„Soutok“ kulturních vjemů jako argument proti etnocentrismu: Confluence Angely Nwagbo

Confluence © Jakub Urban a Lucie Urban

Téma 28. roč­ní­ku Diva­del­ní flóry „Rov­nost“ při­nes­lo širo­kou šká­lu mož­ných per­spek­tiv nahlí­že­ní na toto téma a kon­krét­ních oblas­tí, kde se tato idea může jevit pro­ble­ma­tic­ky dosa­ži­tel­ná. Mimo jiné do této mozai­ky výpo­vě­dí zapadla i autor­ská taneč­ní insce­na­ce per­for­mer­ky Ange­ly Nwag­bo CONFLUENCE, uve­de­ná 12. květ­na 2025 v S‑klubu v Olo­mou­ci jakož­to sou­část taneč­ně-pohy­bo­vé lin­ky fes­ti­va­lo­vé­ho pro­gra­mu. Insce­na­ce, kte­rá vze­šla z autor­či­ny rezi­den­ce v dakar­ské Éco­le des Sables, je výsled­kem její spo­lu­prá­ce s hudeb­ní­kem Sia­kou Tou­re, kte­rý půso­bí jako pro­fe­si­o­nál­ní lek­tor hry na djem­bé a sere­ou­bu­ba v Sene­ga­lu. Jed­ná se záro­veň o prv­ní autor­skou insce­na­ci pre­zen­to­va­nou tou­to reži­sér­kou, dra­ma­tur­gy­ní a záro­veň per­for­mer­kou v jed­né osobě.

Jak je patr­né z názvu insce­na­ce, jejím hlav­ním zámě­rem bylo vytvo­řit komen­tář k míse­ní kul­tur­ních vli­vů skr­ze tanec, výraz­ný vizu­ál­ní klíč a hru s tichý­mi mís­ty v jejím nara­ti­vu. Zejmé­na patr­ný je důraz na nepří­mé, sym­bo­lic­ké vyjá­d­ře­ní již v úvod­ní sek­ven­ci, kdy Nwag­bo tan­čí v jedi­ném pru­hu svět­la na své „ces­tě“ za slo­van­skou iden­ti­tou zhmot­ně­nou kos­tý­mem z bílé halen­ky a suk­ni­ce, kte­rý při­po­mí­ná tra­dič­ní stře­do­ev­rop­ský „kroj“. Poz­dě­ji ten­to základ roz­ši­řu­je dopl­ně­ním o více nejed­no­znač­né prv­ky, napří­klad roz­lič­né pent­le a doplň­ky, kte­ré rov­něž býva­ly sou­čás­tí his­to­ric­ké­ho odě­vu v tom­to his­to­ric­kém regi­o­nu, ale jejich pou­ži­tí se na něj neo­me­zu­je, nebo začle­ně­ním moti­vů tra­dič­ních afric­kých látek a typic­kých mate­ri­á­lů, slou­ží­cích jako komen­tář k  celé­mu téma­tu představení. 

Con­flu­en­ce je osob­ní výpo­vě­dí i pro­sto­rem pro ini­ci­o­vá­ní dis­ku­ze. Spe­ci­fi­kum insce­na­ce je tak beze­spo­ru navá­zá­ní na osob­ní zku­še­nost, ale i kon­fron­ta­ce pub­li­ka s iden­ti­tou obou per­for­me­rů, a pře­de­vším pak téma roz­pol­ce­né kul­tur­ní iden­ti­ty hlav­ní před­sta­vi­tel­ky Ange­ly Nwag­bo, na jejímž pří­kla­du je posta­ve­na celá sym­bo­li­ka insce­na­ce a její komu­ni­ko­va­né význa­my – téma afro­čes­ké iden­ti­ty, hle­dá­ní vlast­ních „koře­nů” a reflexe toho, jakou pod­sta­tu při­pi­su­je­me díl­čím pro­je­vům té kte­ré kul­tu­ry, ať už se jed­ná o jazyk, tanec, hud­bu či oděv.

Prá­vě alu­ze­mi na tyto moti­vy se kom­po­nu­je struk­tu­ra před­sta­ve­ní – ve vší jed­no­du­chos­ti se jed­ná o kon­fron­ta­ci divá­ka s pohle­dem na afro­čes­ké tělo ve folklor­ním kos­tý­mu, těží­cím inspi­ra­ci ze slo­van­ských kro­jů. Con­flu­en­ce tyto moti­vy dál vrst­ví – zpěv lido­vé pís­ně v kon­tras­tu s hrou na djem­bé, afro-con­tem­po­ra­ry taneč­ní pohyb, postup­ný vývoj samot­né­ho kos­tý­mu hlav­ní před­sta­vi­tel­ky, neti­tul­ko­va­né soli­lokvi­um v man­din­ka (jed­na z jazy­ko­vých sku­pin západ­ní Afri­ky) per­ku­si­o­nis­ty Siaka Tou­re, kdy je divák nekom­pro­mis­ně nucen čelit jazy­ko­vé bari­é­ře v pozi­ci, kdy je uni­ka­jí­cí význam klí­čo­vý pro pocho­pe­ní význa­mu a kon­tex­tu uměl­co­vy tvorby.

Confluence © Jakub Urban a Lucie Urban

Přes svůj krát­ký půl­ho­di­no­vý for­mát insce­na­ce zvlá­dá osci­lo­vat mezi vše­mi zmí­ně­ný­mi prv­ky a záro­veň i mezi růz­ný­mi typy výpo­vě­di. V někte­ré momen­ty je divák zce­la pone­chán půso­be­ní pre­ciz­ně ryt­mi­zo­va­né dyna­mi­ky ener­gic­ké­ho taneč­ní­ho apa­rá­tu per­for­mer­ky, a jin­dy je nao­pak kon­fron­to­ván s doslov­nos­tí vyřče­ných výpo­vě­dí, obzvlášť v momen­tu, kdy Nwag­bo vstu­pu­je mezi divá­ky a mlu­ví pří­mo ke kon­krét­ním čle­nům pub­li­ka. Con­flu­en­ce zvlá­dá stej­ně tak fun­go­vat jakož­to nástroj vizu­ál­ní repre­zen­ta­ce, kte­rý pře­ne­chá­vá vel­kou roli osob­ní inter­pre­ta­ci reci­pi­en­ta, jako doká­že pře­chá­zet do bez­pro­střed­ní­ho pojme­no­vá­vá­ní kon­krét­ních pro­blé­mů od mik­ro­agre­sí, jimž býva­jí afro­čeští jedin­ci vysta­vo­vá­ni jak v čes­kém, tak  pří­pad­ně v afric­kém pro­stře­dí pro svou odliš­nost, po hlub­ší kon­text hle­dá­ní záze­mí a kul­tur­ní příslušnosti. 

Jak bylo nazna­če­no, insce­na­ce na svůj nevel­ký roz­sah zpra­co­vá­vá vel­mi širo­ké téma. Spí­še než jako odpo­věď na kon­krét­ní otáz­ky tak fun­gu­je jako způ­sob vne­se­ní samot­né exis­ten­ce téma­tu do pově­do­mý poten­ci­ál­ních divá­ků – téma afro­češ­ství je nespor­ně nepří­liš čas­to zastou­pe­né jak ve veřej­ném dis­kur­zu obec­ně, tak v kon­tex­tu čes­ké diva­del­ní scé­ny. Ačko­liv Con­flu­en­ce ten­to aspekt nijak neko­men­tu­je, svým cha­rak­te­rem půso­bí spí­še jako úvod, ote­vře­ní téma­tu a inspi­ra­ce pro dal­ší dis­ku­zi, tvor­bu, sebereflexi.

Stej­ným způ­so­bem vyční­vá Con­flu­en­ce skr­ze svou vizu­ál­ní strán­ku i zvo­le­ný styl taneč­ní­ho vyjá­d­ře­ní. Pra­cu­je s vlast­ní jedi­neč­nos­tí na mno­ha úrov­ních, ať už tato oje­di­ně­lost vyvstá­vá z neo­če­ká­va­né kom­bi­na­ce kul­tur­ních repre­zen­tan­tů nebo ryze z vol­by kon­krét­ní­ho umě­lec­ké­ho postu­pu – prá­ce se slo­vem, obra­zo­vé meta­fo­ry, cha­rak­te­ru cho­re­o­gra­fie, apod. Prá­vě v této mno­ho­vrs­tev­na­tos­ti a záro­veň úspor­nos­ti tkví síla Con­flu­en­ce – insce­na­ce nemlu­ví za své pub­li­kum, ale vybí­zí, abychom zača­li o téma­tu roz­pol­ce­né kul­tur­ní iden­ti­ty pře­mýš­let sami.

Kon­cept, cho­re­o­gra­fie a inter­pre­ta­ce: Ange­la Nwagbo

pre­mi­é­ra 4. 11. 2024

Od Annabelle Antoinette Houngbedji

Annabelle Antoinette Houngbedji je v současnosti studentkou bakalářského dvouoboru Divadelní a Filmová studia na Palackého Univerzitě v Olomouci a mimo jiné působí jako autorka v rámci studentské platformy Divá báze. Svou pozornost aktuálně směřuje k malým scénám v rámci českého divadla a body-based art.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *