Výjimečné odhalování každodennosti 

Praž­ská scé­na Jat­ka 78 hos­ti­la na kon­ci úno­ra mezi­ge­ne­rač­ní aus­tral­ský sou­bor A Good Catch Cir­cus s před­sta­ve­ním Cas­ting Off. Tři vše­stran­né artist­ky, kdy nej­star­ší z nich již osla­vi­la šede­sát let, byly odzbro­ju­jí­cí svým nad­hle­dem, tak cen­ným umě­ním zasmát se doslo­va zpl­na hrd­la samy sobě. Ve svém expe­ri­men­tál­ně komor­ním díle se nebá­ly postá­vat na hra­ně, špo­no­vat situ­a­ce a pokou­šet jed­na… Pokra­čo­vat ve čte­ní Výji­meč­né odha­lo­vá­ní každodennosti 

Divadelní svět 2024: Rodina, tanec, alchymie

DSB 2024 © Tomáš Kubart

V brněn­ském kre­a­tiv­ním hubu KUMST na Údol­ní pro­běh­la 7. 3. tis­ko­vá kon­fe­ren­ce k nastá­va­jí­cí­mu roč­ní­ku fes­ti­va­lu Diva­del­ní svět Brno. Pro naše čte­nář­stvo si dovo­lu­je­me ze setká­ní vytáh­nout zejmé­na upou­táv­ky na insce­na­ce pohy­bo­vé­ho diva­dla a taneč­ní cho­re­o­gra­fie, jež před­sta­vil dra­ma­turg bale­tu NdB Karel Lite­ra, a kro­mě bri­t­sko-ban­­gla­­­déš­ské­­ho titá­na Akram Kha­na mezi nimi najde­me i skrom­něj­ší pro­jekt La Fle­ur nebo Tan­te­hor­se, a jež… Pokra­čo­vat ve čte­ní Diva­del­ní svět 2024: Rodi­na, tanec, alchymie

Vyjádření Yvony Kreuzmannové k současnému dění kolem PONCE a Tance Praha

Yvona Kreuzmannová © Taneční zóna

Uve­řej­ňu­je­me redakč­ně neu­pra­ve­né vyjá­d­ře­ní Yvo­ny Kre­u­zman­no­vé k otáz­kám Tan­ce Pra­ha, jeho nové umě­lec­ké rady, a budouc­nos­ti Čes­ké taneč­ní plat­for­my. „Vytvo­řit exter­ní Umě­lec­kou radu, namís­to jedi­né oso­by roz­ho­du­jí­cí o veš­ke­rém pro­gra­mu, pova­žu­ji za krok k vět­ší transpa­rent­nos­ti a čitel­nos­ti dra­ma­tur­gie diva­dla,” píše ve svém vyjá­d­ře­ní.  PONEC – diva­dlo pro tanec dostal ode mě do vín­ku jas­né poslá­ní jako prv­ní stá­lá scé­na pro… Pokra­čo­vat ve čte­ní Vyjá­d­ře­ní Yvo­ny Kre­u­zman­no­vé k sou­čas­né­mu dění kolem PONCE a Tan­ce Praha

Woods Won’t Vaporize: jednota v pomíjivosti

Woods won’t vaporize © Karolína Malá

V rám­ci praž­ské­ho fes­ti­va­lu Malá Inven­tu­ra bylo mož­né na scé­ně diva­dla X10 zhléd­nout Woods Won’t Vapo­ri­ze sku­pi­ny Ali­ca Minar & col. Jde o envi­ron­men­tál­ně zamě­ře­nou, vel­mi cit­li­vou i názor­nou ilu­stra­ci jed­no­ty, samo­stat­nos­ti i neko­neč­né vzá­jem­né pro­po­je­nos­ti vše­ho živé­ho i neži­vé­ho. Téma­tem je křeh­kost, ale i hou­žev­na­tost a puze­ní k reor­ga­ni­za­ci a sna­ze k pře­ko­ná­ní nároč­ných život­ních výzev. Woods won’t vapo­ri­ze © Karo­lí­na Malá Ješ­tě před začát­kem před­sta­ve­ní se mezi hos­ty… Pokra­čo­vat ve čte­ní Woods Won’t Vapo­ri­ze: jed­no­ta v pomíjivosti

Oleksii Kozhan — Nemám domov

Олексій Кожан — У мене немає дому Olek­sii Koz­han se naro­dil a zákla­dy cho­re­o­gra­fie se nau­čil v Doněc­ku. V roce 2014 se pře­stě­ho­val do Vyšho­ro­du, kde zalo­žil taneč­ní ško­lu Uptown Dan­ce Scho­ol, ško­lu moder­ní a kla­sic­ké cho­re­o­gra­fie. Během pěti let její exis­ten­ce vytvo­ři­li spo­leč­ně se stu­den­ty ško­ly 4 taneč­ní před­sta­ve­ní, vel­ký muzi­kál, nato­či­li film-balet a v loň­ském roce měli tu čest repre­zen­to­vat Ukra­ji­nu v rám­ci národ­ní­ho… Pokra­čo­vat ve čte­ní Olek­sii Koz­han — Nemám domov

PerformanceBus. Zastavit může znamenat konec

PerformanceBus 22. 2. 2024 © Kristýna Pozlerová

Stu­dio ALTA vypra­vi­lo minu­lý týden ve čtvr­tek (22. 2. 2024) svůj čtvr­tý Per­for­man­ce­Bus. S řidi­čem Mar­ce­lem za volan­tem jsme vyra­zi­li vstříc mís­tům, jež neje­nom zahra­nič­ním hos­tům, ale druh­dy ani rodi­lým Stře­do­če­chům nemu­sí být tak zná­má, jako zave­de­ná kul­tur­ní epi­cen­t­ra Alty, Venu­še ve Šveh­lov­ce, Archy+, Pon­ce nebo Vily na Štva­ni­ci. Na ces­tě za nový­mi obzo­ry per­for­man­ce, mimo… Pokra­čo­vat ve čte­ní Per­for­man­ce­Bus. Zasta­vit může zna­me­nat konec

Potkat lišku uprostřed Vršovic

Potkat lišku a rozpustit se  Koncept, režie: Vendula Tomšů, Johana Pocková  Účinkují: Vendula Tomšů, Johana Pocková  Dramaturgie: Sára Arnstein 

Dva­a­dva­cá­tý roč­ník fes­ti­va­lu nové­ho diva­dla Malá inven­tu­ra se poma­lu chý­lí ke kon­ci. Co při­ne­sl? Přes tři­cet pro­jek­tů – od imer­ziv­ní diva­del­ní insce­na­ce Cli­max usku­pe­ní Pome­zí, přes intim­ní zpra­co­vá­ní nezve­řej­ně­ných dení­ků Pet­ra Léb­la reži­sér­ky Danie­ly Špi­nar (Objal mě Bůh a nic), či zele­ni­no­vý balet Lous­ká­ček, kte­rý moh­li divá­ci a divač­ky shléd­nout  již na loň­ském lout­kář­ském fes­ti­va­lu Specta­cu­lo Inte­re­se, po Per­for­man­ce­Bus, kte­rý vzal… Pokra­čo­vat ve čte­ní Potkat liš­ku upro­střed Vršovic

COMPAGNIE MOSSOUX-BONTÉ (Belgie) The Great He-Goat

COMPAGNIE MOSSOUX-BONTÉ (Belgium) The Great He-Goat

Kon­cep­ce a cho­re­o­gra­fie: Nico­le Mos­souxRežie: Nico­le Mos­soux ve spo­lu­prá­ci s Patric­kem Bon­té Muze­um oží­vá v hlu­bo­ké noci. Míst­nos­ti se plní stí­ny, démo­ny a hrůza­mi z obra­zů visí­cích na stě­nách. Atmo­sfé­ra je napja­tá. Inspi­ro­vá­ni pro­slu­lý­mi Pin­tu­ras Negras špa­něl­ské­ho malí­ře Fran­cis­ca Goyi (1746 – 1828) si Patrick Bon­té a Nico­le Mos­soux vypůj­ču­jí z jeho zne­po­ko­ji­vých vizí a vytvá­ře­jí toto sil­né, cena­mi ověn­če­né dílo pro jede­náct taneč­ní­ků a jejich lout­ko­vé… Pokra­čo­vat ve čte­ní COMPAGNIE MOSSOUX-BONTÉ (Bel­gie) The Gre­at He-Goat

Jedenácterým kruhem v poli

Drama souboje. © Les Vélocimanes Associés

Fes­ti­val Cir­ko­po­lis dovr­šil jede­náct let. Za pod­stat­ná se pova­žu­jí kula­tá nebo půl­ku­la­tá výro­čí, ale čís­lo 11 je pro fes­ti­val „jedi­neč­ných jed­not­liv­ců“, „jedi­neč­ných indi­vi­du­a­lit“ nebo „jedi­neč­ných jed­not­li­vos­tí“ více než sym­bo­lic­ké a své­mu úče­lu poslou­ží. Midi Lidi v jed­nom ze svých trac­ků zpí­va­jí 1:1 tělo a duch, jako by našli rov­no­váhu mezi for­mou a obsa­hem, tak jako per­for­me­ři na fes­ti­va­lu Cir­ko­po­lis nalé­za­jí… Pokra­čo­vat ve čte­ní Jede­nác­te­rým kru­hem v poli

Andrea Cusumano: „Raumdramaturgie” od 3. března v Nitsch muzeu v Mistelbachu

Foto: © Museo MADRE

ANDREA CUSUMANO RAUMDRAMATURGIERETROSPEKTIVE 1993 – 2023 03.03.2024 – 20.05.2024                                                                                             Ver­ni­sáž: 2. břez­na 2024, 18 h Kurátorka/kurátor: Giu­lia Inga­rao und Fabio Cava­luc­ci Na rok 2024 jsou v Nit­scho­vě muzeu v Mis­tel­ba­chu naplá­no­vá­ny dvě vel­ké samo­stat­né výsta­vy. Vše zahá­jí ita­l­sko-bri­t­ský umě­lec Andrea Cusu­mano, býva­lý Nit­schův asi­s­tent a dlou­ho­le­tý hudeb­ní ředi­tel diva­dla Orgi­en Mys­te­ri­en, jehož tvor­bu Her­mann Nit­sch sil­ně ovliv­nil. Cusu­manův vzpo­mín­ko­vý text o Her­man­nu Nit­scho­vi jsme uve­řej­ni­li… Pokra­čo­vat ve čte­ní Andrea Cusu­mano: „Raum­dra­ma­tur­gie” od 3. břez­na v Nit­sch muzeu v Mistelbachu