Do nového …

Redak­ce Taneč­ní zóny pře­je všem svým čte­nář­kám a čte­ná­řům hod­ně nových kro­ků … do nové­ho roku!

Pře­čtě­te si, jakým kro­kem do toho nové­ho obdo­bí vstu­pu­jí redak­to­ři Taneč­ní zóny — Vla­di­mír Hulec a Tomáš Kubart.

280 117 4632 / 2010

Nebyl to dob­rý rok. Řada úmr­tí… Pro nás v Taneč­ní zóně pře­de­vším dlou­ho­le­té tajem­ni­ce Kate­ři­ny Jíro­vé (nekro­log vyšel v minu­lém čís­le), na níž závi­se­la řada našich čin­nos­tí. Mimo jiné i pro­to vychá­zí­me letos až posled­ní den v roce.

Svět tan­ce a bale­tu ale opus­ti­li – ved­le jiných – Vlas­ti­mil Hara­pes či Mar­ce­la Mar­ti­ní­ko­vá, z pla­ne­ty pan­to­mi­my a fyzic­ké­ho diva­dla se do jiných sfér vyda­li Zdeň­ka Kra­to­chví­lo­vá, Vác­lav Mar­ti­nec, Iri­na Andre­e­va či Milan Slá­dek. Alter­na­tiv­ní diva­dlo se bude muset obe­jít bez Jana Schmi­da, Bla­ha Uhlá­ra a Jana Číha­la, čino­hra bez Jana Kače­ra, under­ground bez Pav­la Zajíč­ka, svět butó bez Ushia Amagatsua…

Čin­nost ukon­či­lo něko­lik význam­ných sou­bo­rů (Maso­pust, Depre­siv­ní děti tou­ží po peně­zích), vrcho­lil (a stá­le neskon­čil) bolest­ný a pro obor roz­klad­ný spor nezá­vis­lých taneč­ních tvůr­ců s Yvo­nou Kre­u­zman­no­vou o říze­ní a směr praž­ské­ho diva­dla pro tanec Ponec. Kon­cem roku skon­čil čtr­nác­ti­de­ník Diva­del­ní novi­ny. Od příští­ho roku z něj bude měsíč­ník… A to se nezmi­ňu­ju o evrop­ské a svě­to­vé poli­ti­ce, ane­bo o situ­a­ci kul­tu­ry na Slo­ven­sku, jimž se též v Taneč­ní zóně dlou­ho­do­bě věnu­je­me. V tom­to čís­le pře­de­vším skr­ze činy a slo­va švý­car­ské­ho reži­sé­ra Mila Raua.

Pou­če­ní si z toho asi nejde vzít. Spíš se držet vyty­če­ných smě­rů, zklid­nit mysl, otevřít pěs­ti a jít dál.

Pro nás v redak­ci to zna­me­ná, že příští rok Taneč­ní zónu ješ­tě zin­ten­ziv­ní­me. A že – dou­fá­me — zaujme­me ved­le vás, pra­vi­del­ných čte­ná­řů a odbě­ra­te­lů, šir­ší okruh zájem­ců o kvas­ný svět tan­ce a diva­dla a dozví­dá­ní se a pře­mýš­le­ní o něm a svě­tu – diva­dla, tan­ce, per­for­man­ce, výtvar­né­ho umě­ní, lite­ra­tu­ry, hud­by, kul­tu­ry… — vůbec.

K tomu potře­bu­je­me jedi­né – před­plať­te si nás. Bere­me to z vaší stra­ny jako akt pod­po­ry. Cenu před­plat­né­ho si odva­žu­je­me nechat – přes všech­na zdra­že­ní – v roce 2025 stej­nou: 320 Kč. Čís­lo účtu je v názvu toho­to Edi­to­ri­a­lu: 280 117 4632 / 2010.

Drž­me spo­lu, vyjde­me zas.

Vla­di­mír Hulec

Stay sane

Z šes­ti desí­tek cho­re­o­gra­fií, kte­ré jsem letos viděl, se hod­ně z nich zabý­va­lo křeh­kos­tí žen­skosti, silo­vos­tí muž­skosti a komu­ni­ka­cí mezi obě­ma polo­ha­mi na této šká­le člověka.

Na té šká­le se posou­va­jí a pro­mě­ňu­jí vzta­hy a ve své živel­né nezvla­da­tel­nos­ti a nepod­daj­nos­ti nará­že­jí na naši při­ro­ze­nou potře­bu kon­t­ro­ly, ovlá­dá­ní a také potřeb­né­ho poro­zu­mě­ní. Jako by vztah ze své při­ro­ze­né pod­sta­ty pro­plou­val vše­mi nástra­ha­mi ucho­pe­ní, jež mu v neklid­ném moři kla­de­me, a veden intu­i­cí si hle­dal vlast­ní ces­tu. A vždy se vyno­řil tam, kde to nejmé­ně čekáme.

Har­pu­ny rozu­mu brou­sí­me eru­di­cí, učí­me se ter­mi­no­lo­gii, čte­me si ano­ta­ce, mlu­ví­me s dra­ma­tur­gy a dra­ma­tur­gy­ně­mi, cho­dí­me na dra­ma­tur­gic­ké úvo­dy, na dis­ku­se po před­sta­ve­ních, na před­náš­ky, worksho­py… a nako­nec se stej­ně musí­me s akté­ry a aktér­ka­mi vydat za „bílou velry­bou“. Nako­nec se musí­me oddat emoci.

Jak pozna­me­na­la jed­na divač­ka na pre­mi­é­ře and letos výraz­ně úspěš­né sku­pi­ny Dek­ka­dan­cers: Zůsta­ne ve mně jeden emo­tiv­ní obraz a od něj se odví­jí všech­no ostat­ní.

Opa­ku­je­me oka­mži­ky, jako bychom je chtě­li při­vo­lat zpát­ky. Nero­zu­mí­me sice vzta­hům, ale jako odda­ní a důvě­ři­ví ves­ni­ča­né spo­lé­há­me na naše tan­čí­cí šama­ny, že když bude­me opa­ko­vat urči­té pohy­by a tajem­ně zně­jí­cí mumlá­ní, vyvo­lá­me pocit, ve kte­rém nám bylo dob­ře. To není recept, ale kouzlo….

Jen­že prá­vě ta sna­ha o per­for­ma­tiv­ní zno­vuvy­vo­lá­ní lás­ky, vzta­hu a blíz­kos­ti je to, co nás drží od pra­hu bez­na­dě­je a šílenství. 

A o to se pokou­ší­me i v Taneč­ní zóně: zachy­tit otisk té blíz­kos­ti a krásy.

Čtě­te.

And stay sane…

Tomáš Kubart

Publikováno
V rubrikách Aktuality

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *