Takto ne!

© WIPO 2016. Photo: Emmanuel Be

Vyjá­d­ře­ní pod­po­ry redak­ce Taneč­ní zóny slo­ven­ské kultuře

Redak­ce Taneč­ní zóny sle­du­je se znač­nou neli­bos­tí sou­čas­ný vývoj na slo­ven­ské kul­tur­ní scé­ně: někdej­ší tele­viz­ní mode­rá­tor­ka Mar­ti­na Šim­ko­vi­čo­vá zba­vi­la výko­nu funk­ce tři poli­tic­ky nepo­ho­dl­né před­sta­vi­te­le význam­ných kul­tur­ních insti­tu­cí. Od říj­na loň­ské­ho roku, kdy nastou­pi­la do funk­ce minis­try­ně kul­tu­ry ve čtvr­té vlá­dě Rober­ta Fica, odvo­la­la na zákla­dě spor­ných či nedo­sta­ču­jí­cích zdů­vod­ně­ní hned tři vedou­cí osob­nos­ti význam­ných slo­ven­ských kul­tur­ních insti­tu­cí: Mate­je Drlič­ku z Národ­ní­ho slo­ven­ské­ho diva­dla (SND) (6. 8.), Ale­xan­dru Kusou z čela Slo­ven­ské národ­né gale­rie (SNG) (7. 8.) a gene­rál­ní­ho ředi­te­le Slo­ven­ské­ho národ­né­ho muzea v Mar­ti­ně Bra­ni­sla­va Pani­se (SNM) (7. 8.).  Drlič­ko­vi při­nes­li výpo­věď body­gu­ar­di, Pani­so­vi to ofi­ci­ál­ně nesdě­lil nikdo, v době roz­hod­nu­tí byl na dovolené.

Způ­sob pro­ve­de­ní těch­to odvo­lá­ní, jejich zdů­vod­ně­ní a násled­ná obha­jo­ba těch­to radi­kál­ních kro­ků nemá v posa­me­to­vých ději­nách našich zemí, Čes­ké a Slo­ven­ské repub­li­ky, obdo­by. Slov­ní spo­je­ní jako „pochyb­ná pre­zen­ta­ce umě­ní“, ozna­čo­vá­ní uměl­ců za před­sta­vi­te­le „libe­rál­ně-pro­gre­si­vis­tic­ké­ho spek­tra“ a vyzý­vá­ní ředi­te­lů a ředi­te­lek insti­tu­cí, aby pře­sta­li dělat „ostu­du slo­ven­ské kul­tu­ře“, jež se obje­vu­jí v argu­men­ta­ci minis­ter­stva kul­tu­ry, jsou v kul­tur­ně vyspě­lé spo­leč­nos­ti nepři­ja­tel­ná. Při­po­mí­na­jí nebla­hé časy před lis­to­pa­dem 1989 a měly by navždy zůstat jen v dobo­vých archí­vech. Jen stě­ží najde­me srov­ná­ní v posa­me­to­vé době: při­po­mí­na­jí je snad jen podob­né kro­ky Meči­a­ro­vy vlá­dy. Avšak sou­čas­né poli­tic­ké jed­ná­ní Mar­ti­ny Šim­ko­vi­čo­vé a její­ho dru­ha v repre­si, anti­se­mi­tu Luká­še Macha­lu (jenž se ve svých fan­ta­zi­ích děsí nad­vlá­dy Cha­za­rů), při­po­mí­na­jí spí­še léta mno­hem dáv­něj­ší, říz­nu­tá dik­tá­tor­skou ide­o­lo­gií a antisemitismem. 

Svo­bod­ná demo­kra­tic­ká spo­leč­nost již z prin­ci­pu nemů­že sle­do­vat vzor­ce Entar­te­te Kunst a roz­dě­lo­vat umě­ní na semit­ské (či „cha­zar­ské“, jak činí Macha­la) a árij­ské (či slo­ven­ské, jak činí Šim­ko­vi­čo­vá), není v ní mís­to pro ide­o­lo­gic­kou ani kul­tur­ní repre­si. Ta je navíc ve všech zmí­ně­ných pří­pa­dech zalo­že­na na domněn­kách: argu­men­tem k ukon­če­ní smlou­vy s Drlič­kou byl pád křiš­ťá­lo­vé­ho lust­ru na den dětí t.r., jenž měl údaj­ně dolo­žit Drlič­ko­vu nekom­pe­ten­ci v zajiš­tě­ní bez­peč­né­ho pro­vo­zu diva­del­ní scé­ny. Co na tom, že prá­vě za jeho vede­ní vyka­zo­va­la scé­na SND nej­vyš­ší návštěv­nost v posled­ních pěti letech, že se niko­mu nic nesta­lo a že ředi­tel diva­dla nene­se zod­po­věd­nost za tech­nic­ký sek­tor. Ale­xan­dře Kusé zase Šim­ko­vi­čo­vá vyčí­tá, že je dce­rou archi­tek­ta, vedou­cí­ho rekon­strukč­ní prá­ce během roz­sáh­lé pře­stav­by SNG, při­čemž ten zís­kal zakáz­ku dáv­no před­tím (2005), než bylo vůbec vypsá­no výbě­ro­vé říze­ní na pozi­ci ředi­tel­ky SNG (2010)… 

Nezou­fá­me, neboť věří­me, že všu­de tam, kde se moc­ní obá­va­jí svo­bod­né kul­tu­ry, obá­va­jí se pře­de­vším o svou vlast­ní moc, již by prá­vě ost­ny svo­bod­né­ho diva­dla a umě­ní moh­ly podrý­vat a naru­šo­vat. Za pan­cí­řem vlast­ní­ho stra­chu ze svo­bod­né­ho svě­ta se skrý­vá jen jejich malé sebe­vě­do­mí, cha­rak­te­ro­vá pokles­lost a lid­ská sla­bost, jež zakrý­va­jí sil­ným kruný­řem, kte­rý ale vždy po čase roz­praská a roz­pad­ne se.

Než se roz­lét­ne na kous­ky a slo­ven­ská spo­leč­nost zame­te jeho stře­py, drží­me za ruce naše slo­ven­ské přá­te­le, kole­gy­ně a kole­gy a věří­me, že je to prá­vě tanec a diva­dlo, kul­tu­ra jako tako­vá, jež nám pomá­há obje­vo­vat vnitř­ní rov­no­váhu a odva­hu, díky níž je mož­né čelit Koni­ášům naší doby.

Vla­di­mír Hulecšéf­re­dak­tor Taneč­ní zóny
Tomáš Kubartšéf­re­dak­tor a edi­tor webo­vých strá­nek Taneč­ní zóny i‑Tz

Publikováno
V rubrikách Aktuality

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *