Shift a Roots: Lali Ayguadé

Lali Ayguadé: Shift © Jarda Kořán

Cha­risma­tic­ká kata­lán­ská cho­re­o­gra­f­ka Lali Aygu­a­dé při­pra­vi­la během měsíč­ní­ho zkou­še­ní se stu­dent­ka­mi a stu­den­ty 4., 5. a 6. roč­ní­ku dvě cho­re­o­gra­fie, Shift (4. roč.) a Roots (5. a 6. roč.), a obě byly per­fekt­ní, pohy­bo­vě skvě­le zvlád­nu­té, s mno­ha výraz­ný­mi talen­ty. V krás­ném čis­tém blac­kbo­xu Diva­dla Dun­can Cen­t­re jsme měli pří­le­ži­tost sle­do­vat pocti­vou prá­ci plnou „super­be­au­ti­ful ener­gy”, jak svý­mi slo­vy vyjá­d­ři­la spo­lu­prá­ci se stu­du­jí­cí­mi Dun­can Cen­t­re, někdej­ší člen­ky Akram Khan Com­pa­ny. A i v její tvor­bě nachá­zí­me téma­ta typic­ká pro vyjas­ňo­vá­ní vlast­ní iden­ti­ty: otáz­ky spo­le­čen­ské­ho sou­ži­tí, koře­nů, jež nás nutí odchá­zet, ale nepus­tí, nene­cha­jí nás ode­jít, je tře­ba se vra­cet, točit se, tře­bas v neko­neč­ném kru­hu, k zemi, v davu, z davu, multi­tu­do soli­tu­do, a pak? Shift, kýže­ný posun … aťsi tře­ba zpát­ky k mís­tu, z něhož jsme vykro­či­li. Pre­mi­é­ry obou pie­ců se usku­teč­ní 12. a 13. led­na 2025 v diva­dle Archa+.

Lali Ayguadé © Jarda Korán

Uzná­va­ná špa­něl­ská cho­re­o­gra­f­ka, dlou­ho­le­tá člen­ka Akram Khan Com­pa­ny, spo­lu­pra­co­va­la s význam­ný­mi cho­re­o­gra­fy, jako jsou Mar­cos Morau, o jehož cho­re­o­gra­fii Sono­ma (2022) jsme psa­li před dvě­ma týd­ny, Hofe­sh Schech­ter, Rober­to Oli­van nebo Baró d’E­vel. Od roku 2013 je umě­lec­kou ředi­tel­kou vlast­ní­ho sou­bo­ru, pro nějž vytvo­ři­la mimo jiné před­sta­ve­ní Koko­ro, iU an Mi, Hid­den, Runa.

Lali Ayguadé © Jarda Korán

V roč­ní­cích 2010 a 2014 byla nomi­no­vá­na na Lon­don Cri­tics’ Awards jako “Excep­ti­o­nal Dan­cer” a “Best Cre­a­tor”. V roce 2016 byla také nomi­no­vá­na jako nej­lep­ší taneč­ni­ce na cenu kri­ti­ků „Recomana.cat”. Spo­lu­pra­co­va­la i se slo­ven­ským cho­re­o­gra­fem Anto­nem Lach­kym, jed­ním ze zakla­da­te­lů taneč­ní­ho kolek­ti­vu Les Slo­vaks. V Pra­ze již byla mimo jiné hos­tem fes­ti­va­lů Tanec Pra­ha (2017) a Nul­tý bod (2017).

Lali Ayguadé © Jarda Korán

Shift: nezbyt­nost změ­ny, posu­nu vpřed. Aygu­a­dé pra­cu­je se stu­du­jí­cí­mi 4. a 5. roč­ní­ku v asi 20 minu­to­vém piecu, jako by pat­ři­li do její com­pa­ny odjak­ži­va, a nebyly/i její sou­čás­tí pou­ze na dobu nezbyt­nou ke zkou­še­ní. Z úpl­né tmy se vyno­řu­je 12 apoš­to­lek, přesku­pu­jí se do růz­ných póz, jež občas při­po­mí­na­jí pozi­ce při foce­ní sel­fie: ozý­va­jí se zvu­ky, při­po­mí­na­jí­cí spuš­tě­nou zdviž, a změ­na osvět­le­ní vybí­zí taneč­ni­ce a taneč­ní­ka k chůzi po bale­ti­zo­lu. Repli­ky v nesro­zu­mi­tel­ném jazy­ce, při­po­mí­na­jí­cím špa­něl­šti­nu (tak­že jde mož­ná o kata­lán­šti­nu, a mož­ná o jazyk ne-jazyk) chví­le­mi pro­ře­zá­vá křik.

Pří­běh o páru, kte­rý by rád opus­til spo­le­čen­ství, ale to jej stá­le mag­ne­tic­ky vta­hu­je zpět do své­ho stře­du, z něhož je jako nabar­ve­né ptá­če opět vypu­zu­je, sle­du­je­me se zadr­že­ným dechem, naslou­chá­me šepo­tu, šušká­ní a taj­nůstkám. Jed­na z taneč­nic před­vá­dí zají­ma­vé sólo (Bar­bo­ra Kar­ván­ko­vá), po chví­li jed­na z taneč­nic začí­ná sesta­vu na pod­la­ze, k ní se brzy při­dá­va­jí ostatní.

Lali Ayguadé © Jarda Korán

Pod­le Aygu­a­dé jsme v tom všich­ni spo­leč­ně, v dob­rém i ve zlém. V kaž­dém oka­mži­ku jde o sou­ži­tí, v němž se vzta­hy usta­vu­jí nově, jsou situ­ač­ní, a nejsou trva­lé. Jsou dyna­mic­ké, a musí­me si v nich vyme­zit vlast­ní pro­stor, a záro­veň ho umož­nit ostat­ním. „Jsme jako sou­hvězdí na oblo­ze,” píše Aygu­a­dé, „kaž­dý náš pohyb splé­tá pří­běhy, někte­ré vel­ko­le­pé, jiné tiché, z nichž všech­ny jsou sou­čás­tí slo­ži­té­ho tan­ce. Naše pří­běhy, ať už důle­ži­té či pomí­ji­vé, jsou psá­ny prá­vě ted’, v reál­ném čase.”

Oje­di­ně­lá v cho­re­o­gra­fii zůstá­vá role Davi­da Kody­se, jenž ztvár­ňu­je pro­těj­šek jed­né z taneč­nic (Karo­lí­na Kuklo­vá), a živel­ně se jí pokou­ší pře­svěd­čit k odcho­du ze spo­le­čen­ství, ale její „pří­tel­ky­ně” ji opa­ko­va­ně pře­svěd­ču­jí, že by měla zůstat ve spo­le­čen­ství. Sesta­va s hla­si­tý­mi výde­chy a náde­chy pro­zra­zu­je blí­ží­cí se kli­max cho­re­o­gra­fie. Koho chtě­jí vyčle­nit ze stře­du se do něj zase oblou­kem či drob­ný­mi krůč­ky navra­cí, chá­pou se jich cizí dla­ně a poklá­da­jí je na zem, mani­pu­lu­jí s dív­ka­mi jako s panen­ka­mi. Tepr­ve buben při­ná­ší zklid­ně­ní, a konej­ši­vé žen­ské hla­sy pře­ná­še­jí pozor­nost zpět na Kody­se, jenž ode­vzda­ně leží na podlaze.

Roots jsou zemi­těj­ším pří­bě­hem o těles­nos­ti jako zdro­ji ener­gie, jež je v neu­stá­lé inter­ak­ci s pro­sto­rem, jenž nás obklo­pu­je, a kte­rý utvá­ří­me i my samot­ní. V nepře­tr­ži­tém toku ener­gie není čas na zasta­ve­ní, pro­to­že to zna­me­ná bez­krev­nost, klid a odpo­či­nek, po němž už nemu­sí násle­do­vat vzmach. Kaž­dý dotek je poš­ťouch­nu­tím toho neú­nav­né­ho řetěz­ce pohy­bu: 8 taneč­ní­ků a taneč­nic sto­jí v úvod­ní scé­ně čely pro­ti sobě, a za zvu­ků pří­li­vu se dvě dív­ky opa­tr­ně při­bli­žu­jí jed­na k dru­hé, jako by pohyb byl nejen nekon­čí­cícm okru­hem, ale i nebez­peč­nou smyč­kou, kte­rá s doty­kem oka­mži­tě zabí­jí. Jako by upro­střed stá­lo něco, čeho je tře­ba se bát, nevi­di­tel­ná ener­gie plu­je pro­sto­rem, a tan­cu­jí­cí na ni bez­pro­střed­ně rea­gu­jí a vta­hu­jí ji do 20 minu­to­vé cho­re­o­gra­fie. Muž­ské figu­ry jsou vyjá­d­ře­ny crossactingem, a spři­chá­ze­jí­cím kři­kem se jako divák lehce ztrá­cím, pro­to­že jsem tak prud­kou dyna­mi­ku v jed­ná­ní neče­kal, a nevím, co se děje. Těla se navra­ce­jí do původ­ní­ho uspo­řá­dá­ní, jako tro­seč­ní­ci, zahna­ní roz­bou­ře­ným mořem/energií/vztahy do kou­ta, jako ze slav­né­ho výje­vu Prá­mu Med­ú­zy fran­couz­ské­ho malí­ře  Thé­o­do­ra Géri­caul­ta. Vra­cí­me se do řeky, jako všech­ny pra­mín­ky, kte­ré chtě­ly uniknout.

Jean Louis Thé­o­do­re Géri­cault  — La Bal­sa de la Medusa (Museo del Lou­vre, 1818 – 19) © Wiki­me­dia Commons

Shift

Autor­ka cho­re­o­gra­fie: Lali Aygu­a­dé

Asi­s­tent­ka cho­re­o­gra­fie: Lea Šve­jdo­vá

Hud­ba: Fan­ny Thollot

Inter­pret­ky a inter­pret: Tere­za Jaro­šo­vá, Lada Jasan­ská, Bar­bo­ra Kar­ván­ko­vá, Agá­ta Klí­mo­vá, David Kodys, Karo­lí­na Kuklo­vá, Doro­ta Pří­leská, Kate­ři­na Ren­do­vá, Nela Šedo­vá, Vero­ni­ka Šol­co­vá, Kris­tý­na Voře­cho­vá, Bar­bo­ra Zahrádková

Svě­tel­ný design: Katarí­na Ďuricová

Roots

Autor­ka cho­re­o­gra­fie: Lali Aygu­a­dé

Asi­s­tent­ka cho­re­o­gra­fie: Lea Šve­jdo­vá

Hud­ba: Miguel Marin Pavón

Inter­pret­ky a inter­pret: Leon­ti­na Fol­tý­no­vá, Anna Kuba­lí­ko­vá, Micha­e­la Lin­co­vá, Kris­tý­na Šalo­mo­no­vá, Bar­bo­ra Vese­lá, Char­lo­ta Cikle­ro­vá, Adri­a­na Ngu­ye­no­vá, Voj­těch Punda

Svě­tel­ný design: Katarí­na Ďuricová

Psá­no z před­pre­mi­é­ry 22. 11. 2024, Diva­dlo Dun­can Cen­t­re, Praha.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *