Pražský komorní balet pozastavuje po padesáti letech existence činnost. Důvodem je nedostatek finančních prostředků

Pra­ha, 27. květ­na 2025 – Praž­ský komor­ní balet (PKB), jeden z nejdéle půso­bí­cích nezá­vis­lých taneč­ních sou­bo­rů v Čes­ké repub­li­ce, bude od 1. červ­na 2025 nucen pře­ru­šit svou kon­ti­nu­ál­ní čin­nost. I přes pade­sá­ti­le­tou tra­di­ci, mezi­ná­rod­ní úspě­chy a aktiv­ní půso­be­ní napříč regi­o­ny se sou­bor v letoš­ním roce oci­tl ve slo­ži­té finanč­ní situ­a­ci, kte­rá neu­mož­ňu­je dal­ší pro­fe­si­o­nál­ní pro­voz v dosa­vad­ním rozsahu.

Půl­sto­le­tí umě­lec­ké kon­ti­nu­i­ty v ohrožení

Praž­ský komor­ní balet zalo­žil v roce 1975 význam­ný čes­ký cho­re­o­graf Pavel Šmok jako pří­mé­ho pokra­čo­va­te­le Stu­dia Balet Pra­ha, kte­ré vznik­lo již v roce 1964. Během pěti dekád se PKB na poli sou­čas­né­ho taneč­ní­ho diva­dla vypro­fi­lo­val jako výrazná umě­lec­ká znač­ka, pod kte­rou vznik­ly desít­ky původ­ních děl a kte­rá uved­la na čes­ká i zahra­nič­ní jeviš­tě řadu význam­ných cho­re­o­gra­fů a špič­ko­vých tanečníků.

Rok 2025, kdy si Praž­ský komor­ní balet při­po­mí­ná pade­sá­té výro­čí své­ho vzni­ku, měl být pří­le­ži­tos­tí k důstoj­né­mu bilan­co­vá­ní. Mís­to oslav ale při­ná­ší bolest­né roz­hod­nu­tí – pře­ru­še­ní čin­nos­ti, kte­ré je výsled­kem dlou­ho­do­bě nevy­rov­na­né­ho a nedo­sta­teč­né­ho finan­co­vá­ní nezá­vis­lých sou­bo­rů v oblas­ti taneč­ní­ho divadla.

Pro­fe­si­o­nál­ní pro­voz, celo­roč­ní čin­nost, šíře zásahu

Od roku 2013 PKB fun­gu­je v reži­mu pro­fe­si­o­nál­ní­ho sou­bo­ru s celo­roč­ní čin­nos­tí. Vytvá­ří nové insce­na­ce, pra­vi­del­ně repre­zen­tu­je Čes­kou repub­li­ku v zahra­ni­čí a nabí­zí taneč­ní umě­ní v regi­o­nech, kde jinak nema­jí divá­ci mož­nost kva­lit­ní taneč­ní před­sta­ve­ní zhléd­nout. Pořá­dá také edu­ka­tiv­ní pro­gra­my pro mla­dé pub­li­kum. Po strán­ce výko­nu – počet před­sta­ve­ní, návštěv­nost, dra­ma­tur­gic­ká nároč­nost – je PKB srov­na­tel­ný s balet­ní­mi sou­bo­ry kamen­ných divadel.

Mezi úspě­chy posled­ních let pat­ří Ceny Thá­lie (Cena Thá­lie pro Domi­ni­ka Vodič­ku a řada nomi­na­cí na toto oce­ně­ní, napří­klad Lin­da SvidróTere­za Hlouš­ko­váOndřej Vin­klátBára Mülle­ro­váEnnio Zappa­là), úspěš­ná a vypro­da­ná před­sta­ve­ní, napří­klad KYTICE v cho­re­o­gra­fii a režii Pet­ra Zus­ky oce­ně­ná nej­lep­ší insce­na­cí roku 2019, LA STRADA cho­re­o­gra­fa Jiří­ho Bube­níč­ka či kom­po­no­va­ný večer Pet­ra Zus­ky PRO MOU VLAST v rám­ci Roku Čes­ké hud­by). Sou­bor pra­cu­je s vyni­ka­jí­cí­mi čes­ký­mi cho­re­o­gra­fy: Petr ZuskaJiří Bube­ní­čekMarek Svo­bod­ník a dal­ší. Umě­lec­kým pat­ro­nem Praž­ské­ho komor­ní­ho bale­tu je svě­tozná­mý cho­re­o­graf Jiří Kyli­án.

Finanč­ní rea­li­ta a její důsledky

Navzdo­ry těm­to výsled­kům zís­kal Praž­ský komor­ní balet v letoš­ním roce nej­niž­ší pod­po­ru v rám­ci gran­to­vé­ho pro­gra­mu Minis­ter­stva kul­tu­ry pro celo­roč­ní čin­nost a čelí i dlou­ho­do­bě níz­ké pod­po­ře ze stra­ny hlav­ní­ho měs­ta Pra­hy. Sou­čas­ná výše veřej­né­ho finan­co­vá­ní činí při­bliž­ně 4,5 mili­o­nu Kč, zatím­co cel­ko­vý roč­ní roz­po­čet sou­bo­ru pře­sa­hu­je 17 mili­o­nů Kč.

„Pro sou­bor s den­ním pro­vo­zem, kte­rý zaměst­ná­vá dvě desít­ky pro­fe­si­o­ná­lů, je tato situ­a­ce neu­dr­ži­tel­ná. Po peč­li­vém zvá­že­ní všech mož­nos­tí jsme byli nuce­ni při­stou­pit k dočas­né­mu poza­sta­ve­ní čin­nos­ti. I nadá­le však věří­me, že se poda­ří nalézt řeše­ní a k umě­lec­ké čin­nos­ti se vrá­tí­me,“ uvá­dí ředi­tel­ka Praž­ské­ho komor­ní­ho bale­tu Ladi­sla­va Dunov­ská Jan­do­vá.

Výzva k podpoře

Z důvo­du aktu­ál­ní situ­a­ce dojde ke zru­še­ní více než 12 pra­cov­ních míst a ome­ze­ní plá­no­va­ných akti­vit včet­ně zájez­dů a vzdě­lá­va­cích pro­jek­tů. Část závaz­ků se PKB poku­sí i přes tuto obtíž­nou situ­a­ci ješ­tě v letoš­ním roce realizovat.

Na pod­po­ru PKB vznik­la veřej­ná peti­ce „Jsme pro zacho­vá­ní Praž­ské­ho komor­ní­ho bale­tu“, kte­rou mohou zájem­ci pode­psat v Diva­dle na Vino­hra­dech, v Měst­ské knihov­ně v Pra­ze nebo v Domě taneč­ní­ho umě­ní v Braníku.

Praž­ský komor­ní balet je nej­vět­ší čes­ký nezá­vis­lý sou­bor, kte­rý vzni­kl v roce 1964 a v teh­dej­ším Čes­ko­slo­ven­sku pat­řil k prv­ním před­sta­vi­te­lům sou­čas­ných prou­dů v moder­ním tan­ci. Sou­bor zalo­žil a dvě desít­ky let pak vedl cho­re­o­graf Pavel Šmok, jeden z tuzem­ských pro­ta­go­nis­tů moder­ní­ho tan­ce. Expe­ri­men­tál­ní stu­dio Balet Pra­ha (poz­dě­ji jen Balet Pra­ha) zalo­ži­li v roce 1964 prá­vě Pavel Šmok spo­lu s Lubo­šem Ogou­nem a Vla­di­mí­rem Vašu­tem. Na ten­to pro­jekt v roce 1975 navá­zal Praž­ský komor­ní balet. Za dobu své exis­ten­ce se sou­bor stal význam­ným nezá­vis­lým a obec­ně respek­to­va­ným repre­zen­tan­tem čes­ké­ho taneč­ní­ho umě­ní doma i v zahra­ni­čí a zís­kal řadu oce­ně­ní. Praž­ský komor­ní balet dál hrdě nese dědic­tví Pav­la Šmoka a při­pra­vu­je pre­mi­é­ry, kte­ré při­ná­še­jí radost pub­li­ku v Pra­ze i po celé Čes­ké republice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *