Tanec jako etická praxe. Alice Chauchat

„Vět­ši­na mých akti­vit se točí kolem tan­ce: od tan­ce po cho­re­o­gra­fii, výu­ku, pod­po­ru kole­gů, vymýš­le­ní struk­tur pro kolek­tiv­ní myš­le­ní a tvor­bu, psa­ní a obec­ně pře­mýš­le­ní o eti­ce a este­ti­ce jina­kos­ti a pospo­li­tos­ti pro­střed­nic­tvím cho­re­o­gra­fic­ké pra­xe.“[1]

Ali­ce Chauchat


Ali­ce Chau­chat před­sta­vu­je­me jako uměl­ky­ni, kte­rá byla pozvá­na Cen­t­rem cho­re­o­gra­fic­ké­ho roz­vo­je SE.S.TA k účas­ti na pro­jek­tu Tanec v gale­rii. Ten­to tran­sdis­ci­pli­nár­ní pro­jekt chce v násle­du­jí­cích letech reflek­to­vat este­tic­ké, tema­tic­ké, insti­tu­ci­o­nál­ní a pro­ces­ní vzta­hy mezi pohy­bo­vým a vizu­ál­ním umě­ním a roz­ví­jet spo­lu­prá­ci mezi jejich tvůr­ci cho­re­o­gra­fy, cho­re­o­gra­f­ka­mi a kurá­to­ry, kurá­tor­ka­mi. Kon­krét­ním objek­tem, s nímž měla dle výzvy SE.S.TA Ali­ce Chau­chat vstou­pit do dia­lo­gu, je ambi­ci­óz­ní výsta­va NG „1939 – 2021: Konec čer­no­bí­lé doby“. Její cho­re­o­gra­fic­ká odpo­věď zís­ka­la podo­bu v díle Muse­o­gra­phy Cho­re­o­gra­phy v roce 2024 ve Veletrž­ním palá­ci Národ­ní gale­rie Praha. 

Téma­tem, jež Chau­chat zvo­li­la, se sta­la otáz­ka, jak může cho­re­o­gra­fic­ký pro­ces reflek­to­vat samot­ný kon­cept výsta­vy. Hned od začát­ku bylo patr­né, že výstav­ní kon­cept ředi­te­le sbír­ky umě­ní po roce 1945, kurá­to­ra Národ­ní gale­rie Micha­la Novot­né­ho a jeho inter­ní­ho kurá­tor­ské­ho týmu a prá­ce Ali­ce Chau­chat se pro­tí­na­jí, neboť se obo­jí zabý­vá tím, jak vní­má­me a pozná­vá­me svět a jak výstav­ní nebo umě­lec­ké pra­xe mohou ke vní­má­ní a pozná­vá­ní svě­ta při­spět. Sdí­le­jí spo­lu obdob­nou míru cit­li­vos­ti vůči tomu, jak dyna­mic­ky se dnes svět pro­mě­ňu­je i potře­bu expe­ri­men­to­vat s nový­mi nástro­ji myš­le­ní o něm.

Tema­tic­ké okru­hy, kte­ré vyvsta­ly veli­ce brzy po zahá­je­ní spo­lu­prá­ce na pro­jek­tu, byly spo­je­ny např. s pro­mýš­le­ním kate­go­ri­za­ce svě­ta kolem nás, i samot­né­ho projektu.

„Aspek­ty výsta­vy, v nichž jsem se roz­hod­la zakot­vit svou cho­re­o­gra­fic­kou prá­ci, jsou nezbyt­ný­mi nástro­ji pro vytvá­ře­ní i ruše­ní kate­go­rií. Kate­go­rie nám pomá­ha­jí ori­en­to­vat se ve svě­tě tím, že roz­li­šu­jí a spo­ju­jí, umož­ňu­jí však pou­ze čás­teč­ný, někdy až násil­ně ome­ze­ný pohled na sku­teč­nos­ti, na kte­ré jsou apli­ko­vá­ny.“[2]

Chau­chat se v pro­mýš­le­ní své­ho vzta­hu k tan­ci i k insti­tu­ci­o­nál­ním pra­xím zabý­vá také otáz­kou rozostře­ní pojmu kva­li­ty, jenž je jed­ním z výra­zo­vých pro­střed­ků (a záro­veň i cílů) výsta­vy 1939 – 2021: Konec čer­no­bí­lé doby. „Jak může být kva­li­ta poci­ťo­vá­na jako situ­o­va­ná, a tudíž nesta­bil­ní, a niko­li dogma­tic­ky vnu­co­vá­na růz­ný­mi ško­la­mi, kte­ré se sta­ví pro­ti sobě?“

Dal­ší poten­ci­ál­ně rezo­nu­jí­cí myš­len­kou se uká­za­lo být vní­má­ní těla jako archí­vu a otáz­ka jak tělo, jež vní­má­me jako archív, akti­vo­vat  v cho­re­o­gra­fic­ké pra­xi.[3]

Chau­chat tělo taneč­ní­ka vní­má jako „archív nahro­ma­dě­ných zku­še­nos­tí“. Tako­vé­to tělo vzdo­ru­je před­sta­vě line­ár­ní­ho vní­má­ní času, jeli­kož těla taneč­ní­ků v sobě nesou širo­kou šká­lu pohy­bů, tan­ců, sty­lů, tech­nik nebo tře­ba taneč­ních vzdě­lá­ní, jež si sta­či­la osvo­jit, kte­ré se pro­lí­na­jí s jejich osob­ní fyzic­kou historií.

„Tan­čí­me, abychom archív aktu­a­li­zo­va­li. Cho­re­o­gra­fic­ká struk­tu­ra, kte­rou vyví­jí­me, je spí­še opo­rou a rám­cem pro vznik tan­ce, než aby její úlo­hou bylo před­sta­vo­vat sama sebe“.

Foto: Dra­gan Dragin

Chau­chat se táže, zda není za tako­vých­to pod­mí­nek mož­né vní­mat cho­re­o­gra­fic­ké kurá­tor­ství jako eman­ci­pač­ní peda­go­gi­ku, v rám­ci níž hod­no­to­vý sys­tém nede­fi­nu­je, kte­ré pohy­by nebo tan­ce je vhod­né před­vést, ale spí­še umož­ňu­je, aby se uká­za­ly vzta­hy – tedy např. to, na co tělo rea­gu­je, s čím rezo­nu­je a o co se opí­rá. Tím se dostá­vá k otáz­ce jakési radi­kál­ní rov­nos­ti všech pohy­bů namís­to jejich cen­zu­ro­va­né­mu výbě­ru, což je dal­ší ze sou­čás­tí kurá­tor­ské­ho plá­nu výsta­vy, kte­rá chce vel­ká vyprá­vě­ní nahra­dit vari­a­ce­mi odstí­nů šedi a nut­nos­tí uká­zat umě­ní nejen jako este­tic­ký feno­mén, ale také jako feno­mén, úzce spja­tý s lid­ský­mi ději­na­mi.[4]

Chau­chat si je vědo­ma sku­teč­nos­ti, „…že výsta­va pre­zen­tu­je pokra­ču­jí­cí roz­pouš­tě­ní se dvo­jic pro­ti­kla­dů; tyto dvo­ji­ce pro­ti­kla­dů však stá­le půso­bí dis­kur­siv­ně nebo poli­tic­ky a v růz­ných dobách růz­ně, zatím­co se umě­lec­ká díla, este­ti­ky i meto­do­lo­gie rozřa­ďu­jí do pro­měn­li­vých kate­go­rií.  Kate­go­rie tudíž nemi­zí, ale ztrá­cej svou domně­lou pevnost.“

 Michal Novot­ný k tomu dodává:

„… rád bych pod­tr­hl moment vyno­řo­vá­ní se nebo vyje­vo­vá­ní i ve vzta­hu  k osob­ní his­to­rii taneč­ní­ků  a his­to­rii nau­če­ných pohy­bů, to mi při­pa­dá veli­ce zají­ma­vé… mys­lím si, že ve výtvar­ném umě­ní máme tanec tak rádi pro­to, že ho mož­ná ste­re­o­typ­ně vní­má­me jako něja­ký pro­ti­klad pro­ti raci­o­na­li­tě, kte­rá v umě­ní pře­vlád­la. Výtvar­né umě­ní do urči­té míry záměr­ně opus­ti­lo onu bez­pro­střed­nost, kte­rou nachá­zí­me napří­klad v hud­bě sta­lo se spí­še inte­lek­tu­ál­ní pra­xí i zážit­kem. I v tan­ci tak hle­dá­me ten­to jiný vztah ke svě­tu urči­té nahma­tá­vá­ní něja­ké hlub­ší struk­tu­ry, spo­je­ní, ke kte­ré­mu jsme ztra­ti­li přístup.“

Před­chůd­ci, násle­dov­ní­ci a ali­an­ce: Kdo je Ali­ce Chauchat?

Fran­couz­ská taneč­ni­ce dlou­ho­do­bě žijí­cí v Ber­lí­ně, Ali­ce Chau­chat[5], je výrazná umě­lec­ká osob­nost, jež při­spě­la do dvou vliv­ných anto­lo­gií o tan­ci, Post-dan­ceMove­ment Research.[6] Tyto kniž­ní anto­lo­gie posled­ních deset let for­mu­jí západ­ní scé­nu sou­čas­né­ho tan­ce. Detail­ní vhled do taneč­ních pra­xí Ali­ce Chau­chat nám dovo­lí podí­vat se hlou­bě­ji na vývoj sou­čas­né západ­ní taneč­ní scé­ny a násled­ně zpět­ně zfor­mu­lo­vat rámec její prá­ce. Sama Chau­chat však odka­zu­je k ter­mí­nu post-dan­ce jako k feno­mé­nu spo­je­né­mu s pro­běh­nuvší kon­fe­ren­cí a kni­hou, niko­li jako k ter­mí­nu repre­zen­tu­jí­cí­mu kon­krét­ní hnu­tí sku­pi­ny uměl­ců, kte­ří se osob­ně zna­jí a sdí­le­jí shod­né este­tic­ké či ide­o­vé zámě­ry, tak jako tomu bylo u někte­rých umě­lec­kých prou­dů v minu­los­ti. Post-dan­ce je tak, více než co jiné­ho, potře­ba v urči­té době kon­stru­o­vat nové tázá­ní po tom, co je tanec a jaká je jeho úlo­ha coby akté­ra spo­le­čen­ské­ho a poli­tic­ké­ho jed­ná­ní. Nejed­ná se o jed­not­né este­tic­ké nebo ide­o­vé posto­je ani jed­not­né pra­xe nebo výstu­py umělců.

Foto: archiv SE.S.TA

Lep­ší poro­zu­mě­ní dílu Ali­ce Chau­chat vyža­du­je ale­spoň čás­teč­ný vhled do způ­so­bu, jímž se v posled­ních dese­ti­le­tích vyví­je­lo myš­le­ní o tan­ci a per­for­man­ce nejen v pra­xi, ale také na uni­ver­zi­tách a zejmé­na pak, jak myš­len­ky o tan­ci pro­sa­ku­jí do šir­ších inte­lek­tu­ál­ních kru­hů, v nichž se skr­ze otáz­ky, jež se před tan­cem začí­na­jí vyno­řo­vat pojme­no­vá­vá, co je dnes svět a člo­věk v něm. Skr­ze pra­xe, kte­ré navr­hu­je Ali­ce Chau­chat, bude­me tedy zkou­mat šir­ší sou­vis­los­ti, ze kte­rých toto tázá­ní vychá­zí a záro­veň i to, jak se může umě­ní podí­let na for­mo­vá­ní a trans­for­ma­ci svě­ta a naše­ho fun­go­vá­ní v něm.

Pub­li­ka­ce z roku 2017, jež nese název Post-dan­ce je výstu­pem ze stej­no­jmen­né kon­fe­ren­ce ve Stoc­khol­mu v roce 2015. [7] Byla to kon­fe­ren­ce o tan­ci, vzta­hu tan­ce a cho­re­o­gra­fie, o posto­ji, pod­le nějž,  všech­no je mož­né. Tou­to kon­fe­ren­cí chtě­li orga­ni­zá­to­ři a orga­ni­zá­tor­ky uká­zat, jak je důle­ži­té rozu­mět este­ti­ce a umě­ní jako aktiv­ní­mu čini­te­li v naší spo­leč­nos­ti.[8] Auto­ry anto­lo­gie Post-dan­ce jsou věd­ky­ně, filo­zo­f­ky, mys­li­te­lé a uměl­ci, kte­ří se poku­si­li vytvo­řit pro nejed­no­znač­ný a mno­ho­vrs­tev­na­tý kon­text pojmu „post-dan­ce“[9]. O post-dan­ce tak může­me mlu­vit jako o ote­vře­ném pojmu, kte­rý bylo tře­ba napl­nit, ale záro­veň ho nechat ote­vře­ný a nalé­ha­vý. V návaz­nos­ti na ter­mín postdra­ma­tic­ké diva­dlo Han­se Thie­se Lehman­na[10] pou­ka­zu­je na to, že je to něco, co při­chá­zí „po“ tan­ci a také „po“ post­mo­der­nis­mu.[11] Post-dan­ce chce vysvět­lit meze­ru mezi kon­venč­ním poje­tím tan­ce a tan­cem, kte­rý dnes chce­me vní­mat, pod­po­ro­vat a pře­mýš­let o něm; je novou ten­den­cí, kte­rá mimo jiné roz­ru­šu­je sepje­tí tan­ce a cho­re­o­gra­fie  a roz­ši­řu­je pojem cho­re­o­gra­fie i tan­ce mno­hem dál, a to tako­vým způ­so­bem, že  tanec a cho­re­o­gra­fie roz­plé­ta­jí svůj vzá­jem­ný sva­zek, aby zno­vu, úspěš­ně a zce­la novým způ­so­bem naby­ly svou vlast­ní auto­no­mii. Post-dan­ce spo­ju­je uměl­ce s oprav­du vel­mi odliš­ný­mi pří­stu­py a pra­xe­mi. Motiv, jenž se však line celou kni­hou jako vlák­no, je odklon od tan­ce jako repre­zen­ta­ce něče­ho (jiné­ho). Tanec zde není zástup­ným médi­em toho, co se děje. Stá­vá se ne-repre­zen­ta­tiv­ním.[12] Ten­to širo­ký proud západ­ní taneč­ní scé­ny nehle­dá spo­leč­ný smy­sl a význam, jedi­né vyprá­vě­ní.  Skr­ze růz­né pro­ce­sy tvor­by zahr­nu­je do tan­ce etic­ké, poli­tic­ké a soci­ál­ní zaple­te­ní člo­vě­ka do svě­ta. Tato zaple­te­ní se nám uka­zu­jí v roz­lič­ných těles­ných pra­xích, růz­ných dru­zích ima­gi­na­ce či v nasta­ve­ní pod­mí­nek pro prá­ci a kon­text, ve kte­rém se tan­ce tvo­ří. Post-tanec tedy vybí­zí tanec, aby se odpou­tal od toho, že je „o něčem“, že má uplat­ně­ní, že fun­gu­je jako pro­stře­dek jiné­ho dis­kur­zu nebo posto­je – a namís­to toho mu umož­ňu­je vytvá­řet poli­ti­ku za vlast­ních pod­mí­nek, s pomo­cí vlast­ní­ho dis­kur­ziv­ní­ho apa­rá­tu. Tanec se tak sám o sobě stá­vá poli­tic­kým a pro­mlou­vá sám v sobě a skr­ze sebe a akcen­tu­je návrat tan­ce a tan­co­vá­ní. Díky tan­ci je tak mož­né pro­ží­vat svět mimo oblast mož­né­ho stej­ně jako při­znat tan­ci schop­nost roz­ví­jet mož­nos­ti jeho vlast­ní­ho pozná­ní (epis­te­mo­lo­gie). Pojem post-dan­ce se zje­vu­je po dvou dese­ti­le­tích, kdy pro popis toho, co se děje v sou­čas­ném tan­ci byly pou­ží­vá­ny dva pro­ti­chůd­né a pří­liš širo­ké a nepřes­né ter­mí­ny a to tzv. dan­cy dan­ce[13] a kon­cep­tu­ál­ní tanec.[14]

Tzv. kon­cep­tu­ál­ní tanec vzni­kal v 90. letech a mimo jiné se v sebe-refle­xiv­ním ges­tu (tanec jako médi­um) zabý­val myš­len­ka­mi pospo­li­tos­ti a kri­ti­ky insti­tu­cí. Mno­há z těch­to témat a pro­ce­sů se pře­klá­pí a vyví­jí v pra­xích, kte­ré bude­me popi­so­vat dále. Jak říká taneč­ní teo­re­tik, pro­fe­sor Ram­sey Burt:

Zkou­má­ní myš­le­nek pospo­li­tos­ti nabíd­lo způ­sob, jak zno­vu pro­mys­let diva­del­ní tanec jako pra­xi a pocho­pit kri­tic­ký vztah mezi radi­kál­ní­mi, nezá­vis­lý­mi taneč­ní­mi uměl­ci a nový­mi způ­so­by myš­le­ní a živo­ta a nový­mi dru­hy vzta­hů s ostat­ní­mi a se svě­tem.“ [15]

Radi­kál­ní taneč­ní díla vytvo­ře­ná v dru­hé polo­vi­ně 90. let tak zpo­chyb­ni­la nor­ma­tiv­ní oče­ká­vá­ní toho, co je tanec a zača­la odha­lo­vat mocen­ské vzta­hy, vět­ši­nou ve vzta­hu k nevi­di­tel­né prá­ci, jejímž pro­střed­nic­tvím tanec kolu­je na trhu a tak nabí­zí per­for­ma­tiv­ní kri­ti­ku neo­li­be­rál­ní­ho kapi­ta­lis­mu. Tanec v tu chví­li pře­stá­vá být něčím, co lze pro­dat na trhu, stá­vá se sub­ver­ziv­ní silou a silou odpo­ru, kte­rá obje­vu­je trh­li­ny v ide­o­lo­gii, kte­rou nám před­klá­dá vět­ši­no­vá spo­leč­nost. Cílem je vytvo­řit pro­stor, v němž si lze před­sta­vit nové dru­hy vzta­hů a nové způ­so­by myš­le­ní a živo­ta, jeli­kož dnes jsou soci­ál­ní doved­nos­ti a for­my cho­vá­ní pri­va­ti­zo­vá­ny a vyu­ží­vá­ny k vytvá­ře­ní zis­ku, mís­to aby byly k dis­po­zi­ci jako spo­leč­né zdro­je, kte­ré při­spí­va­jí k živo­tu komu­nit obec­ně.[16]

Post-dan­ce však při­chá­zí ve chví­li, kdy se doba bez­pre­ce­dent­ně mění a je si vědom toho, že ani tanec nemů­že zůstat stej­ným, když vidí roz­pa­da­jí­cí se soci­ál­ní jis­to­ty, limi­ty libe­rál­ní­ho poje­tí umě­ní a při­su­zo­vá­ní mu okra­jo­vé úlo­hy pro spo­leč­nost. Post-dan­ce zají­má vyso­ké a níz­ké, post­ko­lo­ni­a­lis­mus, stu­die per­for­man­ce, umě­lec­ký výzkum, cha­o­tic­ké míchá­ní pra­xe a teo­rie, tech­no­lo­gie, a to vše dělá, nebo se děje, pro­střed­nic­tvím vzni­ka­jí­cí rodí­cí se epis­te­mo­lo­gie tance.

Post-dan­ce se ptá, zda tanec jako umě­lec­ká čin­nost může nabý­vat i jiných forem, jako je např. spo­leč­né tan­co­vá­ní, worksho­py, sdí­le­né pra­xe nebo jiné for­má­ty, aniž bychom je nut­ně pova­žo­va­li za pra­xi, kte­rá by měla v urči­tém oka­mži­ku nabýt cho­re­o­gra­fic­ké struk­tu­ry, nebo v pří­pa­dě worksho­pu jiné­ho cíle, než spo­leč­ně tan­čit a vytvá­řet spe­ci­fic­ké zážit­ky. Je to dosta­teč­né pro umění?

Záro­veň bychom se veli­ce mýli­li, kdy­bychom si mys­le­li, že výše uve­de­ný popis zna­me­ná, že post-dan­ce jsou tako­vé for­my tan­ce, kte­ré vní­ma­jí tanec jako pro­stře­dek k sebe­vy­já­d­ře­ní. Tanec je lhos­tej­ný k tomu, kdo jsem, a prá­vě v tom­to pro­sto­ru efek­tiv­ní­ho roz­pouš­tě­ní sub­jek­ti­vit se může „něco“ postát něja­kou jinou věcí a záro­veň, jak už řekl Mas­su­mi[17], je zde něja­ká jiná věc roz­po­zna­tel­ná pou­ze s ohle­dem na dráž­di­vost těl.

Foto: Dra­gan Dragin

Tanec se tak při for­mo­vá­ní soci­ál­ní, lid­ské, vzta­ho­vé, poli­tic­ké a eko­no­mic­ké rea­li­ty stá­vá aktiv­ní sílou či inten­zi­tou v naší spo­leč­nos­ti, a aktiv­ním hrá­čem for­mo­vá­ní toho, jak chce­me spo­leč­ně žít. Struč­ně řeče­no, tan­cem není to či ono – ve smys­lu téma­tu či vyprá­vě­ní – ale tanec sám o sobě.

Kon­krét­ně pak Ali­ce Chau­chat před­sta­vu­je tanec jako etic­kou pra­xi a mož­nost setká­ní se s jiným v anto­lo­gii Post-dan­ce ve svém pří­spěv­ku pod názvem Gene­ra­ti­ve Ficti­ons or How Dan­ce May Teach Us Ethics.[18]

Chau­chat říká: „… zava­zu­je­me se vní­mat odliš­nost, aniž bychom zasa­ho­va­li do její inte­gri­ty, aniž bychom se ji sna­ži­li odhad­nout nebo změ­řit; zapo­ju­je­me se do něče­ho bez­vý­hrad­né­ho, co vždy pře­sa­hu­je to, co o ní může­me vědět.“[19]

Ali­ce Chau­chat popi­su­je svo­ji pra­xi jako oddě­le­ní tan­ce od taneč­ní­ka, a tak­to vede pole­mi­ku se slav­nou newy­or­skou inte­lek­tu­ál­kou Susan Sonn­tag a její sta­tí Taneč­ník a tanec z roku 1987.

 „Dan­ce is the dan­cer,“ říká Sonn­tag a pokra­ču­je:  „V tan­ci tkví tajem­ství vtě­le­ní, jež nemá v jiných scé­nic­kých umě­ních obdo­by. Mohu být nejen nej­lep­ším inter­pre­tem urči­tých rolí, ale i nej­úpl­něj­ší ukáz­kou toho, co zna­me­ná být taneč­ní­kem.“ [20] 

Tanec a taneč­ník jsou pro Sonn­tag navě­ky neroz­luč­ně spo­je­ni. Doslo­va smě­šu­je tanec a taneč­ní­ka. Chau­chat chce ten­to sva­zek naru­šit, roz­vá­zat sva­zek mezi taneč­ní­kem a tan­cem, a mlu­ví o „dan­cing“ (tan­če­ní), kte­ré sto­jí mezi nimi. Tanec se tak stá­vá urči­tým spo­leč­ní­kem taneč­ní­ka, nebo nao­pak. Zne­snad­ňu­je se tím čte­ní tan­ce, ote­ví­rá se zde pro­stor pro magii a tajem­ství, pro­bou­zí se eti­ka jiné­ho. Chau­chat argu­men­tu­je, že tanec je výraz (expres­si­on), avšak něče­ho jiné­ho než své­ho pro­střed­ní­ka, taneč­ní­ka. Tanec i taneč­ník tak jsou auto­nomní a „tan­co­vá­ní“ je jejich pra­cov­ní vztah. Vyža­du­je to od nás expe­ri­men­tál­ní pří­stu­py, kte­ré pře­sa­hu­jí logi­ku repre­zen­ta­ce. Pro­střed­nic­tvím těch­to poe­tic­kých a expe­ri­men­tál­ních vzta­hů k tan­ci může­me roz­ví­jet etic­ké vzta­hy ke vše­mu, čeho jsme sou­čás­tí, jako impli­cit­ní nebo pro­ple­te­né sub­jek­ty. Díky těm­to pra­xím, tak vytvá­ří­me pro tanec tako­vé pod­mín­ky, kdy může­me tanec pova­žo­vat za něco podiv­né­ho, co se vymy­ká úpl­né­mu pozná­ní a tím zkou­mat naše etic­ké vzta­hy. Tato pra­xe odmí­tá sebe-refle­xiv­ní pří­stup tan­ce ve smys­lu auten­tic­ké­ho pohy­bu[21] a podob­ných pra­xí, a to ve pro­spěch něče­ho magic­ké­ho a tajem­né­ho – at’ už aktu­ál­ní­ho nebo fik­tiv­ní­ho. Pod­stat­nou udá­los­tí pro výzkum tan­ce a peda­go­gi­ky tan­ce byl kaž­do­roč­ní TTT/Teachback ve Víd­ni, jejž navrh­la uměl­ky­ně Jen­ni­fer Lacey.[22] Zde měli uměl­ci, kte­ří jsou také peda­go­go­vé, pro­stor pro pochyb­nos­ti ohled­ně svých vědo­mos­tí o tan­ci a o uče­ní tan­ce. Ve svém člán­ku Chau­chat zkou­má náro­ky, jež tyto pra­xe kla­dou na pojmoslo­ví i etic­ké posto­je a prá­ci a zku­še­nost, jež jsou s nimi spo­je­ny. K vysvět­le­ní si pro­půj­ču­je Teo­rii agent­ní­ho rea­lis­mu Karen Barad, zalo­že­nou na stu­diu teo­rie kvan­to­vé­ho pole, kte­rá říká, že feno­mé­ny tvo­ří původ­ci děje, kte­ří jsou neod­dě­li­tel­ní, zaklá­da­jí jeden dru­hé­ho a obou­stran­ně na sebe půso­bí, při­čemž tako­vé­to vzá­jem­né půso­be­ní ozna­ču­je jako int­ra-akci.[23]  Navíc Barad vychá­zí také z tzv. relač­ní filo­zo­fie, kte­rá při­su­zu­je schop­nost jed­nat (agen­cy) i neži­vým nebo abs­trakt­ním před­mě­tům a vzta­hům. Pro­to lze tuto agen­ci při­psat i tanci.

 Chau­chat tak pojí­má tanec jako etic­kou pra­xi setká­ní s jina­kos­tí: jako uvě­do­mo­vá­ní si jina­kos­ti v naší vlast­ní exis­ten­ci; jako zavá­zá­ní se ke vní­má­ní jina­kos­ti, aniž bychom naru­šo­va­li její celist­vost, aniž bychom se jí pokou­še­li odha­do­vat či pře­mě­řo­vat; jako zapo­jo­vá­ní se do blí­že neu­r­če­né­ho, jež bude vždy pře­sa­ho­vat to, co jsme schop­ní se o něm dozvě­dět. Pro svo­ji pra­xi pou­ží­vá fik­tiv­nost jako mož­nost sti­mu­lo­vat smys­lo­vě-moto­ric­ké akti­vi­ty. Fik­tiv­ní však nezna­me­ná před­stí­ra­né, nebo pou­ká­zá­ní odha­lu­jí­cím ges­tem na faleš­né. Cílem je pomo­cí smyš­le­né­ho pro­mě­nit sebe i svou schop­nost vnímat.

Jed­nou z pra­xí Chau­chat je myš­len­ka nezpro­střed­ko­va­né­ho pře­no­su, Tele­pa­tic­ký tanec, jehož prin­cip spo­čí­vá v tom, že lidé, kte­ří tanec sle­du­jí, tanec pře­ná­še­jí na taneč­ní­ka (více taneč­ní­ků), kte­rý jej tan­čí. Tato kon­cep­tu­ál­ní fik­ce, má za cíl pod­ně­co­vat smys­lo­vou a vzta­ho­vou před­sta­vi­vost. Jak taneč­ní­ci, tak ti, kte­ří tanec sle­du­jí tuto fik­ci při­jí­ma­jí jako sku­teč­nost a pro­chá­ze­jí pro­ce­sem (ne)ztotožňování. Sle­du­jí­cí si uzpů­so­bu­jí tanec, jako by vychá­zel z nich, a taneč­ní­ci vyvlast­ňu­jí impul­zy vedou­cí k pohy­bu, jako by pat­ři­ly něko­mu jiné­mu. Tech­nic­ky je pozor­nost taneč­ní­ka vel­mi podob­ná té, jež se prak­ti­ku­je v Auten­tic­kém pohy­bu, avšak opro­ti auten­tic­ké­mu pohy­bu, zde impuls při­chá­zí z vnějš­ku, niko­li zevnitř, jak je tomu u Auten­tic­ké­ho pohy­bu, kde se vzta­hu­je­me zejmé­na ke své­mu auten­tic­ké­mu já. Tele­pa­tic­ký tanec nemů­že být sebe-refle­xiv­ní, pro­to­že impul­zy, kte­ré při­chá­ze­jí zven­čí, jsou pro taneč­ní­ka cizí. 

Dal­ší pra­xí vyvi­nu­tou Ali­ce Chau­chat, je Tanec spo­leč­ni­ce. Jeho základ­ní pre­mi­sou je tan­čit tak, abys­te si udr­že­li spo­leč­nost, a abys­te (svou) spo­leč­nost nabíd­li i tan­ci. Tato pra­xe je inspi­ro­va­ná dáv­ným povo­lá­ním dám­ské spo­leč­ni­ce,[24] kte­rá měla za úkol trá­vit čas se svou zaměst­na­va­tel­kou, dělat jí spo­leč­nost a kon­ver­zo­vat s ní, pomá­hat jí bavit hos­ty a čas­to ji dopro­vá­zet na spo­le­čen­ské akce. Pozo­ro­vá­ním toho, jak se k sobě coby spo­leč­ní­ci nebo spo­leč­ni­ce, mají tanec a jeho vje­my (tak­til­ní, kine­tic­ké, vizu­ál­ní, auditor­ní), tanec a taneč­ní­ko­vy myš­len­ky, tanec a podo­by taneč­ní­ko­vých pohy­bů, cho­re­o­gra­fic­ké instruk­ce postup­ně roz­klá­da­jí soudrž­nost mezi tan­cem a kaž­dým prv­kem, o němž všich­ni víme, že je sou­čás­tí tan­ce, nebo sou­čás­tí jeho zku­še­nos­ti. Ote­ví­rá to řadu otá­zek: Není-li tanec tím, co vní­mám, ani tím, jak se hýbu, ani tím, co si svým tělem před­sta­vu­ji, co je tedy tanec zač? Ten­to pro­ces pomá­há taneč­ní­ko­vi upnout pozor­nost k tomu, co dělá a záro­veň mu pomá­há vytvo­řit odstup mezi těmi­to svý­mi dojmy a samot­ným tan­cem. Zatím­co se taneč­ník stá­le detail­ně­ji sou­stře­dí na svůj pro­ži­tek, tanec coby spo­leč­ni­ce této zku­še­nos­ti se neu­stá­le vzda­lu­je, jako to, co pře­sa­hu­je taneč­ní­ko­vy činy. Tanec je hori­zont a spo­leč­ník; part­ner, jenž zůstá­vá nezná­mým a jehož nepo­zna­tel­nost zava­zu­je a vyvá­dí z kli­du (dis­pla­ces). Co nezná­me je tu stej­ně důle­ži­té jako to, co zná­me, a jina­kost je sou­čás­tí nás samých ve stej­né míře jako to, s čím se oby­čej­ně zto­tož­ňu­je­me. Podiv­ná pova­ha těch­to úko­lů vyža­du­je skok víry do nezná­ma. Taneč­ní­ci musí při­jmout za své, že tak doce­la nevě­dí. Musí ale také důvě­řo­vat tomu, že tu je – navzdo­ry nejed­no­znač­nos­ti – cosi k poro­zu­mě­ní. Tyto smyš­le­né pří­běhy vyža­du­jí, aby taneč­ník při­chá­zel s jiný­mi řeše­ní­mi, než jsou řeše­ní zalo­že­ná na kon­t­ro­le, rozu­mu a jas­ně odli­še­ných kate­go­ri­ích. Tyto fik­ce for­mu­jí kva­li­tu uvá­dě­ných vzta­hů, a tedy i samot­né­ho taneč­ní­ka. A koneč­ně, tyto parti­tu­ry děla­jí z tan­ce symptom, ema­na­ci čeho­si víc, než je to, co jsme schop­ni poznat: živých, dyna­mic­kých a anga­žo­va­ných pro­ple­ten­ců.[25]

Ali­ce Chau­chat zásad­ně při­spě­la rov­něž do anto­lo­gie Move­ment Research téma­tic­ky nava­zu­jí­cí na Post-dan­ce, a to sta­tí s názvem  Not Knowing, Mobi­li­ty as a Sta­te of Unrest. Do anto­lo­gie Move­ment Research edi­to­ři vybí­ra­li tako­vé pra­xe, kte­ré se týka­ly tan­ce, avšak niko­li vyu­ži­tí tan­ce jako poli­tic­ky anga­žo­va­né­ho nebo akti­vis­tic­ké­ho umě­ní – tedy, ale­spoň ne pří­mo. Mís­to toho se obrá­ti­li k pohy­bo­vé­mu výzku­mu a hle­da­li poli­tic­kou rele­van­ci a mož­nos­ti prá­vě v pra­xích těla a pohy­bu.[26]

Ve své před­mluvě k anto­lo­gii Move­ment Research,[27] edi­tor Mår­ten Spån­gberg upo­zor­ňu­je, že do oblas­ti tan­ce zno­vu pro­ni­ká myš­len­ka uvě­do­mo­vo­vá­ní si tělem, nebo­li myš­len­ka vědo­mé­ho těla (bodi­ly aware­ness). Dochá­zí k tomu skr­ze alter­na­tiv­ní prak­ti­ky východ­ní­ho půvo­du, skr­ze růz­né tera­pe­u­tic­ké meto­dy či dal­ší ezo­te­rič­těj­ších prak­ti­ky. Spån­gberg však zdů­raz­ňu­je, že výzkum pohy­bu se pro­sa­zu­je v oka­mži­ku, kdy je poli­ti­ka těla (a kolem těla) pro­ble­ma­ti­zo­vá­na a pro­mě­ňo­vá­na, v nepo­sled­ní řadě i díky tomu, že si více uvě­do­mu­je­me, že „osob­ní je poli­tic­ké“, což poli­ti­zu­je tělo nový­mi způsoby.

Hes­lo osob­ní je poli­tic­ké je svá­zá­no s akti­vi­tou dru­hé vlny femi­nis­tic­ké­ho hnu­tí ze 60. a 70. let 20. sto­le­tí. Femi­nist­ky pro­sa­zo­va­ly, že sdí­le­ní osob­ních pří­bě­hů žen mezi sebou je hlu­bo­ce poli­tic­ké, neboť dis­ku­tu­jí o otáz­kách, kte­ré ovliv­ňu­jí živo­ty žen  v důsled­ku uspo­řá­dá­ní sys­té­mů, jež jsou svou pova­hou utla­čo­va­tel­ské.[28] Tyto myš­len­ky se  roz­ší­ři­ly i na otáz­ky raso­vé, tříd­ní a gen­de­ro­vé a rezo­no­va­ly a rezo­nu­jí celým kul­tur­ním spek­trem a svůj odraz našly pře­de­vším v dílech fran­couz­ských a ital­ských filo­zo­fů. Pro vývoj a myš­le­ní expe­ri­men­tál­ní­ho, radi­kál­ní­ho aktu­ál­ní­ho tan­ce se sta­li napros­to klí­čo­ví fran­couz­ští post­strus­k­tu­ra­lis­tič­tí mys­li­te­lé Gilles Dele­u­ze a Félix Guat­ta­ri,[29] kte­ří ostře kri­ti­zo­va­li evrop­ské myš­le­ní a kul­tu­ru. Při­chá­ze­jí např. s vliv­ným pojmem rhi­zom, jenž defi­nu­jí jako „neli­ne­ár­ní sítě myš­le­ní a orga­ni­za­ce moci“, sítě bez zjev­né­ho řádu a soudrž­nos­ti, síťě, kte­ré „spo­ju­jí jaký­ko­li bod s jakým­ko­li jiným bodem“ a sta­ví je pro­ti arbo­rescent­ní­mu tedy stro­mo­vé­mu, ver­ti­kál­ně hiear­chic­ké­mu způ­so­bu myš­le­ní. Uve­de­ní těch­to prin­ci­pů do pra­xe zahr­nu­je osvo­bo­ze­ní poli­tic­ké­ho jed­ná­ní od „sjed­no­cu­jí­cí a tota­li­zu­jí­cí para­no­ie“ a odpo­ru­je sta­rým kate­go­ri­ím nega­tiv­ní­ho (záko­na, hra­ni­ce, kas­t­ra­ce, nedo­stat­ku, meze­ry), kte­ré západ­ní myš­le­ní tak dlou­ho pova­žo­va­lo za posvát­né, za for­mu moci a pří­stu­pu ke sku­teč­nos­ti.[30] Dele­u­zův neu­stá­lý důraz na živou­cí, tvo­ři­vou, akti­vi­zač­ní a anar­chis­tic­kou pova­hu myš­le­ní je důle­ži­tý také pro sou­čas­né poli­tic­ké myš­le­ní a pro­to tak blíz­ký nezá­vis­lé­mu expe­ri­men­tál­ní­mu tan­ci, kde život je výsle­dek spo­jo­vá­ní a inter­ak­ce, stá­vá­ní se. Dal­ší výcho­dis­kem spo­je­ným s pojmem post-dan­ce je myš­len­ka radi­kál­ní demo­kra­cie, jež pro­sa­zu­je radi­kál­ní roz­ší­ře­ní rov­nos­tisvo­bo­dy, při­čemž vychá­zí z myš­len­ky, že demo­kra­cie je nedo­kon­če­ný, inklu­ziv­ní, kon­ti­nu­ál­ní a refle­xiv­ní pro­ces a že svo­bo­dy a rov­nos­ti se dosa­hu­je skr­ze hle­dá­ní a vzá­jem­né poro­zu­mě­ní uvnitř komu­ni­ty, a ne jako v libe­rál­ních demo­kra­ci­ích uva­žo­vá­ním o svo­bo­dě a rov­nos­ti skr­ze indi­vi­du­ál­ní rov­nost, jež je mož­né  nalézt v jed­not­li­vos­tech uvnitř množiny.

Anto­lo­gie Move­ment Research se ptá co tyto pra­xe (pra­xe výzku­mu pohy­bu) jsou zač a jak vytvá­ře­jí nové for­my uvě­do­mo­vá­ní si (aware­ness) a pozná­ní (knowled­ge). Nejde zde tedy pou­ze o bodya­ware­ness ve smys­lu být v har­mo­nii sám se sebou, ale o schop­nost uvě­do­mit si vněj­ší okol­nos­ti čili schop­nost pozná­vat svět. V tom se liší poje­tí auten­ti­ci­ty a sebe­u­vě­do­mo­vá­ní od někte­rých tera­pe­u­tic­kých pra­xí či od Auten­tic­ké­ho pohy­bu. Záro­veň se anto­lo­gie zjev­ně vyhra­ňu­je pro­ti poje­tí tan­ce a pohy­bu v tzv. kon­cep­tu­ál­ním tan­ci, kte­rý vzni­kl na kon­ci 90. let a je spo­je­ný pře­de­vším s kri­ti­kou insti­tu­cí a média tan­ce samot­né­ho, více viz poznám­ka 9 a 10. Spån­gberg těm­to ten­den­cím ve svém úvo­du vyčí­tá, že pre­zen­tu­jí těla ne jako maso a krev, ale jako sym­bo­ly a zna­ky, kte­ré vytvá­ří smy­sl a ne vje­my a poci­ty. Tanec se tak pod­le Spån­gberg stal kvů­li nim před­mě­tem čte­ní a inter­pre­ta­ce, ne zku­še­nos­ti a smys­lo­vé­ho pro­žit­ku, čímž záro­veň kla­dl důraz na zna­lost, resp. pocho­pe­ní toho, co tanec zna­me­ná, namís­to mož­nos­ti tanec  zaží­vat jako dotek, trans­for­ma­ci či intimitu.

Chau­chat se ve stu­dii pro Move­ment Research zamýš­lí nad tím, jak vstou­pit do pohy­bu a zmi­ňu­je při­ro­ze­ný způ­sob pro­po­je­ní pohy­bu s hud­bou a dále růz­né zná­mé pra­xe jako např. Small Dan­ce Ste­va Pax­to­na, Auten­tic­ký pohyb Mary Whi­te­haus a Janet Adler nebo Rele­a­sing Tech­nique Joan Skin­ne­ro­vé. Dále se ptá, co je pohyb?  Je to půso­be­ní fyzic­kých sil na naše těla nebo vliv jazy­ka? Výraz naše­ho nit­ra? Nebo se skr­ze pohyb uka­zu­je dopad vněj­ších sil? Je pohyb mecha­nic­ký, psy­cho­so­ma­tic­ký nebo poe­tic­ký? Pod­le Chau­chat pak kaž­dá z otá­zek dává důraz na odliš­né chá­pá­ní pova­hy pohy­bu a tím nabí­zí růz­né poro­zu­mě­ní tomu, kdo je to ten, kdo se hýbe.

Chau­chat dále vysvět­lu­je, že obec­ně tré­nin­ky sou­čas­né­ho tan­ce dáva­jí důraz na taneč­ní­ko­vu eman­ci­pa­ci od zako­ře­ně­ných fyzic­kých vzor­ců, pro­to­že běž­ný pohyb je pova­žo­ván za před­ur­če­ný a limi­tu­je pohy­bo­vé mož­nos­ti. Tech­ni­ka je tak něco, co nám posky­tu­je nástro­je k pře­ko­ná­ní těch­to před­ur­če­ní, s cílem zlep­šit se, pře­ko­nat své limi­ty a také svo­bod­ně se roz­ho­do­vat v jaký moment je využít.

Chau­chat sama navr­hu­je pohy­bo­vou pra­xi, kte­rá pohá­ní pohyb skr­ze nejis­to­tu a tak ne-vědě­ní zaží­vá­me fyzic­ky. Tato pra­xe jde pro­ti intu­i­tiv­ní­mu přá­ní taneč­ní­ka po bez­pro­střed­ní dostup­nos­ti pohy­bu a navr­hu­je vno­řit se do pohy­bu, ale záro­veň si udr­žet odstup. Tan­ce, kte­ré Chau­chat vytvá­ří, vzni­ka­jí z parti­tur (sco­res),[31] kte­ré spouš­tí u taneč­ní­ků pro­ce­sy ne-dělá­ní/­ne­pro­du­ko­vá­ní. Tyto pro­ce­sy pod­le Chau­chat pod­po­ru­jí nesta­bil­ní, pro­ce­su­ál­ní, pří­pad­ně vyvlast­ně­nou nebo odci­ze­nou sub­jek­ti­vi­tu. Odrá­ží přá­ní vymys­let alter­na­ti­vu ke z moder­ny vze­šlé myš­len­ce sebe si vědo­mé­ho sub­jek­tu. Tedy sub­jek­tu, kte­rý má sám nad sebou kon­t­ro­lu, je soudrž­ný a auto­nomní; své­práv­né­ho sub­jek­tu, sub­jek­tu, kte­rý se sám vidí a je pánem/paní svých činů a roz­hod­nu­tí[32]; sub­jek­tu, kte­rý není pro­ble­ma­ti­zo­va­ný, sub­jek­tu pokro­ku. Jak Chau­chat oka­mži­tě dodá­vá, je záro­veň nut­né si uvě­do­mit, že sub­jek­ti­vi­ta, kte­rou navr­hu­je jako alter­na­ti­vu k myš­len­ce své­práv­né­ho na sebe­od­ká­za­né­ho sub­jek­tu, je vlast­ně typic­ká pro sou­čas­né pod­mín­ky, ve kte­rých je poža­do­vá­no po jedin­cích, aby byli stá­le více pruž­ní a při­způ­so­bi­ví  na úkor soci­ál­ních vzta­hů[33]. V kon­tras­tu k osa­mě­los­ti izo­lo­va­ných pra­cov­ní­ků v pro­stře­dí, jež nikdy nepře­stá­vá být sou­tě­ži­vé, taneč­ní pra­xe, kte­rou Chau­chat hle­dá, je také soci­ál­ní pra­xí.[34] Tato pra­xe nám dovo­lu­je expe­ri­men­to­vat se vzta­ho­vý­mi kva­li­ta­mi i v rám­ci sólo­vé pra­xe. Pro­to­že se prak­ti­ku­jí dohro­ma­dy, může­me pozo­ro­vat, kte­ré způ­so­by bytí s dru­hým, kte­ré soci­ál­ní pod­mín­ky dovo­lu­jí kaž­dé­mu jed­not­liv­ci ris­ko­vat zni­če­ní poci­tu vlast­ní iden­ti­ty bez toho, aniž by se roz­pus­til. Chau­chat chce pro­zkou­mat, jakou roli na sebe tanec bere, setká­vá-li se s nepřed­ví­da­tel­nos­tí, pochy­ba­mi a nejis­to­ta­mi (křehkostí/prekaritou). Pro­to­že díky tan­ci tyto rysy může­me mno­hem lépe pozo­ro­vat, může být pohy­bo­vý výzkum pří­le­ži­tos­tí zkou­mat hod­no­to­vý sys­tém a ptát se na to, co zna­me­ná pre­ka­ri­ta dnes.[35]

Pokud se týče soci­ál­ních pra­xí, ty Chau­chat dále roz­ví­jí ve svém dlou­ho­do­bém cho­re­o­gra­fic­kém výzku­mu pojme­no­va­ném Toge­the­ring, kte­rý zača­la v roce 2014 a zahr­nu­je růz­né cho­re­o­gra­fic­ké pra­xe a per­for­man­ce.  Pat­ří sem např. Toge­the­ring, a Group Solo (2015), před­sta­ve­ní, jež ozna­ču­je jako  „sku­pi­no­vé sólo“, kte­ré zahr­nu­je tanec jako výraz, spo­le­čen­skou akti­vi­tu a kolek­tiv­ní pro­ces. Před­sta­ve­ní mělo vel­ký úspěch i na Impul­sTanz ve Víd­ni. Tanec se zde stá­vá pro­střed­kem i cílem pospo­li­tos­ti, a zahr­nu­je pře­mýš­le­ní o dosáh­nu­tí kon­sen­su ve sku­pi­nách, tele­pa­tic­ký tanec a čte­ní poezie na zákla­dě kolek­tiv­ní ima­gi­na­ce, kte­rou prak­ti­ko­va­la v posled­ních 15 letech v oblas­ti tan­ce a cho­re­o­gra­fie. Zpra­co­vá­vá zde pří­běhy o sou­ži­tí a sdí­le­ní. Chau­chat tak uka­zu­je, že sdí­le­ný čas/prostor je rea­li­tou i pro­jekč­ním pro­sto­rem pro dal­ší pří­le­ži­tos­ti setká­vá­ní, je to výzva k tomu, abychom se těmi­to pří­le­ži­tost­mi zabý­va­li jako expe­ri­men­ty, kte­ré jsou pokaž­dé zno­vu for­mu­lo­vá­ny a kte­ré spo­leč­ně vymýšlíme. 

Pro­jekt se o něko­lik let poz­dě­ji, ve spo­lu­prá­ci se stu­den­ty v Koda­ni, dočkal své nové ver­ze pod ote­vře­ným nebem, s názvem Dan­ce Gathe­ring (září 2021 a dál) v rám­ci nějž Chau­chat pře­dá­vá svou prá­ci lidem s vel­mi odliš­ným vzta­hem k tan­ci, než je vztah pro­fe­si­o­nál­ní. Při prv­ním uve­de­ní spo­lu se stu­den­ty zva­la kolemjdou­cí k nefor­mál­ní taneč­ní par­ty v par­ku. Ten­to pro­jekt je par­ti­ci­pa­tiv­ní, vyzý­vá ke spo­lu­prá­ci ama­té­ry, koho­ko­li, kdo o to pro­je­ví zájem,  aby si vyzkou­šel na taneč­ní par­ty, kde se tan­čí parti­tu­ry z dlou­ho­do­bé­ho výzku­mu Chau­chat. Tanec tak mění svůj sta­tus a stá­vá se soci­ál­ní pra­xí pro růz­né sku­pi­ny lidí. [36]

Shr­nu­tí

Chtě­li jsme čte­ná­ře sezná­mit s osob­nos­tí radi­kál­ní­ho sou­čas­né­ho tan­ce, Ali­ce Chau­chat, jež aktiv­ně půso­bí na mezi­ná­rod­ní scé­ně a se kte­rou navá­za­lo spo­lu­prá­ci Cen­t­rum cho­re­o­gra­fic­ké­ho roz­vo­je SE.S.TA v rám­ci cyk­lu Tanec v gale­rii. Nejdří­ve jsme se zasta­vi­li u ter­mí­nu tělo jako archiv a také vzdo­ro­vá­ní kate­go­ri­za­cím, kte­ré jsou spo­jo­va­cí­mi body cho­re­o­gra­fic­ké prá­ce Ali­ce Chau­chat i kurá­tor­ské­ho poči­nu výsta­vy „1939 – 2021: Konec čer­no­bí­lé doby“. Prizma­tem jejích myš­le­nek a pra­xí popsa­ných ve dvou anto­lo­gi­ích jsme se pak podí­va­li na to, jaké ten­den­ce, téma­ta, otáz­ky a pro­blémy řeší sou­čas­ní uměl­ci, filo­zo­fo­vé, teo­re­ti­ci na poli sou­čas­né­ho tan­ce, jehož je Ali­ce Chau­chat sou­čás­tí. Setka­li jsme se také s pojmem post-dan­ce, s myš­len­ka­mi post­struk­tu­ra­lis­mu nebo agent­ní­ho rea­lis­mu Karen Barad.

Ali­ce Chau­chat při­chá­zí s výraz­ně etic­ky ori­en­to­va­ným cho­re­o­gra­fic­kým výzku­mem. Zají­má se o to, jak, při vše­o­bec­ně lid­ské ten­den­ci vní­mat zejmé­na to, co zná­me a doká­že­me kon­t­ro­lo­vat, při­jí­má­me to, co schop­ni poznat a ovlá­dat nejsme. V jejích meto­dic­ky pro­pra­co­va­ných pra­xích nará­ží­me na jina­kost, naru­ši­te­le (int­ru­der) vně i uvnitř našich těl. S pomo­cí důmy­sl­ných nástro­jů, (zpra­vi­dla) fik­tiv­ních fabu­la­cí, nás vysta­vu­je do zne­klid­ňu­jích pozic, v nichž nejsme schop­ni zce­la roz­po­znat, s čím se kon­fron­tu­je­me, potaž­mo k čemu se vzta­hu­je­me. Tyto myš­len­ky vychá­zí z před­sta­vy, že jsme onto­lo­gic­ky zaple­te­ni do svě­ta (K. Barad), což s sebou nese také  sdí­le­ní odpo­věd­nos­ti za něco, co jsme sto ovliv­nit pou­ze z čás­ti, ome­ze­ně. V jejích návr­zích je jis­tá před­sta­va chtě­ní, chtě­ní jako zákla­du, kte­rý pak taneč­ník dotvá­ří. Tan­čí­me to, s čím se skr­ze nabíd­ky k tan­ci zabý­vá­me a co vytvá­ří­me, si vytvá­ří­me skr­ze svůj vlast­ní těles­ný archiv – tech­ni­ky, jež jsme se nau­či­li, vzdě­lá­ní, jímž jsme si pro­šli, vztah k tělu, kte­rý jsme si v prů­bě­hu dosa­vad­ní­ho živo­ta osvo­ji­li, a tak podob­ně. Ten­to pro­bí­ha­jí­cí výzkum tak vytvá­ří sou­bor pra­cí v podo­bě taneč­ních parti­tur, cho­re­o­gra­fic­kých kon­cep­tů a před­sta­ve­ní. Pro­bí­há v taneč­ních stu­di­ích, výstav­ních pro­sto­rech, na jeviš­ti a v podo­bě vyda­ných člán­ků. O tuto prá­ci se Chau­chat dělí s vel­mi mno­ha kole­gy, stu­den­ty a milov­ní­ky tan­ce v Evro­pě a Sever­ní Ame­ri­ce, v kole­gi­ál­ním a vzdě­lá­va­cím kon­tex­tu i na spo­le­čen­ských akcích.


[1] „Most of my acti­vi­ties revol­ve around dan­ce: from dan­cing to cho­re­o­gra­phing, tea­ching, sup­por­ting peers, making up structu­res for collecti­ve thin­king and making, wri­ting and gene­rally pon­de­ring throu­gh cho­re­o­gra­phic practi­ce on ethics and aesthe­tics of alte­ri­ty and toge­ther­ness.“ https://www.alicechauchat.net/

[2] Všech­ny pří­mé cita­ce týka­jí­cí se cho­re­o­gra­fic­ké zakáz­ky pro Tanec v gale­rii pochá­ze­jí z e‑mailové kore­spon­den­ce mezi Ali­ce Chau­chat, Hanou Polan­skou a Micha­lem Novotným.

[3] Více o těle jako archi­vu viz BURT, Ram­say. Jud­son dan­ce the­a­ter: Per­for­ma­ti­ve tra­ces. Rout­led­ge, 2006.

[4] https://www.expats.cz/czech-news/article/national-gallery-prague-heralds-the-end-of-the-black-and-white-era

[5] https://alicechauchat.net/writings-alice-chauchat.html

[6] Obě anto­lo­gie inci­o­val, edi­to­val, opat­řil před­mlu­va­mi a jejich podo­bu výraz­ně ovliv­nil vizu­ál­ní umě­lec a cho­re­o­graf Mår­ten Spångberg.

[7] Kni­ha Post-dan­ce vznik­la na zákla­dě kon­fe­ren­ce Post-dan­ce, kte­rá se kona­la na pod­zim roku 2015 ve Stoc­khol­mu. Ini­ci­o­va­lo ji MDT ve spo­lu­prá­ci s Cull­ber­gballen a Uni Arts a na tří­den­ní sean­ci se sešlo mno­ho lidí zají­ma­jí­cích se o tanec. Celá kni­ha dostup­ná onli­ne zde https://martenspangberg.se/sites/martenspangberg.se/files/uploads/370095770-Postdanza.pdf

[8] Jaké exis­to­va­lo na kon­fe­ren­ci nasta­ve­ní může­me odhad­nout z popi­su atmo­sfé­ry jed­no­ho z ini­ci­á­to­rů kon­fe­ren­ce a edi­to­rů kni­hy Mår­te­na Spån­gber­ga, kte­rý říká „Kon­fe­ren­ce nekladla otáz­ky o tom jak uči­nit život sne­si­tel­něj­ším, nevy­tvá­ře­la momen­ty ke sdí­le­ní, žád­né pra­cov­ní sku­pi­ny, nei­ma­gi­no­va­la nic lep­ší­ho nebo alter­na­tiv­ní­ho a nepo­kou­še­la se vyvést vzdě­lá­vá­ní z jeho tem­ných dob hie­rar­chie, nežá­da­la transpa­rent­nost, fik­ci nebo par­ti­ci­pa­ci. Neby­lo to ani hez­ké. A prá­vě pro­to byl Post-dan­ce úžas­ný. Jako by chtěl mno­hem víc tem­no­ty, korup­ce, poci­tu nesou­stře­dě­nos­ti, nedo­ta­že­nos­ti k věci a neu­stá­lé­ho pře­ru­šo­vá­ní trap­nou otáz­kou. To všech­no nás ješ­tě víc nuti­lo k tomu, abychom se pta­li, ale pro­to­že tu neby­la žád­ná auto­ri­ta, nikdo odpo­věd­ný, muse­li jsme to dělat sami, indi­vi­du­ál­ně nebo ve sku­pi­nách, ale přes­to jsme to muse­li dělat.“ in Post-dan­ce, MDT 2017 Cre­a­ti­ve com­mons,  ed.  Dan­jel Ander­s­son, Met­te Edvar­sd­sen and Mår­ten Spångberg.

[9] Do anto­lo­gie Post-dan­ce při­spě­li Ali­ce Chau­chat, Ana Vuja­no­vić, Andre Lepec­ki, Jonathan Burrows, Boja­na Cve­jic, Boja­na Kunst, Char­lot­te Sza­sz, Jose­fi­ne Wikström, Ofe­lia Jarl, Orte­ga Samlin­gen, Vale­ria Gra­zi­a­no, Sami­ra Ela­goz, Ellen Soder­hult, Edgar Schmi­tz, Manu­el Sche­iwiller, Ali­na Popa, Anto­nia Rohwet­ter a Max Wallenhorst.

[10] Pojem postdra­ma­tic­ké diva­dlo zave­dl němec­ký diva­del­ní bada­tel Hans-Thies Lehmann ve své kni­ze Postdra­ma­tic­ké diva­dlo, v níž shr­nul řadu ten­den­cí a sty­lo­vých rysů, kte­ré se v avant­gard­ním diva­dle obje­vu­jí od kon­ce 60. let 20. sto­le­tí. Lehmann, Hans-Thies(2006). Postdra­ma­tic The­a­t­re. Lon­don and New York: Routledge. 

[11] Pro lep­ší poro­zu­mě­ní tomu, co se dnes děje v sou­čas­ném radi­kál­ní tan­ci je  pří­nos­né zabý­vat se také obdo­bím post­mo­der­ní­ho tan­ce. V posled­ních něko­li­ka letech pro­bí­há v Čechách výzkum toho­to his­to­ric­ké­ho obdo­bí a sou­čas­ně dia­log s umě­lec­ký­mi dědi­ci post­mo­der­ny, obzvláš­tě ve vzta­hu k feno­mé­nu impro­vi­za­ce jako stra­te­gie pro tvor­bu (viz aka­de­mic­ké člán­ky Bohumí­ry Eli­ášo­vé a Micha­e­ly Rai­so­vé). Tato star­ší gene­ra­ce uměl­ců sdí­lí dnes mno­há klí­čo­vá téma­ta se sou­čas­ný­mi radi­kál­ní­mi díly a sou­čas­ná díla na ně nava­zu­jí nebo je posou­va­jí dle sou­čas­né­ho kon­tex­tu. U obou gene­ra­cí je patr­ný zájem o poli­tic­ký a etic­ký roz­měr tan­ce. Napří­klad v roce 1967, kdy se ješ­tě zota­vo­va­la z váž­né ope­ra­ce bři­cha, uved­la v rám­ci pro­gra­mu pro­ti­vá­leč­ných děl v rám­ci Týd­ne rozhně­va­né­ho umě­ní své dílo Trio A a nazva­la ho Con­va­lescent Dan­ce. Poli­tic­ky cit­li­vá byla i díla, kte­rá Ste­ve Pax­ton vytvo­řil v 60. letech 20. sto­le­tí a kte­rá se zabý­va­la otáz­ka­mi cen­zu­ry, vál­ky a poli­tic­ké korupce.

[12] Více viz v před­mluvě k anto­lo­gii Move­ment Research, 2018, New York

[13] Ter­mín dan­cy dan­ce pou­ží­vá např. ve své dizer­tač­ní prá­ci teo­re­tič­ka Boja­na Cve­jič pro odli­še­ní sou­čas­né­ho tan­ce, kte­rý nava­zu­je na moder­nis­tic­ké poje­tí tan­ce a má spí­še kon­venč­ní dra­ma­tur­gii a tan­ce,  kte­rý si kla­de otáz­ky po tom, co je to tanec a cho­re­o­gra­fie a jak mohou reflek­to­vat vlast­ní expre­si­vi­tu jako pro­blém. Hle­dá pro něj ter­mí­ny jako new cho­re­o­gra­phy nebo new dramaturgy.

Cve­jic, B. (2016). Cho­re­o­gra­phing Pro­blems: Expres­si­ve con­cepts in con­tem­po­ra­ry dan­ce and per­for­man­ce. Sprin­ger.

[14] Pro­fe­sor per­for­man­ce stu­dies na NYU And­ré Lepec­ki v roce 2004 popsal rysy ino­va­tiv­ní­ho evrop­ské tan­ce jako je nedů­vě­ra k repre­zen­ta­ci, a vir­tu­o­zi­tě jako cíli, nedů­vě­ra k důra­zu na taneč­ní­ka a jeho výkon a jeho pří­tom­nost, reduk­ce nepod­stat­ných rekvi­zit a scé­nic­kých efek­tů, hlu­bo­ký dia­log s výtvar­ným umě­ním s per­for­man­cí s teo­rií per­for­man­ce. Záro­veň upo­zor­ňu­je na někte­ré teo­re­tič­těj­ší a kon­cep­tu­ál­ní pro­blémy děl a tak důraz na kon­cep­tu­ál­ní pova­hu díla vedl ke vzni­ku ter­mí­nu kon­cep­tu­ál­ní tanec. Mno­hé z toho, co Lepec­ki popi­su­je, lze nalézt i v dílech Jud­son Dan­ce The­a­ter v New Yor­ku na počát­ku 60. let 20. sto­le­tí. Pro­blém s ter­mí­nem kon­cep­tu­ál­ní tanec spo­čí­vá v tom, že nazna­ču­je že dílo je posta­ve­no na myš­len­ce, jež není zalo­že­na na zku­še­nos­ti s pohy­bem. Na dis­ku­si u kula­té­ho sto­lu v roce 2007 taneč­ní uměl­ci Jonathan Burrows, Jérô­me Bel, Xavier Le Roy a taneč­ní teo­re­tič­ka a dra­ma­tur­gy­ně Boja­na Cve­jić shod­li na tom, že ter­mín kon­cep­tu­ál­ní tanec je zavádějící.

Více v  Lepec­ki, A. (Ed.). (2004). Of the pre­sen­ce of the body: Essa­ys on dan­ce and per­for­man­ce the­o­ry. Wesleyan Uni­ver­si­ty Press. Kon­cep­tu­ál­ním tan­cem se u nás zabý­vá pře­de­vším teo­re­tič­ka Jit­ka Pavlišová.

[15] Kri­ti­ka insti­tu­cí v 90. letech 20. sto­le­tí a dále byla důle­ži­tou sou­čás­tí vývo­je sou­čas­né­ho tan­ce, jeli­kož byla cíle­ná na zba­ve­ní se kon­t­ro­ly uva­le­né trhem umě­ní. Např. Jérô­me Bel hovo­řil o tom, že četl díla post­struk­tu­ra­lis­tic­kých filo­zo­fů jako jsou Barthes, Dele­u­ze a Fou­cault, jejichž myš­len­ky ovliv­ni­ly udá­los­ti z květ­na 1968 v Paří­ži. Gene­ra­ce fran­couz­ských inte­lek­tu­á­lů pro­tes­to­va­la pro­ti fran­couz­ským kolo­ni­ál­ním vál­kám ve Viet­na­mu a v Alžír­sku a byli šoko­vá­ni odha­le­ním, že fran­couz­ská armá­da pou­ží­vá muče­ní v obou těch­to vál­kách  a vyčí­ta­li spo­leč­nos­ti, že neu­mí účin­ně kri­ti­zo­vat tyto nespra­ve­dl­nos­ti a nerov­nos­ti. Zača­li pro­to se sna­hou ana­ly­zo­vat fun­go­vá­ní insti­tu­ci­o­na­li­zo­va­né moci.

[16] Tyto myš­len­ky bez­pro­střed­ně nava­zu­jí na post­struk­tu­ra­lis­tic­ké myš­le­ní, Mezi jeho zají­ma­vé moti­vy pat­ři­lo pro­mýš­le­ní úni­ku z rigid­ních struk­tur a expe­ri­men­to­vá­ní se sta­vy poten­ci­ál­ní trans­for­ma­ce. Jak to výstiž­ně cha­rak­te­ri­zu­je Bri­an Mas­su­mi, vše­o­bec­ně zná­mou post-struk­tu­ra­lis­tic­káou ide­au, že poten­ci­ál­ně je mož­né coko­li chá­pe­me myl­ně, pakli­že jí rozu­mí­me tak, že ve sku­teč­nos­ti na ničem nezá­le­ží. Pod­le Mas­su­mi­ho to prá­vě nao­pak zna­me­ná, že zále­ží na čem­ko­li nepa­tr­ném! Nezna­me­ná to, že všech­no je jed­no, ale že na všem zále­ží na jakých­ko­li malič­kos­tech. Nové způ­so­by myš­le­ní by měly odpo­ví­dat těm­to nuan­cím, odpo­ví­dat hori­zon­tu budouc­nos­ti a poten­ci­ál­ní změ­ně, zvy­šo­vat citlivost.

[17] Jak vyplý­vá z defi­ni­ce afek­tu kanad­ské­ho filo­zo­fa Bri­a­na Mas­su­mi­ho v úvo­du k Dele­u­zo­vě a Guat­ta­ri­ho kni­ze Tisíc plo­šin, afekt není osob­ní pocit. Poci­ty jsou osob­ní a bio­gra­fic­ké, emo­ce jsou soci­ál­ní, kdež­to afek­ty jsou pře­do­sob­ní. Afekt (Spi­no­zův affectus) je schop­nost ovliv­ňo­vat a být ovliv­něn. Je to pře­do­sob­ní inten­zi­ta, kte­rá odpo­ví­dá pře­cho­du z jed­no­ho zku­še­nost­ní­ho sta­vu těla do jiné­ho a zna­me­ná zvět­še­ní nebo zmen­še­ní schop­nos­ti toho­to těla jed­nat (Mas­su­mi).

[18] Pře­klad tex­tu Gene­ra­ti­ve Ficti­ons bude v nej­bliž­ší uve­řej­něn v tiš­tě­né ver­zi Taneč­ní Zóny.

[19] Gene­ra­ti­ve Ficti­ons or How Dan­ce May Teach Us Ethics, in Post-dan­ce, ed. by Dan­jel Ander­s­son, Met­te Edvar­sd­sen and Mår­ten Spån­gberg, MDT 2017, str. 29 – 43.

[20] Dostup­né onli­ne zde https://www.lrb.co.uk/the-paper/v09/n03/susan-sontag/dancer-and-the-dance

[21] Authen­tic Move­ment je for­ma expre­siv­ní pohy­bo­vé tera­pie, kte­rá vychá­zí z vnitř­ní­ho pří­stu­pu k pohy­bu vyvi­nu­té­ho Mary Starks Whi­te­hou­se. Byl popsán jako nepro­myš­le­ný, pra­vý nebo „auten­tic­ký“. Whi­te­hou­se nazva­la svou prá­ci „Move­ment-in-depth“. Janet Adler roz­vi­nu­la ten­to pří­stup do pra­xe zahr­nu­jí­cí­ho toho, kdo se hýbe a svěd­ka. Více ve Wallock Ph.D., DTR, Susan Frie­der (Sep­tem­ber 1981). „Reflecti­ons on Mary Whi­te­hou­se”. Ame­ri­can Jour­nal of Dan­ce The­ra­py. 4 (2): 45 – 56.

O spon­ta­ne­i­tě impro­vi­zo­va­né­ho tan­ce pak pře­de­vším Maxim She­ets-John­ston. She­ets-John­ston, M. (2000). Dan­ce impro­vi­sati­on: A para­digm of thin­king in move­ment. Thin­king: The Jour­nal of Phi­lo­so­phy for Chil­dren, 15(3), 2 – 8.

[22] Více o Jani­fer Lacey dostup­né onli­ne https://movementresearch.org/publications/performance-journal/issue-46 – 2/

[23] Juel­skjær, M., Schwen­ne­sen, N. (2012). Int­ra-acti­ve entan­gle­ments: An inter­view with Karen Barad. Kvin­der, Koen og For­sk­ning, 21(1 – 2), 10 – 23.

[24] Dám­ská spo­leč­ni­ce byla žena šlech­tic­ké­ho půvo­du, kte­rá žila s vyso­ce posta­ve­nou nebo boha­tou ženou jako spo­leč­ni­ce, ter­mín je pou­ží­ván od 18. sto­le­tí do polo­vi­ny 20. sto­le­tí ve vět­ši­ně západ­ní­ho svě­ta. Spo­leč­ni­ce dam se obvykle věno­va­ly své­mu povo­lá­ní, pro­to­že si potře­bo­va­ly vydě­lat na živo­by­tí a mít kde byd­let. Zají­ma­vé je, že ten­to druh povo­lá­ní exis­tu­je dodnes a sama Chau­chat roz­pra­co­va­la myš­len­ku dan­ce com­pa­ni­oship také díky náhod­né­mu setká­ní ve vla­ku s ženou, kte­rá dosta­la tuto pra­cov­ní nabídku.

[25] Popi­sy pra­xí Ali­ce Chau­chat vychá­ze­jí z dopo­sud nepub­li­ko­va­né­ho pře­kla­du Pet­ra Soukupa.

[26] Taneč­ní uměl­ci, kte­ří jsou rela­tiv­ně nezá­vis­lí, brá­ní svou pra­xi a vzdo­ru­jí způ­so­bu, jakým se insti­tu­ci­o­na­li­zo­va­ný taneč­ní svět sna­ží hlí­dat nebo uza­ví­rat spo­leč­né zdro­je a pře­tvá­řet jej v sou­la­du s neo­li­be­rál­ní­mi ide­je­mi a roz­pra­co­vá­ní myš­len­ky bez­vlá­dí tan­ce pochá­ze­jí­cí zejmé­na z dis­ku­sí o tan­ci, kte­rá se týká vzta­ho­vos­ti a eti­ky. Burt, R. (2017). Ungo­ver­ning Dan­ce: Con­tem­po­ra­ry Euro­pe­an The­a­t­re Dan­ce and the Com­mons. Oxford Uni­ver­si­ty Press.

[27] Anto­lo­gie vyda­ná roku 2018 a shr­nu­jí­cí tex­ty, jež byly pub­li­ko­vá­ny v časo­pi­se Per­for­man­ce Jour­nal, kte­rý pub­li­ku­je orga­ni­za­ce  Move­ment Research v New Yorku.

[28] Nejde tedy o osob­ní pro­blémy, selhá­ní žen nebo „pro­blémy se žena­mi”, ale o moc, kte­rá zasa­hu­je do sou­kro­mé i veřej­né sfé­ry a ovliv­ňu­je život tvor­bou a pro­sa­zo­vá­ním záko­nů.  Femi­nist­ky si uvě­do­mi­ly, že nee­xis­tu­je řeše­ní na osob­ní rovi­ně, ale pou­ze kolek­tiv­ní akce a kolek­tiv­ní řešení.

[29] Dele­u­ze, Gilles. Guat­ta­ri, Félix. Rhi­zom. Ber­lin: Mer­ve Ver­lag, 1977, s. 5.

[30] Hlav­ním cílem filo­zo­fic­ké kri­ti­ky má být dekom­po­zi­ce, tj. ana­lý­za umě­le vytvo­ře­ných a neprů­hled­ných poj­mů a před­stav, kte­rý­mi jsme obklo­pe­ni. Dele­u­ze ve svém myš­le­ní kri­ti­zu­je také západ­ní prin­ci­py filo­zo­fie jako jsou prin­cip prv­ní­ho počát­ku a kon­cept iden­ti­ty a mlu­ví o an-archis­mu a nomád­ském způ­so­bu myš­le­ní – mys­let z hle­dis­ka toho, co je jiné, co uni­ká pocho­pe­ní, mys­let z hle­dis­ka dif­fe­ren­ce. Neza­bý­vá se pod­sta­tou (esen­ci­a­lis­mus), ale okol­nost­mi.  Více viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Gilles_Deleuze.

[31] Ter­mín parti­tu­ry (sco­res) se v cho­re­o­gra­fii pou­ží­vá pře­váž­ně ve vzta­hu k impro­vi­za­ci, a tyto stra­te­gie pro cho­re­o­gra­fic­kou tvor­bu vznik­ly pře­váž­ně v 60. letech kolem usku­pe­ní Jud­son Dan­ce The­a­t­re a běž­ně se vyu­ží­va­jí. O cho­re­o­gra­fi­ích zalo­že­ných na parti­tu­rách (sco­res) se mlu­ví také jako o task-based impro­vi­sati­on. U Chau­chat však jde o parti­tu­ry, kte­ré zavá­dě­jí naru­ši­te­le (int­ru­der) coby posta­vu smyš­le­ných pří­bě­hů, vyža­du­jí po taneč­ní­cích, aby při­ví­ta­li cizí enti­tu coby sou­část své vlast­ní akti­vi­ty, jakož­to její zaklá­da­jí­cí část. Jina­kost je sou­čás­tí nás samých ve stej­né míře jako to, s čím se oby­čej­ně ztotožňujeme.

[32] Novo­vě­ké poje­tí Já jako vědo­mí, jehož pod­sta­tou je schop­nost reflek­to­vat sebe sama (sebe­vě­do­mí). Tato des­car­tov­ská, Hege­lem zavr­še­ná před­sta­va sebe­re­flek­tu­jí­cí­ho Já je sou­stav­ně podro­bo­vá­na kri­ti­ce např. Mar­xe, Nie­tz­s­che­ho, či Mer­le­a­ou – Pon­ty­ho. Na tuto kri­ti­ku nava­zu­je opět Dele­u­ze, jehož filo­zof je tvo­ři­vý a ne refle­xiv­ní a tak ho neza­jí­má reflexe vědo­mí jako výhrad­ní­ho původ­ce smys­lu a hle­dá­ní jeho transcen­den­tál­ní struk­tu­ry, nýbrž schop­nost tvo­řit, tj. pro­du­ko­vat pojmy, jež jsou udá­los­tí, kte­rá ote­ví­rá nová teritoria.

[33] To, co popi­su­jí Fou­cault a Dele­u­ze, v mno­hém odpo­ví­dá ital­ské­mu wor­ke­ris­mu, hnu­tí, kte­ré popi­so­va­lo vyko­řis­ťo­va­tel­ské sys­témy v post­for­dis­tic­kém svě­tě prá­ce. Pau­lo Vir­no cha­rak­te­ri­zu­je post­for­dis­tic­ké­ho pra­cov­ní­ka tak­to: „Je zapo­tře­bí schop­nost před­ví­dat a cho­pit se neo­če­ká­va­né pří­le­ži­tos­ti a náho­dy, vyu­žít šan­ce, kte­rá se naskyt­ne, a pohy­bo­vat se spo­lu se svě­tem. To nejsou doved­nos­ti, kte­ré se lidé učí na pracovišti.….nynější pra­cov­ní­ci se vzdě­lá­va­jí mimo pra­co­viš­tě a celý jejich život se stá­vá pra­cí, kom­pe­ten­cí a věnu­jí se tak pra­cov­ní­mu pro­ce­su.“ Soci­ál­ní doved­nos­ti a for­my cho­vá­ní jsou tak pri­va­ti­zo­vá­ny a vyu­ží­vá­ny k vytvá­ře­ní zis­ku, mís­to aby byly k dis­po­zi­ci jako spo­leč­né zdro­je, kte­ré při­spí­va­jí k živo­tu spo­le­čen­ství obec­ně.  Vir­no, Pau­lo, The Dis­me­a­su­re of Art, in Being an Artist in Post- For­dist Times, ed. Pas­cal Gie­len and Paul de Bru­y­ne (Rot­ter­dam: NAi Pub­lishers, 2009), 31.

[34]  Filo­zo­f­ka a teo­re­tič­ka tan­ce a per­for­man­ce Boja­na Kunst vychá­zí z Pau­la Vir­na a ana­ly­zu­je vzta­hy pro­duk­ce kapi­ta­lis­tic­ké prá­ce a prá­ce uměl­ce. Vysvět­lu­je, že zatím­co eman­ci­pač­ní pro­jekt tan­ce v době for­dis­mu byl osvo­bo­dit ve vol­ném čase pohy­by z přes­ných a opa­ku­jí­cích se pohy­bů jako když zapad­ne koleč­ko do stro­je v továr­ně a pra­cov­ní a odpo­čin­ko­vý čas byl strikt­ně oddě­len, v prá­ci se pra­co­va­lo a ve vol­ném čase se sni­lo. V době post­for­dis­mu se sta­lo nor­mou, že všich­ni zača­li pra­co­vat jako uměl­ci. Prá­ce uměl­ce vyzna­ču­jí­cí se kre­a­ti­vi­tou, fle­xi­bi­li­tou a pře­té­ká­ním pra­cov­ní­ho času do času vol­né­ho, se sta­la nor­mál­ní pro téměř celou spo­leč­nost. Z toho ply­ne, že umě­ní, kte­ré uka­zu­je na jeviš­ti něja­ké extrém­ní nebo fle­xi­bil­ní akty není nic než potvr­zo­vá­ní toho­to sys­té­mu a ptá se, kde umě­ní může vzít opět svo­ji pod­vrat­nou a eman­ci­pač­ní sílu a pou­ká­zat a pood­krýt tyto pro­blémy. Chau­chat si je zde vědo­ma, že tanec je tak pořád zaple­ten do neo­li­be­rál­ních sys­té­mů a boju­je o svo­ji auto­no­mii a mož­né poli­tic­ké dopa­dy své­ho cho­vá­ní, při­čemž ví, že neo­li­be­ra­lis­mus doká­že vše pře­mě­nit ve finanč­ní toky peněz.

[35] Pre­ka­ri­át je novo­tvar pro pro­le­ta­ri­át, kte­rý je na tom ješ­tě o dost hůře, pro­le­ta­ri­át v nepřed­ví­da­tel­né a nejis­té — pre­kér­ní — situ­a­ci. Více o změ­ně pova­hy „pre­kér­ní­ho” v dneš­ní spo­leč­nos­ti Isa­bell Lorey:State of Insecu­ri­ty — Gover­ment of the Precarious/Stav nejis­to­ty — vlá­da prekérního/Verso Books — Futu­res, 2015, z dal­ších auto­rů dis­ku­tu­jí­cích pojem pre­kér­ní­ho uveď­me ale­spoň Judi­th Butt­le­ro­vou a Pier­ra Bour­dieu.
Isa­bell Lorey,k níž se Boja­na Kunst odvo­lá­vá zejmé­na ve své prá­ci zamě­ře­né na ana­lý­zu umě­lec­kých insti­tu­cí, roz­li­šu­je mezi pre­ca­ri­ousness’ /prekérnost/ (zra­ni­tel­nost kaž­dé­ho člo­vě­ka coby sou­část lid­ství, vzá­jem­ná odká­za­nost člo­vě­ka k člo­vě­ku a pří­ro­dě, resp. šir­ší sku­teč­nos­ti) a pre­ca­ri­ty’ /prekarita/ (exis­tenč­ní a spo­le­čen­ská nejis­to­ta nerov­no­měr­ně roz­dis­tri­bu­o­va­ná skr­ze růz­né vrst­vy spo­leč­nos­ti a koneč­ně ‘gover­n­men­tal pre­ca­ri­zati­on’ /governmentální pre­ka­ri­za­ce/ (kon­cept pre­ka­ri­ty obo­ha­ce­ný fou­cal­tov­skou pra­cí o bio-poli­ti­ce a poli­tic­kém vlád­nu­tí a ovlá­dá­ní, pre­ka­ri­ta pojí­ma­ná jako efek­tiv­ně vyu­ží­va­ný nástroj poli­tic­ké­ho vlád­nu­tí). Ze sou­kro­mých pře­kla­da­tel­ských pozná­mek Pet­ra Sou­ku­pa k této pojmo­vé konstelaci.

[36] Ten­to dlou­ho­do­bý cho­re­gra­fic­ký výzkum, jenž zapo­čal roku 2014, se nazý­vá „Toge­the­ring”. Z něj poz­dě­ji vze­šlo jak před­sta­ve­ní „Toge­the­ring, a Group Solo” (2015), tak poz­děj­ší par­ti­ci­pa­tor­ní pro­jekt pro v„Dance Gethe­ring” (2021 a dál).

Publikováno
V rubrikách Analýzy

Od Hana Polanská

Tanečnice, performerka, choreografka, taneční pedagog, taneční publicistka a vědkyně Hana Polanská absolvovala taneční konzervatoř, dějiny umění na Katolické teologické fakultě UK a obor choreografie na Hudební akademii múzických umění v Praze. V rámci svého postgraduálního studia na Fakultě tělesné výchovy a sportu se věnuje tématu tanečně-pohybové terapie na kognitivní a fyzické schopnosti seniorů. Během své bohaté profesní kariéry působila například jako sólistka Národního divadla v Praze a spolupracovala na desítkách projektů s renomovanými choreografy a umělci. V současnosti se věnuje především vědecké a pedagogické činnosti. S řadou institucí spolupracuje na výzkumných projektech tematicky zaměřených na vliv tance na neurodegenerativní onemocnění. V době covidové pandemie pracovala jako terénní pečovatelka o seniory.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *