Umění disponuje schopností nacházet jazyk, vlastně nekonečné množství jazyků, skrze které lze poznávat svět a učit se, chápat jeho zákonitosti jak na individuálně, tak kolektivně. Estetický zážitek představuje zkušenost, která se může výrazně zapsat do našeho mimouměleckého života, pozměnit perspektivu, se kterou nazíráme na své okolí, může nám zprostředkovat pocity socializace i izolace, může být momentem procitnutí… Pokračovat ve čtení Návod pro nezávislou uměleckou scénu?
A pak jsem dostal nápad, že si půjdu zaběhat
Čas je nedostatkové zboží. Je ho málo a je drahý. Měřím dobu, za který doběhnu do práce, hodiny, které ještě můžu prospat, minuty do odjezdu tramvaje i vteřiny než se mi uvaří snídaně. Dělám to automaticky, a i když nesnáším matematiku, neustále počítám. Nejraději bych nepočítala nic, ale jde to vůbec? Tak bychom stihli všechno, co chceme a neměli… Pokračovat ve čtení A pak jsem dostal nápad, že si půjdu zaběhat
Dobré jitro pane Samso
Představitel Řehoře Samsy Ondřej Vinklát si na scéně připravuje svůj malý Dogville . — osobní prostor rámovaný bílou gafou na černém baletizolu. Půdorys bezpečného útočiště, které se promění v noční můru, místo manipulace, pokrytectví a prizmatem stavby klasického dramatu i k závěrečné katastrofě. Dogville. Až na to, že jde o pohybovou interpretaci Proměny Franze Kafky. Dobrovolně přistupuji na proměnu, tedy metamorfózu… Pokračovat ve čtení Dobré jitro pane Samso
Naučte se dýchat.
Mír je něco jako zdraví. Dokud se nezačne ztrácet, připadá mi jeho přání nebo u každého přípitku něco jako nepsaná povinnost. Až do chvíle, kdy se vytrácí a v tu chvíli je už moc těžké udělat i nepatrný krok zpět. Letošní Divadelní svět Brno oficiálně zahájila inscenace Azyl souboru Kibbutz Contemporary Dance Company (dáke KCDC) s choreografií Ramiho Be´era. KCDC… Pokračovat ve čtení Naučte se dýchat.
Evaluation of KoresponDance 2022
This years edition exided my expectation in terms of happiness of audience and artists. We were all repetitivly stoped in our course to hear how outstending this experience were for audience and for artists. Having five own production we were risking a lot in the level of artistic quality. But all were relevant, good, and touching.… Pokračovat ve čtení Evaluation of KoresponDance 2022
Petr Tyc: Nechci organizovat, ale vést
Do čtvrté dekády své existence vstoupila taneční konzervatoř Duncan Centre pod novým vedením. Ve výběrovém řízení uspěl tanečník, choreograf a pedagog Petr Tyc. V letních měsících, kdy vrcholila jeho příprava na převzetí funkce, jsme se sešli nad otázkami přímo souvisejícími s konkurzem, dlouhodobější koncepcí školy, a nakonec i vizemi přímo se dotýkajícími aktuálního obrazu současného tance. Po téměř roce jsme… Pokračovat ve čtení Petr Tyc: Nechci organizovat, ale vést
Jitka Pavlišová: Svět tance nezná hranic
Každoroční festivalový svátek Divadelní Flora v Olomouci otevřel sezonu velkých divadelních (nutno podotknout multižánrových) akcí v obvyklém květnovém termínu na ose Olomouc → Zlín → Brno → Hradec Králové atp., tedy v době před Covidem. Letos v Olomouci – jak hlásají v podtitulu New World 2.022 – restartovali kromě běžného festivalového spádu samotný svět. O tom jsem si ale s dramaturgyní Divadelní… Pokračovat ve čtení Jitka Pavlišová: Svět tance nezná hranic
Není jak v rybníce
V momentě, kdy vrcholil letošní ročník festivalu Bazaar, evidovali hasiči napříč kraji celého Česka historicky mezní počty lesních požárů. Náladě nepřidává ani náhodné brouzdání po překladech vědeckých studií o nárazovém naplňování klimatických predikcí pro rok 2050. Kolaps se zkrátka blíží. Jakkoliv tedy mohl březen 2022 vypadat beznadějně, byl to právě Bazaar, kdo v tomto chmurném měsíci poskytl mimořádně útěšné… Pokračovat ve čtení Není jak v rybníce
Žijeme na podivném místě, kde skutečná hodnota klečí pod tíhou závislosti na luxusních komoditách
“Připravte si všechny pomůcky na jedno místo. Najděte si příjemný prostor a obklopte se alespoň kouskem přírody. Čajovou konvičku i šálky propláchněte horkou vodou — tím je nahřejete… Až si vychutnáte první nálev, můžete stejným postupem připravit několik dalších. Každý bude mít originální chuť a aroma.” Multidisciplinární performerka Neja Tomšič na Bazaar přivezla rituál, intimní performance pro 10 diváků, kteří… Pokračovat ve čtení Žijeme na podivném místě, kde skutečná hodnota klečí pod tíhou závislosti na luxusních komoditách
Svět je voliéra plná umírajících ptáků
Při vzniku podtitulu letošního ročníku festivalu Bazaar 2022 Migrace: Vzdorování hrozbám možná nikdo netušil, jak silně bude v aktuální politické situaci v Evropě rezonovat. Choreograf Sergiu Matis v inscenaci Extinction room (hopeless), jejíž představení letos pomyslně zažehlo pochodeň Bazaaru, hovořila o vyhynutí. Vyhynutí druhu, kmene, jedince i světa, jak ho známe. Sergiu zve s mezinárodním týmem (Nicola Micaleff, Kinga Ötvös, Markéta… Pokračovat ve čtení Svět je voliéra plná umírajících ptáků