Být překvapený tím, co se děje, je dobrý trénink!

Roz­ho­vor s Petrem Dlou­hým a Annou Chrt­ko­vou o sérii Y Events.

Y Events před­sta­vu­je sérií udá­los­tí – kurá­to­ro­va­ných veče­rů – kte­ré od roku 2019 tvo­ří sou­část dra­ma­tur­gie Diva­dla X10. Kurá­tor­ská dvo­ji­ce Anna Chrt­ko­vá a Petr Dlou­hý se coby autor a autor­ka pro­jek­tu zamě­řu­jí na pre­zen­ta­ci sou­čas­né­ho umě­ní, při­čemž lokál­ní a mezi­ná­rod­ní scé­nu pro­po­ju­jí ve spe­ci­fic­kých časo­prosto­rech, kte­ré kom­po­nu­jí zpra­vi­dla tři­krát do roku. Jako čtvr­tou kaž­do­roč­ní „Y udá­lost“ také pra­vi­del­ně rea­li­zu­jí akci mimo pro­stor budo­vy Diva­dla X10, a to coby for­mát spe­ci­fic­ky navrh­nu­tý pro Diva­del­ní fes­ti­val Kut­ná Hora. V roce 2025 se usku­teč­ní již pátý roč­ník Y Events, sklá­da­jí­cí se z udá­los­tí Y: ROAAARRRRR (21. 2. 2025), Y: ONCE UPON A TIME (5. 5. 2025), Y: CELESTIAL GARDENS (Kut­ná Hora, 18. – 20. 9. 2025) a Y: UNTIL FOREVER FEAT. TEMPLE OF (8. 11. 2025). Jak série Y Events vznik­la, jak ke kurá­to­ro­vá­ní per­for­ma­tiv­ní­ho umě­ní Petr s Annou při­stu­pu­jí a jaké téma­ta a for­má­ty při­pra­vu­jí ne letoš­ní rok při­bli­žu­jí v roz­ho­vo­ru s Amá­lií Bulandrovou. 

Once upon a time… Bylo neby­lo. Tak zní jeden z titu­lů letoš­ní­ho roč­ní­ku Y Events, tedy série, kte­rou v růz­ných tema­tic­kých rám­cích rea­li­zu­je­te již od roku 2019. Na začá­tek roz­ho­vo­ru bych si ten­to titul ráda vypůj­či­la a zepta­la se vás, jak to celé „bylo neby­lo? Jak vznik­la myš­len­ka na pořá­dá­ní sériY Events? Jak jste se pro­po­ji­li s Diva­dlem X10? 

Petr Dlou­hý (Petr): S Diva­dlem X10 jsme se pro­po­ji­li v roce 2019 na vyzvá­ní teh­dej­ší umě­lec­ké ředi­tel­ky diva­dla – reži­sér­ky a kul­tur­ní pro­du­cent­ky Ewy Zem­bok – kte­rá mě oslo­vi­la s nápa­dem roz­ší­řit stá­va­jí­cí dra­ma­tur­gii X10. Chtě­li teh­dy dát více pro­sto­ru sou­čas­né per­for­man­ce a otevřít tak dra­ma­tic­kou linii smě­rem k něče­mu, co pře­sa­hu­je kla­sic­ké poje­tí diva­dla. Na zákla­dě této poptáv­ky jsem pak já oslo­vil Annu a spo­leč­ně jsme vymys­le­li kon­cept série Y, kte­rá myš­len­ko­vě nava­zu­je na X v názvu divadla.

Petr Dlou­hý a Anna Chrt­ko­vá (autor­ský tým Y Events) spo­lu se spo­lu-kurá­tor­kou udá­los­ti Y: AFTERCARE Fran­ziskou Sie­grist
Foto: Petr Chodura 

Pís­me­no Y v názvu vaší série tvo­ří výraz­né spo­je­ní s pís­me­nem X v názvu diva­dla – může evo­ko­vat opo­zi­ci i esen­ci­ál­ní vztah jed­no­ho s dru­hým. Když je něco X, tak vět­ši­nou bývá i Y …

Petr: Název série jsem odvo­zo­val od abe­ce­dy, postup­né­ho řaze­ní pís­men … S pro­gra­mem X10 nejsme v pří­mém dia­lo­gu, ale samo­zřej­mě spo­lu komu­ni­ku­je­me, setká­vá­me se v rám­ci dra­ma­tur­gic­kých schůzek a tak podob­ně. Jsme sou­čás­tí inter­ní­ho týmu, a tedy i stra­te­gic­ké­ho plá­no­vá­ní cho­du této diva­del­ní insti­tu­ce, ale neú­čast­ní­me se pří­mo kaž­do­den­ní agen­dy. Pořád jsme jen jed­ním úse­kem vše­ho, co diva­dlo dělá. Zkrát­ka čty­ři akce ročně.

Anna: V rám­ci Diva­dla X10 máme vel­kou auto­no­mii. Nejsme zahr­nu­tí do zbyt­ku pro­vo­zu, nikdo nemá potře­bu nám do Y Events zasa­ho­vat, což je samo­zřej­mě skvě­lé, ale pro­du­ku­je to i jis­tou odlou­če­nost, jem­nou separaci. 

Y: SWEAT & FIRE (25. 3. 2024) Foto: Adam Mracek 

Setka­li jste se za dobu exis­ten­ce Y Events se sna­hou o více pří­mé kon­cepč­ní pro­po­je­ní s pro­gra­mem X10? Jako pří­klad se nabí­zí Diva­del­ní fes­ti­val Kut­ná hora, kde k tako­vé­mu dia­lo­gu asi dochá­zí přirozeně?

Anna: Tako­vé sna­hy byly, ale nikdy se zce­la nezre­a­li­zo­va­ly. Ze začát­ku spo­lu­prá­ce jsem vní­ma­la tro­chu pro­ble­ma­tic­ky naše pro­po­je­ní, resp. nechá­pa­la jsem, proč nejsme s diva­dlem pro­po­je­ní více. Neby­la jsem si jis­tá, jest­li dává smy­sl být sou­čás­tí X10 – pře­ci jen je mezi námi těch odliš­nos­tí doce­la dost, ať už v rovi­ně témat, kte­rá zají­ma­jí nás a kte­rá nao­pak zají­ma­jí Diva­dlo X10, nebo for­má­tech a pre­zen­tač­ních mož­nos­tech atp. Poz­dě­ji jsem si uvě­do­mi­la, že řeší­me vlast­ně vel­mi podob­ná téma­ta, kte­rá jsou odliš­ná pou­ze v tom, kam pro ně sahá­me a jakým způ­so­bem s nimi pra­cu­je­me. S diva­dlem máme také extrém­ně roz­díl­né divác­ké sku­pi­ny, cílí­me při­ro­ze­ně na úpl­ně jiné lidi, což pro mě bylo ze začát­ku nepo­cho­pi­tel­né. Ke vzá­jem­né­mu ovliv­ňo­vá­ní a pro­po­jo­vá­ní při­tom urči­tě dochá­zí, ale děje se jinak než cíle­ně a pragmaticky. 

Petr: Mys­lím, že k pro­po­je­ní dochá­zí při­ro­ze­ně v rám­ci pro­vo­zu, tedy uvnitř samot­né insti­tu­ce. Hod­ně se od sebe učí­me a navzá­jem se ovliv­ňu­je­me, dává­me si impul­sy. To je pro mě urči­tě pod­stat­něj­ší než věci, kte­ré jsou pak vidět, jako tře­ba poje­tí jed­not­li­vých akcí nebo divác­ké roz­lo­že­ní. Samo­zřej­mě se také navzá­jem pod­po­ru­je­me a navště­vu­je­me: tým Diva­dla X10 cho­dí na naše akce a my cho­dí­me na jeho pre­mi­é­ry a na před­sta­ve­ní. Zkrát­ka se vní­má­me a stra­te­gic­ky spo­lu plá­nu­je­me co dál. V tom­to ohle­du dává vel­ký smy­sl, že X10 má nás a my máme X10.

Y: AFTERCARE (11. – 12. 5. 2023) Foto: Petr Chodura 

Impul­sem k zalo­že­ní Y Events tedy byla sna­ha roz­ší­řit čin­nost Diva­dla X10 smě­rem k per­for­man­ce art nebo per­for­ma­tiv­ní­mu umě­ní bez závis­los­ti na diva­del­ní insce­na­ci obec­ně. V době, kdy tě Ewa Zem­bok oslo­vi­la, jsi už Pet­ře pra­co­val v pro­sto­ru pro per­for­ma­tiv­ní umě­ní Cross Attic a tako­vý typ pro­gra­mu roz­ví­jel tam. 

Petr: Jo, už teh­dy se mi hod­ně líbi­lo vytvá­řet kom­po­no­va­né udá­los­ti, ve kte­rých se setká­vá více dru­hů umě­ní a lidí najed­nou. Na čty­ři­ce­ti met­rech čtve­reč­ních půdy Cross Attic to samo­zřej­mě mělo zce­la odliš­né para­me­t­ry a spe­ci­fi­ka než nyní v X10, ale vyho­vo­va­la mi zkrát­ka kon­cep­ce udá­los­tí na pome­zí mezi insta­la­cí a per­for­man­cí. Mé před­sta­vy o tom, jak tako­vé akce dělat, vychá­ze­ly i z urči­té­ho typu zku­še­nos­tí, napří­klad s ber­lín­ským MONTAG MODUS. Jed­ná se o plat­for­mu, kte­rá pro mě před­sta­vo­va­la vel­ký zdroj inspi­ra­ce ve smys­lu pro­po­jo­vá­ní lidí napříč sektory. 

Anna: Také jste spo­lu s Anto­ní­nem Bryn­dou pořá­da­li fes­ti­val Per­for­man­ce Cros­sings, pro­po­je­ní se tedy nabízelo. 

Petr: To je prav­da. Ewa zkrát­ka vědě­la, že se zají­mám o růz­né okra­jo­vé for­má­ty per­for­manč­ní­ho umě­ní a vyzva­la mě pro­to, ať zku­sím v X10 něco vytvo­řit. Navr­hl jsem kon­cep­ci prv­ních třech udá­los­tí, tako­vou rám­co­vou ideu, kte­rá se líbi­la, a na zákla­dě toho jsem při­zval Annu do celé­ho autor­ské­ho procesu.

Y: PROTEST (20. – 21. 1. 2023) Foto: Oskar Helcel 

V roce 2018 zača­lo Diva­dlo X10 fun­go­vat v pod­ze­mí býva­lé­ho Domu umě­lec­ké­ho prů­mys­lu na Národ­ní tří­dě. Je tedy nasna­dě, že i ten­to pro­stor mohl ovliv­nit úva­hy o tom, jakým typem pro­gra­mu je mož­né diva­dlo napl­nit. Anno, ty jsi kro­mě kurá­tor­ky zku­še­ná scé­no­gra­f­ka. Jak ovliv­ňu­je tvůj scé­no­gra­fic­ký bac­kground způ­sob, kte­rým o Y Events uva­žu­ješ?  Co se díky scé­no­gra­fic­ké­mu uva­žo­vá­ní dostá­vá do tvé kurá­tor­ské praxe?

Anna: Scé­no­gra­fic­ký bac­kground mě samo­zřej­mě ovliv­ňu­je, mys­lím ale, že míň a míň (víc a víc se totiž iden­ti­fi­ku­ji jako kurá­tor­ka). Nicmé­ně scé­no­gra­fic­ké uva­žo­vá­ní je esen­ci­ál­ní pro celý kon­cept Y Events. S udá­lost­mi pra­cu­je­me pri­már­ně přes pro­stor – archi­tek­tu­ru, diva­dlo, vzta­ho­vý pro­stor jed­not­li­vých situ­a­cí i udá­los­ti jako cel­ku a její časo­vos­tí. Pra­cu­je­me s mode­lem dané­ho even­tu, do kte­ré­ho zasa­zu­je­me jed­not­li­vá díla, situ­a­ce a setká­ní; pro­mýš­lí­me, jak se bude pro­stor ide­ál­ně cho­vat k návštěv­nic­tvu. Také hle­dá­me a spo­lu­vy­tvá­ří­me emo­ci, kte­rou by člo­věk měl mít, když do naší udá­los­ti vstou­pí. Cel­ko­vě je pro nás moment „vstou­pit do udá­los­ti“ důle­ži­tý. Ocho­ta vyjed­ná­vat spí­še než vysvět­lo­vat, inter­ak­ce spí­še než inter­pre­ta­ce, i tak by se to dalo shrnout.

Petr: Diva­del­ní záze­mí je v našem pří­stu­pu zásad­ní, vel­mi nám pomá­há, ať už jde o scé­no­gra­fii či tře­ba růz­né tech­nic­ké pro­fe­se. Jevišt­ní sví­ce­ní, tech­ni­ka, apa­ra­tu­ra to jsou všech­no důle­ži­té slož­ky, na kte­rých se podo­ba našich even­tů do znač­né míry zaklá­dá. Díky nim mají naše akce tako­vou atmo­sfé­ru, jakou mají. Vysta­ve­ná díla u nás napří­klad nejsou „bíle nasví­ce­ny“ tak, jako by byly v gale­rii, aby dob­ře vynik­ly – v našich udá­los­tech totiž nejsou samy za sebe – ale jsou nasví­ce­ny tak, aby se dob­ře pro­po­ji­ly s ostat­ní­mi díly a vše­mi dal­ší­mi ele­men­ty tvo­ří­cí­mi daný event. Jed­ná se o při­zna­nou sna­hu vytvo­řit něja­ký rámec, kte­rý se netvá­ří neutrálně. 

Y: AFTERCARE (11. – 12. 5. 2023) Foto: Petr Chodura 

Z podo­by jed­not­li­vých Y Events je patr­ná širo­ká šká­la růz­ných pří­stu­pů, kte­ré do časo­prosto­ru akcí při­ná­ší­te pří­mo vy – tím, jak uva­žu­je­te o dané udá­los­ti – nebo vámi při­zva­né umě­lec­tvo a jejich pro­jek­ty či inter­ven­ce. Není potom „ška­tul­ka“ pro­gra­mu kamen­né­ho diva­dla v něčem i ome­zu­jí­cí?

Anna: Jis­tě jsou i něja­ké nevý­ho­dy pra­me­ní­cí ze spo­je­ní s diva­dlem reper­toá­ro­vé­ho typu, ale je jich urči­tě méně než pozi­tiv, kte­ré z naší sym­bi­ó­zy pra­me­ní. Napa­dá mě napří­klad samot­ný pro­voz, kdy musí­me kon­cep­ce a úva­hy o jed­not­li­vých even­tech více­mé­ně „zapa­so­vat“ do již dané struk­tu­ry diva­del­ní­ho cho­du. I pro­to také od při­zva­né­ho umě­lec­tva jed­not­li­vých akcí vyža­du­je­me vždy hod­ně dopře­du něja­kou insta­lač­ní ideu. V pří­pa­dě, že ji nema­jí, tak do toho vstu­pu­je­me my s Petrem a něja­ké řeše­ní nabí­zí­me sami, aby zkrát­ka bylo něco k dis­po­zi­ci a moh­lo se „to” dopře­du vyzkou­šet. Času v samot­ném pro­sto­ru totiž máme k dis­po­zi­ci vždy oprav­du vel­mi málo (což ale samo­zřej­mě dává smy­sl – strá­vit týden insta­la­cí jed­no­rá­zo­vé udá­los­ti by neby­lo udržitelné). 

Petr: V tom­to smě­ru jde o nevý­ho­du a záro­veň vel­kou výho­du: díky Diva­dlu X10 máme totiž také sta­bi­li­tu a mož­nost prá­ce s jas­ný­mi para­me­t­ry, ve kte­rých se lze pohybovat. 

Anna: Přes­ně tak, spo­je­ní s Diva­dlem X10 nám dává jis­to­tu, bez kte­ré bychom vůbec neby­li schop­ní v pod­mín­kách nezá­vis­lé kul­tur­ní scé­ny fun­go­vat (ve smys­lu toho, jak je nasta­ven chod nezá­vis­lé­ho sek­to­ru). Naše akce by samy o sobě – bez zastře­še­ní poměr­ně vel­ké insti­tu­ce, kte­rá nás pro­du­ku­je – vůbec neby­ly mož­né. A zase na dru­hou stra­nu, díky nám má tato insti­tu­ce pří­stup k jiné­mu typu zdro­jů než se kte­rý­mi běž­ně pra­cu­je, tak­že syner­gie je funkč­ní a cenná. 

Petr: My jsme pro­jek­to­vý typ kul­tu­ry, diva­dlo zase reper­toá­ro­vý, a spo­je­ní nás obou je pod­le mě vel­mi pro­spěš­né pro obě stra­ny. Dává to smy­sl, je to chyt­ré uva­žo­vá­ní od Diva­dla X10.

Y: LAN PARTY (3. 2. 2024) Foto: Oskar Helcel 

Díky této diva­del­ní spe­ci­fi­ci­tě jste také dob­ře roz­po­zna­tel­ní pro divác­tvo, o jehož pozor­nost je někdy v zápla­vě akcí potře­ba tro­chu bojo­vat. Věřím, že pro lidi z pri­már­ně výtvar­né scé­ny, nepo­hy­bu­jí­cí se tolik v per­for­ma­tiv­ním nebo diva­del­ním umě­ní, může být nové a inspi­ra­tiv­ní uva­žo­vat o času a pro­sto­ru výstav­ní udá­los­ti tak, jak nabí­zí­te vy.

Petr: Sou­hla­sím. Záro­veň je to pro spous­tu uměl­ců a uměl­kyň čas­to sko­ro až nepřed­sta­vi­tel­né, když jim na prv­ní schůz­ce řek­ne­me, že udě­lá­me akci za rok a půl, ale že už máme datum a chce­me si pro­jít tech­nic­ké detai­ly. Někdy je reak­ce: „Aha, my mys­le­li, že nám dáte vědět týden předem.“

Anna: Prav­da, někdo je způ­so­bem naší prá­ce víc pře­kva­pe­ný, někdo méně. Zále­ží, kde se zrov­na pohy­bu­je­me. Nicmé­ně urči­té spe­ci­fi­kum toho, že ope­ru­je­me v kon­tex­tu diva­dla – a nevím, jest­li je to výho­da nebo nevý­ho­da – je i kon­krét­ně vyme­ze­ná vizi­bi­li­ta. Mys­lím tím to, že jeli­kož se naše udá­los­ti kona­jí v diva­del­ní insti­tu­ci, trva­lo dost dlou­ho „být vidět“ i mimo diva­del­ní scé­nu a její divác­ké sku­pi­ny. Patr­ně nikdy nebu­de­me zce­la v káno­nu vizu­ál­ní­ho umě­ní, o což ani neu­si­lu­je­me, ale stej­ně jako pra­cu­je­me s umě­lec­tvem s nej­růz­něj­ším záze­mím, chce­me být i my sami vní­má­ni jako mez­ní pro­jekt. Chce­me při­ta­ho­vat divác­tvo se zájmem jak o vizu­ál­ní, tak per­for­ma­tiv­ní umě­ní. Ted už nějak vidět jsme, mám pocit, že už nás veřej­nost nevní­má jako pri­már­ně diva­del­ní projekt.

Y: HARBOUR OF SORROW (21. 11. 2022) Foto: Mirek Fokt 

Y Events jste zahá­ji­li na kon­ci roku 2019 udá­los­tí Y: POSSIBLE FUTURES (2. 12. 2019). V roce 2020 jste během covi­do­vé pan­de­mie rea­li­zo­va­li akce, kte­ré s ome­ze­ní­mi spo­je­ný­mi s pan­de­mií funkč­ně pra­co­va­ly: napří­klad event věno­va­ný domá­cí tvor­bě zinů Y: DESIGNING WORLDS (18. 5. 2020) nebo udá­lost zamě­ře­nou na feno­mén Slow TV (zahr­nu­jí­cí tři edi­ce onli­ne stre­a­mů a fyzic­ké pro­mí­tá­ní pod názvem Y: WE ARE NOT ALONE / SLOW TV KINO dne 18. 2. 2022). Už v prv­ním roce vaše­ho fun­go­vá­ní vznik­la také prv­ní udá­lost v rám­ci Diva­del­ní­ho fes­ti­va­lu Kut­ná Hora, pro kte­rý even­ty rea­li­zu­je­te dodnesJak uva­žu­je­te nadtema­tic­kým nebo i žán­ro­vým roz­lo­že­ním vašich pro­jek­tů? Rea­gu­je­te růz­ný­mi for­má­ty na růz­né aktu­ál­ní situace? 

Anna: Y Events vní­má­me jako živou pra­xi, se vším, co při­ná­ší. Hned v úvo­du naší čin­nos­ti jsme muse­li hle­dat ade­kvát­ní for­má­ty, kte­ré reflek­to­va­ly pan­de­mii a nut­nost vytvá­řet onli­ne obsah – jako napří­klad Slow TV, tedy audi­o­vi­zu­ál­ní prin­cip a původ­ně nor­ský feno­mén, se kte­rým jsme pra­co­va­li jako s mini­ma­lis­tic­kým zadá­ním pro oslo­ve­né umě­lec­tvo. Vznik­ly z toho tři asi deseti­ho­di­no­vé stre­a­my, kte­ré dost rezo­no­va­ly a byly dob­ře divác­ky při­ja­ty. Poz­dě­ji jsme uspo­řá­da­li také živou udá­lost, vel­mi eufo­ric­ké pro­mí­tá­ní, extrém­ní co do počtu par­ti­ci­pu­jí­cích osob tak sdí­le­ných emo­cí. Pama­tu­ji si, že jsme měli šest­náct účast­ní­cích se uměl­ců a uměl­kyň a jen jeden den na insta­la­ci, což bylo úpl­ně šíle­né. V roce 2024 jsme se k for­má­tu Slow TV vrá­ti­li, zno­vu si ho pro sebe obje­vi­li a měli jsme pocit, že je pořád rele­vant­ní. Nicmé­ně už niko­liv ve vzta­hu ke covi­do­vé situ­a­ci, ale ve vzta­hu k sou­čas­né­mu tem­pu prá­ce (Y: SLOW TV CINEMA, 31. 8. – 1. 9. 2024 a 8. — 9. 11. 2024). 

Pokud jde o Kut­nou Horu, Y Events se tam koná kaž­do­roč­ně a od počát­ku šlo o sou­část kon­cep­ce naší série. Even­ty v Kut­né Hoře mají svůj vývoj a even­ty kona­né v pro­sto­ru diva­dla zase svůj. V kon­tex­tu Kut­né Hory mám pocit, že se pořád tro­chu hle­dá­me, je to víc pře­kot­ná ces­ta. Mož­ná ješ­tě zce­la neví­me, co jsme, když jsme v Hoře, nao­pak ale už dob­ře víme, co jsme, když jsme v diva­dle X10.

Petr: I přes­to ale stá­le hle­dá­me, čím vším bychom v Diva­dle X10 ješ­tě moh­li být. Není to uza­vře­né. Momen­tál­ně jsme naje­li na tro­chu pra­vi­del­něj­ší for­mát akcí, ale pořád nás zku­še­nos­ti vedou k tomu, že jed­nou za čas je dob­ré jakou­ko­liv pra­vi­del­nou struk­tu­ru nebo for­mát tro­chu ohnout nebo popus­tit dál. Pří­kla­dem může být náš pří­stup k časo­vos­ti, kdy jsme tře­ba v rám­ci Y: AFTERCARE nebo Y: PROTEST zkou­še­li vyjít ze sché­ma­tu jed­no­ve­čer­ní akce, hrá­li jsme si s mož­nos­tí přespá­ní pří­mo v udá­los­ti, reprí­zo­vá­ním někte­rých čás­tí, mož­nost­mi rezi­den­cí atp. Stá­le nás vábí úva­hy o tom, jak je mož­né pro nás již zave­de­ný for­mát per­for­man­ce exhi­bi­ti­ons dále roz­vá­dět, nata­ho­vat nebo zce­la pře­for­má­to­vá­vat. Mož­ná i pro­to, abychom se sami neztra­ti­li v něja­ké ruti­ně; aby se nesta­lo, že i díky výše zmi­ňo­va­né sta­bi­li­tě začne­me tvo­řit v ryt­mu „copy-pas­te“. I pro­to je pro nás důle­ži­té pra­co­vat se změ­na­mi, kte­ré nutí vystu­po­vat za hra­ni­ce toho, co se nám líbí nebo nám je příjemné. 

Y: SLOW TV CINEMA (8. — 9. 11. 2024)
Foto: Anež­ka Medová
Y: SLOW TV CINEMA (8. — 9. 11. 2024)
Foto: Anež­ka Medová

Podo­ba jed­not­li­vých Y Events se může zdát vždy sko­ro stej­ná, jas­ně roz­po­zna­telná mini­mál­ně v tom, že se vždy jed­ná o jed­no­rá­zo­vou udá­lost (kona­nou na výjim­ku Kut­né Hory v pod­ze­mí Diva­dla X10). Záro­veň je ale při bliž­ším pohle­du jas­né, že se vždy něco mění. Ať už se to týká spo­luprá­ce s exter­ním kurá­tor­stvem, expe­ri­men­to­vá­ní s časo­vos­tí, dra­ma­tur­gií nebo pre­zen­tač­ní­mi for­ma­mi. Zdá se při­tom, že vás neza­jí­má ani tak kon­krét­ní dis­ci­plí­na a její mož­né prů­se­čí­ky s jiný­mi pra­xe­mi, ale celé spek­trum pří­stu­pů v rám­ci dané­ho téma­tu.  

Anna: Je to tak, chce­me pra­co­vat se vše­mi mož­ný­mi umě­lec­ký­mi médii a sna­ží­me se je neroz­dě­lo­vat pod­le toho, zda jsou nebo nejsou tzv. „živá“. Vychá­zí­me totiž z toho, že kaž­dá umě­lec­ká for­ma je v setká­ní se svým divá­kem nebo divač­kou živá – je setká­ním něko­ho s něčím, even­tem, udá­los­tí … Tro­chu rea­gu­ji a vyhra­zu­ji se vůči situ­a­ci, kdy tře­ba médi­um insta­la­ce (nebo obec­ně jaké­ko­liv vizu­ál­ní­ho umě­ní, kte­ré se pri­már­ně neper­for­mu­je) figu­ru­je v něja­ké živé udá­los­ti jen jako deko­ra­ce. Čas­to to tak bývá tře­ba během kon­cer­tů nebo před­ná­šek, či dis­kuz­ní­ho pro­gra­mu, kdy v pro­sto­ru vysta­ve­ná insta­la­ce nebo obraz půso­bí pou­ze deko­ra­tiv­ně. A to i přes­to, že má svou vlast­ní závaž­nost, pro­ce­su­a­li­tu, ener­gii…  To se sna­ží­me naším pří­stu­pem, kte­rý akcen­tu­je jed­no­rá­zo­vý pro­ži­tek během spo­leč­né­ho even­tu, tro­chu zpochybnit.

Chá­pu zce­la, jak to mys­líš a proč je pro vás zásad­ní jas­ně ohra­ni­če­ná časo­vost, se kte­rou pra­cu­je­te. Přes­to ale, nemr­zí vás někdy, že vaše prac­ně vybu­do­va­né even­ty a v pro­sto­ru peč­li­vě nain­sta­lo­va­ná umě­lec­ká díla trva­jí jen jeden večer? 

Anna: Vizu­ál­ní umě­ní ve smys­lu objek­tů nebo insta­la­cí má svou spe­ci­fic­kou časo­vost stej­ně jako umě­ní per­for­ma­tiv­ní, a nás zají­má prá­vě to, jak ji lze pře­vá­dět do pre­zen­tač­ní­ho sché­ma­tu. Více než samot­ný umě­lec­ký objekt je v cen­t­ru naše­ho kurá­tor­ské­ho pří­stu­pu tedy výše zmi­ňo­va­né „setká­ní se“ s tím­to objek­tem. I pro­to kon­ci­pu­je­me naše even­ty jako jed­no­rá­zo­vé, a niko­liv tře­ba jako déle trva­jí­cí výstavy.

Petr: Kla­sic­ké výstav­ní situ­a­ce rea­li­zu­je spous­ta lidí a děla­jí to skvě­le. Pro nás je výzva pohy­bo­vat se v mezi­pro­sto­ru, někde mezi sta­tic­kou insta­la­cí a per­for­man­cí a dal­ší­mi for­má­ty a žán­ry. Vše pod­stat­né leží v důra­zu na „setká­ní“ se s umě­ním. Efemér­nost k tomu pat­ří a přes­to­že někdy malé mrze­ní vznik­ne, – mrze­ní že naše udá­lost nemů­že být del­ší nebo že někte­ré insta­la­ce nemo­hou zůstat na mís­tě déle než vyme­ze­ný čas – nako­nec přes­ně tohle pat­ří k iden­ti­tě naší tvor­by. Zkrát­ka spe­ci­fic­ky vyme­ze­ný čas a důraz na setká­ní, kte­ré vedou k pro­žit­ku tady a teď, je to, co nás zají­má a co nám dává smysl.

Y: HARBOUR OF SORROW (21. 11. 2022) Foto: Mirek Fokt 

Anna: K otáz­ce časo­vos­ti mě ješ­tě napa­dá dodat, že v rám­ci pří­prav dbá­me na to, abychom se dosta­teč­ně bavi­li se vše­mi par­ti­ci­pu­jí­cí­mi oso­ba­mi – abychom měli na pří­pra­vu a růz­né dis­ku­se s umě­lec­tvem oprav­du dost času, a hlav­ně, aby se pak během udá­los­ti cíti­li všich­ni rov­no­cen­ně. Nechce­me o akci uva­žo­vat tak, že je něja­ký head­li­ner a pak zby­tek, tj. hlav­ní pro­gram ver­sus dopro­vod­né insta­la­ce. Nao­pak, zásad­ní je pro nás sna­ha o rov­no­cen­nost všech par­ti­ci­pu­jí­cích. S tím se pojí i nárok na divác­tvo „uvní­mat“ vše dohro­ma­dy, tedy neroz­dě­lo­vat divác­kou pozor­nost na vrchol veče­ra a zby­tek. I pro­to od začát­ku ve všech even­tech pro­gra­mu­je­me i čas, kdy se zdán­li­vě nic nedě­je, jako plno­hod­not­nou sou­část akce. Tako­vé časo­vé úse­ky jsou totiž stej­ně důle­ži­té jako slo­ty vyme­ze­né tře­ba na čty­ři­ce­ti­mi­nu­to­vou per­for­man­ce, kte­rá může být dopře­du přes­ně nazkoušená. 

Tím už se dostá­vá­me k samot­né­mu kurá­tor­ství: jak o tom­to médiu uva­žu­je­te? Jak vybí­rá­te téma­ta nebo feno­mé­ny, kte­ré chce­te zkou­mat pro­střed­nic­tvím celo­roč­ní série a jejich čás­tí, a tedy se jim kon­ti­nu­ál­ně věno­vat

Petr: Náš kurá­tor­ský pří­stup má růz­no­ro­dé zdro­je. Při­rov­nal bych je k pra­mín­kům, kte­ré se nako­nec spo­jí – z růz­ných kou­tů ste­čou do jed­no­ho výsled­né­ho toku. Někte­ré udá­los­ti for­mu­lu­je­me na zákla­dě uměl­ců a uměl­kyň, se kte­rý­mi chce­me spo­lu­pra­co­vat, a tedy na zákla­dě jejich témat. Ty se nám pak tře­ba spo­jí s dal­ší­mi feno­mé­ny, a pak tedy na zákla­dě vybra­né umě­lec­ké pra­xe roz­ší­ří­me původ­ní rámec do dal­ší­ho kon­tex­tu. Někdy zase udá­los­ti vyplý­va­jí z toho, co my chce­me říct; tedy ze situ­a­ce, kdy máme něja­ké zvlášt­ní svr­bě­ní a chce­me být společensko-reaktivní. 

Posled­ní tři roky akce pro­va­zu­je­me v rám­ci jed­né celo­roč­ní kon­cep­ce. Původ­ně jsme děla­li kaž­dou zvlášť, co event to jiné téma, nyní jsme ale ve více sta­bil­ním ryt­mu roč­ních cyk­lů, kte­ré se sna­ží­me pro­va­zo­vat a vní­mat je i tro­chu pří­bě­ho­vě. Důle­ži­té je také říct, že téma­ta pro nás jsou něčím jako spo­leč­ným polem nebo půdou, kde si může­me rozu­mět a bavit se s umě­lec­tvem a pub­li­kem. Není to tedy tak, že bychom pro­střed­nic­tvím témat, se kte­rý­mi pra­cu­je­me, chtě­li říct něco kon­krét­ní­ho ke sta­vu sou­čas­né­ho svě­ta, nejde o zprá­vu nebo o insce­nač­ní klíč k našim eventům. 

Anna: Mož­ná jed­not­li­vý­mi udá­lost­mi říká­me stá­le to stej­né – tj. pojď­me se sejít, spo­leč­ně pobýt na mís­tě a v rám­ci toho­to sché­ma­tu si navzá­jem dávat pozor­nost – při­čemž jed­not­li­vý­mi téma­ty chce­me nabíd­nout spe­ci­fic­kou opti­ku tako­vé­ho setkání. 

Petr: Tako­vá opti­ka se navíc vždyc­ky dotvá­ří v dia­lo­gu s umě­lec­tvem, jejich vlast­ní­mi hla­sy, kte­ré v rám­ci even­tu nesou díl­čí stříp­ky cel­ko­vé kom­ple­xi­ty dané­ho téma­tu. Co ke komu doleh­ne už my neří­dí­me, ani by to ostat­ně neby­lo mož­né. Divác­tvo se samo roz­ho­du­je, čemu bude dávat pozor­nost, uvnitř nabíd­nu­té­ho cel­ku se navi­gu­je samo (mini­mál­ně v naší představě).

Anna: Záro­veň ale nere­zig­nu­je­me na to, jak divác­tvo do dané situ­a­ce uvést. Nao­pak je to pro nás stě­žej­ní otáz­ka, mj. i pro­to ke kaž­dé akci vzni­ká spe­ci­ál­ní divác­ký manuál. 

Petr: Přes­ně tak. Jak pra­co­vat s pří­tom­ný­mi na mís­tě, jak je pro­vá­zet, jak jim pomá­hat v tom, aby se na mís­tě necti­li ztra­ce­ní, aby jim tam bylo pří­jem­ně … to jsou pro nás zásad­ní otázky.

Y: AFTERCARE (11. – 12. 5. 2023) Foto: Petr Chodura 

Spo­čí­vá prá­vě v tom vaše kurá­tor­ské specifikum?

Anna: Kurá­tor­ství je pro mě obec­ně obrov­ské téma, věnu­ji se mu momen­tál­ně i ve svém dok­tor­ském stu­diu na DAMU. Zásad­ní je pro mě popa­so­vat se s ten­den­cí este­ti­za­ce rea­li­ty. Kurá­tor­stvo nebo autor­stvo si čas­to vyde­fi­nu­je pro­blém a na jeho zákla­dě vytvo­ří něja­kou akci nebo umě­lec­kou rea­li­za­ci – pro­blém se pak sta­ne téma­tem, tako­vým head­li­ne­rem něja­ké zprá­vy. Mě ale zají­má to, co oprav­du může­me udě­lat v rám­ci pozi­ce kurá­to­ra či kurá­tor­ky: Jak ucho­pit umě­ní a pre­zen­to­vat jej, aniž by samo sebe popře­lo? Jak pra­co­vat s umě­ním tak, aby nepře­sta­lo být umě­ním? Jaké jedi­neč­né nástro­je k tomu má umě­ní (umě­lec­ké či kurá­tor­ské infrastruk­tu­ry) k dispozici? 

Chá­pu to tak, že více než samot­ná umě­lec­ká for­ma tě zají­ma­jí spí­še situ­a­ce, ve kte­rých se umě­ní vysky­tu­je, a mož­nost zvě­do­mo­vat všech­no, co je jejich sou­čás­tí (cíle, infrastruk­tu­ry, zámě­ry autor­stva stej­ně jako orga­ni­zá­tor­stva či divác­tva atp.)?   

Anna: Urči­tě, a také vní­mat vše uve­de­né per­spek­ti­vou toho, jaké hla­sy bych chtě­la, aby zazně­ly. Když to vez­mu tak selek­tiv­ně, zají­má mě, jaké hla­sy zní málo nebo tře­ba zní ale ne dost nahlas. Zají­má mě, jaké pro­stře­dí růz­ným hla­sům lze vytvo­řit tak, aby moh­ly zaznít. Exis­tu­jí růz­né umě­lec­ké pra­xe, kte­ré jsou vel­mi zají­ma­vé, ale čas­to těž­ko vysta­vi­te­lé v běž­ném diva­del­ním nebo gale­rij­ním pro­vo­zu. Někdy jsou tře­ba málo sebe-ucho­pe­né, někte­ré for­my zase potře­bu­jí zce­la jiný druh péče, než je ta běž­ná, a to všech­no nás zají­má: Jak pomoct tako­vým umě­lec­kým hla­sům zaznít v maxi­mál­ní mož­né míře, kte­rou unesou?

Petr: Pod to se pode­pi­su­ji, kurá­tor­ství je pro mě o vytvá­ře­ní pro­stře­dí. Mám rád situ­a­ci při pří­pra­vě kaž­dé­ho even­tu, kdy se baví­me s umě­lec­tvem a ptá­me se jich na to, co je pro ně důle­ži­té. Rád pozo­ru­ji, jak do Y Events vstu­pu­jí růz­ní lidé s růz­ný­mi poža­dav­ka­mi na to, co jim dává smy­sl, ať už v rám­ci pro­fes­ní­ho roz­vo­je, kari­é­ry či osob­ní­ho posto­je atp… Účast v naší sérii bohu­žel niko­mu neza­pla­tí nájem, i pro­to je zásad­ní hle­dat v tom jinou rovi­nu důle­ži­tos­ti. Pokud může­me být pro­sto­rem nebo pro­stře­dím, kde si tako­vou důle­ži­tost může účast­nic­tvo vyzkou­šet, je to radost. Ať už se baví­me o růz­ných pre­zen­tač­ních kon­tex­tech, dru­hu při­je­tí či divác­tva a tak podob­ně. Důle­ži­tost může být také v ampli­fi­ka­ci samot­né­ho hla­su nebo v rekon­tex­tu­a­li­za­ci – nikdy nám nešlo o exklu­zi­vi­tu, nechce­me, aby pro nás lidé vytvá­ře­li zce­la nová umě­lec­ká díla. Samo­zřej­mě nás těší, když jsme impul­sem k něče­mu nové­mu, ale to může být coko­liv, co prá­vě dané umě­lec­tvo pro­ží­vá a pova­žu­je za důležité. 

Anna: Všich­ni víme, že dělat věci bez kon­krét­ní­ho pre­zen­tan­čí­ho rám­ce je těž­ké, i pro­to máme rádi for­mát open-callu. Open-call chá­pe­me jako kurá­tor­skou pro­vo­ka­ci, jako naho­ze­ní udič­ky nebo ote­vře­ní něja­ké sítě. Rádi poslou­chá­me hla­sy, kte­ré se z ní pak vrací. 

Y: SURVIVE! (27. 11. 2023) Foto: Oskar Helcel 

Spo­lu­prá­ci ote­ví­rá­te i při­zva­ným gra­fic­kým designe­rům a designerkám, mla­dým tvůr­cům a tvůr­ky­ním se kte­rý­mi kon­ci­pu­je­te vizu­ál­ní identi­tu jed­not­li­vých akcí i celo­roč­ních série, ale stej­ně tak i růz­né­mu kurá­tor­stvu, se kte­rým spo­lu­pra­cu­je­te. Někdy se v pro­gra­mu obje­vu­jí i oso­by mají­cí za úkol“ zvo­le­né téma zpro­střed­ko­vat z teo­re­tic­ké­ho úhlu pohledu …

Anna: Navá­ži zase přes kurá­tor­ství – kurá­tor­ská prá­ce pro mě, pro nás oba, zahr­nu­je veš­ke­rý mate­ri­ál. Nejde jen o „umě­ní“ a s ním spo­je­ný urči­tý typ dis­kur­zu, ale i pod­mín­ky, ve kte­rých pra­cu­je­me. Ty naše jsou v ledasčem sta­bil­ní ale v mno­hém zase ne, napří­klad v tom, že se nejed­ná o prá­ci na plný úva­zek, kte­ré se může­me věno­vat kaž­do­den­ně. Od toho se i odví­jí způ­sob spo­lu­prá­ce s mla­dý­mi gra­fic­ký­mi desig­né­ry a desig­nér­ka­mi. Nemá­me tak vel­ké finanč­ní zabez­pe­če­ní (nabíd­ku), ale máme zase vět­ší časo­vý kapi­tál a může­me si dovo­lit vytvo­řit celý vizu­ál včet­ně všech výstu­pů na celý rok dopře­du.  Designér/ka pak na prá­ci pro nás netrá­ví celý rok, ale napří­klad jenom dva měsí­ce. Tato stra­te­gie je sna­hou o nasto­lo­vá­ní transpa­rent­ních a rov­něj­ších finanč­ní ch pod­mí­nek. Prá­ce se zadá­ním tedy rov­ná se způ­so­bu, jak vytě­žit z kon­krét­ních pod­mí­nek maxi­mum, a jak záro­veň vytvá­řet tako­vé pod­mín­ky pro prá­ci, kte­ré jsou udržitelné.

Petr: S při­zva­ný­mi kurá­tor­ky a kurá­to­ry pra­cu­je­me rádi. Zatím jsme si tako­vou spo­lu­prá­ci vyzkou­še­li tři­krát: s Lenou Szir­may-Kalos (Y: ECOLOGY OF ATTENTION, 12. 7. 2021), Fran­zis­cou Sie­griest (Y: AFTERCARE, 11. – 12. 5. 2023) a Ondře­jem Trho­něm (Y: LAN PARTY, 3. 2. 2024). Také s teo­rií a lid­mi co se jí věnu­jí pra­cu­je­me moc rádi. Dřív jsme je oddě­lo­va­li od umě­lec­ké­ho pro­gra­mu, nyní se sna­ží­me ji více pro­po­jo­vat s cel­ko­vým obsa­hem, a tak radi­kál­ně ji nevy­me­zo­vat od jiných vstupů. 

Y: POSSIBLE FUTURES (2. 12. 2019) Foto: Dita Havrankova 

Brzy zahá­jí­te pátou sezonu Y Events, jejíž jed­not­li­vé udá­los­ti jsou lehce pro­vá­za­né, men­tál­ně i kon­cepč­ně, jak vysvět­lu­je­te výše. Na prv­ní z nich, kte­rá se usku­teč­ní již 21. 2., spo­lu­pra­cu­je­te s plat­for­mou Terén a Malou Inven­tu­rou, v minu­los­ti jste spo­lu­pra­co­va­li i s dal­ší­mi sub­jek­ty jako je tře­ba Baa­zar Fes­ti­val nebo Nul­tý Bod. Co nové­ho do vaší udá­los­ti vná­ší prá­vě Terén?  

Anna: Terén při­ná­ší nové a spe­ci­fic­ké impul­sy, za kte­ré jsme rádi. Oslo­vi­li nás s urči­tou vizí spo­lu­prá­ce kolem sérii Inci­dent, jejíž sou­čás­tí je per­for­man­ce Headban­ger, kte­rou Terén uvá­dí v Brně spo­lu se sku­pi­nou D’Epog v klu­bu Sibiř. Asi cíti­li jis­tou pří­buz­nost mezi námi a jimi plá­no­va­ném for­má­tu Inci­dent, což je do jis­té míry také kom­po­no­va­ný večer zalo­že­ný na ohle­dá­vá­ní udá­los­ti kon­cer­tu. A prá­vě ten nyní uve­de­me ve spe­ci­fic­ké úpra­vě během Y: ROAAARRRRR (21. 2. 2025).

Petr: Terén s námi také vstou­pil do dia­lo­gu nad open-callem a výbě­rem par­ti­ci­pu­jí­cí­ho umě­lec­tva jako důle­ži­tý kon­zul­tač­ní hlas. Bavi­li jsme se spo­leč­ně o vybra­ných pro­jek­tech, což nám pomoh­lo se v růz­ných aspek­tech usa­dit a ujis­tit. Mít tako­vý typ „out­si­de-eye“ celé­ho pro­ce­su je vel­mi nápo­moc­né. Terén nám také pomá­há s růz­ný­mi prak­ti­ká­li­e­mi, je to pro­du­cent­ský a vel­mi pří­jem­ný par­ťák. V rám­ci spo­lu­prá­ce se zahra­nič­ní­mi sub­jek­ty jsme podob­ně pří­jem­nou spo­lu­prá­ci zaži­li na pří­pra­vě loň­ské­ho Y: SLOW TV CINEMA, kte­rý jsme kopro­du­ko­va­li se dvě­ma fes­ti­va­ly (Homo Novus Fes­ti­val, SPRING Utrecht). Ty do akce také vstou­pi­ly kurá­tor­sky a pro­du­cent­sky, což je moment, kte­rý chce­me dále roz­ví­jet a roz­ši­řo­vat jeho mož­nos­ti. Spo­lu­prá­ce jsou roz­hod­ně něco, na čem budou v budouc­nos­ti Y: Events víc stát.

Anna: Dalo by se říct, že jsme během těch pěti let pra­xe jsme zjis­ti­li, co jsme – co dělá­me a co je naše pra­xe. A nyní to může­me posou­vat a tes­to­vat dál.

Y: SURVIVE! (27. 11. 2023) Foto: Oskar Helcel 

Může­te tedy nety­pic­ky na závěr roz­ho­vo­ru shr­nout, co jste a co děláte?

Anna: Někdy se nej­lé­pe vyme­zu­je to, co člo­věk je, pro­střed­nic­tvím zápo­ru. A my roz­hod­ně nejsme fes­ti­val (smích). Teď váž­ně: jsme řada udá­los­tí, kte­ré kre­a­tiv­ním způ­so­bem pra­cu­jí s tím, co to zna­me­ná pre­zen­to­vat umě­ní. Zamě­řu­je­me se na situ­a­ci pre­zen­ta­ce umě­ní a pohrá­vá­me si s výzvou insti­tu­ci­o­nál­ních rám­ců. Hle­dá­me mož­nos­ti dia­lo­gu a vytvá­ří­me pro­stor pro setká­ní růz­ných umě­lec­kých smě­rů a mož­ná i arche­ty­pů uměl­ce a uměl­ky­ně (ať už diva­del­ních nebo vizu­ál­ních či ješ­tě jiných).

Petr: Ano, jsme série udá­los­tí, kte­rá vytvá­ří mís­to pro setká­ní nej­růz­něj­ší­ho umě­ní a umě­lec­tva a pra­cu­je s výzvou, co to zna­me­ná udá­lost prezentace.

Anna: Udá­los­ti jsou vždyc­ky důle­ži­té a smys­lu­pl­né v kom­ple­xi­tě celé­ho zážit­ku. Do našich udá­los­tí není těž­ké vstou­pit, pro­to­že z ní kdy­ko­liv člo­věk může vystou­pit. Sna­ží­me se o bez­peč­né roz­hra­ní pro koho­ko­li, kdo u nás tře­ba ješ­tě nebyl a měl by ostych. 

Petr: Uve­de­né sou­vi­sí i s naší vlast­ní teku­tos­tí a pro­měn­li­vos­tí. Sna­ží­me se o sta­bi­li­tu a jis­tou sta­bi­li­tu chce­me nabí­zet, záro­veň ji ale chce­me i pro sebe naru­šo­vat. Nechce­me být ruti­nou. Nebo ale­spoň ne do té míry, aby nás sva­zo­va­la. Po nau­če­ní se pohy­bu ve vyme­ze­ném poli je důle­ži­té začít sta­bi­li­tu roz­ru­šo­vat a být reak­tiv­ní na to, jak vní­má­me svět kolem nás. Je tře­ba být při­pra­ve­ný i na to, že tady tře­ba jed­nou nebudeme.

Anna: Být pře­kva­pe­ný tím, co se děje, je dob­rý trénink. 

Y: PROTEST (20. – 21. 1. 2023) Foto: Oskar Helcel 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *