V této recenzi bych se chtěl ohlédnout za choreografickým večerem, který jsem měl to štěstí shlédnout v Bavorské státní opeře (Bayerische Staatsoper) v Mnichově na začátku letošního července. Znal jsem tvorbu Nacha Duata, jenž začínal v Nederlands Dans Theater s Jiřím Kyliánem, ale tvorbu Andrew Skeelse a uhrančivé Sharon Eyal jsem neznal.
Trojdílný choreografický večer, připravený dramaturgií Bavorského státního baletu (Bayerisches Staatsballett), nebylo snadné divácky vnímat, a to zejména pro náročná témata, jež jednotlivé choreografie nesly. Autodance, druhá inscenace díla Sharon Eyal v Bavorském státním baletu pulzuje techno beaty hudebníka a bubeníka a DJ Oriho Lichtika, jenž s Eyal a její taneční skupinou L‑E-V Dance Company spolupracuje již od roku 2005. Na jevišti se odehrává nekonvenční a esteticky svérázný pohyb. Severin Brunhuber na jeviště vstupuje nohama napřed, ale vytrčenými, ne pouze chodidly. Rozkročmo si to šine scénou, těžkopádně a velkým obloukem zvedá nohy a chodidla, do vzduchu rýsuje pomylsné kružnice, sem tam otáčí hlavu jako pyšný páv. Ta smrtelná ponurost, která na nás v publiku dýchla ze sledování White Darkness Nacho Duata, vytvořené před 23 lety, a sci-fi baletní premiéry Andrewa Skeelse Chasm je rázem setřena jako prach, který na nás jen na čas sednul. Autodance, vytvořená původně v roce 2018 pro Göteborgs Operans Danskompani a s jejich pomocí, působí svou nápadnou živelností velmi opojně. Čistá tělesnost, jako by na ničem jiném nezáleželo, než na fenomenálních tělech v prostoru. Nechat se hypnotizovat stylově precizním drilem účinkujících, musíte akceptovat jejich vzhled – trikoty v barvě kůže, bílé podkolenky), místy spastické jednání, impulsivní exploze grimas.
K Brunhuberovi se přidává Elvina Ibraimova. Nejprve působí jako bludný rušivý element, pak se na pár okamžiků stane jeho synchronizační partnerkou. Dalších dvanáct protagonistů se připojuje k nekonečnému přešlapování na půl žerdi s mírně pokrčenými koleny a dutou páteří. Jejich nabobtnalá ega jsou bohatou živnou půdou pro tuto první mnichovskou inscenaci. Uprostřed toho všeho – než Eyal se svým choreografickým partnerem Gaiem Beharem donutí protagonisty stále více a více k liniím a diagonálám — zabírá náhle obrovský prostor sólo. A to i přesto, že nohy Eline Larrory zůstávají poměrně dlouho trčet na jednom místě a pouze její silueta se ve světle ohýbá všemi možnými směry. Díky takovým momentům je Duato/Skeels/Eyal jako celek úchvatné.
White Darkness je dojemným podobenstvím o svůdném a destruktivním vlivu drog. Pocta Nacha Duata jeho zesnulé sestře. V Janáčkově divadle v Brně budou mít divačky a diváci možnost spatřit právě White Darkness coby třetí součást komponovaného baletního večera Bdění, Kylián, Poklitaru a Duato (Sleeples, Waves a White Darkness), jehož premiéra je chystaná na 22. 2. 2025. Právě s Kyliánem Duato intenzivně spolupracuje již od svých začátků v Nederlands Dans Theater. Nyní klasicky atletická, plynoucí a scénicky působivá skladba White Darkness (název je zřejmě parafrází názvu alba Velvet Undergrount White light / White heat) zahajuje celkově poněkud pochmurný večer, jehož tematickou závorku tvoří tři tematicky zcela odlišné aspekty úniku ze světa. Duato, který – podobně jako mnozí jeho taneční tvůrčí současníci — své choreografie rád zahaluje do tmy, našel v padajícím písku nádherně podmanivý symbol pro omamné látky. Tanečníci ho sbírají, nechávají si ho prosívat mezi prsty a do rukou, házejí ho po sobě nebo ho svými pohyby roznášejí po místnosti. Atmosféricky podmanivé dílo vypráví o lidské slabosti, závislosti, naději, vášni, opilecké hlouposti, dezorientaci, ztrátě a smrti.
Za melancholických, teskných, rytmicky hybných smyčcových zvuků velšského skladatele Karla Jenkinse je do závodu vysláno pět fantastických párů, které prožívají nejrůznější nálady a stavy mysli s lehkými skoky jako pírka, rychlými duety, bizarními třesoucími se končetinami, mihotavými záškuby nebo v téměř svištících sólech, krátkých pas de deux a skupinových momentech. Zejména Madison Young a Jakob Feyferlik v tomto půlhodinovém představení rozbušili srdce diváků. Po celou dobu jsou fyzicky i emocionálně vypjatí a tvoří vynikající hlavní pár.
Má ráda a nedokáže si odpustit tvrdé věci. Její role osciluje – stejně jako její tvrdost, když se chytá při společných otočkách a stále drastičtějších tanečních propletencích. Je dealerem, andělem smrti i přítelem. To, co zůstává, je bolest. Vodopád písku pomalu donutí ženu v jemně se pohupujících večerních šatech padnout na zem. Premiérové publikum právem dlouze, silně a nadšeně tleskalo. Je téměř nemožné uniknout emocím, odhalujícím křehkost v našich blízcích a v nás samotných.
V Chasm – zlověstném podzemním prostřední části trojbaletu, pojmenované jednoduše podle zúčastněných choreografů — je tato tísnivá aura ještě zesílena: Andrew Skeels, který v Kanadě vede vlastní soubor Skeels Danse Montréal, ztvárňuje apokalypsu, která se odehrává v daleké budoucnosti a je nakonec beznadějná. Na začátku visí nízko u stropu reflektory. Scéna se sugestivně promění v chladný, vlhký jeskynní systém – akusticky dokreslovaný hrozivými, temnými zvuky francouzského skladatele Antoina Seychala. Postupně přicházejí evolučně zmutovaní tvorové, kteří se přizpůsobili prostředí bez světla a nepřátelskému prostředí. Díky kostýmům jsou jejich těla zdeformovaná, kůže a vlasy zbarvené vrstvou špíny, plísňovým porostem nebo lišejníkem.
Skupina dvaceti tanečníků se naladí na společný, ritualizovaný pohybový systém. S širokýma nohama a pohupující se horní částí těla vytvářejí jako vlny stále nové konstelace. Převratem ansámblově silné choreografie, která je jen zřídka doprovázena sólovými průpovídkami nebo fyzickými dialogy kvazi „part“, je verva, s níž se účinkující vrhají do své proměny v jinou entitu. Kolektivně postupně vytvářejí silnou atmosféru v boji proti svému pádu. Vzhlížejí ke stropu, šeptají si a znovu soustředí svou energii.
V pulzujícím kruhu propojených nohou a rukou se jejich síly spojují v dekorativní orgie. V pozadí se otevře propast. Pronikavé světlo však přináší smrt. Poslední obyvatel se snaží dostat k východu. Marně natahuje ruce. Než se mu to podaří, opona spadne. Ve Skeelově choreografickém debutu pro Bayerisches Staatsballett – zdrženlivém, výbušném scénáři o konci světa – je na tom lidstvo špatně.
Autodance Sharon Eyalové, umístěný na závěr, působí jako manifest lidského sebepotvrzení: tanec, který čerpá energii sám ze sebe. Tato kuriózní skladba je kineticky velmi specifickým hymnem na vlastní tělesnou stavbu. Po dobu 40 minut je zde prezentována jen ta nejlépe vytrénovaná fyzička a demonstrována vytrvalost. V závěru se tanečníci, kteří se pohybují pozpátku v zástupech, doslova rozplynou v nicotě, ale to asi patří k jakékoliv formě extáze.
Premiéra 12. 4. 2024. Psáno z reprízy 10. 7. v Bavorské státní opeře v Mnichově.
White Darkness (2001)
Choreographie: Nacho Duato, hudba: Karl Jenkins, scéna: Jaafar Chalabi, kostýmy: Lourdes Frías, light design: Joop Caboort, nastudování: Thomas Klein, účinkující: Madison Young, Jakob Feyferlik, Marina Mata Gómez, Zachary Rogers, Florian Ulrich Sollfrank, Elvina Ibraimova, Ariel Merkuri, Carollina Bastos, Phoebe Schembri, Severin Brunhuber.
Chasm (2024)
Choreografie: Andrew Skeels, hudba: Antoine Seychal, kostýmy: Marija Djordjevic, scéna: Michel Ostaszewski, světla: Christian Kass, choreografická asistence: Nicolas Grosclaude, Jean-Sébastien Couture, účinkující: Nikita Kirbitov, Ana Gonçalves, Margarita Grechanaia, Jasmine Henry, Marina Mata Gómez, Konstantin Ivkin, Anastasiia Uzhanskaia, Chelsea Thronson, Florian Ulrich Sollfrank, Soren Sakadales, Laura Orsi, Dani Gibson, Vladislav Dolgikh, Alexey Dobikov, Matteo Dilaghi, Polina Bualova, Maria Chiara Bono, Tommaso Beneventi.
Autodance (2018)
Choreografie: Sharon Eyal, Choreografická spolupráce: Gai Behar, hudba: Ori Lichtik, kostýmy: Rebecca Hytting, světla: Alon Cohen, nastudování: Olivia Ancona, sólo: Elvina Ibraimova, 1. duet: Carollina Bastos, Zhanna Gubanova, 2. duet: Robin Strona, Severin Brunhuber, účinkující: Phoebe Schembri, Robin Strona, Zachary Rogers, Severin Brunhuber, Sergio Navarro, Daniella Venter, Elisa Mestres, Zhanna Gubanova, Soren Sakadales, Madeleine Dowdney, Carollina Bastos, Ksenia Shevtsova, Elvina Ibraimova, Margarita Grechanaia.
1 komentář