Co dělat, když začínáme zapomínat? Mysl si osvojila různé způsoby, jak zaznamenávat vnitřní procesy a uchovávat vzpomínky. Ale má své vlastní formy paměti také tělo? Odborníci hovoří o „palácích mysli“, zatímco tělo si pamatuje jinak – skrze smysly, pohyb, dotek. Tělo je tu nejen nositelem minulosti, ale samo se stává krajinou, v níž se paměť odehrává. Tuto tělesnou cestu paměti nabídla v hodinovém tanečním představení autorská dvojice Ingrid a Roma Zotov-Mikshinovi z uskupení Ferst Dadler jako hru. Hru se skleněnými pěnami.

Pěny (Ingrid a Roman Zotov/a‑Mikshin/a) © Vojtěch Brtnický
Diváci sedí v kruhu. Jako často v případě inscenací Ferst Dadler v Paláci Akropolis se jednání odehrává na ploše pod jevištěm, nikoliv na něm. Z něj svítí dva vertikální light totemy, kterých je kolem dokola jeviště osm, takže se diváci, divačky a aktéři ocitají v pomyslném osmistěnu. Ten je v Platónově pojetí elementem vzduchu, což možná není podstatné, dokud … nevidíme kouř, světlo a pohyb. Rakouský filmař Peter Kubelka říkával, že k filmu stačí světlo a pohyb. K divadlu musíte přidat kouř. V opakujícím se delay (zpoždění) zvukovém efektu, se stopami reverbu (dozvuku) zazní sálem několikrát ženským hlasem opakované „Pěny“. Pěny, pěny, pěny … pěny.

Pěny (Ingrid a Roman Zotov/a‑Mikshin/a) © Vojtěch Brtnický
Cosi se sepne, zvuk strojku v hodinách, snad větších než celá místnost, pohyby Zotov-Mikshiny a jejího partnera jsou spíše spastické, ale postupně se synchronizují, nacházejí společný rytmus. Ozývá se zvuk připomínající skleněnou kuličku poskakující po zaprášené podlaze rozlehlé a opuštěné továrny. Z reproduktorů se ozývají mužské a ženské hlasy, hovořící nezřetelnou cizinštinou, barbarštinou odkudsi z tržiště. Ale jen na chvíli. Roma Zotov-Mikshin chytne Ingrid Zotov-Mikshinu za paže, opatrně balancují jako by přecházeli po laně (ačkoliv stojí na sálových parketách), znovu a opakovaně se ozývá zvuk spouštěného mechanismu. V tom se rozzáří všechny světelné totemy a Ingrid protančí sálem, pokouší se dosáhnout Romy, objímá jej levou paží a společně kráčejí sálem, z pohupování a ze sníženého těžiště sjednotí pohyb, a velmi opatrně kráčejí společně. Jemnost této harmonie dokresluje zaznívající zvuk – zvuk glass harp, též zvaný verillon nebo ghost fiddle, tedy hry na vinné sklenky, což se krásně hodí k rámujícímu konceptu celé choreografie, jež se volně inspiruje v Hesseho Hře se skleněnými perlami – a také proto tyto perly slyšíme z reproduktorů, kterak dopadají na podlahu.

Pěny (Roman Zotov-Mikshin) © Romana Kovacs
Kráčejí pomalu, k čemuž totemy postupně zhasínají, až zůstává svítit pouze levá bodovka. Ozývá se volání hlasu, které není z tohoto světa, za něhož oba aktéři protahují ruce, jako by byli ptáky. V tom oba vzhlédnou k nebi, ale náhle opět uléhají tváří a břichem k zemi, aby se v mžiku opět otočili, ale nehledí do „nebe“ – oči si přikryjí předloktím. Asi tři minuty leží. Vstávají společně, Roma směřuje k jevišti, Ingrid jej následuje, ale s každým krokem snižuje těžiště, a znovu se napřimuje s jeho dokončením. „Dobrý den,“ ozývá se z reproduktorů nad našimi hlavami. „Jsem hlas. Nic jiného než hlas. […] Brzy už nebudu existovat. Jen pár lidí si mě bude pamatovat. […] Není tu příliš velká tma? Cítíte se pohodlně?“ Roma s Ingrid obíhají arénu jeviště dokola a v krátkých zastaveních před diváctvem tleskají. Ingrid stojí uprostřed arénovitého jeviště, a jako by balancovala na laně – náhle se rozeběhne a vystřeluje rukama do výšky.

Pěny (Ingrid Zotova-Mikshina) © Romana Kovacs
V záznamu poznáváme Romův hlas: „Tak jo … můžem’ začít.“ – „Já jsem ready,“ poznáváme hlas Ingrid. Není jasné, na co ready. Začít s čím? Zřejmě jde ale o záznam ze zkoušení Pěn. Slyšíme zvuky, které by tomu mohly odpovídat – zvuky psaní na papír, zvuky vzdychání a sténání při cvičení. „Tady.“ – „Tudy.“ – „Tam.“ – „Zde,“ rozsvěcují se jednotlivé bodovky po vyslovovaných zájmenech, a tak naši pozornost, naše vnímání, zase někam přesouvají, abychom ji mohli upřít k jedinému: K promítaným dotáčkám, jež by samy o sobě obstály coby avantgardní snímek, s přítomnými (a zřejmě nezáměrnými) odkazy na Tarkovského Stalkera (hlavně krajinou, ale i osamělým člověkem v ní): Vidíme nohy od kolen dolů, ve vysokých a těžkých černých botách, brodících se kalem a sapropelem, a brzy je vystřídán tancem derviše. Dřevěná hračka krokodýla spočívá na bláně bubnu, na něj tlačí dřevěná lať, a mezi ně dopadá skleněná kulička. Závěry na chlapecké nohy přeskakující švihadlo, rozhovor malého chlapce se sousedem, kterému klade otázky, na něž se sousedovi moc nechce odpovídat – jako diváctvo ale neznáme situaci, ani nevidíme ani jednoho z mluvčích. Záběry avantgardního snímku končí prudkým rozžehnutím světel. Slyšíme syčení, mysl mne přenáší do nějaké továrny, rozléhají se v ní zvuky, představuji si vrstvy prachu – světelné totemy začínají pulsovat, to znamená, že jejich semaforové uspořádání bodových světel osciluje a utváří „knightrider efekt“ pulsujících světel. Zvuky ptáků. Zpěv dětských duchů. Virtuálně se propadám do prachu v „paláci mysli“. Ingrid s Romou se společně rozeběhnou, ale Ingrid ztrácí dech, drží se za bok jako by ji něco bolelo. Oba se točí dokola. Slyšíme zpěv sboru dětských duchů.
Mix inscenačních strategií přináší jemnou aktivizaci diváctva, která nezbytně nevede k jeho přímému zapojení do „hry“, ale např. uvedené aktivizační otázky by je mohly přimět k soustředění na sebe. Ještě zajímavější mi v tomto směru přišlo kontrastní ztlumení osvětlení v sále na několik minut, a prudké rozžehnutí světelných totemů, které vytvořilo několik desítek vteřin trvající bílou tmu. To vyvolává otázku po samotné podstatě soustředění, vnímání a vzpomínání. Zakládá právě tato trojice vědomí, nebo jesou pouze jeho jednotlivými projevy? Promyšlená hra s opakujícími se začátky dramaturgií připomíná jedno z posledních děl Jána Mančušky Hra pozpátku z roku 2010. Také v ní šlo o narušování narativu, a promyšlenou hru s pozorností diváků a divaček.

Pěny (Roman Zotov-Mikshin) © Romana Kovacs
Sepne se strojek v hodinách, gigantické kolo času spouští další a další dřevěné kuličky, které padají na parkety, a do prachu staré továrny sedají znavené tóny dětských hlasů… alespoň tak to zní. Na začátku předla kočka, protahovala se v těle Ingrid Zotovy-Mikshiny, hledala Romu, společně unikali před vnímáním, jak moje mysl zmatená v sále bez struktur, naivně a toužebně se chytá významů, dokud ji nezačnou unášet obrazy. Pěny jsou tím, čím jsou, jsme v nich, a jsou uvnitř nás samotných. Zní to banálně, a přesto to nelze říct o každé inscenaci: Pěny jsou tím, s čím jsme na ně přišli. Když sledujeme obrazy snímku, vidíme kráčející těžké boty v bahnitém korytu řeky, a doslova cítíme tu tíhu na chodidlech, když se objeví blána bubnu, krokodýl-hračka, skleněná kulička, slyšíme zvuky vlastního bubínku, na který jsme kdysi hráli, a ze sna nás probudí tak ostré světlo, že na chvíli nejsme schopni vnímat nic než bolest v očích (to byl, opravdu, hodně zajímavý a nezvyklý efekt). Mhouřit oči. Vzácné pohroužení, propojenost Ingrid a Romy, mlha příběhu, zdráhavě chladnoucí láva, která se rozlévá krajinou našeho vnímání, hřeje a pomalu, zvolna vychládá.

Pěny (Roman Zotov-Mikshin) © Romana Kovacs
Pěny
Premiéra: 10. 11. 2024
Tvorba a interpretace: Elia Moretti, Inga Zotova-Mikshina, Roman Zotov-Mikshin
Výzkum a supervize: Petra Hauerová
Kostýmy: Anne-Catherine Kunz
Světelný design: Vojtěch Brtnický
Partneři projektu: Palác Akropolis, KD Mlejn