Surrealistická symfonie: Magrittovy světy na divadelní scéně

© Santiago Camacho

V praž­ském Diva­dle D21 se na sklon­ku dub­na 2025 ote­vře­la brá­na do sno­vé­ho vesmí­ru. Dvou­den­ní hos­to­vá­ní mexic­ko-bra­zil­ské­ho sou­bo­ru Alqui­mia Escé­ni­ca zde nabíd­lo insce­na­ci r3gla de tr3s ‒ dílo, kte­ré pře­kra­ču­je hra­ni­ce tan­ce, fyzic­ké­ho diva­dla i vní­má­ní samot­né rea­li­ty. Inspi­ro­vá­ni surre­a­lis­mem malí­ře René­ho Magrit­ta nechá­va­jí tvůr­ci roz­vi­nout milost­ný duet dvou těl, dvou iden­tit. Skr­ze stí­ny, lout­ky a objek­ty sle­du­je­me intim­ní hru mani­pu­la­ce, tou­hy a osa­mě­ní, kte­rá podob­ně jako Magrit­to­vy obra­zy rozost­řu­je hra­ni­ci mezi tím, co vidí­me, a tím, co si jen mys­lí­me, že vidí­me. A prá­vě v této nejis­to­tě se rodí pro­stor pro poezii. R3gla de tr3s je scé­nic­ké zrca­dle­ní o inti­mi­tě, kte­ré roze­hrá­vá vztah dvou postav uvěz­ně­ných mezi rea­li­tou a pře­lu­dem, mezi „já“ a „ty“, kte­ré se vzá­jem­ně zpo­chyb­ňu­jí i pře­kra­ču­jí. V jejich pohy­bo­vých etudách se stří­dá něha s mocen­ským nátla­kem, blíz­kost s vytra­ce­ním a kaž­dé ges­to může být záro­veň dote­kem i odta­že­ním se.

Insce­na­ce vznik­la v roce 2017 během rezi­denč­ní­ho poby­tu v kolum­bij­ské La Futi­leríi jako výsle­dek tvůr­čí spo­lu­prá­ce mezi mexic­kým cho­re­o­gra­fem Oma­rem Carru­mem a bra­zil­skou per­for­mer­kou Cibe­le Mai­ou. Od té doby pro­chá­zí neu­stá­lým vývo­jem, při­způ­so­bu­je se růz­no­ro­dým pro­sto­rům od gale­rií po diva­dla a sbí­rá zku­še­nos­ti z fes­ti­va­lů v Bra­zí­lii, Kolum­bii, Pana­mě či Mexi­ku. Tato neu­kon­če­nost se odrá­ží i ve scé­nic­kém jazy­ce – kaž­dé před­sta­ve­ní je jis­tým způ­so­bem ori­gi­nál­ní kom­po­zi­cí. Pomo­cí fyzic­ké­ho diva­dla, vizu­ál­ních meta­for a před­mě­tů zba­ve­ných původ­ní funk­ce a pře­tvo­ře­ných v sym­bo­ly tak insce­na­ce vede divá­ka do svě­ta, kde logi­ka selhá­vá, kde se stín stá­vá tělem a tělo pou­hou vzpo­mín­kou. Divák blou­dí cho­re­o­gra­fic­kým laby­rin­tem, kde se těla mění v klí­če i zám­ky ote­ví­ra­jí­cí i uza­my­ka­jí­cí smy­sl vzta­hu, kte­rý stá­le uni­ká uchopení. 

Dvo­ji­ce per­for­me­rů, Omar Carrum a Angie Deto­nos, nevy­tvá­ří pou­ze part­ner­skou dyna­mi­ku na scé­ně. Ztě­les­ňu­jí ces­tu dvou duší, kte­ré jsou mož­ná spja­ty osu­dem či jen zablou­di­ly do téhož snu. Putu­jí spo­lu napříč jakým­si alter­na­tiv­ním vesmí­rem, kde se jejich těla stře­tá­va­jí, míje­jí a pro­mě­ňu­jí, zatím­co pro­stor i ony samy neu­stá­le mění podo­bu, někdy jako lidé z masa a kos­tí, jin­dy jako lout­ky nebo stí­ny. Tyto svě­ty jsou mís­ty evo­ko­vá­ny jas­ný­mi vizu­ál­ní­mi odka­zy na Magrit­to­vy obra­zy: zakry­tá tvář Milen­ců, záhad­ná posta­va s jabl­kem mís­to tvá­ře ze Syna člo­vě­ka nebo déšť muž­ských postav v klo­bou­cích jako v Gol­con­dě. Spo­leč­ně tak ztě­les­ňu­jí zásad­ní otáz­ky iden­ti­ty, hra­nic těla a nestá­los­ti emoč­ní reality.

© Santiago Camacho 

Ješ­tě než před­sta­ve­ní vůbec začne, pro­stor už se napl­ňu­je děním. Per­for­me­ři se vol­ně pohy­bu­jí mezi divá­ky a nená­pad­ně je vta­hu­jí do svě­ta, kte­rý se tepr­ve začí­ná sklá­dat. Vyzý­va­jí je, aby na papí­rek napsa­li moment, kte­rý změ­nil jejich život. Tyto vzka­zy, zdán­li­vě naho­di­lé, se poz­dě­ji sta­nou sou­čás­tí jevišt­ní­ho obra­zu i jeho pří­bě­hu. Oba her­ci v mlu­ve­ném úvo­du popi­su­jí tutéž udá­lost – den, kdy se potka­li –, ale kaž­dý ze své per­spek­ti­vy. Prá­vě ten­to roz­díl se stá­vá klí­čo­vým moti­vem insce­na­ce, jež se brzy pro­mě­ní v pře­váž­ně pohy­bo­vé vyprá­vě­ní. Tanec, kte­rý pak zapl­ní scé­nu, je dyna­mic­ký a fyzic­ky inten­ziv­ní. Těla per­for­me­rů se navzá­jem stře­tá­va­jí, pro­po­ju­jí, vzda­lu­jí a zno­vu hle­da­jí kon­takt. Cho­re­o­gra­fie mís­ty pře­chá­zí až do akro­ba­tic­kých prv­ků, kte­ré dáva­jí vynik­nout křeh­ké rov­no­vá­ze mezi důvě­rou a mocí. Těla doslo­va roz­po­hy­bu­jí pro­stor, jenž se s kaž­dým ges­tem mění a pul­su­je spo­lu s nimi.

Posta­vy z Magrit­to­vých obra­zů na jeviš­ti začí­na­jí oží­vat. Ne izo­lo­va­ně, ale ve zvlášt­ním sno­vém pro­sto­ru, kde se hra­ni­ce mezi jed­not­li­vý­mi obra­zy ztrá­cí. Žena z obra­zu Vel­ká vál­ka je zpo­čát­ku zná­zor­ně­na bílý­mi šaty visí­cí­mi na skří­ni – tichý sym­bol nepří­tom­nos­ti. Na lát­ku postup­ně při­bý­va­jí papír­ky od pub­li­ka, kte­ré na ni jeden z per­for­me­rů lepí jako vrst­vy vzpo­mí­nek nebo jizev. Per­for­mer­ka si poté oblék­ne podob­né šaty, vtě­lu­je se do ženy z obra­zu a násled­ně vede talk show s mužem z obra­zu Syn člo­vě­ka. V pasá­ži inspi­ro­va­né obra­zem Milen­ci je divá­kům před­ve­den taneč­ní duet, kdy jsou taneč­ní­ci zaha­le­ni v lát­ce, kte­rá, stej­ně jako na obra­zu, spo­ju­je jejich obli­če­je. Nevi­dí, jen cítí tah, odpor, váhu. Při­ta­hu­jí se a odtla­ču­jí, ovlá­da­jí a pod­vo­lu­jí. Mani­pu­la­ce se stá­vá hyb­ným moti­vem toho­to výstu­pu. Těla taneč­ní­ků se nepo­hy­bu­jí jen díky dote­ku, ale i pomo­cí svět­la – napří­klad když per­for­mer namí­ří bater­ku na part­ner­ku, paprsek svět­la jako­by zís­ká moc ji ovlá­dat a roz­po­hy­bo­vat. Ve stí­no­hře, kte­rou her­ci násled­ně roze­hrá­va­jí na stě­ně, vyu­ží­va­jí hru per­spek­ti­vy a optic­kých kla­mů. Pro­por­ce těl se mění, defor­mu­jí, někdy téměř mizí. Po celou dobu tiše visí v poza­dí obraz Gol­con­da – množ­ství iden­tic­kých muž­ských figur v oble­cích a buřin­kách, zavě­še­ných jako by pada­li… nebo snad levi­to­va­li? Jsou nehyb­ný­mi svěd­ky udá­los­tí, přes­to všu­dypří­tomní. Za zmín­ku také sto­jí lout­ko­hra, kte­rá celou insce­na­ci uza­ví­rá s neče­ka­nou jem­nos­tí. Kos­týmy postav, nyní pově­še­né na ramín­kách, oží­va­jí v rukou per­for­me­rů, kte­ří je pře­tvá­ře­jí na lout­ky, s nimiž hra­jí tichou hru plnou roman­ti­ky a melan­cho­lie. V závě­ru už nezbý­va­jí těla, jen jejich otis­ky – prázd­né kos­týmy, kte­ré si dál vyprá­vě­jí své příběhy.

© Oscar Navarro

Pro­stor, v němž se insce­na­ce ode­hrá­vá, je tem­ný a téměř prázd­ný. Jeho hlav­ní náplň tvo­ří pohyb – těla per­for­me­rů kres­lí do tmy význa­my, kte­ré slo­va jen těž­ko zachy­tí. Scé­na je mini­ma­lis­tic­ká a jedi­né objek­ty, kte­ré ji zapl­ňu­jí, jsou tři židle a kon­struk­ce při­po­mí­na­jí­cí prázd­nou skříň. Ta není jen sta­tic­kou kuli­sou, ale aktiv­ní sou­čás­tí dění. Posou­vá se, mění svou funk­ci i význam, stá­vá se nosi­te­lem pří­bě­hů. Někdy slou­ží jako pod­sta­vec pro zavě­še­né šaty, jin­dy jako pře­káž­ka, zástě­na nebo sym­bol zátě­že. V závě­ru se pro­stor pro­mě­ní: skříň je polo­že­na na zem a stá­vá se sto­lem, oko­lo kte­ré­ho se schá­ze­jí posta­vy z obra­zů. Posta­vy, kte­ré by se v reál­ném svě­tě nikdy nepo­tka­ly. A prá­vě v tom spo­čí­vá síla toho­to pro­sto­ru – umož­ňu­je nemož­né a pro­po­ju­je nepropojitelné.

R3gla de tr3s je zrca­dle­ním našich vlast­ních vnitř­ních svě­tů, kde rea­li­ta i fik­ce tan­čí v neu­stá­lém dia­lo­gu. Je to insce­na­ce, kte­rá nechá­vá divá­ky balan­co­vat na hra­ni­ci mezi tím, co je a co by moh­lo být, mezi tím, co vidí­me a tím, co si před­sta­vu­je­me. Ve své mini­ma­lis­tic­ké, ale emo­ci­o­nál­ně nabi­té este­ti­ce spo­ju­je pohyb, svět­lo a před­mě­ty do podo­by, kte­rá ote­ví­rá nové vrst­vy vní­má­ní. Ačko­liv posta­vy a obra­zy, jež oži­vu­jí, zůstá­va­jí zčás­ti zaha­le­ny tajem­stvím, v tom­to pro­sto­ru se přes­to uka­zu­je, že ne všech­no, co se zdá být nedo­sa­ži­tel­né, je ve sku­teč­nos­ti nemož­né. Magrit­to­vy svě­ty, dří­ve uza­vře­né v rámu plát­na, zde oží­va­jí a nabý­va­jí neče­ka­ných podob, v nichž může divák na chví­li zahléd­nout i sám sebe.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *