Tanečně-divadelní inscenace Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče v režii Terezy Krčálové a choreografii Kateřiny Stupecké a Heleny Ratajové měla premiéru 8. 9. 2023, a 15. 12. 2024 budete mít jednu z posledních příležitostí k jejímu shlédnutí. Je postavena na šestnácti scénách dramatické předlohy běloruské dramatičky, vystupující pod pseudonymem noname67, a je syrová, surová a oslnivá: „Pravidla pravopisu a interpunkci dodržuju jen pro vás. Moje ruce myjí moje ruce pro vás. Abych vás nenakazila. Abych nerozšířila nákazu. Na vás. Můj hlas mlčí pro vás.”
Dramatický text běloruské autorky píšící pod pseudonymem noname67 tvoří šestnáct scén (Ahoj, Strach, Dinosauři, Vědma, Kalendář, Co? Nohy, Odpočinek, Kůže, Sebeupálení, Les, Porod, Trauma, Taková je to žena. Jaká?, Vítr, Čas), které mají podobu monologu, zápisku kombinující prózu a poezii. Je určen pro jednu, nebo více hereček/performerek/tanečnic. Pro tvůrčí kolektiv české inscenace byly jedněmi z klíčových scén, které transformoval ze psaného textu do pohybu, scény Vědma a Persefona.
Aktérky nám rozdávají listy papíru s textem. Jeho části zaznívají prostorem plzeňské Moving Station: „Zatímco ona křičí nazpátek svou odpověď, já vím, že vzduch v našich plicích ještě je. Ještě nejsme navždy ztraceny, ještě jsme se úplně neztratily. Moje kamarádka v antonovi, moje kamarádka na cestě do Dagestánu, moje kamarádka ve starořecké mytologii, moje kamarádka v běloruském lese, moje kamarádka v nucené emigraci.” Na vyvýšeném místě stojí Anna Wollemannová, a její pohyby naznačují možnost pádu z galerie. Je osamělá. Nakonec to neudělá. Sejde se schodů, a začíná svůj „pád” za svou kamarádkou Persefonou, za níž sestupuje do podsvětí „v hlubokém podzemním parkovišti”. Tři tanečnice (Tereza Krejčová, Johana Matoušková / Jolana Šturmová, Helena Ratajová) chytnou Wollemannovou, aby nespadla, ale také se přidržují jedna druhé. Nechávají ji propadnout , náznak agrese a oční kontakt, kontakt i s divákem.
Agresoři vycítí, že někdo projevil slabost. Začnou útočit, nejdříve pouze přes oční kontakt a psychologickou hru – oddalování se, přibližování, držení na mušce, zeď, Tereza Krejčová do ní „naráží”. Prožívá transformaci skrze umrtvení, smrt jedné části sebe. Padá na zem, pohybuje pouze prsty. Po přerodu, liminální fázi, se vztyčí na čtyřech v propnutém mostu, a rodí se Vědma. Tanečnice opakují strojové pohyby, s Wollemannovou se nijak nekontaktují, a oční kontakt navazují pouze samy mezi sebou.
Krejčová prochází středem scény, je v záklonu. Agresivní tanečnice se pohyby proměňují v koně, a Tereza Krejčová je uprostřed scény, postupuje středem dozadu, je v záklonu, a pak, zcela nečekaně, naplněna novou energií, vběhne do diváků. Přichází scéna z podsvětí, z domova Persefony. Má červené kalhotky s vysokým pasem, šaty s jemnými ramínky, ze spodku sukní šatů nažehlené červené ústřižky nití. Všechny čtyři tanečnice jsou na čtyřech, a vypadají jako pekelní psi, když se plíží pódiem proti divákům. Objevuje se Persefona (Jolana Šturmová), zrozená z kostí a svetrů. Helena Ratajová, Anna Wollemannová a Tereza Krejčová jdou po čtyřech dopředu k divákům. Persefona nejprve klečí, pohybuje se do kruhu, poté vstává, a kyvadlově se pohybuje ze strany na stranu. Persefona absorbuje násilí, a jako pro zanedbávané a citově zaostalé dítě, i pro ni se stalo násilí novou normou, a přizpůsobuje se tím, že jej přestává vnímat jako něco výjimečného. Mozek a duše si zvykly, ale tělo říká „Ne.” Vypíná se. Dochází ke kulminaci, kontrapostu. Cítí se sama, opuštěná. Slyšíme dechy, a vzápětí rytmické odpovědi. Její hlas je slyšet. Její křik je slyšet. Kleká na všechny čtyři, a vydává se za ostatními tanečnicemi — sestrami na povrchu. Ty Persefonu podporují, pohybově a rytmicky jsou tentokrát sladěné. Utvářejí tunel, kterým může Persefona projít.
V závěrečné scéně se ocitáme ve vybájeném lese. Prostor je zaplněný slovy, formálně se vracíme na začátek představení, v němž jsme byli jako diváci zahlceni textem a jeho předčítáním — jenže tehdy jsme ještě neznali příběh Persefony, kamarádky noname67, uvězněné v běloruském vězení. Helena Ratajová, Anna Wollemannová a Tereza Krejčová se „probouzejí“ skrze nohy,pocit prorůstání větviček v lýtkách. Vstávají. Tvoří les.
Scéna: Tomáš Žižka. Kostýmy: Mariana Novotná. Hudba: Jegor Zabelov. Choreografie: Kateřina Stupecká, Helena Ratajová. Překlad, dramaturgie a režie: Tereza Krčálová.
Tereza Krejčová, Johana Matoušková / Jolana Šturmová, Helena Ratajová, Anna Wollemannová.
Projektový kurátor, realizace a produkce: Honza Malík a PULSAR z. s.
Psáno z repríz v Moving Station v Plzni 14. 9. 2023 a 28. 11. 2024 v Diodu v Jihlavě.