Vyšlo nové číslo tištěné Taneční zóny 4/2024

© Jan Dobeš

V gra­fic­ké úpra­vě Jana Dobe­še dal šéf­re­dak­tor Vla­di­mír Hulec pro­stor pole­mi­ce nad Praž­ský­mi kři­žo­vat­ka­mi, resp. Médea’ Chil­dren: Můj dlou­ho­le­tý kole­ga z Ústa­vu pro čes­kou lite­ra­tu­ru vyja­dřu­je své zne­po­ko­je­ní nad Rau­o­vou este­ti­kou a poten­ci­ál­ní­mi mani­pu­la­tiv­ní­mi tech­ni­ka­mi režie, zatím­co Vla­di­mír Hulec vní­má para­le­ly mezi Rau­em zvo­le­nou lát­kou bel­gic­ké mat­ky-vra­žed­ky­ně, a Médeou.

Dis­ku­ze je však vyvá­že­ná: pro­stor dostal samot­ný autor Méde­i­ných dětí, kla­sic­ká filo­lož­ka a tea­t­ro­lož­ka Ale­na Sar­kis­si­an (Fau­lo­vá­ní mar­gi­na­li­zo­va­ných), jež uvá­dí, že „řec­ká tragé­die dáva­la hlas mar­gi­na­li­zo­va­ným, (…) jaké mís­to ve spo­leč­nos­ti vyhra­zu­je­me dětem?”

V Ote­vře­ném dopi­su před­se­do­vi slo­ven­ské vlá­dy vha­zu­je pro­ti zdem Rober­ta Fica Milo Rau něko­lik vlast­ních zrnek hra­chu: Zastá­vá se Mate­je Drlič­ky před neslý­cha­ný­mi poli­tic­ký­mi zása­hy, a vyja­dřu­je soli­da­ri­tu se Slo­ven­ským národ­ním diva­dlem, s nímž, jako ředi­tel Wie­ner Festwo­chen, dlou­ho­do­bě spolupracuje.

V podob­ném duchu, jen vyja­dřu­jí­cí oba­vy rakous­kých uměl­kyň a uměl­ců, se nese také výzva Pro­ti návra­tu do kor­po­rát­ní­ho stá­tu — za sku­teč­nou demo­kra­cii a sku­teč­nou svo­bo­du, pod níž se pode­psa­li Mavie Hör­bi­ger, Elf­rie­de Jeli­nek, Bir­git Mini­chma­yr, Cro­li­ne Peters, Claus Phi­lipp a (opět) Milo Rau. V době psa­ní výzvy ješ­tě výsled­ky rakous­kých par­la­ment­ních voleb zná­my neby­ly: pro­to mohou autor­ky a auto­ři ape­lo­vat, „nedo­pusť­me, aby se své­práv­nost a lhos­tej­nost pro­mě­ni­ly (…) ve sle­pou spo­lu­účast,” a varu­jí před mož­nos­tí vítěz­ství FPÖ. A prá­vě to měl na mys­li můj pří­tel Karl Iro Gol­d­blat, když v led­nu na FB umís­til sta­tus: „Gut­te Nacht, Österre­ich.” („Dobrou noc, Rakousko.”) 

Milo Rau dostá­vá pro­stor i v dal­ších rubri­kách a tex­tech: Alž­bě­ta Sope­ro­vá pře­lo­ži­la jeho úvod­ní pro­jev na 37. svě­to­vém kon­gre­su ITI Embran­ce and Con­nect Jak vzdo­ro­vat (How to Resist): „Já osob­ně jsem prv­ní znám­ky nové­ho naci­o­na­lis­mu myl­ně pova­žo­val za dozvu­ky minu­los­ti, kte­ré jsou odsou­ze­ny k záni­ku, jako když vyho­dí­te opi­lé­ho šta­m­gas­ta z hos­po­dy a on ven­ku kři­čí a nadá­vá. Trva­lo mi téměř deset let, než jsem si uvě­do­mil, že ve sku­teč­nos­ti se vra­cí­me zpět v čase a svou bitvu nej­spíš pro­hra­je­me.” Násle­du­jí jeho tex­ty Krá­sa zachrá­ní svět Kul­tu­ra je naše zbraň (pře­vza­tý z The Guar­di­an) v pře­kla­du Vla­di­mí­ra Hul­ce, jenž se švý­car­ským reži­sé­rem udě­lal také roz­ho­vor (Ces­tuj­me mimo hra­ni­ce svých svě­tů).

Vel­mi zají­ma­vý, a tuším, že stá­le aktu­ál­ní text při­ná­ší pře­kla­da­tel­ka z fran­couz­šti­ny a něm­či­ny Micha­e­la Otte­ro­vá: Liber­té, Fes­ti­vi­té, Excen­t­ri­ci­té inter­pre­tu­je zaha­jo­va­cí cere­mo­ni­ál loň­ských olym­pij­ských her v Paří­ži 26. čer­ven­ce 2024 jako ces­tu reži­sé­ra Tho­ma­se Jolly­ho k excen­t­ric­ké­mu zážit­ku, jímž se chtěl vyrov­nat zahá­je­ní lon­dýn­ské olym­pi­á­dy v roce 2012: „Dospěl k názo­ru, že je- ‑li pro Bri­ty typic­ká pop-kul­tu­ra, kte­rou ve svém cere­mo­ni­á­lu doká­za­li maxi­mál- ně vytě­žit, Fran­cou­ze nao­pak cha­rak- teri­zu­je jis­tá disrupč­nost, tedy dej­me tomu spo­je­ní neko­he­ren­ce a ino­va­ce.” Nako­nec se zro­di­la myš­len­ka dese­ti kapi­tol, inspi­ro­va­ných tro­ji­cí hesel fran­couz­ské revo­lu­ce: liber­té – éga­li­té – fra­ter­ni­té (svo­bo­da – rov­nost – bra­tr- ství). I čes­ké pub­li­kum tolik iri­tu­jí­cí hos­ti­na, jež z pocho­pi­tel­ných, ale neva­lid­ních důvo­dů evo­ko­va­la Posled­ní hos­ti­nu, je autor­kou dovy­svět­le­na cel­kem pře­svěd­či­vě: „Uspo­řá­dá­ní prý mělo aso­ci­o­vat hos­ti­nu olymp­ských bohů (což by neby­lo v sou­vis­los­ti s olym­pi­á­dou zas tak pře­kva­pi­vé). Kdo někdy četl komiksy o Aste­ri­xo­vi, tomu se namís­to da Vin­ci­ho obra­zu moh­ly klid­ně vyba­vit hos­ti­ny „hrdin­ských Galů“ tak­též se ode­hrá­va­jí­cí u dlou­hé­ho hodov­ní­ho stolu.

Rau a jeho dít­ka nám k závě­ru loň­ské­ho roku při­nes­ly nejen pole­mi­ky a je dopro­vá­ze­jí­cí vzru­še­ní, ale i odpo­vě­di na někte­ré otáz­ky. K nim pat­ří nejen řeše­ní mani­pu­la­ce na jeviš­ti, ale zob­ra­ze­ní envi­ron­men­tál­ní kri­ze na scé­ně v tex­tu Julie Pše­nič­ka o Jun­gle Book Rei­ma­gi­ned, o níž jsem psal z její bre­genz­ské reprí­zy. Vyni­ka­jí­cí recen­ze pak najde­te v rub­ri­ce Zóna Tanec Pra­ha, a za povšim­nu­tí sto­jí zejmé­na ohléd­nu­tí Vla­di­mí­ra Hul­ce a Jany Sopro­vé za Vivat Mes­si Spit­fi­re Com­pa­ny, Lan­d­fall Eri­ky Zue­ne­li a Fai­ry Tales mých oblí­be­ných Pocketart.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *