Na začátku června se v prostoru Venuše ve Švehlovce konala premiéra „pohybové femme komedie“ Lysistrata Reloaded s podtitulem „No peace? No sex!“. Produkčně tuto inscenaci zaštituje produkce Živá tvorba, iniciativa ovšem vzešla zejména od bývalé studentky konzervatoře Duncan Centre Emmy Fialy a dramaturgyně Kateřiny Jonášové. Režijní vedení této skupiny mladých performerů z různých oborů zaštítila Viktorie Čermáková, výsledná inscenace však vznikala jako skutečně kolektivní tvůrčí proces.
Inspirací pro toto multižánrové postmoderní divadlo se stala Aristofanova komedie z pátého století před naším letopočtem. Její protiválečné poselství v dnešní době silně rezonuje, a kuriózní námět – ženská „sexuální stávka“, která má přimět muže k uzavření míru – nabízí možnosti úvah o genderu a rovnosti. S antickou komedií se zde pracuje velmi volně, dává inscenaci hlavní rámec a tematické východisko, Aristofanova textu ale zazní minimum. Nahrazují ho místy originální výpovědi performerů spojené s pohybem, vytvořené mnohdy na základě jejich vlastních zkušeností, traumat a strachů. Velký prostor dostává také tanec různých žánrů.

Večer zahajuje představitelka titulní role Anežka Rusevová, v úvodu spíše v roli sebe sama s vtipným „stand-up“ výstupem. Ovšem místo statického mluvení doprovází historku o svém gymnastickém mládí, která s tématem hry zdánlivě nesouvisí, prvky moderní gymnastiky (včetně stuhy a obruče), jež diváky někdy překvapí a jindy rozesmějí. Humorný pohybový monolog pak zakončuje mrazivou pointou, která uvrhne diváky rovnou do bolestné současnosti, konkrétně do válčícího Ruska. Atmosféra se rázem mění, na scéně se objevují postupně všichni interpreti a sdílí s diváky své nejintimnější strachy, přičemž výpovědi podtrhují přiléhavými rytmickými gesty, která postupně kumulují a kombinují do pohybového chóru. Osobní strasti se střetávají s globálními a sociálními problémy, obavy a dopady válečných konfliktů, společenských očekávání a předsudků ve střetu s identitou a aspiracemi jednotlivců. I této pasáži dominuje Rusevová, jediná činoherní herečka projektu, tentokrát vážným, až dojemným monologem o obavách single ženy ve středním věku.

Po více než dvaceti minutách se konečně vynořuje Lysistrata, nejprve pohybovým znázorněním války a maskulinity v obraze muže (tanečník Taro Troupe) řídícího povoz sestavený z ženských těl. Atmosféru válečných Athén dotvářejí kostýmy z bílého šermířského „brnění“, a ženy zde vystupují jako objekty touhy a poskytovatelky sexuálního potěšení. Apel Lysistraty k sexuální stávce je nejprve ženami zavrhnut, frustrace z války a toxické maskulinity ale nakonec převáží a vede k zahájení revoluce. Tu rozproudí Alyssa Dillard – Ledet v roli MC nejprve čtením ze seznamu „zakázaných slov“ Donalda Trumpa, a poté zapojením diváctva do rytmické agitace (tato část z důvodu zmatených instrukcí trochu vázla, splnila ale kýžený význam). Za stupňujícího tempa se scéna zbarvuje do červené pomocí efektní a symbolické změny kostýmů. Pohybově se dostává do popředí styl vogue femme ve skvělém provedení Flamboye a Naya. Josefína Prachařová, Emma Fiala a Vlada Klimek přetavují tyto pohyby do rejstříku současného tance, včetně kontaktních sekvencí a zvedaček.

Radostná a sexy revoluce, v níž se ženy hecují navzájem a pokouší muže, se stala vrcholem představení, načež mu začal trochu docházet dech (aniž by ovšem nudilo). Dílo má po celou dobu spád, a přes mnoho různých nápadů, které zdánlivě s hlavním tématem nesouvisí, nepůsobí překombinovaně. Jednoduchá, ale efektní práce s kostýmem a scénografií funguje velmi dobře po dramaturgické stránce.
Náhlé (a ne zcela jasné) usmíření pohlaví a následný překotný konec odhalil jisté režijní a dramaturgické mezery. Stejně tak mix tanečních a pohybových stylů, poskytující atraktivní materiál performance, by mohl být lépe propojen jednotícím choreografickým tahem. Ten měla poskytnout Lenka Vagnerová, jež byla ještě v tiskové zprávě k představení a na webu uvedena jako autorka „pohybového vedení/konzultací“, v programu ale nakonec figuruje pouze v sekci poděkování „za rady“. Snad v příštím vývoji projektu dojde k dalšímu posunu, divadelně i tanečně má totiž tato inscenace dle mého názoru velký potenciál. Nabízí totiž v současnosti silně rezonující témata války, míru, genderu a identity, zpracované dynamickým a atraktivním způsobem. Nejen tématem, ale i svou formou a skladbou interpretů jistě přitáhne mladého diváka, řešícího přesně tyto otázky.

Psáno z premiéry 5. června 2025, Venuše ve Švehlovce.
Režijní vedení: Viktorie Čermáková
Dramaturgie: Kateřina Jonášová
Producentka: Živá tvorba – Petra Horváthová
Scéna: Emma Fiala, Jan Fiala
Kostýmy: Emma Fiala, Karolína Grygarová
Choreografie: kolektiv
Hudba: Alyssa Dillard – Ledet, Petra Horváthová
Světla a zvuk: Vojtěch Řehák, Václav Brož
Hrají: Anežka Rusevová (CZ), Emma Fiala (CZ), Josefína Prachařová (CZ), Naya (BK),
Alyssa Dillard – Ledet (US), Vlada Klimek (UK), Flamboy (SK), Taro Troupe (ES)