Festival NORMA se po rozloučení s ostravskými kulisami letos potřetí konal v prostorách pražského Veletržního paláce, konkrétně v katakombách obývanými Studiem Hrdinů. Dramaturg Jan Horák jakožto vedoucí osobnost divadla i festivalu nadále dbá, aby fungoval jako mezinárodní mediátor / kulturní kurátor a v rámci festivalu prezentoval domácí i polské tvůrce, ale také jejich průniky v původní tvorbě Studia Hrdinů.
Ještěw evolucináwem
Dobrá performance pro děti existuje. Já jsem podobně žánrově specifickou inscenaci viděl poprvé — a jsem nadšený. My Tail and I polského kolektivu Holobiont byla cestou do pravěku, rychlým (do pohybového slovníku přeložený) lexikonem evolučního vývoje od paryby k ptákům až po savce i člověka vzpřímeného. Asi 50 minut trvající drobnička pro drobotinu ubíhala nesmírně svižně, performerky (Aleksandra Božek-Muszyńska, Hanna Bylka-Kanecka, Dana Chmielewska) choreografií uchvátily kromě dětí také jejich doprovod. Pozvolna měnily fyzikalitu. Plazily se po dně, hledaly nádech na pevnině, objevily končetiny a nakonec… Nakonec byl chumel, a ten chumel byl v mrcasícíh ocáscích, ten chumel byly mrcasící ocásky. Drobná rekvizita, kterou na sebe cele nasoukaly zprvu ony tři a pak daly k dispozici všem přítomným na báječné kinder rave párty.
Inscenaci a tudíž zážitek z představení by ale měli hodnotit ti nejvíce komptentní. Přítomné děti. Nechci jim nic podsouvat, ale soudě dle bedlivého sledování ocasem mávajících ratolestí (i zákonných zástupkyň a zástupců) mohu s přehledem konstatovat, že v drtivé většině nadšeně konzumovali performanci bez větších protestů — tj. velmi pozorně a oddaně se poté účastnilii kolektivní taneční druhé poloviny, snadno přistoupili na závěrečný “superobraz” (smotali se s performerkami jako jedno tělo do obrovské ulity) a pak se nechali hrdě fotit rodiči pózujíce s ocasy všemožně připevněnými na tělo.
Po Pitchi Hit
Fenomenální sólová inscenace Jan Bárty Pitch (kterou označila redaktorka Barbora Liška jako jednu z top inscenací ve svém výběru z Taneční platformy 2018 ZDE), se dočkala pokračování. Opět Jan Bárta. Opět samota. Opět souboj performera s nepřízní samoty. Opět přítomnost. Zatímco Pitch lze označit za dekadentní klaunérii, Pitch vyžaduje od spolupodílníka situace — diváka — hlubší investici a porozumění. Nejen sympatii i soucit. Ale také odpor. Performance Hit totiž travestuje nejpoužívanější performativní fígle a Jan Bárta vystupuje z pozice výkonného (a výsostného umělce) a předkládá dokonalou studii právě některých kolegů. Ne konkrétních, ale povšechně jejich formálních zlozvyků i obezliček. Na perfektní projekci Dity Havránkové visí Bártova hlava a zlověstně se kření na dění před sebou asi jako Peter Gabriel ve videoklipu k vypalovačce Sledge Hammer, bdí nad konáním perfomera jako cynický palubní počítač Holly v Červeném trpaslíkovi nebo na živou akci hází náležitě kyselý výraz jako rozpixelovaný portrét ústřední postavy střílečky Doom, když hráč dostane zásah. Vedle videa a zahušťování scény předměty se v performanci mluví. Bárta, byť poukazuje na opak, vyvaroval rizika se slovem nakládat aniž by dávalo moc smysl. To když někteří performeři své myšlenky formulují v rámci inscenace nahlas a jedná o se o nestravitelný mix dojmů, nakládání s ismy a dalších zrůdností. Bárta s přehledem přednáší kompaktní text — že bizarní, je v pořádku — nejen jakou autor, ale také jako interpret. Tento “činoherní” um zazářil jak v trilogii Čekárna nebo inscenaci Filoktétés: Last minute v Divadle X10.
Krása, která vypije oči…
…a vysaje duši. Absolutní dokonalost. Inscenace Performers Anonymous Ramony Nagabczyńske. Dokonalost sálá hned z úvodního sousoší v nichž se performerky (Karolina Kraczkowska, Ramona Nagabczyńska, Maja Pankiewicz, Bożna Wydrowska) a performer (Rob Wasiewicz) rozkládají v prostorové kompozici podobni antickému božstvu, které odpočívá v některé z římských kašen. Skupinka líně nehnutě užívala nadpozemských rozkoší a kolem se ladně vznášel dým z e‑cigaret.
Ta falešná, estetická krása, to odporné v podobě mediteránního nevkusu, opiát průměrných v okamžení skupina změnila ve hru s erudicí, o vytříbenosti vkusu a připomněli nám ostatním festivalovým dramaturgům — co to znamená pozvat SKUTEČNÉ hvězdy. Kolektivní dojetí je pro ně rakovinou, zároveň nerezignují na emoce, nepotřebují být efektní ani šokující tak, aby se dostali do čítanek jako spouta indiferentních exhibicionistů, ale pořád to umí pořádně rozjet. Psychoticky se nesvlíkají, leč polonazí hrají. Vystopovat z holé jevištní přítomnosti celé trupy její žánrové zázemí patřilo k dalším mimořádným úkolům — zda čerpají z tance, performance nebo činohry. Všechny zmíněné kategorie totiž zvládli s naprostou samozřejmostí a přesností: plazit se po podlaze vilně i hrozivě, třást se v předsmrtných křečích v náručí kolegyně, pak přirozeně mluvit do objektivu kamery. K obzvláště osvěžujícím pasážím poté patřil výsměch Grotowskému a jeho stylu, ale také lidem, kteří tento bizarní, ezoterický kult dodnes uctívají a mnohdy až hystericky hájí.
Inscenace v mnohém navázala na Hit Jana Bárty — sice ve větším měřítku, ale meritem ve scénické přítomnosti a definitivním řešení vyprázděnosti.
Blaženost tě osvobodí
Ze spolupráce Studia Hrdinů se zahraničními tvůrci vzešla například inscenace Pawła Sakowicze Fatamorgana (rezence ZDE). Dalším počinem v sérii budiž scénická báseň Bliss na níš se holešovická scéna podílela s řadou polských partnerů. Multiemediální diva NIVVA s polskou divadelní a operní režisérkou Magda Szpecht halí hlavní scénu do souvislé podlahu lízající mlhy. Anežka Kalivodová v podivuhodném zápasu s časem klidní a zároveň provokuje svého avatara (ovládaného technologií živého motion capture). Nikdy mu tedy neunikne, protože vždy bude napodobovat to, co sama udělá. Člověk se z toku času také nevymaní, musí se jím zkrátka nechat převálcovat. Nesmrtelnost sice nikdo neobelstí, ale Bliss je skvělou připomínkou, že za festivaly / po festivalech by mělo něco zůstat.
I was fucking ready!
Málokterý festival se také může pochlubit, že by poslední programová položka volně přešla do afterparty, respektive se jí rovnou stala. Kruh se uzavřel, oblouk zacvakl. Kinder párty s ocásky přešla do dunivého temna. Předskokani Zákonodárce Orgánů, formace techniků Studia Hrdinů, deatomizovala ušní bubínky i vědomí melodičnosti natolik, že všechno, co poté mixoval na jevišti technoďábel Matyáš Dlab lze považovat za libozvučné. Výtvarník s oblibou v čertech Jan Matýsek pro skupinu obzvláště veselých přízraků lidové slovesnosti (Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková a Pasi Mäkelä) připravil oranžové komplety mezi anime a kožíškovým infernem, protože každý na placu potřebuje kostüm. Fantasy družina, parta, kterou během putování za čarodějem OZ do Smaragdového města (ale zde spíš města Crystal Meth) posbírala Dorotka, podporovala divácké nadšení pokřikem: “Are you fucking ready?” staniž se emblémem zhmotnění rajského pekla, „slušnýho rachotu”, “pořádnýho nářezu”, “velkýho masa”, “solidní audio řezničiny”, kterou každý miloval a chtěl, aby trvala ne hodinu, ale dvě nebo aspoň pět. Za vší efektní parádou se ale nacházela tepna modrousti věků, které do společné tepny foukly život brněnská platforma Terén a těleso D’epog.
Divadlo jako moment se ve vizích všech výše zmíněných stalo tím jedním jediným přítomným okamžikem na té jedné jediné z jediných norem, k níž by se mělo vzhlížet.
K festivalu Norma.
Holobiont kolektiv: My Tail and I
koncepce: Hanna Bylka-Kanecka
choreografie: kolektiv Holobiont ve spolupráci s Heike Kuhlmann, Adalisou Menghini a Ka Rustler
tvorba a performance: Aleksandra Božek-Muszyńska, Hanna Bylka-Kanecka, Dana Chmielewska
spolupráce na scénografii: Mr.Tail
hudba: Józef Buchnajzer
světelný design: Łukasz Kędzierski/Ewa Garniec
produkce: Performat Foundation
koprodukce: Polské divadlo v Poznani, Divadlo ochota Jana a Haliny Machulských ve Varšavě
partner: Somatische Akademie Berlin
distribuce: Performat Production – Karolina Wycisk
Jan Bárta: Hit
koncept a interpretace: Jan Bárta
foto, video, grafika, projekce: Dita Havránková
technická podpora, světelný design: Václav Hruška a Studio Hrdinů
produkce: CreWcollective
Ramona Nagabczyńska: Performers Anonymous
choreografię: Ramona Nagabczyńska
dramaturgie: Agata Siniarska
scéna a kostýmy: Wiktoria Walendzik
hudba: Lubomir Grzelak
světelný design: Jędrzej Jęcikowski
vedoucí výroby: Ewa Grzebyk
inspicient: Patrycja Węglarz
performují: Karolina Kraczkowska, Ramona Nagabczyńska, Maja Pankiewicz, Rob Wasiewicz, Bożna Wydrowska
produkce: STUDIO theatregallery in Warsaw
premiéra: 6 září 2024
NIVVA, Magda Szpecht: Bliss
režie: Magda Szpecht
výtvarná koncepce: NIVVA
hudba: NIVVA a Dominik Gajarský
dramaturgie a text: Olga Drygas
produkce: Michał Rogulski a Madla Horáková Zelenková
performuje: Anežka Kalivodová
Terén & D’epog: Headbanger
režie, choreografie: Lucia Repašská
koncept, dramaturgie: Matyáš Dlab
vystupují: Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková, Pasi Mäkelä
živá hudba: Matyáš Dlab, Pasi Mäkelä a Zákonodárce Orgánů (special guest pro festival Norma)
scénografie: D’epog
kostýmy: Jan Matýsek
světelný design, technologie: Jonáš Garaj
zvuk: Jozef Esto Fertaľ, Václav Marián Šesták
výtvarná spolupráce: Max Lysáček