Festival Bratislava v pohybe zahájil 6. října doslova interferencí dvou choreografických paprsků v jejich díle Natural Order of Things libanonského tanečníka Guy Nadera a jeho španělské partnerky Marie Campos. Soustředěné, rytmicky pulsující představení o řádu a chaosu, v němž se těla skládají a rozkládají podle tajemných zákonů vlnění, která pokud se vzájemně střetnou, mají stejnou amplitudu i frekvenci, tak v bodech, kde vzniká interferenčním minimum, se vlnění vzájemně vyruší. A v těchto bodech jsme nalezli klid.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Téměř jubilejní, 29. ročník slovenského a zahraničního tanečního festivalu Bratislava v pohybe, zahájil otevřeně netradiční choreografií, která se stává ouvertourou k celému festivalu, jehož tématem je prezentace aktuálních trendů v oblasti současného tance a zvláště zdrojů, ze kterých tento žánr vyrostl. Vývoj současného tance na konci 20. století výrazně ovlivnila tvorba choreografů v USA. Přinesla nové estetické kódy, posun k abstrakci, hlubší propojení těla a mysli a objev nového typu virtuozity ve svobodném pohybu těla. Jedním jménem, v dramaturgii tohoto ročníku budeme mít příležitost se důvěrně seznámit s vlivem Marthy Graham, jež položila základy moderního amerického tance. Právě s její metodou pracují v Natural Order of Things GN|MC — Guy Nadara a Marie Campos.
Natural Order of Things staví na obrazu kolektivního těla, které se nepřetržitě skládá, rozpadá a znovu přeskupuje. Devět tanečníků vytváří jasně čitelné formace, jež se proměňují bez efektní okázalosti, zpočátku jsou velmi jemné, v následujíc nenásilný rytmus, soustředí se na přesnost pohybů, rytmus a drobné posuny v čase a prostoru. Z opakování se generuje tah, jenž udrží diváckou pozornost, a přitom nechává zaniknout detail ani individuální gesto.
Choreografie pracuje s fyzikou pohybu: gravitací, kyvy, náklony a vlněním, které připomínají přírodní vzorce. Vertikalita a aritmetika prostoru dávají celku strukturu, v níž se pořádek rodí z jemných odchylek. Vzniká napětí mezi zdánlivým chaosem a pečlivou kompozicí, těla se chovají jako jeden organismus, ale nikdy neztrácejí ostrost a tvar.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Silný dojem podporuje i velikost ansámblu, na nezávislou scénu nezvykle velkorysá. Dílo působí vyzrále a sebevědomě: je srozumitelné bez vysvětlování, vizuálně čisté a myšlenkově pevné. Namísto velkého gesta nabízí důslednou práci s rytmem a vrstvící se strukturou, která se před divákem neustále znovu rodí.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Hudba a světlo tu nejsou dekorací, ale přesným nástrojem kompozice. Pulzující zvuk drží čas jako metronom a dovoluje, aby i nepatrné zrychlení nebo prodlevy měly význam. Světelný rastr vyřezává prostory pro jednotlivé přeskupení, zvýrazňuje vertikalitu a v pravou chvíli nechává zahuštěný obraz dýchat. Vzniká tak klidná, ale napjatá atmosféra, v níž každé nadechnutí souboru posouvá celek o krok dál.
V dramaturgii večera nejde o jeden velký vrchol, jak ukázal poněkud předčasný potlesk publika 10 minut před skutečným závěrem představení, spíš o plynulé vrstvení, které buduje citlivost k detailu a vyúsťuje v pocit sdílené tělesné inteligence. Téma spolupráce a vzájemné opory je čitelné bez doslovnosti: těla na sebe berou tíhu, přebírají rytmus, reagují v jemných řetězcích příčin a následků. Dílo tím působí současně precizně i lidsky: nabízí divákovi orientaci v řádu, který se tvoří tady a teď.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Natural Order of Things pracuje s kolektivním tělem jako s organismem v neustálé reorganizaci. Devět tanečníků se skládá do přesných, přehledných obrazců, které se plynule proměňují v další, bez velkých efektů, zato s důrazem na rytmus, fyziku pohybu a drobné posuny v čase. Opakování a gradace vytvářejí hypnotický tah, přitom zůstává zachovaná čitelnost detailu.
Vertikalita a „aritmetika prostoru“ vedou k pocitu jasně strukturovaného řádu, jenž se rodí z drobných odchylek a návratů. Výsledkem je napětí mezi zdánlivým chaosem a precizně komponovanou souhrou, které drží pozornost po celou dobu.
Odezva publika je výrazně pozitivní, v zahraničních recenzích se často zmiňuje nadšení, s nímž byl Natural Order přijatý, i díky nezvykle velkému ansámblu na nezávislé scéně. V mezinárodním kontextu je dílo vnímáno jako jeden z vrcholů sezóny, se silnou vizuální čistotou a jasným myšlenkovým rámcem, který se obejde bez okázalosti.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Španělští recenzenti akcentují „aritmetiku těla a prostoru“, tedy způsob, jak GN|MC převádějí principy řádu do přesných svislic, rastrů a přeskupení devíti těl. Tato vertikalita nepůsobí chladně; spíš dává divákovi měřítko, podle něhož lze číst jemné proměny struktury. V kombinaci s velkým ansámblem a důslednou kompoziční kázní z toho vzniká dojem systematické inteligence, která je zároveň živá a průběžně se rodí před očima.

Natural Order of Things. Sme prírodou – a ona žije v nás © Marti Albesa
Nápad, koncept: GN|MC Guy Nader | Maria Campos
Režie: Guy Nader
Asistent režie: Maria Campos
Hudba: Coti K.
Hudební aranžmá: Nikola Krgović N/OBE
Tvorba, tanec: Alfonso Aguilar, Maria Campos, Joana Couto, Guy Nader, Pierre Lison, Jovana Zelenovic, Francesco Grilli, Olatz Larunbe, Mimi Wascher
Světelný design: Conchita Pons
Technická režie: Albert Glas
Zvukový technik: Raimon Segura
Scénografie: GN|MC
Asistent scénografa: Pablo Huerres
Kostýmy: Marina Prats
Asistent režie: Claudia SolWat
Zvláštní poděkování: Pere Faura
Produkce: Raqscene, MGM-Marta Guzmán Management, Yara Himelfarb
Mezinárodní distribuce: PLAN B – Creative Agency for Performing Arts
2 komentáře