Temporary Collective přichází s Temporary Clubbingem a nechává prožít tanec i své publikum

© Maarten vanHaaf

Plat­for­ma Tem­po­ra­ry Collecti­ve vlét­la do pod­zi­mu s ener­gií, úspě­chy i nový­mi pro­jek­ty. Cho­re­o­gra­f­ka a taneč­ni­ce Tere­za Ondro­vá se dosta­la do nej­už­ší nomi­na­ce Cen Thá­lie 2024 v kate­go­rii Alter­na­tiv­ní diva­dlo se svým taneč­ním sólem GEO. Kolek­tiv se roz­ho­dl pře­su­nout z diva­dla PONEC do Palá­ce Akro­po­lis a spo­leč­ně s tím­to pře­su­nem při­chá­zí i s novým for­má­tem svých per­for­man­ce veče­rů. Divá­ci se mohou těšit na tzv. Tem­po­ra­ry Club­bing, kte­rý v sobě spo­ju­je pár­ty a taneč­ní per­for­man­ce. Prv­ní večer toho­to for­má­tu se usku­teč­ní 19. lis­to­pa­du v žiž­kov­ské Akro­po­li a spo­jí se v něm pre­mi­é­ra taneč­ní­ho sóla Tere­zy Ondro­vé Last Dan­ce a ARK Rave Sessi­on Con­no­ra Schumachera. 

U Tem­po­ra­ry Collecti­ve se v posled­ních měsí­cích udá­lo hned něko­lik zásad­ních změn. Odcho­dem z diva­dla PONEC, kte­ré bylo nejen pro plat­for­mu, ale i pro samot­nou Tere­zu Ondro­vou dlou­há léta “domov­skou scé­nou”, při­šla otáz­ka, jakou ces­tou se má kolek­tiv dále roz­ví­jet. Stře­dem pozor­nos­ti se sta­ly zahra­nič­ní spo­lu­prá­ce, výjezdy do Evro­py i za oce­án, hle­dá­ní rezi­denč­ních a jiných part­ne­rů nebo také nový způ­sob tvorby.

Jed­ním z part­ne­rů se stal Palác Akro­po­lis, ve kte­rém chtě­jí Tem­po­ra­ry Collecti­ve roz­ví­jet kon­krét­ní žánr pojme­no­va­ný Tem­po­ra­ry Club­bing. O co jde, se uká­že v žiž­kov­ské Akro­po­li 19. lis­to­pa­du. Pro­stor, kte­rý je spo­jo­ván s hudeb­ní­mi a diva­del­ní­mi udá­lost­mi, se v podá­ní Tere­zy Ondro­vé a Con­no­ra Schu­ma­che­ra sta­ne i pro­sto­rem pro sou­čas­ný tanec. Divá­ci ovšem nebu­dou nečin­ně sedět a pozo­ro­vat taneč­ní­ky, sami budou mít mož­nost si tanec pro­žít na vlast­ní kůži. V rám­ci veče­ra budou uve­de­ny hned dvě události. 

V prv­ní čás­ti uve­de Tere­za Ondro­vá pre­mi­é­ru své­ho taneč­ní­ho sóla Last Dan­ce. Divá­ci se v jeho prů­bě­hu mohou pohy­bo­vat vol­ně po pro­sto­ru, sle­do­vat tanec z jaké­ko­liv vzdá­le­nos­ti, z jakých­ko­liv úhlů pohle­du. Tere­za Ondro­vá ve svém novém taneč­ním díle opět pra­cu­je se svou klí­čo­vou taneč­ní sílou, a tou je schop­nost věno­vat zásad­ní pozor­nost detai­lu a zvý­raz­nit i drob­ná ges­ta. Půjde o intim­ní a mini­ma­lis­tic­ké sólo, kte­ré zpří­to­m­ňu­je otáz­ky: Jak se tan­čí s někým, kdo ode­šel? Jak pře­ko­nat ztrá­tu? Ztrá­tu něko­ho blíz­ké­ho? Nebo ztrá­tu ide­á­lu? Nebo vize budoucnosti? 

Na Last Dan­ce navá­že kolek­tiv­ní taneč­ní část, říze­ná mul­ti­dis­ci­pli­nár­ní rave par­ty pod vede­ním Con­no­ra Schu­ma­che­ra. Zatím­co v prv­ní čás­ti veče­ra Tem­po­ra­ry Club­bin­gu bude par­ket pat­řit taneč­ní­mu ritu­á­lu Tere­zy Ondro­vé, v té dru­hé se sta­nou jádrem taneč­ní­ho par­ke­tu sami návštěv­ní­ci! Schu­ma­che­ro­va lás­ka k tan­ci a ravin­gu, zejmé­na pak k pro­gre­siv­ní queer rave scé­ně, je to, co chce zpro­střed­ko­vat svou ARK Rave Sessi­onv praž­ské Akro­po­li. Schu­ma­cher zastá­vá názor, že spo­leč­nost by byla lep­ší, kdy­by lidé tan­či­li kaž­dý den, neboť fyzic­ká akti­vi­ta má vliv i na men­tál­ní doved­nos­ti. S Tem­po­ra­ry Collecti­ve jej pak spo­ju­je také zájem o par­ti­ci­pa­tiv­ní taneč­ní diva­dlo a tou­ha po inklu­ziv­ní pra­xi, queer­ness a LGBTQIA+ témata. 

Svou tvor­bu Tem­po­ra­ry Collecti­ve před­sta­ví nejen praž­ské­mu pub­li­ku. Oce­ňo­va­né taneč­ní sólo GEOTere­zy Ondro­vé bude uve­de­no 12. a 13. lis­to­pa­du v rám­ci pro­gra­mu pres­tiž­ní­ho Bien­na­le Cinars 2024 v kanad­ském Mon­tre­a­lu, kte­ré je zamě­ře­no na pře­hlíd­ku děl v obo­ru scé­nic­ké­ho umě­ní i networ­king. Tem­po­ra­ry Collecti­ve tak nava­zu­je na srp­no­vé a záři­jo­vé uve­de­ní Insectum in…v Itá­lii či Pol­sku, tři vypro­da­né veče­ry Same Same v Bru­se­lu, networ­king na taneč­ním veletr­hu Tanzmes­se v Düs­sel­dor­fu nebo umě­lec­ké rezi­den­ce v němec­kém Helle­rau či Fre­i­bur­gu. Pro­po­jo­vá­ní se se zahra­nič­ní­mi part­ne­ry, roz­pro­stře­ní své exis­ten­ce na růz­ných mís­tech a uvá­dě­ní insce­na­cí v zahra­ni­čí je jed­nou z pri­o­rit a cest, kudy Tem­po­ra­ry Collecti­ve aktu­ál­ně kráčí.


PRAKTICKÝ MANUÁL, ANEB CO S SEBOU NA TEMPORARY CLUBBING

Dopo­ru­ču­je­me návštěv­ní­kům vzít si láhev s vodou nebo se občer­st­vit na baru, pro­to­že hyd­ra­ta­ce je základ vše­ho! Oble­če­ní je dopo­ru­če­no poho­dl­né, ale máte-li oble­če­ní na fes­ti­val či pár­ty, kte­ré POTŘEBUJE také „tan­čit“ ? Tak tohle je ta pra­vá chví­le a při­chá­zí ten správ­ný čas!

O TEMPORARY COLLECTIVE

Tem­po­ra­ry Collecti­ve je nezá­vis­lá tvůr­čí plat­for­ma zalo­že­na taneč­ni­cí a cho­re­o­gra­f­kou Tere­zou Ondro­vou a reži­sér­kou Petrou Tej­no­ro­vá v roce 2017. Kolek­tiv není zalo­žen na stá­los­ti, tedy na stá­lém pro­sto­ru, na jed­nom diva­dle, na jed­nom stá­lém mís­tě – ale nao­pak svou identi­tu tvo­ří díky růz­no­ro­do­sti vazeb a míst, kde se může diva­dlo a tanec ode­hrá­vat. Tem­po­ra­ry Collecti­ve se rád přesku­pu­je a nava­zu­je na expe­ri­men­tál­ní for­my – kte­ré tepr­ve pak dál roz­ví­jí. Jeho tvor­ba má růz­né rytmy – někte­ré pro­jek­ty vzni­ka­jí jako dlou­ho­do­bé a někte­ré jsou jen krát­ké série akcí. Vznik a zánik, pre­mi­é­ra a derniéra. 

CONNOR SCHUMACHER

Taneč­ník a umě­lec, kte­rý půso­bí v nizo­zem­ském Rot­ter­da­mu. Umě­lec­ký ředi­tel ARK/Connor Schu­ma­cher. Schu­ma­che­ro­va soci­ál­ní cho­re­o­gra­fic­ká pra­xe se roz­vi­nu­la díky jeho účas­ti na něko­li­ka evrop­ských výzkum­ných pro­jek­tech jako je: Per­for­ming Gen­der, Dan­cing Muse­u­ms a Empowering Dan­ce, ve kte­rých hle­dal nové způ­so­by inter­ak­ce s pub­li­kem, jak vytvá­řet pro­jek­ty sou­čas­né­ho tan­ce ve kte­rých je pub­li­kum pří­mo zapo­je­no do tan­ce, zamě­řil se na měk­ké doved­nos­ti, kte­ré mohou lidé roz­ví­jet pro­střed­nic­tvím tance.

TEREZA ONDROVÁ

Čes­ká taneč­ni­ce a cho­re­o­gra­f­ka. Po absol­vo­vá­ní obo­ru taneč­ní peda­go­gi­ka na HAMU zalo­ži­la s Vero­ni­kou Knytlo­vou v roce 2004 spo­lek Ver­Te­Dan­ce, pod jehož tak­tov­kou vznik­la řada úspěš­ných insce­na­cí. S Petrem Šave­lem vytvo­ři­la dva due­ty Boys who Like to Play with Dolls (2013) a As Long as Hol­ding Hands (2015).

Boys who Like to Play with Dolls zís­kal oce­ně­ní Amnesty Inter­nati­o­nal Fre­e­dom of Expres­si­on Award (2015), nomi­na­ce na Taneč­ní insce­na­ce roku a Taneč­ni­ce roku 2014 v ČR, nomi­na­ce od Total The­a­t­re Award Nomi­nati­on a Aerowa­ves jej vybra­lo pro Pri­o­ri­ty Com­pa­nies List 2014. V roce 2010 zís­ka­la Tere­za oce­ně­ní poro­ty Čes­ké taneč­ní plat­for­my Taneč­ni­ce roku a v roce 2019 zís­ka­la také Cenu Čes­ké taneč­ní plat­for­my za nej­lep­ší taneč­ní výkon v před­sta­ve­ní Same Same a také nomi­na­ce na ceny Thá­lie 2019. Od roku 2016 spo­lu­pra­cu­je s diva­del­ní a fil­mo­vou reži­sér­kou Petrou Tej­no­ro­vou, se kte­rou zalo­ži­ly Tem­po­ra­ry Collecti­ve. Jejich spo­leč­ná insce­na­ce Call Ali­ce se sta­la sou­čás­tí výbě­ru Aerowa­ves 22 a zís­ka­la oce­ně­ní Čes­ké taneč­ní plat­for­my 2022.

Jako taneč­ni­ce a inter­pret­ka spo­lu­pra­cu­je i se zahra­nič­ní­mi tvůr­ci, např. se švéd­skou cho­re­o­gra­f­kou Char­lot­tou Öfver­holm, s fran­couz­skou cho­re­o­gra­f­kou Kari­ne Pon­ties, s vene­zu­el­ským cho­re­o­gra­fem Davi­dem Zam­bra­nem ad. Peda­go­gic­ky půso­bí na KALD DAMU. Spo­lu­pra­cu­je jako cho­re­o­gra­f­ka s diva­del­ní­mi reži­sé­ry jako jsou Anna Kli­me­šo­vá, Lin­da Duš­ko­vá, Mag­da Sto­jowská, Danie­la Špi­nar ad.

VSTUPENKY | GoOut

WEB | www.temporarycollective.cz

FACEBOOK | www.facebook.com/temporarycollectiveCZ

INSTAGRAM | www.instagram.com/temporary_collective/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *