Čí jsou Rauovy děti?: Etika a symbolika

© NTGent

Série pole­mic­kých tex­tů reflek­tu­je a pro­ble­ma­ti­zu­je insce­na­ci Medea’s Chil­dren švý­car­ské­ho reži­sé­ra Mila Raua uve­de­nou v rám­ci fes­ti­va­lu Praž­ské kři­žo­vat­ky 9. lis­to­pa­du 2024. Tex­ty obsa­hu­jí kri­tic­ké recen­ze, pole­mi­ky i autor­ský roz­ho­vor s reži­sé­rem. Jádrem reflexe je napě­tí mezi umě­lec­kou ino­va­cí a etic­ký­mi otáz­ka­mi prá­ce s dět­ský­mi her­ci, expli­cit­ním zob­ra­ze­ním nási­lí a rein­ter­pre­ta­cí antic­ké tragé­die v sou­čas­ném kon­tex­tu. Tex­ty Ale­ny Sar­kis­si­an, Vero­ni­ky Holeč­ko­vé, Pav­la Janouš­ka, Vla­di­mí­ra Hul­ce a Milo Raua, jež vyšly v TZ a Diva­del­ních novi­nách, se vzá­jem­ně dopl­ňu­jí a podá­va­jí plas­tic­ký obraz o jed­nom z nej­kon­tro­verz­něj­ších diva­del­ních pro­jek­tů roku 2024.

Prv­ní část tří­díl­né série reflek­tu­je insce­na­ci Medea’s Chil­dren reži­sé­ra Mila Raua jako kon­tro­verz­ní diva­del­ní udá­lost, kte­rá vyu­ží­vá dět­ské her­ce k rein­ter­pre­ta­ci antic­ké tragé­die skr­ze moder­ní pří­pad infan­ti­ci­dy. Sar­kis­si­an i Janou­šek se kri­tic­ky sta­ví ke způ­so­bu, jakým insce­na­ce pra­cu­je s mar­gi­na­li­zo­va­nou sku­pi­nou dětí, zpo­chyb­ňu­jí auten­ti­ci­tu jejich výpo­vě­dí i eti­ku expli­cit­ní­ho zná­zor­ně­ní nási­lí. Skr­ze pole­mic­ký roz­bor tema­ti­zu­jí mani­pu­la­ci, explo­a­ta­ci a mocen­ské hie­rar­chie mezi dospě­lý­mi a dět­mi, čímž roz­ši­řu­jí dis­ku­si o hra­ni­cích umě­ní, zod­po­věd­nos­ti a mož­nos­tech diva­del­ní repre­zen­ta­ce nej­tem­něj­ších lid­ských činů.

© NTGent

Fau­lo­vá­ní marginalizovaných

Milo Rau při­pra­vil během uply­nu­lých let tri­lo­gii insce­na­cí, v jejichž pod­hou­bí sice dří­ma­jí řec­ké tra­gic­ké před­lo­hy, záplet­ky se ale roz­ví­je­jí v sou­čas­nos­ti a pou­ka­zu­jí k neja­kut­něj­ším pro­blé­mům, před nimiž se lid­ská spo­leč­nost dnes oci­tá. V roce 2019 měl pre­mi­é­ru Ores­tes in Mosul, insce­na­ce adap­tu­jí­cí Aischy­lo­vu Ores­te­iu, kde her­ci z Národ­ní­ho diva­dla v Gen­tu spo­lu­pra­co­va­li s oby­va­te­li irác­ké­ho měs­ta zni­če­né­ho tzv. islám­ským stá­tem. Loni Rau uve­dl Anti­go­nu v Ama­zo­nii, kde opět anga­žo­val míst­ní původ­ní oby­va­te­le, aby spo­leč­ně s nimi komen­to­val pla­ne­tár­ní envi­ron­men­tál­ní krizi.

Ale­na Sarkissian

I ve své nej­no­věj­ší insce­na­ci Méde­i­ny děti (Medea’s Chil­dren) reži­sér pra­cu­je s komu­ni­tou, jež je ve spo­leč­nos­ti mar­gi­na­li­zo­vá­na: s dět­mi. Pou­tač fes­ti­va­lu sli­bo­val, že děti, kte­ré byly v kla­sic­kých tragé­di­ích odsou­ze­ny k mlče­ní, se ten­to­krát koneč­ně dosta­nou ke slo­vu. Někte­ré kri­ti­ky minu­lých Rau­o­vých insce­na­cí upo­zor­ňo­va­ly, že pra­cu­je s lokál­ní komu­ni­tou lec­kdy explo­a­ta­tiv­ně a uchy­lu­je se ke kul­tur­ním apro­pri­a­cím. I v pří­pa­dě jeho adap­ta­ce méde­i­ov­ské­ho téma­tu vzne­su podob­né námitky.

Insce­na­ce, v níž účin­ku­jí výhrad­ně děti, je rámo­vá­na jako dis­ku­se s her­ci a jejich kou­čem po před­sta­ve­ní Méde­ie, kte­ré „prá­vě dohrá­li“. Kouč a mode­rá­tor deba­ty se účin­ku­jí­cích ptá na vše­mož­né dojmy ze zku­šeb­ní­ho pro­ce­su a ze sou­ži­tí s rolí. Postup­ně ale před­vá­dě­ní úryv­ků pře­ros­te v sehrá­ní celé­ho před­sta­ve­ní. Reži­sér tím­to rám­cem zci­zil celé dění, balan­co­val mezi před­vá­dě­ním a pro­vá­dě­ním, re-pre­zen­ta­cí a pre­zen­ta­cí. Údiv pub­li­ka nad dět­skou herec­kou vir­tu­o­zi­tou a jejich doko­na­lým pře­tě­les­ně­ním v nároč­ném kuse pro­to ješ­tě vzros­tl. Sou­ži­tí dět­ské psy­cho­fy­sis s posta­va­mi tak výhrad­ně dospě­lý­mi a z jiné­ho svě­ta bylo uhran­či­vé, dráž­di­vé a praž­ské pub­li­kum snad pro­to na kon­ci před­sta­ve­ní vzda­lo hold prá­vě dět­ským hvězdám.

© NTGent

Řec­ká tragé­die dáva­la hlas mar­gi­na­li­zo­va­ným. Sbor bývá tvo­řen žena­mi v růz­ných život­ních fázích a situ­a­cích, jin­dy chór tvo­ří star­ci, tedy post-muži na okra­ji spo­le­čen­ské sku­pi­ny ovlá­da­jí­cí teh­dej­ší obec. Nezle­ti­lí (míně­no dle měří­tek teh­dej­ší doby) úpl­ně mlčí, s výjim­kou jed­no­ho z Alkés­ti­di­ných synů (a Alkés­tis má v řec­kém tra­gic­kém káno­nu zvlášt­ní pozi­ci). Hlo­da­la ve mně otáz­ka (a nejen na tom­to před­sta­ve­ní): Jaké mís­to ve spo­leč­nos­ti vyhra­zuj­me dětem? Mají se lépe než v 5. sto­le­tí před Kris­tem? Deba­ta o těles­ných tres­tech, jež v Čechách naby­la odpu­di­vé podo­by, je jen extrém­ním výra­zem všed­ní­ho poni­žo­vá­ní men­ších a slab­ších lidí, kte­ří jsou sice for­mál­ně chrá­ně­ni Úmluvou o prá­vech dítě­te a dal­ší­mi legál­ní­mi opat­ře­ní­mi, ale spo­le­čen­sky akcep­to­va­né podo­by fyzic­ké­ho a psy­chic­ké­ho nási­lí se na nich pácha­jí „i v lep­ších rodi­nách“. A co všech­ny ty bonu­sy jako „child-free“ zóny v hote­lech, kavár­nách a letec­ké dopra­vě? Děti jsou oso­by jen tou měrou, jako byly oso­ba­mi ženy v řec­kém dra­ma­tu. Nevě­ří­me jim, jsou nevy­zpy­ta­tel­né, a tak na ně uplat­ňu­je­me hlav­ně moc.

Prv­ní faul: tzv. humor­ný roz­ho­vor s dět­ský­mi hvězda­mi na for­bí­ně. Jako by vypa­dl z upatla­ných rádi­o­vých taš­ka­řic typu „zeptej­te se dětí“, kde se redak­to­ři dětí pta­jí na to, co si mys­lí o poli­ti­ce, aby se poslu­chačstvo moh­lo sho­ví­va­vě smát tomu, jak roz­to­mi­le naiv­ní, ale upřím­né odpo­vě­di děti posky­tu­jí. Byly to vti­py stej­ně ule­pe­né jako dět­ský ele­ment ve fil­mech Marie Poled­ňá­ko­vé. Děti posky­to­va­ly odpo­vě­di při­mě­ře­né jejich věku, ale ty byly nazkou­še­né jako všec­ko ostat­ní a fin­go­va­ly auten­tič­nost. Faul dru­hý: patos, s jakým jeden z chlap­ců před­ná­šel ver­še z Eurí­pi­do­va dra­ma­tu a naho­di­lé a zasta­ra­lé pouč­ky o jeho díle. Děti dopadly stej­ně jako ženy a dív­ky v řec­ké tragé­dii, kte­ré říka­ly a děla­ly na jeviš­ti to, co muži chtě­li z růz­ných pří­čin sly­šet (obvykle pro­to, aby se obdiv mísil s pohr­dá­ním nebo obavami).

© NTGent

Rau adap­to­val záplet­ku Méde­ie podob­ně jako Jules Das­sin ve fil­mu A Dre­am of Pas­si­on (řec­ky Kra­v­gi gyne­kon, Křik žen), tedy jako pokus o zamyš­le­ní nad tím, co vede ženy k vraž­dě vlast­ních dětí. I on apli­ko­val méde­i­ov­ské téma na pří­pad sku­teč­né­ho moder­ní­ho kri­mi­nál­ní­ho pří­pa­du. Na roz­díl od Das­si­na však Rau zůstá­vá v rovi­ně klišé, kte­rá se o Méde­ii i soci­ál­ní pozi­ci žen opa­ku­jí. Nedo­zví­dá­me se nic o zúčast­ně­ném man­že­lo­vi („Iásón“) či o jeho ado­p­tiv­ním otci, snad jej zne­u­ží­va­jí­cím (asi „Aige­us“, zde ale moti­va­ce postav k sobě nepři­lé­ha­jí). A dokon­ce ani o ženě-vra­žed­ky­ni („Méde­ia“) neví­me nic, díky čemuž bychom moh­li emoč­ně par­ti­ci­po­vat na jejím osu­du. Nikdo dnes již nepo­chy­bu­je o tom, že ženy v soci­ál­ní izo­la­ci jed­na­jí v zou­fal­ství a je ošid­né je soudit.

Pro­stor, kdy by bylo mož­né poznat posta­vy, pocí­tit s nimi sou­cit a zažít bázeň z nepro­nik­nu­tel­né­ho cho­du svě­ta, reži­sér zapl­nil natu­ra­lis­tic­kým pro­ve­de­ním scé­nic­kých vražd. Zábě­ry na detai­ly dět­ských tvá­ří a pro­lé­vá­ní krve zabra­ly dobrou pěti­nu, ne-li čtvr­ti­nu před­sta­ve­ní. Divák, v té chví­li už zasa­že­ný niter­nos­tí herec­kých výko­nů dese­ti- až čtr­nác­ti­le­tých dětí, nyní jako voye­ur nahlí­žel kame­rou do útrob dom­ku na scé­ně a sle­do­val, s jakou pře­svěd­či­vos­tí Méde­ia-dítě masa­kru­je (ostat­ní) děti. Faul nejmíň tře­tí. Reži­sér vma­ni­pu­lo­val divá­ka do pozi­ce titul­ní hrdin­ky, aby par­ti­ci­po­val na zou­fa­lém vra­žed­ném aktu. Nej­pr­ve jsem se hro­zi­la vlast­ních úvah nad tím, jakou moc mám vlast­ně i já nad svým dítě­tem, poté jsem se od dění na jeviš­ti odpo­ji­la a pře­mí­ta­la nad pasá­ží v Poe­ti­ce, kde Aris­to­te­les upo­zor­ňu­je na to, že dra­ma­ti­ci někdy zamě­ňu­jí sou­cit a bázeň za efekt­ní zob­ra­zo­vá­ní odporného.

Zná­zor­ně­ní – a dokon­ce expli­cit­ní vyslo­ve­ní – pří­čin Méde­i­na skut­ku bylo pro­ve­de­no vág­ně a neby­lo mož­né je vní­mat jako para­dig­ma situ­a­ce žen v podob­ných pří­pa­dech. Osa­mě­lost v man­žel­ství a nedo­sta­tek lás­ky nebý­va­jí jedi­nou a výhrad­ní pří­či­nou tako­vých tra­gic­kých pří­pa­dů. A ačko­li snad bylo mož­né v Rau­o­vě díle roz­po­znat téma zne­u­ži­tí Méde­ie jako „stro­je na děti“ pro man­že­la a jeho pat­ro­na (mož­ná zne­u­ží­va­jí­cí­ho), z insce­na­ce nako­nec vyplu­lo téma opo­mí­je­né: děti jako pro­stře­dek vydí­rá­ní a nástroj moci v rukou dospě­lých, ať už to jsou roz­vá­dě­jí­cí se man­že­lé, nebo pro­pa­gan­da ve váleč­ných kon­flik­tech, ať už děti vyko­řisťu­jí a mrza­čí kde­ko­li – v továr­nách, umě­ní či byz­ny­se se sexem. Reži­sér děti nechal tvr­dit, že „opa­ku­jí vzor­ce cho­vá­ní dospě­lých“. Při­tom dneš­ní mla­dí se aktiv­ně sna­ží z našich vzor­ců vyma­nit (napří­klad v otáz­kách gen­de­ro­vé dis­kri­mi­na­ce, péče o pla­ne­tu, ale i v dal­ších oblas­tech). Reži­sér děti k opa­ko­vá­ní těch­to vzor­ců při­měl a dal jim tako­vá slo­va a tako­vý hlas, jaký vyho­vu­je dospě­lým. Děti při­šly o spon­ta­ne­i­tu a svo­bo­du pro­je­vu – což jsou dva mecha­nismy regu­la­ce typic­ké pro dospě­lou komu­ni­tu, aby tak prak­ti­ko­va­la moc. Nako­nec dal Rau v Méde­ie zase slo­vo pou­ze dospě­lým a potvr­dil, že dospě­lé auten­tic­ký hlas dětí vlast­ně vůbec nezajímá.

/Psáno z uve­de­ní 9. lis­to­pa­du 2024 na Nové scé­ně, vyšlo v Diva­del­ních novi­nách 21/2024/

Umě­ní skr­ze manipulaci?

Fes­ti­val Praž­ské kři­žo­vat­ky si kla­de za cíl umož­nit nároč­něj­ší­mu čes­ké­mu divá­ko­vi být pří­to­men mimo­řád­ných diva­del­ních setká­ní a spo­lu s akté­ry na jeviš­ti pozná­vat, čím vším může diva­dlo dnes v naší neklid­né době být. Insce­na­ce Milo Raua Medea’s Chil­dren, hra­ná ve vlámš­ti­ně a ang­lič­ti­ně, tak byla ohlá­še­na tex­ty, jež ji pre­zen­to­va­ly jako nový, hlu­bo­ký pohled na roli dětí v diva­dle. Kro­mě toho však adre­sá­tům byla nabíd­nu­ta i infor­ma­ce, že impul­sem ke vzni­ku insce­na­ce byl sku­teč­ný kri­mi­nál­ní pří­pad: pří­pad mat­ky, kte­rá se v napros­tém zou­fal­ství roz­hod­ne zabít své děti a vzít si život, při­čemž tato moder­ní tragé­die byla insce­ná­to­ry vzta­že­na k antic­ké tragé­dii Méde­ia, jež je nej­zná­měj­ším pří­pa­dem vzta­ho­vé­ho kon­flik­tu a infan­ti­ci­dy v západ­ní lite­ra­tu­ře. Láka­dlem pro milov­ní­ky vše­ho zvlášt­ní­ho při­tom mělo být, že insce­na­ci sehra­je sku­pi­na dětí, kte­rá bere ten­to krva­vý kri­mi­nál­ní pří­pad a snad nej­tem­něj­ší pří­běh evrop­ské kul­tu­ry jako pří­le­ži­tost k zamyš­le­ní nad sebou samý­mi.  

Pavel Janou­šek

A nějak tak tomu na jeviš­ti Nové scé­ny (v nedě­li 10. lis­to­pa­du po poled­ni) také bylo: sym­pa­tic­ké a herec­ky zdat­né děti pod vede­ním obdob­ně pří­jem­né­ho dospě­lé­ho „prů­vod­ce“ před­sta­ve­ním s nad­še­ním a vel­mi obrat­ně sehrá­ly text odka­zu­jí­cí na Médeu i na pří­běh bel­gic­ké mat­ky arab­ské­ho půvo­du, kte­rá v roce 2007 v těž­ké osob­ní kri­zi zavraž­di­la čty­ři dce­ry a jed­no­ho syna. K rados­ti nema­lé­ho počtu divá­ků bylo při­tom navíc mož­né na plát­ně zhléd­nout, jak mla­dist­vá před­sta­vi­tel­ka mat­ky dlou­ze uškr­tí vzpí­ra­jí­cí se dce­ru, a pře­de­vším jak její nůž vni­ká do masa ostat­ních dět­ských her­ců.  A krev teče a stří­ká jako živá. Není divu, že při závě­reč­ném aplau­su tím­to diva­del­ním expe­ri­men­tem nad­še­ní divá­ci povsta­li a oce­ni­li tak tvůr­čí odva­hu auto­rů inscenace.

© NTGent

To jen já, sta­rý dědek, jsem seděl a neměl jsem potře­bu tlesk­nout ani jed­nou, což se mi v diva­dle nesta­lo už desít­ky let.  Proč? Pros­tě pro­to, že jsem se vnitř­ně cítil hlu­bo­ce zara­že­ný tím, jak někdo může pro rádo­by umě­lec­kou atrak­ci zne­u­žít děti.

Důvo­dů, proč vzni­ka­jí expe­ri­men­tál­ní insce­na­ce, je pře­hr­šel. Napří­klad vnitř­ní potře­ba něco vyjá­d­řit – ane­bo nao­pak pří­le­ži­tost před­vést na jeviš­ti něco dopo­sud tech­no­lo­gic­ky nemož­né­ho. V prv­ním pří­pa­dě je diva­dlo utvá­ře­no myš­len­kou, ide­ou, pří­pad­ně pro­blémy či poci­ty, kte­ré jeho tvůr­ci pro­ží­va­jí, při­čemž hle­da­jí pro­střed­ky, jimiž by se moh­li vyjá­d­řit. V pří­pa­dě dru­hém je tomu prá­vě nao­pak: insce­na­ce je dána odhod­lá­ním pře­kva­pit divá­ky vábi­vým diva­del­ním tri­kem a zby­tek insce­na­ce je pou­žit jen jako nezbyt­ná nástav­ba, kte­rá má ten­to trik lega­li­zo­vat a pový­šit na umění.

V pří­pa­dě Medea’s Chil­dren za rádo­by umě­lec­ký kej­kl pova­žu­ji dlou­hé minu­ty, kdy se divák zíra­jí­cí na plát­no může domní­vat, že prá­vě teď a tady na scé­ně před­vá­dě­né krva­vé nási­lí je zce­la reál­né, neboť ho vidí na vlast­ní oči.

Nevi­dím insce­ná­to­rům do hla­vy, ale dal bych za to krk, že prvot­ním impul­zem ke vzni­ku Medea’s Chil­dren byl nápad, že by bylo mož­né ori­gi­nál­ním způ­so­bem užít tzv. live cine­ma, tedy postup, kdy je sou­čás­tí vizu­ál­ní slož­ky insce­na­ce pro­mí­tá­ní zábě­rů, kte­ré onli­ne zpro­střed­ko­vá­va­jí a umoc­ňu­jí; živé dění na jevišti.

Mož­nost pro­střed­nic­tvím kame­ry pre­zen­to­vat napří­klad detail her­co­vy tvá­ře se totiž zpra­vi­dla pou­ží­vá jako nástroj zná­so­bu­jí­cí pocit auten­ti­ci­ty, neboť je jím divá­ko­vi zvi­di­tel­ně­no něco sku­teč­né­ho, co by mu ale jinak bylo z jeho mís­ta v hle­diš­ti uni­ka­lo. Tvůr­ce Medea’s Chil­dren ovšem napadla opač­ná mož­nost: co kdy­bychom tuto tech­no­lo­gii vyu­ži­li k vyvo­lá­ní ilu­ze, že se na jeviš­ti prá­vě teď děje něco jiné­ho, než se tam sku­teč­ně děje? Vždyť tak­to by bylo mož­né divá­kům zdán­li­vě onli­ne před­vá­dět věci hod­ně šoku­jí­cí, kte­ré se v diva­dle obvykle nedě­la­jí a dělat nema­jí a nemohou.

Bezděč­ně se mi tak vyba­vu­jí úva­hy, kte­ré auto­ry k této insce­na­ci přivedly:

– Zfal­šo­vat live cine­ma, no, to je báječ­ný nápad. Jen si před­stav­te, jak bychom s divá­ky… zatřás­li, kdy­bychom do něj šikov­ně vlo­ži­li pře­dem nato­če­né zábě­ry. Uka­zu­jí­cí napří­klad nůž, jenž na scé­ně (skoro)reálně vni­ká do lid­ské­ho těla … jak ta krev teče a stří­ká… až se z toho slab­ším pova­hám dělá špat­ně. Impe­ra­ti­vem post­mo­der­ně moder­ní doby je pře­ce trumf­nout ty ostat­ní něčím, co je nové, zvlášt­ní a hod­ně pro­vo­ka­tiv­ní. Tak proč ne nále­ži­tě navý­še­nou dáv­kou láka­vých krváren?

© NTGent

– No, to by bylo skvě­lé, jen­že dneš­ní divák je už dost otr­lý, tak­že něja­ké poto­ky bar­vy na jeviš­ti jej už pří­liš nepře­kva­pí. Leda­že… leda­že bychom mu uká­za­li, jak je tak­to na jeviš­ti (skoro)doopravdy pod­ře­zá­no pár nevi­ňá­tek. To by pře­ce moh­lo ješ­tě ledasko­ho (ne)příjemně ohro­mit a ochro­mit, zakou­šet na vlast­ní oči likvi­da­ci malých dětí? Už to vidím: ost­rý nůž na krku malý hol­ky a jak pro­ni­ká do masa a pro­špi­ko­vá­vá tep­ny a žíly… to by byl suk­ces! Něco tako­vé­ho se nepřed­vá­dě­lo ani ve starém Římě, kde prý na diva­dle naži­vo mor­do­vá­va­li otro­ky. Tak­že by vlast­ně šlo o pro­gre­siv­ní expe­ri­ment a my bychom byli úpl­ně prv­ní… Nezná­te někdo něja­kou hru, v níž někdo zavraž­dí malé děti?

– No, pře­ce ta Méde­ia! Muse­li bychom se ale vykaš­lat na to, že u Řeků nási­lí nesmě­lo na scé­nu. A také by se k tomu muse­lo při­ho­dit něco sou­čas­né­ho. To pře­ce lidi mají rádi, tako­vou tu para­le­lu mezi pří­tom­nos­tí a minu­los­tí. Vraž­dí se pře­ci stá­le. Tře­ba ta žen­ská, co se u nás v Bel­gii nedáv­no roz­hod­la pro euta­ná­zii, pro­to­že má pro­blém s tím, že kdy­si zabi­la svých pět děti… to by se dalo sehrát a s tou Méde­ou pro­mí­chat. Jako­že jest­li a nako­lik je kte­rá z nich vina a jest­li ji něco omlou­vá… To vypa­da­lo nejen jako horor, ale i jako tak nějak pře­mýš­li­vé umění.

– Mám ale strach, abychom nena­ra­zi­li, když něja­ká šíle­ná žen­ská začne na jeviš­ti do těch dětí bodat kud­lou… a divá­ci to uvi­dí. To je asi tro­chu moc.

– To máš prav­du, s tím by moh­la být potíž, všich­ni se teď ohá­ně­jí korekt­nos­tí a vraž­dě­ní malých děti­ček dospě­lý­mi by se někte­rým pokryt­cům nemu­se­lo líbit… ledaže…

… leda­že bychom to poja­li jako dět­skou hru. Tedy, že ty děti nebu­de vraž­dit nikdo dospě­lý, ale malá hol­ka, co si na šíle­nou mamin­ku jen hra­je. Pro­to­že, když se děti vraž­dí mezi sebou, tak si vlast­ně jen tak hra­jí. Tak­že by to neby­lo nut­né brát jako oprav­dic­ký vraždění.

– To by bylo skvě­lé. Když jsou děti zabí­je­ny, je to smut­né, ale když navíc i vraž­dí, to už je trhák!

– Navíc by se to dalo pojmout tak nějak didak­tic­ky. Tedy jako že by jako na scé­ně byl i někdo star­ší a ten by se těch dětí hez­ky ptal, co si jako o té mat­ce mys­lí, a jak se jim ty pří­šer­nos­ti hra­jí. A oni by tudíž moh­li nad tou pro­ble­ma­ti­kou nási­lí tak nějak spon­tán­ně a inte­li­gent­ně dis­ku­to­vat a pře­mýš­let. Jako jak to jako ze své­ho zor­né­ho úhlu vidí a prožívají.

– Spon­tán­ně? Tak malé děti? Co když budou mlčet, jako že tomu nero­zu­mí a nema­jí co dodat? A hůř: co když začnou mlu­vit… kde bereš jis­to­tu, že nezač­nu říkat něja­ké hova­di­ny? Jen ne žád­ná improvizace.

– No, dob­rá, impro­vi­zo­vat je nene­chá­me, jen to budou před­stí­rat. My jim totiž ty jejich moud­ros­ti hez­ky sepí­še­me, aby se je moh­li nabi­flo­vat a zahrát tak, aby to vypa­da­lo, že to říka­jí spon­tán­ně. Najít pár děti, kte­ré to doká­ží, není problém…

– Jen­že, co když tomu, co jim vlo­ží­me do huby, nebu­dou rozumět?

– To je ale pře­ce jed­no, vždyť je to diva­dlo. A co je na jeviš­ti roz­to­mi­lej­ší než jako­by pře­hna­ně sečtě­lý pan­chart, jenž žvat­lá o Eurí­pi­do­vi, ane­bo malá hol­ka, co se furt dovo­lá­vá jaké­ho­si Godo­ta… Musí­me to zkrát­ka naka­ší­ro­vat tak, aby to vypadlo tak, že to ta děc­ka říka­jí sama za sebe.

– Fajn, jde­me do toho. A když se to pove­de, obje­de­me s tím svět. Něco tako­vé­ho musí uspět v Benát­kách, Víd­ni, ale tře­ba i v Praze…

– Jen mě napa­dá: nebu­dou z toho ti pan­char­ti nebo jejich rodi­če dělat pro­blém? Jako­že tak­to dras­tic­ké téma neod­po­ví­dá dět­ské­mu věku her­ců? A moh­lo by ty děti nějak poznamenat?

– Proč pro­blém? Děti vydr­ží víc, než si mys­lí­me… a když jim slí­bí­me potlesk a slá­vu, tak jim ta krev, a to pod­ře­zá­vá­ní na jeviš­ti ani nepři­jde. A mož­ná je to začne i těšit. Důle­ži­té je, aby se při tom veš­ke­rém mudro­vá­ní o vraž­dě­ní cíti­li fakt well­be­ing, pro­to­že pak ta insce­na­ce bude well­be­ing i pro diváky.

© NTGent

P. S.

Pro ženu, kte­rá z osob­ních důvo­dů zabi­je své děti, nemám vel­ké pocho­pe­ní, i když si dove­du před­sta­vit situ­a­ci, v níž se k tomu cítí donucena.

Pro diva­del­ní­ky, kte­ří chtě­jí na trhu s umě­ním na oka­mžik zazá­řit něčím hod­ně drs­ným a pro­vo­ka­tiv­ním, a pro­to dob­ro­vol­ně a s chu­tí zma­ni­pu­lu­jí malé děti, aby si na jeviš­ti radost­ně hrá­ly na mamin­ku pod­ře­zá­va­jí­cí své dce­ry a syna omlu­vu nemám.

///


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *