Takto ne!

© WIPO 2016. Photo: Emmanuel Be

Vyjá­d­ře­ní pod­po­ry redak­ce Taneč­ní zóny slo­ven­ské kultuře

Redak­ce Taneč­ní zóny sle­du­je se znač­nou neli­bos­tí sou­čas­ný vývoj na slo­ven­ské kul­tur­ní scé­ně: někdej­ší tele­viz­ní mode­rá­tor­ka Mar­ti­na Šim­ko­vi­čo­vá zba­vi­la výko­nu funk­ce tři poli­tic­ky nepo­ho­dl­né před­sta­vi­te­le význam­ných kul­tur­ních insti­tu­cí. Od říj­na loň­ské­ho roku, kdy nastou­pi­la do funk­ce minis­try­ně kul­tu­ry ve čtvr­té vlá­dě Rober­ta Fica, odvo­la­la na zákla­dě spor­ných či nedo­sta­ču­jí­cích zdů­vod­ně­ní hned tři vedou­cí osob­nos­ti význam­ných slo­ven­ských kul­tur­ních insti­tu­cí: Mate­je Drlič­ku z Národ­ní­ho slo­ven­ské­ho diva­dla (SND) (6. 8.), Ale­xan­dru Kusou z čela Slo­ven­ské národ­né gale­rie (SNG) (7. 8.) a gene­rál­ní­ho ředi­te­le Slo­ven­ské­ho národ­né­ho muzea v Mar­ti­ně Bra­ni­sla­va Pani­se (SNM) (7. 8.).  Drlič­ko­vi při­nes­li výpo­věď body­gu­ar­di, Pani­so­vi to ofi­ci­ál­ně nesdě­lil nikdo, v době roz­hod­nu­tí byl na dovolené.

Způ­sob pro­ve­de­ní těch­to odvo­lá­ní, jejich zdů­vod­ně­ní a násled­ná obha­jo­ba těch­to radi­kál­ních kro­ků nemá v posa­me­to­vých ději­nách našich zemí, Čes­ké a Slo­ven­ské repub­li­ky, obdo­by. Slov­ní spo­je­ní jako „pochyb­ná pre­zen­ta­ce umě­ní“, ozna­čo­vá­ní uměl­ců za před­sta­vi­te­le „libe­rál­ně-pro­gre­si­vis­tic­ké­ho spek­tra“ a vyzý­vá­ní ředi­te­lů a ředi­te­lek insti­tu­cí, aby pře­sta­li dělat „ostu­du slo­ven­ské kul­tu­ře“, jež se obje­vu­jí v argu­men­ta­ci minis­ter­stva kul­tu­ry, jsou v kul­tur­ně vyspě­lé spo­leč­nos­ti nepři­ja­tel­ná. Při­po­mí­na­jí nebla­hé časy před lis­to­pa­dem 1989 a měly by navždy zůstat jen v dobo­vých archí­vech. Jen stě­ží najde­me srov­ná­ní v posa­me­to­vé době: při­po­mí­na­jí je snad jen podob­né kro­ky Meči­a­ro­vy vlá­dy. Avšak sou­čas­né poli­tic­ké jed­ná­ní Mar­ti­ny Šim­ko­vi­čo­vé a její­ho dru­ha v repre­si, anti­se­mi­tu Luká­še Macha­lu (jenž se ve svých fan­ta­zi­ích děsí nad­vlá­dy Cha­za­rů), při­po­mí­na­jí spí­še léta mno­hem dáv­něj­ší, říz­nu­tá dik­tá­tor­skou ide­o­lo­gií a antisemitismem. 

Svo­bod­ná demo­kra­tic­ká spo­leč­nost již z prin­ci­pu nemů­že sle­do­vat vzor­ce Entar­te­te Kunst a roz­dě­lo­vat umě­ní na semit­ské (či „cha­zar­ské“, jak činí Macha­la) a árij­ské (či slo­ven­ské, jak činí Šim­ko­vi­čo­vá), není v ní mís­to pro ide­o­lo­gic­kou ani kul­tur­ní repre­si. Ta je navíc ve všech zmí­ně­ných pří­pa­dech zalo­že­na na domněn­kách: argu­men­tem k ukon­če­ní smlou­vy s Drlič­kou byl pád křiš­ťá­lo­vé­ho lust­ru na den dětí t.r., jenž měl údaj­ně dolo­žit Drlič­ko­vu nekom­pe­ten­ci v zajiš­tě­ní bez­peč­né­ho pro­vo­zu diva­del­ní scé­ny. Co na tom, že prá­vě za jeho vede­ní vyka­zo­va­la scé­na SND nej­vyš­ší návštěv­nost v posled­ních pěti letech, že se niko­mu nic nesta­lo a že ředi­tel diva­dla nene­se zod­po­věd­nost za tech­nic­ký sek­tor. Ale­xan­dře Kusé zase Šim­ko­vi­čo­vá vyčí­tá, že je dce­rou archi­tek­ta, vedou­cí­ho rekon­strukč­ní prá­ce během roz­sáh­lé pře­stav­by SNG, při­čemž ten zís­kal zakáz­ku dáv­no před­tím (2005), než bylo vůbec vypsá­no výbě­ro­vé říze­ní na pozi­ci ředi­tel­ky SNG (2010)… 

Nezou­fá­me, neboť věří­me, že všu­de tam, kde se moc­ní obá­va­jí svo­bod­né kul­tu­ry, obá­va­jí se pře­de­vším o svou vlast­ní moc, již by prá­vě ost­ny svo­bod­né­ho diva­dla a umě­ní moh­ly podrý­vat a naru­šo­vat. Za pan­cí­řem vlast­ní­ho stra­chu ze svo­bod­né­ho svě­ta se skrý­vá jen jejich malé sebe­vě­do­mí, cha­rak­te­ro­vá pokles­lost a lid­ská sla­bost, jež zakrý­va­jí sil­ným kruný­řem, kte­rý ale vždy po čase roz­praská a roz­pad­ne se.

Než se roz­lét­ne na kous­ky a slo­ven­ská spo­leč­nost zame­te jeho stře­py, drží­me za ruce naše slo­ven­ské přá­te­le, kole­gy­ně a kole­gy a věří­me, že je to prá­vě tanec a diva­dlo, kul­tu­ra jako tako­vá, jež nám pomá­há obje­vo­vat vnitř­ní rov­no­váhu a odva­hu, díky níž je mož­né čelit Koni­ášům naší doby.

Vla­di­mír Hulecšéf­re­dak­tor Taneč­ní zóny
Tomáš Kubartšéf­re­dak­tor a edi­tor webo­vých strá­nek Taneč­ní zóny i‑Tz

Publikováno
V rubrikách Aktuality

Od Tomáš Kubart

Vystudoval teatrologii na KDS FF MU v Brně, obhájil disertační práci na téma vídeňského akcionismu (2021), publikoval několik studií na téže téma (Theatralia, Arte Acta, Acta Universitatis Carolinae), podílel se na vydání sborníku českého surrealistického dramatu České surrealistické drama (nakl. Academia, 2023), editoval speciální číslo Taneční zóny, věnované tvorbě Hermanna Nitsche (2023). Zabývá se performativitou, akčním uměním, vídeňským akcionismem, současnou německojazyčnou dramatikou a scénografií. Je členem dramaturgické rady PerformCzech, tajemníkem Teatrologické společnosti, členem ČOSDAT/OISTAT a Sdružení českých divadelních kritiků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *