Ženská tělesnost napříč kulturními pamětmi – Rapeflower Hany Umedy

©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

Letoš­ní jede­nác­tý roč­ník diva­del­ní­ho a taneč­ní­ho fes­ti­va­lu Baza­ar při­ne­sl, obdob­ně jako v minu­los­ti, pro­gre­siv­ní inter­pre­ta­ci v sou­čas­nos­ti nalé­ha­vě aktu­ál­ní­ho téma­tu – téma­tu inte­gri­ty lid­ské­ho těla a jeho zra­ni­tel­nos­ti v kon­tex­tu od sou­do­bé svě­to­vé poli­tic­ké scé­ny až po sta­tus jedin­ce ve spo­leč­nos­ti. Důle­ži­tou sou­čás­tí dra­ma­tur­gie letoš­ní­ho roč­ní­ku je i motiv nási­lí, vyvě­ra­jí­cí jak z rea­li­ty aktu­ál­ních vojen­ských kon­flik­tů, tak z posu­nů a ohro­že­ní situ­a­ce v oblas­ti práv jednotlivce.

Rapeflower ©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

Z podob­ných impul­sů vznik­la v roce 2024 sólo­vá taneč­ní insce­na­ce Rape­flower mezi­ná­rod­ně půso­bí­cí per­for­mer­ky, taneč­ni­ce a reži­sér­ky Hany Ume­dy, uve­de­ná letoš­ní­ho břez­na pod zášti­tou fes­ti­va­lu v rám­ci scé­ny Stu­dia hrdi­nů. Per­for­man­ce vychá­zí mimo jiné z autor­či­na roz­sáh­lé­ho výzku­mu v taneč­ním cen­t­ru HZT Ber­lín a Muzeu dějin pol­ských Židů POLIN. Rape­flower odváž­ným způ­so­bem pro­po­ju­je osob­ní výpo­věď pro­ži­té­ho sexu­ál­ní­ho nási­lí s kul­tur­ně pod­mí­ně­ným tra­dič­ním japon­ským tan­cem jiu­ta­mai. Tema­ti­zu­je těles­nou paměť obě­ti zná­sil­ně­ní, etnic­kou roz­tříš­tě­nost a ten­den­ce k exo­ti­za­ci žen mimo­ev­rop­ské­ho půvo­du, stej­ně jako pro­ces uzdra­ve­ní i pro­lí­ná­ní spo­le­čen­ských kon­struk­tů do vní­má­ní sebe sama. Otáz­kou zůstá­vá, zda je insce­na­ce sama ces­tou k uzdra­ve­ní nebo čis­tě meta­re­fle­xiv­ním komen­tá­řem s cílem kon­fron­to­vat divá­ka s těmi­to neleh­ký­mi tématy.

Rapeflower ©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

Jak je patr­né z téma­tu letoš­ní­ho roč­ní­ku fes­ti­va­lu „Čí tělo je moje tělo?“ i z popi­su insce­na­ce, pod­sta­tou pro­blé­mu, kte­rý se tu ohle­dá­vá, je mimo jiné objek­ti­fi­ka­ce lid­ské­ho, v tom­to pří­pa­dě žen­ské­ho těla. Jak se iden­ti­fi­ko­vat s vlast­ní těles­nos­tí v momen­tu, kdy jste aso­ci­o­vá­na s kul­tur­ní­mi ste­re­o­ty­py? Jak se vyrov­nat s násled­nou komo­di­fi­ka­cí vlast­ní­ho těla? Jak při­stu­po­vat k vlast­ní sexu­a­li­tě po tak násil­ném zása­hu? Hana Ume­da ve své per­for­man­ce hle­dá odpo­vě­di na všech­ny tyto otáz­ky, někte­ré nechá­vá ote­vře­né, jiné zpra­co­vá­vá pro­střed­nic­tvím růz­ných odka­zů nebo na ně doslov­ně odpovídá.

Napří­klad spe­ci­fic­kou otáz­ku pro­jek­ce vlast­ní kul­tur­ní iden­ti­ty do insce­na­ce pro­mí­tá vol­bou taneč­ní tech­ni­ky. Jiu­ta­mai je tra­dič­ní tanec žen z japon­ských čajo­ven 19. sto­le­tí. Je sym­bo­lem pod­ří­ze­nos­ti a útla­ku: „… při kaž­dém pohy­bu drž lok­ty u těla, kole­na u sebe, chrá­níš svůj pro­stor, do kte­ré­ho nechceš, aby někdo pro­ni­kl…“, dopro­vá­zí komen­tu­jí­cí hlas Ume­din tanec v začát­ku per­for­man­ce. Jiu­ta­mai se svým ustá­le­ným pohy­bo­vým rejstří­kem před­sta­vu­je jed­no­du­chou, leč názor­nou ana­lo­gii k svá­za­nos­ti ženy kul­tur­ní­mi kon­ven­ce­mi. Výsled­ná cho­re­o­gra­fie je kolá­ží pre­ciz­ních mini­ma­lis­tic­kých a pev­ně sevře­ných pohy­bů zná­zor­ňu­jí­cích křeh­kost ženy ve vnu­ce­né sub­mi­siv­ní pozi­ci. Ume­da tuto zra­ni­tel­nost pro­hlu­bu­je vlast­ní naho­tou a zása­hy do své­ho těla. Když říká, že v ní po této zku­še­nos­ti něco „uvízlo“, mys­lí tím doslo­va všech­ny rekvi­zi­ty, jež nese zastr­če­né v intim­ních par­ti­ích a kte­ré jsou sym­bo­ly dotče­ných témat – vějíř, pre­zer­va­tiv, šátek na setře­ní potu…

Rapeflower ©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

Jako polo­vič­ní Japon­ka Ume­da vytvá­ří cel­ko­vý obraz skr­ze míse­ní růz­ných vrs­tev kul­tur­ních pamě­tí, a to včet­ně odka­zů k evrop­ské­mu umě­lec­ké­mu kon­tex­tu a jeho zob­ra­zo­vá­ní ženy a nási­lí na ní pácha­ném. Činí tak napří­klad skr­ze pro­jek­ci obra­zů zná­sil­ně­ní Lukré­cie, opa­ko­va­né­ho moti­vu rene­sanč­ní­ho malíř­ství, např. u Boti­cel­li­ho, Tizi­a­na a dal­ších. Nejdřív obraz vidí­me na zad­ním plát­ně, poslé­ze na zna­me­ní iden­ti­fi­ka­ce jej Ume­da pro­mí­tá na vlast­ní tělo.

Rapeflower ©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

Reži­sér­ka a záro­veň per­for­mer­ka před­sta­ve­ní se dotý­ká i otáz­ky síly, zastou­pe­ní a pro­sto­ru, kte­rý je dopřá­ván žen­ské­mu hla­su, pří­pad­ně obě­tem sexu­ál­ní­ho nási­lí. A pře­de­vším toho, jakým způ­so­bem je ten­to hlas uml­čo­ván pře­zí­rá­ním závaž­nos­ti situ­a­ce nebo pře­ná­še­ním viny na oběť: „Ano, byla jsem zná­sil­ně­na. Ne, nemoh­la jsem utéct. Ano, byla jsem zná­sil­ně­na. Ne, nemoh­la jsem kři­čet…“ Ačko­liv se jed­ná o taneč­ní insce­na­ci, Ume­da má něko­li­krát pro­stor pro­mlou­vat pří­mo k pub­li­ku skr­ze slo­va. Je pří­má a ote­vře­ná ve svém svě­dec­tví a sdí­le­ní z něj vyvstá­va­jí­cích pochyb­nos­tí. Přes­to uka­zu­je, že nic není tak čer­no­bí­lé, už jen tím, že zdán­li­vě nej­pod­stat­něj­ší reá­lii celé­ho před­sta­ve­ní – sku­teč­nost, že byla před osm­nác­ti lety zná­sil­ně­na – nám sdě­lu­je mlč­ky, pomo­cí titul­ků pro­mít­nu­tých na poza­dí. Věc­ně, stručně.

Rape­flower je ve svém podá­ní téma­tu žen­ské těles­nos­ti a růz­ných forem její­ho ome­zo­vá­ní a napa­dá­ní vel­mi nekom­pro­mis­ní. Nezkrášlu­je, netvr­dí, že při­ná­ší defi­ni­tiv­ní řeše­ní. Potvr­zu­je pří­tom­nost téma­tu v naší sou­čas­nos­ti i pří­mé zku­še­nos­ti s díl­čí­mi aspek­ty, kte­rý­mi se kaž­dé­ho zúčast­ně­né­ho dotý­ká. Ume­da se nesna­ží o vzbu­ze­ní sou­ci­tu na indi­vi­du­ál­ní úrov­ni. Osob­ní výpo­věď je spí­še nástro­jem sub­ver­ze moci a zno­vu­zís­ká­ní kon­t­ro­ly nad vlast­ním tělem. Úpl­né vědo­mé obna­že­ní jí para­dox­ně navra­cí ukra­de­né tělo: když se Ume­da na kon­ci své per­for­man­ce oblé­ká, divá­ci ji tak­to vidí popr­vé – je to názor­né uza­vře­ní se, nepod­mí­ně­né ničím jiným než její svo­bod­nou vůlí.

Rapeflower ©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival

STUDIO HRDINŮ – RAPEFLOWER

Kon­cept, režie, cho­re­o­gra­fie, text a účin­ku­jí­cí: Hana Umeda

Dra­ma­tur­gie, tex­to­vá spo­lu­prá­ce: Wero­ni­ka Murek

Video: Mar­ty­na Miller

Hud­ba: Olga Mysłowska

Light design: Aleksan­dr Prowalinskiy

Spo­lu­prá­ce a pohled zven­čí: Joan­na Nuckowska

Pro­duk­ce: Olga Kozińska

Zášti­ta: Feminoteka

Pre­mi­é­ra 19. dub­na 2024, psá­no z reprí­zy v rám­ci 11. roč­ní­ku fes­ti­va­lu Baza­ar 22. břez­na 2025.

Od Annabelle Antoinette Houngbedji

Annabelle Antoinette Houngbedji je v současnosti studentkou bakalářského dvouoboru Divadelní a Filmová studia na Palackého Univerzitě v Olomouci a mimo jiné působí jako autorka v rámci studentské platformy Divá báze. Svou pozornost aktuálně směřuje k malým scénám v rámci českého divadla a body-based art.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *