Není tajemstvím, že sobotní Bazaar, neboli ukázky Life Performance Bazaar Residencies patří k vrcholům festivalu a také k mé oblíbené části festivalu. Představuje mi vždy nové tvůrce, nové přístupy, nové metodiky, ale i názory, pocity, vjemy a myšlenky. A co je důležité – udržuje mě v kontaktu se současnou tvorbou ještě víc než hotová díla. Sobotní Bazaar publiku vždy přináší projekty, jež jsou tzv. in progress a sami diváci se mohou podílet na jejich dokončení.
Sobotnímu odpoledni předcházel 5denní workshop, jež vedla dvojice Rivca Rubin a Charles Lauder[1]. Workshop byl otevřen všem účastníkům Life Performance Bazaar Residences i širší veřejnosti, zajímající se o téma „přijímání a dávání zpětné vazby“. Je důležité zmínit, že workshop byl založen na tzv. přístupu W.o.W.(představuje metodologii, která umožňuje získávat informace a potřebná data pro hodnocení a zlepšování umělecké praxe.) nspirující se „nenásilnou komunikací (NVC) a metodou nehodnotící zpětné vazby Simone Forti“[2]. Jako divák i jako někdo, kdo se dlouhodobě zabývá reflexí uměleckého díla jsem si na vlastní kůži při Bazaaru část této metody vyzkoušela a musím říct, že je pro mě důležitým impulzem. Znovu mě nabádá ke zpochybňování současného (i mého) přístupu ke kritické reflexi uměleckého artefaktu. V jaké formě bychom ji měli umělcům, ale i historikům a teoretikům předávat? Má to být ucelenější text, verbalizované pocity a myšlenky nebo v dnešní době populární video či audio nahrávka? Nevím a stále nad tím přemýšlím. Není to hlavním tématem tohoto textu, ale úvahou na mnohem košatější diskuzi. Nicméně myslím, že důležitou úvahou, o níž bychom jako kritici měli mluvit s umělci a diváky mnohem více, častěji a intenzivněji. Neboť není nic smutnějšího než umění dělané pro umění, kritika psaná pro kritiky a mezi tím nepochopený či tápající divák.

©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
Sobotní Bazaarové odpoledne patřilo mladým umělcům a umělkyním působícím ve střední a východní Evropě. Konkrétně to byly následující projekty:
- Aleks Borys & Viktoria Kaslik (PL): Agency of Amber
- Debora Štysová & Tinka Avramova (CZ): Anima Mundi
- Nur Nar Physical Theater Collective (CZ/LB): If You Feel Lonely, Take a Walk
- Miloš Janjić (SRB): Ja Sam Gola Voda/I am Bare Naked Water
Agency of Amber autorské dvojice Aleks Borys & Viktoria Kaslik otevírá sobotní odpoledne a zve diváka spolu s šálkem bylinkového čaje k chvilce společného spočinutí. Vedeno performerkami dostává publikum příležitost vytvořit si vlastní bezpečný prostor, pohodlný, komunitní, klidný a provoněný vůní pryskyřice. Neexistuje téměř žádná hranice mezi divákem a performerem, sedí společně na jevišti a tvoří umělecké dílo. Společně zabydlují prostor, relaxují a vytváří dnes tolik vzácné okamžiky tady a teď. Kladu si otázku, jsem-li přítomná u rituálu nebo mě jen navozená atmosféra nutí asociovat si něco podobného? Obě performerky začínají střídavě číst, vyprávět příběh, jehož přesný obsah mi není kvůli srozumitelnosti a hlasitosti zcela jasný. I tak si ale společný čas užívám a nechávám je obě oddávat se vůni i svým slibům zapečetěným před našimi zraky do tajemné obálky. Důležitější je pro mě chvíle klidu, ztišení a vnímání vůně i bezpeční, jež mi tato chvíle, narozdíl od světa tam venku, přináší.

If You Feel Lonely, Take a Walk © Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
Stačí tak málo, aby z klidu a odpočinku vznikla hra, zábava či pohyb dělaný s nulovou ambicí, zato maximální lehkostí. Anima Mundi mě bere do džungle, mezi zvířata, která neznají trapnost ani předsudky či stud. Dívám se na dvě malá divoká zvířata, jež nejsou zatížena konvencí lidského společenství, zato jsou obdařena schopností nekonečného poznávání těla, i prostoru, v němž se nachází. Debora Štysová & Tinka Avramova(CZ) pracují ve svém projektu s tématem blízkosti a péče. Využívají pohybových principů, v nichž vidím základy kontaktní improvizace, ale třeba i pohybového jazyka Gaga, jež kromě jiného učí své žáky fascinaci a objevování zcela nových možností, hře s tělem a s jeho částmi. Stačí najít jeden bod a neplecha je zahájena. Pohyb se řetězí a vytváří dojem, že tady je všechno dovoleno. Takový princip vede k lehkosti a naopak k absenci pocitu, že vše, co děláme musí mít nějaký účel, estetický účinek nebo fatální dopad. Zároveň mě vede k úvahám o tom, že opravdu není nutné, abychom se brali v životě tolik vážně. Ladnost a elegance totiž nejsou zdaleka jediným, co tanec či pohyb nabízí. Vážnost a strach chybovat často ovládají naše kroky a tím nás uzavírají do sebe, rodí konkurenci místo spolupráce a jakousi společenskou izolovanost, kde dnes není vůbec snadné navázat s neznámým člověkem kontakt. Všichni zahleděni do sebe, do svých telefonů a vnitřních světů. Není divu, že, když v závěru ukázky performerky nabízejí možnost kohokoli se dotknout, s kýmkoli se propojit nebo obejmout, nastávají veliké rozpaky a trapno, při němž je možné spočítat veškerá smítka na zemi, téměř všechna světla v sále a bude to jednodušší, než přijít za neznámým člověkem a zeptat, jestli ho můžu obejmout.

If You Feel Lonely, Take a Walk © Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
If You Feel Lonely, Take a Walk je ukázkou práce Nur Nar Physical Theater Collective (CZ/LB). Jediné, co na scéně vidím je zelená látka, obří hrouda, připomínající maskáče, patchwork, z níž vykukuje jen hlava s vyděšeným obličejem. Může ale zároveň být klidně znázorněním matky Země, lesa, přírody, nebo něčeho jiného. Hýbe se a je v ní ukryto celé malinké stvoření. Tmavovlasá performerka, jež za zvuku bijících hodin s minimem pohybů vylézá ze zelené „hroudy“. Může být vysvobozená i vyvržená do neznáma, slabá, bezbranná a snadno napadnutelná. Počíná si neohrabaně pohybem mi asociuje Emmu Stone a její Bellu Baxter ve snímku Poor Things (rež. Yorgos Lanthimos, 2023). Snaží se venku přežít, naučit se zde existovat. Je to ale vůbec možné a je „civilizovaný“ svět připravený na přijetí někoho, kdo nevykazuje znaky „normality“? Někoho, kdo je důvěřivý, potřebuje pomoc a přijímá informace jako stoprocentně pravdivé? Nejsem si jistá, stejně jako v případě Belly, jestli taková bytost nebude jen další snadno zneužitelnou kořistí. A třeba se mýlím a její snaha o nový život ve starém těle se pro tentokrát povede.

I am Naked Watter©Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
I am Naked Watter je příběhem, který mě znovu upozorňuje, že pokrok nelze zastavit. Nicméně i přes rozvíjející se technologie a celou umělou inteligenci jsou na Zemi procesy, jejichž genialita zůstává neporažená. Z pod aluminiové fólie se na světlo jeviště „rodí“ 3 stvoření z budoucnosti. Pravděpodobně jsou to ženy, ale kdo ví. Třeba v budoucnu nebudeme řešit pohlaví tak mocně jako v dnešní době, kdy identifikace s jedním z nich vyvolává nemalé vášně. Klíčovým prvkem této práce je spojení člověka a rostlin, jejich nepostradatelnost pro naše bytí. Na scéně leží 3 miniskleníčky ve tvaru vejce, v nichž se ukrývají cca 3 rostliny. Vidím zbytky hlíny i jejich kořenové svazky, jež se performerky snaží usadit do různých prohlubní, jamek či hrbolů, které poskytuje lidské tělo. Zkoumají jejich schopnosti i to, kde všude by se jim v rámci prostoru i těla mohlo dařit. Jako by se chtěly na kořeny napojit, předat si informace, dostat z nich sílu a kyslík, díky jehož produkci ještě stále můžeme dýchat. A doufám, že dýchat budeme i dál, znovu v mnohem silnějším spojení s přírodou a jejími principy.

© Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
Jedním z poslání umělecké tvorby a jejího artefaktu je probudit v divákovi zájem, jeho vlastní interpretaci viděného, emoci i chuť diskutovat dál. Taková diskuze nebo interpretace ale nemá jedinou správnou cestu či přístup. Bývá subjektivní, neidentická a zcela originální. Sto diváků, sto zážitků, benefit pro všechny a v případě Bazaaru ještě něco navíc. Sobotní Bazaar byl pro hřejivý a uklidňující. Byl jako vždy prostorem pro zkoumání lidského těla a jeho potřeb, jeho hravosti, skotačivosti, ale i jemného setrvání v nicnedělání. Opět ohýbal a zkoumal možnosti lidského těla, jeho propojení s okolím, s ostatními tvory, s přírodou i komunitou. Díval se na unikátnost, ukrývající se i v netušeném traumatu, ponoukal ke kontaktu a zanechal mě v naději. Že nejsme tak ztraceni, jak se někdy zdá, že k sobě (přes stud a izolaci) máme blízko, umíme sdílet, přát si dobro pro sebe i druhé, umíme pečovat a s láskou rozvíjet náš vlastní i cizí potenciál. Více takových odpolední, více Bazaarů.

© Vojtěch Brtnický/Bazaar Festival.
[1] Rivca Rubin navrhuje vzdělávací programy a spolupracuje s organizacemi, kolektivy a umělci na definování vize, požadovaných dopadů, zdokonalování praktik a společném vytváření vzájemně prospěšných životních a pracovních podmínek.
Charles Lauder působí jako kouč, filmový, televizní a divadelní režisér a spolupracuje na navrhování a realizaci organizačního rozvoje se zvláštním zaměřením na rovnost, diverzitu a pocit sounáležitosti.
Oba lektoři působí v Jihoafrické republice, Keni, Srí Lance, Izraeli, Velké Británii, Irsku, Německu, Dánsku, Polsku, České republice, Itálii nebo na Maltě, kde oba působí jako mentoři a koučové, kteří společně facilitují tzv. Crucial Critical Conversations.
[2] Zdroj: www.bazaarfestival.cz