Kdo to vlastně tančil? 

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

V rám­ci fes­ti­va­lu Slo­ven­ská taneč­ná plat­for­ma 2025 uve­dl Michal Heri­ban 29. květ­na v bra­ti­slav­ském Štúdiu 12 své introspek­tiv­ní taneč­ní sólo Ja som pla­ce­bo. V této fyzic­ky nároč­né a séman­tic­ky vrs­tev­na­té per­for­man­ci zkou­má vliv pod­vě­do­mí, pamě­ti a návy­ků na naše vní­má­ní sebe sama a okol­ní­ho světa.

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

Slo­ven­ské­ho cho­re­o­gra­fa a taneč­ní­ka Micha­la Heri­ba­na zná­me v Čechách z půso­be­ní v sou­bo­ru Jany Bur­kiewic­zo­vé Bur­ki & Com (The Sun, 2024), a Len­ka Vag­ne­ro­vá & Com­pa­ny (Kra­ji­nou slz, 2020), aktu­ál­ně vystu­pu­je v Národ­ním diva­dle v pro­jek­tu SKU­T­Ru Don Qui­jo­te. Pus­tá země (2025), avšak v posled­ních letech se v pro­jek­tech vra­cí také na slo­ven­skou taneč­ní scé­nu. Původ­ním vzdě­lá­ním sochař a peda­gog půso­bí umě­lec­ky mezi Brnem, Pra­hou, Mni­cho­vem a Bra­ti­sla­vou, kde spo­lu s reži­sér­kou Vero­ni­kou Mal­got zalo­žil plat­for­mu Jed­ným dychom. Pod tou­to znač­kou se podí­lel jako spo­lu­au­tor na taneč­ních insce­na­cích Repro­du­cent (2023), Argo a Ast­or (inte­ri­ér vzťa­hov) a nej­no­vě­ji také na pro­jek­tu Drži­te­lia.

V uve­de­ných cho­re­o­gra­fi­ích se Michal Heri­ban pre­zen­to­val jako inter­pret s vyso­kou tech­nic­kou zdat­nos­tí a výraz­nou fyzic­kou inten­zi­tou, jeho pohy­bo­vý pro­jev spo­jo­val ener­gic­kou razan­ci s hlu­bo­kým vnitř­ním sou­stře­dě­ním. Tan­čí, jako by se uza­ví­ral do sebe – introspek­tiv­ně, sou­stře­dě­ně, s výraz­nou vnitř­ní dra­ma­tur­gií. V sólo­vé cho­re­o­gra­fii Ja som pla­ce­bo tuto linii dová­dí k vrcho­lu. Heri­ban je zde auto­rem i inter­pre­tem, a volí pří­stup, kte­rý sta­ví na fyzic­kém dri­lu, opa­ko­vá­ní, pre­ciz­ně struk­tu­ro­va­né prá­ci s tělem, a pozor­nos­tí. Prá­vě opa­ko­vá­ní se stá­vá základ­ním insce­nač­ním nástro­jem: skr­ze něj tema­ti­zu­je indi­vi­du­a­li­tu, postup­nou ztrá­tu kon­t­ro­ly a sna­hu najít vlast­ní já v neu­stá­le se repro­du­ku­jí­cím sys­té­mu. Opa­ko­vá­ní je zde záro­veň pří­zna­kem per­for­ma­ti­vi­ty – feno­mé­nu, kte­rý umož­ňu­je skr­ze těles­né jed­ná­ní a jeho ryt­mi­zo­va­nou pří­tom­nost naru­šo­vat zaži­té vzor­ce a vést k pro­mě­ně spo­le­čen­ské zku­še­nos­ti i samot­né­ho aktu bytí v pří­tom­ném oka­mži­ku. A prá­vě o tom je Ja som pla­ce­bo.

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

V 25 minu­to­vém před­sta­ve­ní se klí­čo­vým prv­kem stá­vá zrca­dlo v levém zad­ním rohu scé­ny: Coby divá­ci totiž sle­du­je­me tři séman­tic­ké rovi­ny: feno­me­nál­ní tělo Micha­la Heri­ba­na, jeho ava­ta­ra pohy­bu­jí­cí­ho se na pro­jek­ci, a jeho odraz v zrca­dle. Sou­čas­ně tím pozo­ru­je­me i tři časo­vé rovi­ny: minu­lost ava­ta­ra (kaž­dý z jeho pohy­bů pro­bě­hl v minu­los­ti), a zdvo­je­nou pří­tom­nost v Heri­ba­no­vých pohy­bech na jeviš­ti, oka­mži­tě (doslo­va rych­los­tí svět­la) repli­ko­va­ných zrca­dlem. Jako by Heri­ba­no­vo tělo ved­lo dia­log v nekon­čí­cí smyč­ce mezi vlast­ní minu­los­tí a pří­tom­nos­tí, v níž se, jako pří­slo­več­né „pla­ce­bo“, obje­ví jeho vlast­ní stín. Tím, že vstu­pu­je do komu­ni­ka­ce stín, půso­bí jako most mezi fyzic­kým bytím na jeviš­ti, a zna­ko­vým svě­tem pro­jek­ce, kte­rý je sou­čas­ně svě­tem minu­los­ti. Prá­vě tím kon­tras­tem vyni­ká jeho neú­čin­nost, resp. se vyje­vu­je, že coby stín, kte­rý oba svě­ty spo­ju­je, může exis­to­vat jenom za pří­tom­nos­ti obou. Sám není scho­pen pohy­bu nezá­vis­le na feno­me­nál­ním těle Heri­ba­na, a záro­veň půso­bí ve zna­ko­vém svě­tě zázna­mu neú­čin­ně – nedo­ká­že komu­ni­ko­vat se svě­tem fil­mo­vých zna­ků, jako to dělal prv­ní polo­vi­nu před­sta­ve­ní fyzic­ký Heri­ban s vlast­ním ava­ta­rem, když přes­ně „opa­ko­val” pohy­by ava­ta­ra vždy v ten přes­ný oka­mžik, v jakém se ode­hrá­va­ly na projekci.

Je dob­ře, že sedím na vrcho­lu ele­va­ce v páté řadě, pro­to­že tak přes­ně vidím odraz, kte­rý do naklo­ně­né­ho zrca­dla vstu­pu­je — a to je dost důle­ži­té pro vní­má­ní celé­ho díla. Tři roz­vě­še­né bílé koši­le mohou sym­bo­li­zo­vat tři růz­né komu­ni­kač­ní rovi­ny, jako zná­me od Jose­pha Kosu­tha a jeho One and Three Chairs z roku 1965 (feno­me­nál­ní tělo – séman­tic­ké tělo na zázna­mu – odraz feno­me­nál­ní­ho těla v zrca­dle – stín, jehož exis­ten­ce je pod­mí­ně­na těles­ným svě­tem, svět­lem /komunikací/ i plo­chou zna­ko­vos­ti, na níž prá­vě dopa­dá) ale záro­veň pod­tr­hu­jí jed­no­tí­cí pocit absen­ce obsa­hu za těmi­to for­ma­mi. Zatím­co pro­jek­ční plo­cha v levé čás­ti při­ná­ší Heri­ba­no­va digi­tál­ní­ho ava­ta­ra, jeviš­tě pat­ří jeho fyzic­ké pří­tom­nos­ti — pre­ciz­ně nazkou­še­né a cho­re­o­gra­fic­ky zvlád­nu­té, přes­to v jis­té chví­li napa­de­né „virem“, kte­rý jako by naru­šo­val původ­ní pohy­bo­vý vzo­rec. Jem­ně, ale zře­tel­ně, se vzo­rec začí­ná trhat, a komu­ni­ka­ce mezi ava­ta­rem a Heri­ba­nem se roz­pa­dá. Zůstá­va­jí zvu­ko­vé a pohy­bo­vé klast­ry, čás­ti celé­ho vzor­ce, kte­ré už k sobě sice nepat­ří, a přes­to tvo­ří urči­tý typ těles­né­ho nara­ti­vu. Dělá pohy­by spon­tán­ně, ale mat­ri­ce už je napa­de­ná virem, což se pro­je­vu­je také ve zvu­ko­vé sto­pě: repli­ku­jí­cí se klast­ry, ať pohy­bo­vé nebo zvu­ko­vé, opa­ku­jí­cí původ­ní vzo­rec, jako by byl nakřivo.

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

Samu­raj­ské alu­ze, dyna­mic­ké per­ku­siv­ní zvu­ky. Svět­lo se tlu­mí, Heri­ban začí­ná tím­to oka­mži­kem jed­nat nezá­vis­le na ava­ta­ro­vi, dělá něco úpl­ně jiné­ho, než on. Heri­ba­nův pohyb už není ani shod­ný s pohy­by ava­ta­ra, ani se neo­pa­ku­je ve stej­ném ryt­mu, jako v prv­ní tře­ti­ně před­sta­ve­ní, ale co zůstá­vá pohy­bo­vá přes­nost a eko­no­mič­nost. Skří­pot, muči­vá hud­ba dozní­vá v nalé­ha­vé mollo­vé tóni­ně. Póza, v níž na něko­lik krát­kých vte­řin ustr­ne jako Mys­li­tel (Le Pen­seur) fran­couz­ské­ho socha­ře Augusta Rodi­na, a dal­ší, v níž sedí s nata­že­ný­ma noha­ma, hla­vu v dla­ních, otí­rá pot z tvá­ří, jako by zasta­vo­va­ly čas v ten pra­vý oka­mžik, aby se vyje­vil dal­ší záblesk pří­bě­hu, jehož jsme svěd­ky. Hle­dá­ní smys­lu v dis­ci­plí­ně, řádu, a svě­tech, kte­ré se mezi sebou pokou­ší komu­ni­ko­vat, jako koře­ny boro­vic. Bez povšim­nu­tí, a přes­to v inten­zi­tě, kte­rou si naše mysl neu­mí ani představit.

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

Feno­me­nál­ní (tj. ve smys­lu “na jeviš­ti fyzic­ky pří­tom­ný”) Heri­ban oddychu­je těž­ce, ava­tar ale ze zázna­mu zmi­zel. Heri­ban si pro­hlí­ží vlast­ní dla­ně, a vše zapla­vu­je fia­lo­vé svět­lo. Spo­leč­ně s dal­ší hudeb­ní větou poma­lu vstá­vá, inter­va­ly se zkra­cu­jí, je stá­le nalé­ha­věj­ší – on I hud­ba — ale stá­le cítí­me sou­stře­dě­ný klid. To se mění. Sko­čí pro­ti stě­ně, špič­kou boty se od ní odra­zí, a tím se divá­ku dostá­vá čtvr­té dimen­ze vizu­ál­ní­ho vje­mu a kódu: Vidí­me feno­me­nál­ní tělo Heri­ba­na, jeho ava­ta­ra na zázna­mu, jeho odraz v zrca­dle, jenž jako by “napo­do­bo­val” kaž­dič­ký jeho pohyb s nedo­stiž­nou přes­nos­tí, a nyní čtvr­tý: stín feno­me­nál­ní­ho těla Heri­ba­na na pro­jek­ci, v níž už není ani jeho ava­tar. Zuje si boty, zno­vu se pokou­ší dostat ven, snad pro­sko­čit stě­nou, pro­ti zdi, ote­ví­rá dve­ře v pra­vé čás­ti scé­ny, vyběh­ne z nich, vra­cí se zpět, zno­vu vyběh­ne, zven­ku sly­ší­me jeho výkřik, vrá­tí se tem­po, a blí­ží se fade out. Odraz v zrca­dle napo­do­bu­je Heri­ba­na, ale jemu samot­né­mu jako by byl vzo­rem ava­tar — jen­že ten je dáv­no pryč. Je to on, koho ven­ku hle­dá, za kým vykřik­ne? Zády k pub­li­ku kle­čí a zdvi­há dla­ně vzhů­ru. Opouš­tí scé­nu. Zůstá­vá prázd­ná, prázd­ná pro­jek­ce prázd­né scé­ny, prázd­né zrca­dlo, žád­ný stín. 

Ja som placebo © Juraj Žilinčar

Zvu­ko­vý design osci­lu­je mezi ambi­ent­ní plo­chou, ryt­mi­zo­va­ný­mi per­ku­siv­ní­mi struk­tu­ra­mi a defor­mo­va­ný­mi zvu­ko­vý­mi klast­ry, jež posi­lu­jí pocit roz­kla­du a simul­tán­ní­ho vrstve­ní. Vizu­ál­ně sil­né momen­ty – jako skok pro­ti stě­ně, prud­ký pohyb v dia­lo­gu se stí­nem, pro­jek­cí, zrca­dlem i vzpo­mín­kou – gra­du­jí až do bodu, kdy Heri­ban mizí ze scény. 

Prázd­ná zůstá­vá nejen scé­no­gra­fie, ale i její otisk – pro­jek­ce, odraz, svět­lo, absen­ce stí­nu. Finá­le cho­re­o­gra­fie tak není ani tak odcho­dem, jako spí­še důsled­kem implo­ze pří­tom­nos­ti: vše, co na scé­ně zůstá­vá, je absen­ce. Absen­ce auto­ra, těla, stí­nu, význa­mu. V tom­to kon­tex­tu se potvr­zu­je, že „pla­ce­bo“ není lží ani kla­mem, ale meta­fo­rou exis­ten­ce bez účin­ku – bytí, jež je pří­tom­né, ale neú­čin­né, nereaktivní.

Heri­ban skr­ze své sólo roze­hrá­vá niter­ný dia­log mezi tělem a jeho obra­zem, pohy­bem a jeho repli­kou, auten­ti­ci­tou a kon­struk­cí. Opa­ko­vá­ní, kte­ré struk­tu­rál­ně urču­je cho­re­o­gra­fii, se stá­vá záro­veň meto­dou i meta­fo­rou: je nástro­jem introspek­ce i pas­tí identity.

Vizu­ál­ně pod­ma­ni­vé, zvu­ko­vě mno­ho­vrs­tev­na­té a filo­zo­fic­ky pro­myš­le­né před­sta­ve­ní Ja som pla­ce­bo je cho­re­o­gra­fií o těle, kte­ré mlu­ví samo k sobě, o stí­nu, kte­rý pře­stal násle­do­vat, a o svě­tě, kde pří­tom­nost pře­stá­vá být nosi­te­lem význa­mu. Heri­ban zpo­chyb­ňu­je sta­bi­li­tu já, odha­lu­je těles­né mecha­nismy zapo­mně­ní i pamě­ti, a pone­chá­vá divá­ka s otáz­kou: Kdo to vlast­ně tan­čil? A komu?

Ja som pla­ce­bo
Cho­re­o­gra­fie a inter­pre­ta­ce: Michal Heri­ban
Hud­ba: Jozef Vlk
Svě­tel­ný design: Vero­ni­ka Mal­got, Kris­tý­na Haup­to­vá
Zvu­ko­vý design: Ondrej Geče
Kos­týmy: Andrea Pojezdá­lo­vá, Michal Heri­ban
Pro­duk­ce: Michal Heri­ban, Vero­ni­ka Mal­got, One Bre­ath The­a­t­re
PR a pro­pa­ga­ce: Michal Heri­ban
Pre­mi­é­ra: 15. pro­sin­ce 2024, Nová Cver­nov­ka, Bra­ti­sla­va
Fes­ti­va­lo­vé uve­de­ní: 29. květ­na 2025, Štúdio 12, Bra­ti­sla­va (Slo­ven­ská taneč­ná platforma)

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *