Temnotu, byť třeba neexistuje ve fyzické formě nebo skupenství, je možné cítit na míle daleko, protože je zavrtaná pod povrchem země i v duších lidí. Snaha zachytit její esenci poté spojuje rudolfínské alchymisty s okultními mystiky nacistického režimu. Dráždí i ústecký kolektiv KULT. Všem jde přitom o totéž – dotknout se latentního obsidiánu, letitého i nedávného zla. Někdo k tomu potřebuje křivule a oběti, KULTu pomáhá renovovaný autobus.
Proluky v čase, víry temné energie — vábení, která vyslyšelo jak Thule, společenstvo spiritistů a nadšenců okultismu, tak KULT, ústecký kulturní spolek. Zatímco jitro kouzelníků osvítilo nacistické ezoteriky a ti se černou magií snažili nastolit ráj tisícileté říše, protože „slíbili Herr Hitlerovi zázrak“ (cituji Rasputina Karla Rodena ve filmové adaptaci Mignolova komiksu Hellboy, kde se to i nesmrtelnými kultisty z Thule jenom hemžilo), tak ústečtí se otevřeně vyjadřují ke vztahu ke kraji, z něhož pochází a skrze jeho dlouhodobé problémy pojmenovávají problémy současnosti (dodejme, že se nacházíme v místě, kde si nikdo nemohl být na dlouho jistý vlastní identitou – přihlásil-li se k nějaké (případně ji odmítl), vzápětí se objevila, třeba i dost paradoxní příležitost, aby rozhodnutí přehodnotil a příslušnost daroval nově příchozímu režimu). Lhostejný KULTu není ani stav místního životního prostředí. Důraz dávají na neopakovatelnou, mnohdy netušenou krásu panoramatických výhledů do krajiny i neromantizující představu života v po kopcích rozesetých městysech. Například v site-specific projektu Kredenc se v postarší vlakové soupravě stejného jména projela část tzv. Švestkové dráhy (o to symptomatičtější, že jméno daly železnici Němci pěstované švestkové sady, které Češi sťali v jakési „tisícileté“ odvetě) vedoucí částí Českého středohoří. Vlak má oproti autobusu podstatnou nevýhodu (ač je to důvod, proč ho šotouši tolik milují) – musí respektovat trajektorii kolejiště. Autobus v dalším z jejich projektů — Bermudském Δ nabízí o něco jiskřivější dobrodružství, protože ho kolejnice nebrzdí a taková Karosa se může v určitých okamžicích chovat jako tank, resp. řidič Karosy jako velitel tankové osádky. Měkký průjezd vrásčitým terénem nečiní autobusu větší potíže, stejně jako překonávání výškových nepoměrů různých typů vozovky, které by vozu základní třídy rozsekaly podvozek. Ze štěrku na škváru a klidně do pekla.
Tam, kde cestování vlakem platí za romantiku (připomeňme, že se v Kredenci tématizovala stařecká láska „největšího z romantiků Goetheho“), zhmotňuje cestování autobusem ty nejstrašlivější konotace organizovaných zájezdů ze začátku devadesátých let, tedy z doby, kdy se utvářely stereotypy o Češích jako národu šusťákového nevkusu. Navodit dobovou atmosféru neprofesionálního prostředí a přístupu cestovní kanceláře Sudetský sen, jehož výletu se účastníci Bermudského Δ stávají součástí, pomáhá už leták plný grafických prohřešků a tiskových chyb – od použití několika nesourodých písem zároveň, chybějících znaků (místo písmen s háčkem čtvereček) po absolutně nevhodně zvolenou sytou barevnost. Typickým inventářem podobné výpravy byl také průvodce, zde bodrý Míra (Ctirad Götz) a jeho asertivní asistentka Vanda (Anita Krausová). Výprava se zprvu jeví jako docela běžný výlet mezi (alespoň pro mě) neznámé a nádherné výhledy. Vše se začne povážlivě měnit nástupem Majka (Jakub Gottwald), který svou přítomností předznamenává přítomnost jakýchsi časoprostorových anomálií a vortexů temné energie. Tvůrci opět vychází z chytrého mixu znalosti místní historie i pověr a specifického žánru – tentokrát sci-fi. Každé fotogenické, ale především démonické místo, kam se s autobusem přijede, v sobě ukrývá atmosféru neklidu, jakousi nerozluštitelnou záhadu, s níž v rámci fikce pracují.
Vše je spojeno s momentem překvapení uvádět (a tím pádem prozradit) jakékoliv dílčí detaily jako názvy lokací, kde autobus zastavuje, by bylo proti logice dobrodružství. Navíc je skutečně na každém, zda příběh s epickým závěrem přijme. Buď bedlivě naslouchá jako Vanda nebo si užívá krajinu po svém a “jakési vortexy” mu nic neříkají. Škoda jen občasné přílišné doslovnosti v některých inscenovaných situacích, kdy se divadelní efekty přetláčí s geniem loci (například rvačka v hospodě na tajuplném místě — skupina se serve do krve, ale atmosféru nejvíce sytí sice vystrašená, ale velmi subtilně zakomponovaná postava Anity Krausoví). Neplatí to však v plenérových obrazech (například výjev u rozhledny) a týmu se také skvěle podařilo vybalancovat dění v závěrečné lokaci, kde se duch místa protnul s show a týmovým konceptem v ohromné zjevení. Bermudský Δ nemusí nutně znamenat spojnici tří kót, ale fenomén v němž se čas od času můžete ztratit. Tak jako v Sudetech. Člověk se ztratí ve spleti serpentýn, osad (někdy až samot), historických souvislostí, nenávisti i bolesti. A takové té drsné krásy.
Bermudský Δ
Režie: Filip Nuckolls
Scénář: Vladimír Fanta
Námět: Honza Kvasnička
Scénografie: Ivana Zochová
Kostýmy: Jan C. Löbl
Obsazení: Ctirad Götz, Jakub Gottwald, Anita Krausová, Adam Mensdorff-Pouilly, Daniel Horečný, Jakub Urban, Helena Urban, Šimon Dohnálek
Řidič autobusu: Zdeněk Pejša
Technická podpora: Jiří Pletánek
Produkce: Lenka Havelková, Honza Kvasnička, Petr Bureš
Ilustrace: Jindřich Janíček
Grafické zpracování: Lukáš Franz
Zvláštní poděkování: Zdena Buláková, Blanka Konopová, Petr Karlíček