29. duben je každoročně zasvěcen oslavám Mezinárodního dne tance. V Praze se oslavovalo už popáté. Na rozdíl od minulých ročníků organizátoři nezvolili motto „den, kdy se bude tančit všude“, které evokuje budovatelský film z 50. let. Letos šlo o „den, který je třeba protančit“.
Praha ho protančila rozmanitými způsoby. Do oslav se svými lekcemi zapojilo několik tanečních studií, jako Centrum tance na Václavském náměstí, Contemporary na Vinohradech nebo pohybová laboratoř DanceLab. Pod vedením studia TangoOne se tančilo v pasáži Lucerna, městem prošel tradiční taneční průvod, v Altě proběhla první repríza inscenace Too Close To the Sun Teatru Novogo Fronta.
Hlavní program se ovšem odehrával na piazzetě Národního divadla. V loňském roce toto charismatické prostranství kvůli výbuchu plynu v Divadelní ulici osiřelo, o to velkoryseji zde byl pojat letošní program. Organizátoři se dokonce pokusili o zápis do Guinessovy knihy rekordů v počtu účastníků baletní lekce pod širým nebem. S necelou pětistovkou by jich na světový rekord bylo třeba ještě dvakrát tolik, v rámci České republiky ale rekord jistě pokořili. Bez zajímavosti není ani fakt, že nejstarší účastnici bylo dvaaosmdesát!
Ve vedení lekce se vystřídalo několik zkušených tanečníků a pedagogů, mimo jiné dnes už bývalá první sólistka baletu Národního divadla Adéla Pollertová nebo vedoucí Katedry tance na HAMU docent Václav Janeček, doprovázeni klavírem. Složení tanečníků, pro které byl připraven baletizol i tyče, bylo značně různorodé, od konzervatoristek v drdůlcích a sukýnkách přes členy souboru Laterny Magiky až třeba po ředitelku Tance Praha Yvonu Kreuzmannovou. Obyčejných smrtelníků se v davu našlo málo. Všichni si ale lekci užívali, o čemž svědčily bouřlivé potlesky každému z lektorů.
Dospělé tanečníky vystřídaly děti z baletní přípravky Národního divadla a dalších tanečních škol; sešlo se jich několik desítek. Se členem baletu ND Tomášem Kopeckým v roli lichváře Scrooge zatančili ukázku z baletu Louskáček. Nutno říct, že za baletní přípravkou, která Louskáčka tančí každý rok před Vánoci nesčetněkrát, ostatní děti rozhodně nezaostávaly. Třeba se někteří z nich potkají příští rok u improvizovaných baletních tyčí.
Po nadějích českého tance se na scénu opět vrátili profesionálové. Soubor 420PEOPLE, který je na piazzetě jako doma, uvedl šest let staré trio Václava Kuneše Golden Crock. Tomuto čtvrthodinovému dílu vyloženě prospívá blízkost a obklopení diváky; možná to bylo i denním světlem, že choreografie působila velmi civilně a nenuceně.
Uskupení ME-SA pokračovalo v podobném duchu, Karolína Hejnová, členka souboru, dokonce přihlížející přímo vybídla k tomu, aby se k tanečníkům přidali. Dospělým se moc nechtělo, ale dětmi se to na scéně jen hemžilo. Sice si příliš nelámaly hlavy se základním principem opakování pohybů, některé předváděly neuvěřitelné gymnastické výkony, jiné jen tak poskakovaly. Na rozdíl od většiny dospělých jim ale evidentně bylo vlastní rčení „tanči, jako by se nikdo nedíval“.
Konečně přišel na řadu tradiční flashmob, neboli společná choreografie, která by se měla tančit ve stejný čas ve všech městech, kde oslavy probíhaly. Skupinu Dance2XS, která měla každý rok její vytvoření na starosti a která letos bohužel svoji činnost ukončila, vystřídaly sestry Káka a Máka, úspěšné choreografky, tanečnice a lektorky street dance. Vtrhly na piazzetu s obrovskou energií a nakažlivou radostí z pohybu, pod jejich vlivem by se stal fanouškem hip hopu snad každý. Diváci i tanečníci už trochu prořídli, ti, kteří zůstali, se ovšem na flashmob evidentně důkladně připravovali. Většina z nich se choreografii naučila dopředu, a tak ji mohli bez problému projet v kuse několikrát za sebou a užít si zážitek pohybového synchronu.
Před posledním vystoupením na piazzetě přišla na řadu tombola. Moderátory celého odpoledne byli tento rok někdejší absolventi Duncanu a v současné době studenti DAMU — Johana Matoušková a David Ryska, kteří se koncepcí moderace příliš neztěžovali a pojali uvádění tanečního odpoledne spíše improvizovaně a s velkou nadsázkou. K vyhlašování cen si přizvali předsedkyni Vize tance, hlavního organizátora oslav, tanečnici Natašu Novotnou a irského vlkodava Harapese. Ceny byly hodnotné, od vstupenek na představení po taneční lekce a pobyty. Někteří výherci nejspíš udělají radost svým rodičům – těžko říct, co si jinak počne desetiletá holčička s kurzem argentinského tanga.
Když bylo vše rozdáno, přišel na řadu ještě Cirkus Mlejn s ukázkou připravované inscenace. Diváci už se nejspíš rozutíkali do tančíren na Náplavce, vystoupení tak trochu vyšumělo do prázdna; to je bohužel úděl posledních. U zbylých přihlížejících si ale akrobaté, kteří patří mezi zakládající osobnosti českého nového cirkusu, vydobyli zaslouženou přízeň.
Na Náplavce akce kromě zmíněných tančíren pokračovala ukázkami studentů konzervatoří a HAMU. Bez moderátora, koordinátora, s jediným malým repráčkem, ze kterého se hudba dala jen tušit. Nevěděli jsme, na studenty které školy se právě díváme, mnozí ani nevěděli, o jakou akci se jedná („To budou asi ty oslavy deseti let v Evropské unii.“). Kolem účinkujících neustále projížděli cyklisté a pobíhaly děti a psi. Kvůli absenci hudby musela paní profesorka Drápalíková jednomu páru tanečníků počítat a vytleskávat rytmus, toho se vesele chytlo obecenstvo a začalo tleskat spolu s ní, čímž tanečníky dokonale zmátlo. Někteří kolemjdoucí se zastavovali, jiné shluk lidí, bránící svižnému průchodu Náplavkou, evidentně obtěžoval. Právě tohle všechno, ať už záměrně nebo ne, vytvářelo jedinečné kouzlo okamžiku a mimoděk vyjadřovalo základní myšlenku Mezinárodního dne tance, že tančit se dá kdykoli a kdekoli, i když se zrovna nikdo nedívá a i když to nikdo moc nechápe.
2. 5. 2014