Vyšel Dance Context Journal: První číslo odborné tanečněvědné ročenky

Vstupní studie Lucie Hayashi © Vojtěch Brtnický

Kole­gy­ně a kole­go­vé z Dan­ce Con­text při­pra­vi­li prv­ní čís­lo prv­ní­ho roč­ní­ku dlou­ho oče­ká­va­né odbor­né ročen­ky, v níž pod vede­ním taneč­ní věd­ky­ně s mezi­ná­rod­ní­mi zku­še­nost­mi i repu­ta­cí Pet­ry Dotla­či­lo­vé, a nemé­ně zku­še­né věd­ky­ně Zuza­ny Rata­jo­vé, umož­ňu­jí čes­ké­mu taneč­ní­mu milieu odbor­ný vhled do sou­čas­né taneč­ní pro­ble­ma­ti­ky. Dan­ce Con­text Jour­nal je peri­o­di­kum vydá­va­né čes­kou orga­ni­za­cí Dan­ce Con­text z.ú., kte­ré nava­zu­je na před­cho­zí edič­ní řadu s názvem Spe­ci­ál­ní vydá­ní. Ana­ly­tic­ky se zamě­řu­je na aktu­ál­ní otáz­ky a vývoj v oblas­ti tan­ce, non­ver­bál­ní­ho diva­dla a nové­ho cir­ku­su. Časo­pis vychá­zí jed­nou roč­ně dvoj­ja­zyč­ně, v češ­ti­ně a angličtině.

Cary Shiu na snímku z filmu Schauhaus/Showhouse © Max Hilsamer a Anna Lauenstein

Popu­la­ri­zač­ně-odbor­ná „zóna” Jour­na­lu obsa­hu­je šest tex­tů, díky kte­rým může­me obje­vo­vat zají­ma­vé pro­jek­ty doslo­va z celé­ho svě­ta. Na úvod při­blí­ží pol­ská autor­ka Nata­lia Koza­kiewicz per­for­ma­tiv­ní akti­vis­mus ve veřej­ném i neve­řej­ném pro­sto­ru, načež se spo­lu s čín­skou taneč­ní věd­ky­ní Xin­di Cao může­me ohléd­nout za covi­do­vým obdo­bím, během něhož se spo­leč­ný tanec stal pře­kva­pi­vým zpes­t­ře­ním poby­tu v karan­tén­ní nemocnici. 

Be Part of LOStheUL­TRA­MAR. Foto: Voj­těch Sláma

Micha­e­la Kessler a Len­ka Flo­ry píší o své ini­ci­a­ti­vě umě­lec­kých komu­nit­ních pro­jek­tů pod hla­vič­kou BPART, kte­ré zahr­nu­ly uměl­ce a komu­ni­ty z Čes­ké repub­li­ky, Islan­du, Mexi­ka, Itá­lie, Kana­dy a Spo­je­ných stá­tů, zatím­co taneč­ní bada­tel­ka Eli­sa Fras­son při­bli­žu­je na dvou pří­pa­do­vých stu­di­ích let­ní taneč­ní fes­ti­va­ly v Itá­lii. Zden Brun­got Sví­te­ko­vá reflek­tu­je svůj dlou­ho­do­bý umě­lec­ký výzkum Geo­lo­gy of Being, díky němuž inter­a­gu­je s kra­ji­nou v růz­ných mís­tech od Čes­ka po Grón­sko. Tuto sek­ci nako­nec uza­ví­rá roz­ho­vor, v němž němec­ká fil­mař­ka a antro­po­lož­ka Anna Lau­en­stein spo­leč­ně s taneč­ni­cí a bada­tel­kou Nad­jou Rothenbur­ger reflek­tu­jí svůj expe­ri­men­tál­ní taneč­ní doku­ment Schauhaus/Showhouse.

Vstupní studie Lucie Hayashi © Vojtěch Brtnický

Čís­lo má při­ro­ze­ně pro­myš­le­nou dra­ma­tur­gii, kte­rá nespo­čí­vá pou­ze v peč­li­vé vol­bě zasla­ných pří­spěv­ků, ale také zohled­ňu­je, aby jed­not­li­vé téma­tic­ké „nit­ky” pro­va­zo­va­ly jed­not­li­vá téma­ta: Sviž­ný edi­to­ri­ál Pet­ry Dotla­či­lo­vé a Zuza­ny Rafa­jo­vé ote­ví­rá ces­tu ke třem bilanč­ním stu­di­ím z oblas­ti con­tem­po­ra­ry dan­ce (Lucie Haya­shi), bale­tu (Roman Vašek) a nové­ho cir­ku­su (con­tem­po­ra­ry cir­kus, Hana Strejč­ko­vá). Všich­ni tři preg­nant­ně pojme­no­vá­va­jí hlav­ní oblas­ti per­for­ming arts, na něž se Dan­ce Con­text dlou­ho­do­bě zamě­řu­je. Lucie Haya­shi ve svém pře­hle­du nevě­nu­je pozor­nost pou­ze „zabě­ha­nu­tým” com­pa­ny, jaký­mi jsou 420 Peo­ple, Burki.com či Dek­ka­dan­cers, ale pozor­nost věnu­je i sólo­vým pro­jek­tům Tomá­še Janyp­ky nebo Nely Husták Kor­ne­to­vé, a sou­čas­ně nezů­stá­vá pou­ze v Pra­ze, ale za tan­cem vyjíž­dí i do regionů.

Cary Shiu na snímku z filmu Schauhaus/Showhouse © Max Hilsamer a Anna Lauenstein

Roman Vašek píše vel­mi sro­zu­mi­tel­ně i pro nás lai­ky a nad­še­né divá­ky o balet­ních pre­mi­é­rách uply­nu­lé sezó­ny, v nichž opět nezů­stá­vá pou­ze u Baran­kiewic­zo­vy scé­ny, ale bed­li­vě sle­du­je tvor­bu Hany Lit­te­ro­vé v Olo­mou­ci (Žela­ry) nebo Jiří­ho Pokor­né­ho (Malý princ) v Plzni, a zúro­ču­je tím svou dlou­ho­le­tou sna­hu (a potře­bu), věno­vat pozor­nost men­ším balet­ním sou­bo­rům, kte­rou vždy doká­že oce­nit a zhod­no­tit (jako napří­klad ve své posled­ní recen­zi olo­mouc­ké­ho Labu­tí­ho jeze­ra v DN). Hana Strejč­ko­vá, autor­ka, s její­miž skvě­lý­mi postře­hy a hod­no­ce­ní­mi nové­ho cir­ku­su a con­tem­po­ra­ry cir­kus se může­me setkat i na strán­kách Taneč­ní zóny nebo Ope­ry+, se ohlí­ží za sezó­na­mi Losers Cirque Com­pa­ny, Cir­ku La Puty­ka, ale i Koz­la ve fra­ku a jejích, ale­spoň pro leto­šek, oblí­be­ných Aus­tra­la­nů, ale nevy­ne­chá­vá ani refle­xi Far­my v jeskyni.

Ze studie Anny Lauenstein a Nadji Rothenburger © Snímky z filmu Schauhaus/Showhouse

Nej­vý­mluv­něj­ším při­blí­že­ním pre­ciz­nos­ti, s jakou je celé čís­lo kon­ci­po­vá­no, je hned prv­ní text Lucie Haya­shi (Sou­čas­ný tanec v čes­kém ryb­níč­ku), jenž rámu­je vod­ní meta­fo­rou: Tanec pro­plou­vá ryb­níč­kem, cho­re­o­gra­fo­vé „láka­jí” divá­ky jako vod­ní­ci na pent­le, někte­ré sou­bo­ry tvo­ří v „bez­peč­ných a stá­lých vodách”, jiní „pro­rá­že­jí vlny”, zatím­co v Pon­ci „bubla­jí i pod­zem­ní vody”. Uži­tá vod­ní meta­fo­ra je však také ilu­stro­vá­na krás­nou foto­gra­fií Voj­tě­cha Brt­nic­ké­ho z cho­re­o­gra­fie 420 Peo­ple HeArt of Noi­se, z níž na nás voda doslo­va stří­ká … a tako­vé je celé čís­lo: namo­čí­me se tan­cem, pono­ří­me se do něj, splý­vá­me na jeho hla­di­ně, a autor­ky a auto­ři nás v odbor­né čás­ti čís­la chyt­nou za ruku, a pono­ří se s námi do jeho hlubin. 

Ve svém odbor­ném pří­spěv­ku s názvem v V cit­li­vém sepě­tí s mís­tem (s. 48 – 55) se Hana Strejč­ko­vá zabý­vá per­spek­ti­va­mi „bez­bře­hé­ho feno­mé­nu” site-spe­ci­fic pomo­cí Arts-based research nebo­li mul­ti­dis­ci­pli­nár­ní rešer­ší. Kla­de si mimo­ji­né otáz­ky, jejichž odpo­vě­di je zají­ma­vé odkrý­vat nejen v oblas­ti taneč­ních stu­dií, ale i v oblas­ti diva­del­ní vědy, a obec­ně per­for­ming arts: Čím se zvo­le­né pro­stře­dí (…) stá­vá per­for­ma­tiv­ně při­taž­li­vým? Pro ana­lý­zu si autor­ka zvo­li­la autor­ské pro­jek­ty Fysi­o­ART z posled­ních osmi let, ale v úvo­du zasvě­cu­je čte­nář­ky a čte­ná­ře do his­to­rie a vývo­je para­di­va­del­ních akcí, spo­jo­va­ných s ne-diva­del­ním pro­sto­rem, a gene­a­lo­gii vede přes prv­ní hap­pe­nin­gy 50. a 60. let minu­lé­ho sto­le­tí (což je moje oblí­be­né obdo­bí, kte­rým jsem se zabý­val v magis­ter­ské diplo­mo­vé prá­ci). Pra­cu­je s veš­ke­rou dostup­nou odbor­nou lite­ra­tu­rou, nechy­bí Mike Pear­son, Kazi­mierz Braun nebo Richard Schech­ner, ale ani čeští odbor­ní­ci, jako Pavlí­na Mor­ga­no­vá nebo Tomáš Žiž­ka a Deni­sa Vác­la­vo­vá, ale pra­cu­je i s dobo­vou reflexí usku­teč­ně­ných akcí, s recen­ze­mi Pet­ry Zacha­té nebo Hyn­ka Šnajdara.

V redakč­ní radě se sešli odbor­ní­ci a odbor­ni­ce, kon­ti­nu­ál­ně sle­du­jí­cí kon­ti­nent tan­ce v čes­kém i mezi­ná­rod­ním pro­stře­dí, s jejichž tex­ty se může­me setká­vat v popu­lár­ně-nauč­ných i odbor­ných peri­o­di­cích, zamě­ře­ných na oblast diva­dla a tan­ce. Josef Bar­toš vystu­do­val psy­cho­lo­gii a taneč­ní vědu na HAMU, a dlou­ho­do­bě se zabý­vá tan­cem z hle­dis­ka kogni­tiv­ních stu­dií, Lucie Haya­shi je cho­re­o­lož­ka, vedou­cí kated­ry tan­ce na Hudeb­ní a taneč­ní fakul­tě Aka­de­mie múzic­kých umě­ní v Pra­ze, spo­luza­kla­da­tel­ka Taneč­ních aktu­a­lit, Jan Jiřík je diva­del­ní vědec, vedou­cí kated­ry teo­rie a kri­ti­ky na Diva­del­ní fakul­tě Aka­de­mic­kých umě­ní, Ivi­ca Liszka­y­o­vá je cho­re­o­lož­ka a peda­gož­ka, vedou­cí cen­t­ra výzku­mu Hudeb­ní a taneč­ní fak­tu­ly na Vyso­ké ško­le múzic­kých umě­ní v Bratislavě,Jitka Pavli­šo­vá je diva­del­ní a taneč­ní věd­ky­ně, odbor­ná asi­s­tent­ka na Katedře diva­del­ních a fil­mo­vých stu­dií Uni­ver­zi­ty Palac­ké­ho v Olo­mou­ci a Katedře teo­rie a kri­ti­ky na DAMU, a Katja Vaghi půso­bí jako cho­re­o­lož­ka a cho­re­o­gra­f­ka, peda­gož­ka na Ram­bert Scho­ol for Ballet and Con­tem­po­ra­ry Dan­ce a na Uni­ver­si­ty of applied Sciences and Arts in Coburg.

Grafická úprava a sazba: Jan Arndt a Petr Kudláček

Peč­li­vý výběr čle­nek a čle­nů redakč­ní rady, důsled­ná selek­ce odbor­ných stu­dií (Hana Strejč­ko­vá: V cit­li­vém sepě­tí s mís­tem, s. 48 – 55, Anna Varau­so­vá: „Sólo před bará­kem” — sou­čas­né pro­je­vy na hodo­vých slav­nos­tech na brněn­sku, s. 56 – 63 a Andi John­son: Umís­tě­ní v digi­tál­ním veřej­ném pro­sto­ru: Pře­hled sou­čas­né­ho sta­vu veřej­ných digi­tál­ních dějin tan­ce, s. 64 – 71) i popu­la­ri­zač­ních sta­tí tak mohou slou­žit nejen jako pří­vě­ti­vý gate­ke­e­per pro ty, kte­ří by jen rádi o něco lépe rozu­mě­li „vodám”, na nichž plu­je ten jejich Lous­ká­ček, ale i odbor­ní­kům a odbor­ni­cím, pro něž se tanec stal stud­ní, do níž se chtě­jí pono­řit. Jeho obrov­ská výho­da navíc spo­čí­vá ve zdán­li­vě banál­ní kom­bi­na­ci, kte­rou jsem si uvě­do­mil během jeho pro­čí­tá­ní. Ten výtisk si totiž s rados­tí zařa­dím do knihov­ny ved­le dal­ších svaz­ků o tan­ci a taneč­ní vědě, ale sou­čas­ně si do něj můžu bez výči­tek svě­do­mí pod­tr­há­vat a vpi­so­vat poznám­ky, pro­to­že for­má­tem je to „jen” časo­pis. To ale vní­mám jako urču­jí­cí prin­cip nejen celé­ho čís­la, ale i redak­ce Dan­ce Con­text: aby i způ­sob, jakým se o tan­ci baví­me, pro­bí­hal beze stu­du, živě a živel­ně. A aby nás bavil.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *