DNY ORBITA v pohybu: Třídenní happening tanečního umění s intermediálními přesahy

Od 2. do 4. květ­na oži­jí tři mís­ta v cen­t­ru Brna sérií site-spe­ci­fic taneč­ních před­sta­ve­ní, hudeb­ní­mi i vizu­ál­ní­mi per­for­man­ce a insta­la­ce­mi v pro­sto­ru. Tří­den­ní akce s názvem 3 DNY ORBITA V POHYBU nabí­zí nejen vhled do sou­čas­né­ho pohy­bo­vé­ho a taneč­ní­ho umě­ní, ale i sym­bo­lic­ké ohléd­nu­tí za dosa­vad­ní umě­lec­kou tvor­bou auto­rů kolek­ti­vu ORBITA a setká­ní s divá­ky v intim­něj­ším a inten­ziv­něj­ším prostoru.

Pod hla­vič­kou ORBITA se od roku 2017 setká­va­jí růz­no­ro­dé, a přes­to vzá­jem­ně souzní­cí pří­stu­py k cho­re­o­gra­fii. Kaž­dý svým způ­so­bem umě­lec­ky rea­gu­je a vypo­řá­dá­vá se 

s pro­sto­rem a časem. Téma­ta spo­leč­né dráhy a její­ho smě­ru – smys­lu tvo­ří nevi­di­tel­nou nit květ­no­vé­ho hap­pe­nin­gu. Ve třech dnech před­sta­ví svou prá­ci auto­ři Robie Legros, Tere­za Lepol­do­vá Vej­sa­do­vá a Lukáš Lepold. V kom­pakt­ní podo­bě nabíd­nou divá­kům vhled do jejich tvor­by skr­ze večer­ní před­sta­ve­ní. Jed­not­li­vé čás­ti pro­gra­mu budou zasa­ze­ny do tří brněn­ských pro­stor, kde ORBITA tvo­ří, vystu­pu­je a učí.

Před­sta­ve­na budou nová díla ze sou­čas­né tvor­by, záro­veň akce nabíd­ne ohléd­nu­tí za dosa­vad­ní čin­nos­tí spol­ku a jeho dlou­ho­do­bých spo­lu­pra­cov­ní­ků, kte­ří se na pro­jek­tech ORBITY podí­le­li. Pro­gram dopl­ní vol­né per­for­man­ce, výsta­vy scé­no­gra­fic­kých objek­tů spo­lu­pra­cu­jí­cích uměl­ců, hud­ba a poe­tic­ké texty. 

Ofi­ci­ál­ní zahá­je­ní pro­běh­ne v pátek večer v Mís­to­dr­ži­tel­ském palá­ci Morav­ské gale­rie dvo­ji­cí před­sta­ve­ní – zvu­ko­vě-pohy­bo­vým due­tem SOL ERRANT a insce­na­cí na téma tech­no­lo­gie ver­sus člo­věk s názvem SCALES. V odpo­led­ních hodi­nách mohou hos­té fes­ti­va­lu zažít per­for­man­ce taneč­ní­ků s hudeb­ní impro­vi­za­ci Radi­ma Hanouska, kte­rá začne před Mís­to­dr­ži­tel­ským palá­cem a bude se postup­ně ode­hrá­vat na růz­ných mís­tech v jeho inte­ri­é­ru. V pro­sto­rách 1. pat­ra bude záro­veň ke zhléd­nu­tí objekt výtvar­ní­ka Mar­ti­na Froulíka. 

Sobot­ní pro­gram se pře­su­ne do pro­sto­ru býva­lé palír­ny Dis­tille­ry na Pekař­ské uli­ci. Odpo­led­ne nabíd­ne návštěv­ní­kům nefor­mál­ní setká­ní s jed­not­li­vý­mi tvůr­ci v rám­ci for­má­tu Zpo­věď uměl­ce, kte­rý umož­ní zájem­cům vést pří­mý roz­ho­vor s vybra­ným auto­rem. Sou­čás­tí bude také dopro­vod­ný pro­gram – výsta­va foto­gra­fií z objek­ti­vu Mily Vašíč­ko­vé a živá per­for­man­ce taneč­ní­ků, kte­rá se bude pro­lí­nat s tvor­bou objek­tu Lucie Sabev, frag­men­tem před­sta­ve­ní FIELD. Večer pak vyvr­cho­lí dvo­ji­cí před­sta­ve­ní: inter­ak­tiv­ním CONDUCTED//PRO/VEDENO, kte­rý hra­vě zapo­ju­je pub­li­kum do samot­né­ho dění na jeviš­ti, a dílem Dra­hý úkryt / Dear shel­ter, ve kte­rém per­for­mer­ka zhmo­t­ňu­je poezii pohy­bem těla, objek­tu a hlasu.

Neděl­ní pro­gram navá­že opět v pro­sto­ru Dis­tille­ry, kde bude od 11 do 13 hodin při­pra­ven spo­leč­ný brunch pro divá­ky, hos­ty i média, kte­rý nabíd­ne pro­stor k setká­ní s ORBITOU, pro sdí­le­ní zážit­ků a mezi divác­ké výmě­ny. Násled­ně bude na Pekař­ské pro­bí­hat inter­ak­tiv­ní pro­jek­ce Jaku­ba Tajov­ské­ho, kte­rou taneč­ní­ci obo­ha­tí o živý pohy­bo­vý fragment.

3 DNY ORBITA V POHYBU vyvr­cho­lí v Kláš­te­ře vor­ši­lek na Josefské uli­ci autor­skou pohád­kou Byla jed­nou jed­na duše. Po krát­ké pře­stáv­ce navá­že dopro­vod­ný pro­gram, kte­rý pro­po­jí mlu­ve­né slo­vo a poe­ti­ku s pohy­bem taneč­ní­ků na nádvo­ří kláš­te­ra a v při­leh­lých pro­sto­rách, a vyús­tí v taneč­ní for­mu při­zná­ní a kolek­tiv­ní medi­ta­ci NAPŮL ŽENA.

Infor­ma­ce k akci 3 DNY ORBITA V POHYBU

Kdy: 2. květ­na — 4. květ­na 2025

Kde: Morav­ská gale­rie, Mís­to­dr­ži­tel­ský palác; Dis­tille­ry, Pekař­ská; Kláš­ter Vor­ši­lek, Josefská

Vstu­pen­ky: https://goout.net/cs/3‑dny-orbita-v-pohybu/szonbtx/ 

Udá­lost FB: Face­book událost

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *