Klára Škodová
12. 12. 1948 Karlovy Vary – 31. 12. 2024 Bratislava, Slovensko
Taneční pedagožka a publicistka, zakladatelka baletního studia Terpsichoré dodnes působícího v Bratislavě-Petržalce, autorka skript o dějinách klasického tance. Dlouhá léta vyučovala klasický tanec na konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě.

Pocházela z vojenské rodiny a k tanci se dostala paradoxně díky gymnastice. V té době podle svého vyjádření objevila vášeň pro tanec, nejvíce jí okouzlil balet. Nejprve jej studovala v soukromé škole Stanislava Remara v Košiciach, ve studiích pokračovala na Konzervatoři v Bratislavě, ve třídě významné slovenské taneční pedagožky Evy Jaczové.
Od roku 1969 působila jako tanečnice v baletním souboru ND v Košicích pod vedením Marileny Halászové, která ji posléza přivedla nejen k taneční pedagogice, ale i ke studiu dějin tance.
Kvůli zlomenině lýtkové kosti totiž nemohla dále vystupovat, a rozhodla se pro dráhu taneční (baletní) pedagožky. Po úspěšně ukončeném studiu katedry taneční tvorby na bratislavské VŠMU začala vyučovat na Taneční konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě, kde se věnovala výuce nových generací tanečníků.
Vychovala zde významné slovenské tanečníky a tanečnice, například Ninu Polákovou, která je primabalerínou Vídeňské státní opery, Andreu Laššákovou, která jako primabalerína vystupovala v Michajlovském divadle v Moskvě, Romana Novitzkého, bývalého prvního sólistu Stuttgart Balletu, Frederiku Kvačákovou, sólistku baletu Severočeského divadla v Ústí nad Labem, Katarínu Kendrovou, bývalou sólistku baletu Národního divadla Košice, choreografku Natálii Horečnou. Stojí i za desítkami dalších tanečnic, které působí či působily ve Slovenském národním divadle či jinde. Patří mezi ně například Kristína Luptáková, Katarína Košíková, Katarína Kaanová, Natália Némethová, Ivana Gavaldová, Veronika Henschová či Andrea Senaro.
Kromě výuky klasického tance se zaměřovala i na taneční historii a metodiku. Založila první slovenské (v Bratislavě-Petržalce) baletní studio Terpsichoré, které je dodnes centrem pro rozvoj mladých talentů a poskytuje jim stabilní základ pro budoucí kariéru.
Byla rovněž autorkou publikací o dějinách tance a baletu, které se staly zdrojem fundovaných informací pro studenty i odborníky. Přispěla jimi k lepšímu pochopení tance nejen jako umělecké disciplíny, ale i jako kulturního dědictví. Její skripta a články byly základem pro formování taneční pedagogiky na Slovensku a pomáhaly utvářet profesní přístup k tanci v širším kulturním kontextu.
Za svůj přínos k rozvoji tanečního umění získala v roce 2023 v Bratislavě Cenu slovenského Literárního fondu za celoživotní dílo v oblasti divadla, dabingu, rozhlasu a teatrologie.