Baletní večer prezentuje tvorbu předních současných choreografů Jiřího Kyliána a Nacha Duata. Nacho Duatovi jsme již věnovali pozornost během mnichovského pobytu v tanznetz, choreografii White Darkness: Kromě ní přinesl brněnský balet nastudování jeho starší choreografie Gnawa , a Sleepless Jiřího Kyliána, s nímž Duato spolupracoval v Nederlands Dans Theater.

Gnawa © Vojtěch Brtnický
Bdění tak slučuje balety mezinárodně respektovaných tvůrců. Kylián ve své choreografii Sleepless pro šest mladých tanečníků, přenechává důležitou úlohu scéně. Obsahuje polyekranovou, snad ve vzpomínce na Laternu Magiku a Alfréda Radoka, za níž se tanečníci — nebo někdy jen části jejich těl — objevují, mizí a vracejí. Kulisy umožňují nečekané vstupy nebo vytvářejí halucinační obrazy hlav, které groteskním způsobem jako by nešly dohromady s těly.

Gnawa © Vojtěch Brtnický
V roce 1992 uvedl Nacho Duato ve Valencii, svém rodném městě, premiéru hry Mediterrania, v níž se ponořil do svých kořenů a kořenů svých předků, do svého souznění se Středozemním mořem. V inscenaci Gnawa, kterou v roce 2005 v premiéře uvedl Hubbard Street Dance Chicago, pokračuje choreograf v linii započaté v Mediterranii a snaží se pohybem přenést smyslnost krajiny, citlivost jejích obyvatel… Gnawa se sugestivní hudbou plnou španělských a severoafrických zvuků uchvacuje svou plnou silou a smyslnou elegancí, spojuje spiritualitu a organický rytmus Mediterranie. Nacho Duato se při přípravě Gnawy inspiroval Valencií, svým rodným městem, a jejími vůněmi, barvami a chutěmi. Gnawové jsou mystická muslimská komunita. Nacho Duato si hraje s transem.

Gnawa © Vojtěch Brtnický
Gnawa vznikla na základě choreografického výzkumu zahájeného ve skupině Mediterranea v roce 1992. Tento balet byl vytvořen pro Compañía Nacional de Danza na objednávku Valencijského společenství a Nacho Duato se při jeho tvorbě inspiroval valencijskou přírodou, obklopenou mořem a sluncem, středomořskými vůněmi, barvami a chutěmi. Duet, který přerušuje některé pasáže, například odkazuje na valencijské pomerančovníky a jejich plody a na používání ohně, na tamní karnevaly. Když v roce 2005 Hubbard Street Dance Chicago požádal Nacha o kreaci, navrhl, aby zatančili Mediterranea. Jim Vincent, ředitel souboru, však chtěl něco nového a Nacho Duato začal pracovat s hudbou Gnawa. Spojení s Mediterraneou však bylo velmi silné a tato choreografie se stala součástí finální části nové kreace.

Gnawa © Vojtěch Brtnický
Gnawu tak můžeme považovat za odnož zaujetí, které vzbudila Mediterranea, navíc s určitou rituální světelností a extatickou vřelostí. Gnawa jsou mystickým bratrstvem, které se hlásí k islámu. Potomci bývalých otroků a obchodníků z jihu a středu Afriky se v průběhu staletí usadili na severu kontinentu. Do muslimského náboženství začlenili kmenové tradice hudby, tance a léčebných rituálů. Nacho Duato se v Gnawě opakovaně zajímá o gravitaci a využití země jako základních prvků ve skladbě svého tance. Tento zájem se však obnovuje v rituálním tónu, který obklopuje hudební trans, jenž vede k pohybu těl (a je jím veden). Duato strukturuje své kreace radikálně hudebním způsobem. V Gnawě, která je zároveň přísná, slavnostní a velmi smyslná, působí tanec jako crescendo, které i v hudbě jako by směřovalo k extázi.
Nacho Duato je tvůrce, který nerad redukuje své choreografie na vysvětlení, ale v rozhovoru, který se uskutečnil v únoru 2009 speciálně pro program této inscenace, hovoří o Gnawě, ale i o širších uměleckých otázkách.
„Volba, která dala vzniknout Gnawě , padla především kvůli hudbě. Mám velmi rád etnickou hudbu, lidovou hudbu, perkusivní hudbu. Hudba Gnawa pochází z Maghrebu, od lidí z pouště, od lidí s důležitou kulturou, která nesmí být zapomenuta. Pocházím ze Středomoří, z Valencie, ale věřím, že existuje společná nit, která prostupuje celou touto oblastí: severní Afrika, Řecko, Izrael, Itálie, Španělsko, Arménie, Albánie. Všichni jsme jedno, spojuje nás moře a jeho nádherná krajina. Proto není tak velký skok od Mediterranea ke Gnawě - středomořské horko a arabská kultura mají tuto společnou matrici a zabývat se tímto vesmírem bylo velmi přirozené.” (Nacho Duato v programu premiéry díla pro taneční soubor São Paulo Dance Company v roce 2009).

Sleepless © Vojtěch Brtnický
White Darkness uzavíralo večer, a jakkoliv mám v živé paměti představení z Mnichova 10. července 2024 v Bayerisches Staatsoper, zaujalo mne brněnské provedení mnohem silněji. Snad proto, že jsem se mohl mnohem více věnovat hudebnímu doprovodu velšského skladatele Karla Jenkinse a jeho Adiemus z alba Songs of Sanctuary, kterou můžeme znát i z reklamy Delta Airlines. Okamžik, v němž Gloria Benaglia mizí v proudu bílé temnoty, je naprosto odzbrojující.

White Darkness © Vojtěch Brtnický