnit vnímání a napojení se na intimitu dění. Jevištní realita sycená aktivitami evokovanými stavem po katastrofě a snahou o zhojení ran tancem se totiž vyznačovala až hypnotizující choreografií, směsí údernosti a zranitelnosti. Představení tak probouzelo buď touhu zapojit se, prožít si svůj vlastní úděl na společném poli pro bolest klidně až do sebezničení, anebo zákonitě svou určitou odtažitostí jako by zůstávalo v dálce, nebo dokonce za sklem.

Ridden © Teeraphan Ngowjeenanan
Obě taneční představení výsostně pracovala s multikulturním personálním zázemím. Drala se z nich na povrch kreativní vitalita, umělecká osobitost. Shodně vybízela k prohloubení všímavosti, fyzickému napojení a jednoznačně probouzela touhu hýbat se a připojit k dané komunitě.
Psáno z festivalu BIPAM, který se konal v Bangkoku 12. – 16.3.2025.
Výjezd na festival BIPAM byl realizován za finanční spoluúčasti Divadelního ústavu – Českého výboru Asociace divadelních kritiků.
Umělecké vedení a choreografie: Olé Khamchanla
Hudba: Mathieu Vallet Sound
Design pro BIPAM2025: Taratawan Krue-On Thai-Lao
Tanečníci: Vanthiva Xayxana, Silibang One Vongsa, Phatsaraporn Ongsiriwattana, Dittanun Dungdao, Saruda Chantrapnichkul, Tayida Watanachaturaporn
Produkce: Compagnie KHAM
Za podpory: Communauté de Communes de Porte DrômArdèche, Drac et Région Auvergne Rhône Alpes, Département de la Drôme, Pôle Pik à Bron, Lux SN Valence, Baron de Bayanne
Ridden
Tanečníci: Bade Arrasyid, Dani Budiman, Leu Wijee, Mio Ishida, Rheza Oktavia
Choreografie, koncept, režie: Leu Wijee