Zahájení 11. ročníku Bazaar festivalu Double Bill
Letošní Bazaar byl intenzivní a to nejen počtem představení, ale také nekonvenčními tématy, jež se festival poučenému divákovi rozhodl předložit k vlastní interpretaci či diskuzi. 11. ročník zkoumal z nejrůznějších úhlů otázku těla, resp. otázku „Čí tělo je moje tělo?“ Vnímám ji jako velmi potřebnou. Obzvlášť v době, kdy společnost (a nejen ta česká) řeší legitimitu změny pohlaví, svazky homosexuálních párů, přijetí sebe sama, bodyshaming, sexualizované násilí a jeho postihy, generaci tzv. snowflakes, beauty rutinu 10letých holek i vstupování mladých lidí do armád vlastní či cizí země.

Na jedné straně biohacking a lidé typu Bryan Johnson, miliardář ochotný v boji proti stárnutí ve 45 letech utratit 2 miliony dolarů ročně. Na straně druhé fentanylové „epidemie“, lehká nadváha léčená ne pohybem, ale Ozempicem, deprese a totální fyzická destrukce. Hledání cesty k přijetí vlastního těla, žití v souladu s ním i s jeho limity jsou dnes, možná více než kdy jindy, pomyslným svatým grálem žití. Téma přijetí sebe i okolí není jednoduché. Naopak je mnohovrstevnaté a je třeba se na něj dívat skrze politický i sociální kontext doby. Někdy stačí vystoupit z komfortu života ve střední Evropě, popojet pár set kilometrů na východ a naše standardy wellbeingu začnou mít úplně jiné obrysy.
První večer nazvaný jako Double Bill hostil v divadle ARCHA+ týmy dvou projektů, z nichž oba u nás měly v tento večer českou premiéru a první z nich dokonce premiéru světovou. Bazaar otevřely Magda Szpecht/ÆFEKT (PL) dokumentární performance Ona stojí uprostřed bojiště & Yuliia Lopata a Gala Pekha (UA) čistě tanečním projektem Cossachka.

Magda Szpecht zahajovala Bazaar i v loňském roce, tehdy ale jako performerka, jež skrze dokumentární performance a následnou přednášku a debatu brala diváka do světa kyber elfů. Tedy jedinců s většími či menšími zkušenostmi v kyber prostoru, bojujících digitálními prostředky proti trollům, fake news a manipulátorům v prostředí divokého západu zvaného internet. Letos z pozice režisérky a spoluautorky divákům Bazaaru přináší interpretaci své osobní korespondence s kamarádkou. Bývalou umělkyní, jež se v době mezinárodního konfliktu dobrovolně rozhodla vzdát se umělecké profese a vstoupit do ukrajinské armády. Co v takové situaci znamená, že je ženou? Jak se fronta podepisuje na jejím těle? Na její duši a psychice či odolnosti?

Korespondence mezi kamarádkami probíhala více či méně intenzivně od října 2023 do prosince 2024 a stala se hlavním zdrojem i prostředkem vyprávění. Jako u loňského Cyber Elf i v tomto případě se Magda režijně nebojí využívat sofistikované audiovizuální technologie. Děj posouvají kazetové nahrávky, z nichž zní odpovědi a dopisy vojačky. Doplňují je projekce, které jsou pokusem o filmovou interpretaci toho, jak to asi na frontě vypadá, využívá také laserové paprsky, dým i komplexní instrumentální těleso, na jehož komponenty performerka Agata Różycka hraje. Je složeno z několika mikrofonů, mikroportu, kláves, perkusí, kazetového přehrávače a dalších prvků.
Ona stojí uprostřed bojiště, opět podobně jako Cyber Elf stojí z hlediska uměleckého rukopisu i žánru na hranici interpretace a dokumentu. Magda Szpecht v přístupu vychází ze své umělecké, ale také žurnalistické zkušenosti, jež se do výsledného tvaru pochopitelně promítá. Sledujíc vyprávění nutně musím polemizovat nad pravdou, autenticitou a interpretací a uměleckého uchopení. Doba, v níž žiji mě nabádá k pochybnostem a bilancování každé reality, která je mi často záměrně mylně předkládána jako pravdivá. Do jaké míry to, co teď vidím dole na jevišti mohu pokládat za zdroj relevantních informací, a do jaké míry je nutné se na představení dívat pouze jako na umělecký artefakt?
Přerod umělkyně na vojačku neprobíhá pouze na verbální úrovni, ale také na úrovni kostýmové. Dlouhý historizující a zlatě zdobený plášť zůstává najednou kdesi vzadu a na scéně ponechává ženu, jejíž tělo je oděné pouze do tenoučkého tělového trikotu. Připomíná Laru Croft, bojovnici, již by vše ostatní kromě čelovky na hlavě omezovalo v rychlém a mrštném pohybu.
„Our body is here just trying to survive.“
V úvodu jsem zmiňovala důležitost kontextu, v němž se staráme o svá těla. Jak se nám péče změní se změnou podmínek, jaké priority budou mít přednost? V případě existence na frontě? Málokdo z velkohubých žvanilů si krom mnoha jiných faktů dokáže jen stěží domyslet, že každý, kdo na Ukrajině narukuje (bez ohledu na pohlaví) nedostane automaticky plnou polní, padnoucí vybavení a ošacení uzpůsobené existenci ve válečné zóně. Většinu toho, co na sobě tato konkrétní vojačka má si koupila za své úspory a to, co tzv. nafasovala rozhodně nebylo navrženo pro ženskou postavu. Plavky stranou, dejte mi kvalitní boty a spodní prádlo.
Součástí válečné reality je i změna jídelníčku a hygienických návyků. Menstruace nemenstruace, špína a ládování se sladkým je denním chlebem. Podobně jako „dead jokes“, jimž i něžné stvoření postupem času uvykne. Péče o sebe je to poslední, co fronta dovoluje. Nicméně, už Brechtova Matka Kuráž dobře věděla, že válka je zdrojem obživy a obchod musí šlapat. A válka na Ukrajině rozhodně není výjimkou. Marketovat se dá všechno i „balíček skin care edice war frontline“. Už nikdy se nebudete cítit špinavá a neupravená s naší sadou. Bizarní? Ano, ale takovou realitu žijeme, takže „deal with it, have fun and don’t forget to like or subscribe.“
Absurdita a hyperbolizace je pouze jedním z prostředků, jimiž Magda a Agata vyprávějí. Zmíním ještě dialog s personifikovaným dronem. Raději by létal nad rozkvétající přírodou než shazoval bomby, ale nemůže. Vzpomínku na vojačku zakončím její autorskou písní na téma „fuck it all“. Přes všechny neuvěřitelnosti, směšnosti i fakta přede mnou zůstává kontrast mezi křehkostí, zranitelností a vyprahlostí, zdrsněním a nad nimi stojícím původcem. Války. Narukování pro ženy na Ukrajině není občanskou povinností. Je dobrovolným rozhodnutím, i když nelehkým a mnohdy nepochopitelným. Ale vzdát to bez boje? To nejde tak snadno.
„A butterfly sat on my uniform.“
Něha ve válce má své místo a nikdy ji nelze zcela zahubit, ani v těch nejtěžších konfliktech. Dokumentární performance Magdy Szpecht opět otvírá téma samoty, odcizení, krutosti, strachu, ale také válečného businessu, maskulinity, šikany a genderu, nejen na bitevním poli současné Ukrajiny.
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —
Druhá premiéra zahajovacího večera patřila ukrajinské skupině tanečnic vedné režisérkou Yuliií Lopatou. Velmi volně, ovšem dramaturgicky přesně navazuje na Magdu Szpecht a posouvá téma žen ve válce na úroveň kolektivní zkušenosti. Cossachka vychází z legendy o amazonkách – bojovnicích, jež putovaly po ukrajinských stepích a čerpaly sílu z momentů největší osobní i národnostní krize.
Prázdný prostor potemnělé scény zaplňuje bílé mýtické stvoření. Bílá kukla a bohatá nabíraná sukně tvořená různými látkami a materiály je vzápětí následována dalšími ženami v bílém. Vypadají ale jinak. Jsou od hlavy k patě zahalené do jednoho kusu látky s tradičními folklorními motivy červené barvy a připomínají mi naše Lucky. Podle tradice takové postavy v českém kontextu chodívají okolo 13. prosince po domácnostech a kontrolují pořádek v domě. Původně jsou ale Lucie také symbolem čistoty a oddanosti. Stejně jako v naší tradici i v případě amazonek v Cossachce je jich 6.
Využití tlumeného světla dává vyniknout prostotě a dokonalosti pohybu bez dalších výrazných scénických prostředků. Zpočátku vidím (právě díky světlu) zřetelně pouze siluety zahalených žen, jejichž síla tkví v soudržnosti ve skupině, méně potom v rámci individualit. Prosté, nicméně velmi působivé sejmutí šátků proměňuje ztracené bloudící duše v bojovnice – amazonky. Cítím se, jako bych byla přítomná u sabatu divoženek a zároveň u přerodu jedné generace žen v ženy jiné. Jak už jsem zmínila, ne náhodou Cossachkanavazuje na performance Ona stojí uprostřed bojiště.

Choreografie je stavěná na hudbu autorky a zároveň interpretky Oleny Shykiny. Přímo v inscenaci pak její skladby interpretuje a hlasem dotváří zpěvačka a tanečnice Kateryna Aldoshyna. Inscenaci po hudební stránce doplňují ambientní podkresy a zvuky hraničící někdy až s kakofonií, která se s tématem války a rozkladu hodnost úzce pojí.
Choreografka Cossachky Gala Pekha pracuje s šesti profesionálními tanečnicemi. Může si dovolit využít jejich pružnosti, přesnosti v tempu, ale také údernosti pohybu. Naproti tomu často těží z měkkosti, plynulosti a ladnosti jejich těl. To vše umocňuje skrze návaznosti, simultaneitu a kanonizaci. Nevnímám tolik děj příběhu (pokud nějaký pevněji uchopený má), přestože podtext a sdělení jsou jasné. Možná právě proto se mi daří užívat si choreografii jako takovou a soustředit se na dokonale provedený pohyb tanečnic, na jejich vzájemné napojení jedné na druhou i na dynamiku celé skupiny.
Jedním z výrazných motivů inscenace obsaženým v původní legendě, z níž tvůrkyně vychází jsou ženské vlasy. Zpočátku mohou být symbolem mládí a svobody, později si je v kruhu stojící dívky vzájemně zaplétají do pevných copů (kosa) – odtud název inscenace – a stávají se nezdolnými, pevnými a tvrdými bojovnicemi za svou vlast, národ, kulturu i zemi. Podobně jako současné ženy posilují skrz kolektivní válečnou zkušenost svou národní identitu i odpor, který (jak sami uvádějí) tkví často v každodennosti. V malých konstantně a kontinuálně prováděných činnostech, nikoli ve velkých heroických činech (často připisovaných mužům).

Dříve zmíněný přerod v bojovnice probíhá na několika úrovních vč. té kostýmové. Z čistých tělových trikotů se tanečnice vysvlékají, zůstávají do půl těla nahé a oblékají trikot znovu z rubové strany pokryté červenými fleky (znázorňující pravděpodobně krev a špínu). Bytost, jež diváka na počátku uvádí do příběhu je po celou dobu nenápadnou průvodkyní. Vstoupí na začátku a objeví se až ke konci. Co se ale line dějem průběžně je její bílá šála – dlouhá látka, která je spojovníkem jednotlivých ženských osudů a pomyslnou Ariadninou nití vedoucí ven z válečného pekla. Ven, kde je stále záblesk naděje na lepší život, kde ženy budou moci být opět ženami, ne bojovnicemi.

Nevím, jestli je ztělesněním smrti nebo naopak života v nich samotných. Bezesporu jim ale dává v závěru příběhu vědět, že už není čas bojovat. Naopak je čas být znovu ženami. Pečovat, milovat, tančit, zpívat, rodit děti a svou prací spoluutvářet zemi, jež je pod tíhou agrese ničena a její čest zašlapávána do země. Ženským úkolem je tedy v závěru jen vydržet a přežít. Jako individualita, rodina i národ.
Ona stojí uprostřed bojiště – Magda Szpecht/ÆFEKT
Režie, koncept, rešerše: Magda Szpecht
Spolupráce (na frontě): Anonymous Artist
Účinkuje: Agata Różycka
Dramaturgie: Szymon Adamczak
Set & umělecký design, kostýmy a video: Karolina Pawelczyk
Video: Karolina Pawelczyk, Michał Rogulski
Hudba: Krzysztof Kaliski
Produkce a kreativní spolupráce: Michal Rogulski
Cossachka – Yuliia Lopata a Gala Pekha
Režie: Yuliia Lopata
Choreografie: Gala Pekha
Tanečnice: Dayana Mankovska, Dana Sarman, Daria Hordiichuk, Viktoria Demydova, Anna Kulchytska
Skladatelka a hudebnice: Olena Shykina
Zpěvačka a performerka: Kateryna Aldoshyna
Kostýmní výtvarnice: Asya Sutyagina
Dramaturgie: Paul Bargetto
Produkce: Polina Bulat