Suity 3/4 jsou taneční a choreografickou poctou jedné významné české choreografky, a tří neméně vzácných choreografů třem duchovně bonitním skladatelům. Smetana, Janáček a Dvořák se v Suitách setkávají s Vlastou Schneiderovou, Šimonem Kubáněm, Attilou Egerházim a Petrem Zuskou. Komponovaný program současného tanečního divadla umožnily/i především zdatné interpretky a nadaní interpreti souboru Balet Praha Junior.
Komponovaný večer sestával ze tří pásem, resp. čtyř tanečních vět: první byla choreografie uměleckého šéfa baletu Jihočeského divadla Attily Egerháziho Z časů minulých, v němž se vyrovnává s těžkou tematikou úmrtí dětí: zpracoval totiž skladby Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku, Frýdecká Panna Maria, Lístek odvanutý, Dobrou noc! a Sýček neodletěl!, jež jsou vzpomínkami na Janáčkovu předčasně zesnulou dceru Olgu. A podobně, jako Kindertotenlieder (Písně o mrtvých dětech) Gustava Mahlera, jež jsou zhudebněním textu Friedricha Rückerta, jsou těžkým proudem našeho nevědomí neseny i tóny Janáčkových skladeb. A možná se jeho manželka divila stejně, jako ta Mahlerova, a nedokázala pochopit, že v roce 1904, kdy si jeho dvě děti šťastně hrály na zahradě, složil své Kindertotenlieder na texty Friedricha Rückerta, které napsal po smrti svých dětí: „Dobře chápu, že člověk skládá tak strašné texty, když nemá děti nebo když děti ztratil. Ale nedokážu pochopit, že člověk může zpívat o smrti dětí, když je ještě před půlhodinou objímal a líbal, veselé a zdravé!“
Jako lotosové květy na hladině objevují se tanečnice v bílých úborech první scény (Marie Anna Hellmichová, Lejla Muzejava, Anna Vacková, Karolína Maletová). Přibíhají čtyři tanečníci (Alfréd Kubec, Štěpán Hampl, Lukáš Faul, Antonín Pchálek), a poklidnou „hladinu” rozčeří, lekníny vyplaší: Předvedou se dva páry, ten první opatrně, odtažitě, není zřejmé, zda jsou pouze opatrní a nesmělí, a nebo jeden druhého odhánějí. Ten druhý pár se k sobě má mnohem příznivěji, on jí objímá chodidla, a svírá je v objetí tak silně, až se ona může o několik stupňů naklonit dopředu, aniž by jí hrozila ztráta rovnováhy. Přibíhá třetí pár, Anna Vacková a Lukáš Faul, těžiště zůstávají v nižší poloze, těla jsou v předklonu, ale dynamika pohybu zůstává prudká a pružná, další pár přibíhá na scénu, začíná hra s těly, kdo koho udrží. Všechny dívky odbíhají, mladík zůstává ležet na scéně, několikrát se pokouší vstát, až se mu to podaří, a pomalu odchází. Šest dívek se rozvíří v dervišských spirálách, a jedno z oken, jež ve scéně Attily Egerháziho a Viktora Svidró dominují výstupům, se otevírá, a zůstává otevřené. Nejde ale jen o banální metaforu, v níž by nám tvůrci chtěli sdělit „kde ti Bůh zavře … tam ti zase otevře …”, ale spíše ji můžeme číst jako odchod dětské duše — kterou rodič (Antonín Prchálek) nechal jít. Letět.
Choreografii ředitelky Konzervatoře Taneční centrum Praha Vlasty Schneiderové Zdálo se mi o Dvořákovi otevírá prudký pohyb tanečníků a tanečnic v kruhu, který jednou celý obepíšou, a zmizí v šálách, kromě jediné tanečnice. Ta se plíživě vytratí do šál v pravé části scény, s nízkým těžištěm dělá koleny nápadné oblouky. Na scénu vbíhají dva mladíci (Lukáš Faul, Alfréd Kubec) a jedna dívka, v tisíci variacích sledujeme vývoj mladého vztahu, z nichž mi utkvěl v paměti jemný moment, v němž stojí dívka uprostřed, a jemně se dotýká konečky svých prstů ramen obou (svalnatých) mladíků. Jejich souputníci začínají postupně, doslova jeden/jedna po druhé/m, ženy zleva, muži zprava. V dalším duetu se v jednu chvíli tanečnice zapře zády k partnerovi předloktími o jeho stehna, to jí umožní zdvihnout kolena, s nimiž on ležérně několikrát přehodí pravou dlaní zleva doprava.
V mlhách Petra Zusky, za jeho světelného designu, podléháme Janáčkovi, a jeho stejnojmennému klavírnímu cyklu: Andante, Molto Adagio, Andantino, Presto, Andante. Asistentkou Zusky byla i v tomto případě, jako u Vlasty Schneiderové, členka Pražského komorního baletu Linda Svidró. Snad příběh o bludičkách, snad volání uvnitř nás samotných, evokoval Janáčkův cyklus v Petru Zuskovi, neboť se setkáváme s mladíkem (Lukáš Faul), jehož pronásleduje jakési dvojče (Alfréd Kubec): na scénu vstupuje sebevědomým krokem, občas obrátí hlavu jako páv, ale hned je mu v patách dvojče, a my jako bychom se ocitli v Prince of Persia — jsme svědky tří pohybových principů dvojice: zrcadlení pohybů, tj. dochází ke stranově obrácenému provedení pohybu, např. když oba leží na zádech, dotýkají se chodidly, a posunem nahoru-dolů, nebo zleva doprava zrcadlí pohyb, nebo jdou pohyby proti sobě, nebo se synchronizují — ale tehdy to spíše vypadá, jako by jeden druhého napodoboval. Faul Kubce nechává padnout, ten chvíli leží schoulený zády k publiku, a vydýchává ztrátu „dvojčete”, dostává záchvat, chvěje se. Když se postaví, nejistě se rozhlíží kolem sebe, objímá prázdno kolem sebe, zuřivý klavír, poskoky špičkami k sobě a dlaněmi od sebe … opouští mlhu i sál. V posledním obraze vidíme dvojci Kubce a Faula, „dvojčata”, opět spolu: stojí v zákrytu, dívají se do hlediště, a každý ve stejném úhlu, ale na opačnou stranu vybočuje ze zákrytu.
Šimon Kubáň, pedagog konzervatoře TCP, sáhl ve své choreografii Horizontu událostí po mé nejoblíbenější Smetanově skladbě, Mé hvězdě, kterou otextoval Bedřich Peška (1820 – 1904):
„Když se večer stmívá, dříve než jdu spát na lávce sedávám vedle našich vrat.
Hledím po nebíčku, hledám svou hvězdičku.
Kde jsi, kde jsi hvězdo má.
Kde jsi, kde jsi hvězdo má.
Jako se usmívá na mne matička,
líbezně se na mne dívá hvězdička.
A mně tiše praví její hlas laskavý.
Já jsem, já jsem hvězda tvá.
Já jsem, já jsem hvězda tvá.”
Kubáň otevírá scénou s míhajícími se stromy, v mlžném oparu se ligotají „hvězdičky”, a všech 16 tanečníků a tanečnic (jak se ukáže při děkovačce, celkem jich bylo 17), a oproti Zuskově V mlhách je choreografie nezbytně kolektivnější, jako by účinkující utvořili legendární „želvu” římských legií, a synchronně se pohybovali prostorem, v němž společně překonávají překážky. V úchvatném duetu prokazují oba účinkující dechberoucí zdatnost a obratnost, zejména když slečně drží mladý muž (stojíc) levé chodidlo, a ona se z lehu hbitě vyšvihne vzhůru, a nejprve sledujíc pohyb za svou levou nohou, opíše půlkružnici a pravou nohou se mu doslove omotá kolem šíje. On od ní opakovaně odbíhá a zase se vrací, zatímco jejich zbylí spolutanečníci/e se extrémně zpomaleným pohybem sunou k šálám, z nichž ponenáhlu přicházejí další, odění v černých vestách, kterými podarují také ústřední dvojici. Otevírá se modrý horizont, a ohromuje nás Novosvětská (kterou poznám i já, a nemusím psát Borisi Klepalovi o rady, za které mu tímto děkuji). Seřazeni za sebou v černých vestách, kontrastujíc s bledě modrým horizontem „vlní hada”, rozvlňují se synchronními pohyby, postupně snižují těžiště a znovu vstávají, až zůstává pouze sólistka, k níž se však záhy opět vrací, rozvíří se jako černí pavoučci, a v elegantní a dynamické souhře sledujeme záškuby endorfiny nabitého svalstva. Za horizont událostí už se opravdu více nedostane.
Psáno z premiéry 3. 11. 2024 v Divadle Na Vinohradech (Praha).
Pass-Ages/ Z časů minulých
Choreografie: Attila Egerházi
Hudba: Leoš Janáček „Po zarostlém chodníčku“
Kostýmy: Roman Šolc
Světelný design: Viktor Svidró
Tančí:
Marie Anna Hellmichová – Alfréd Kubec
Lejla Muzejava – Štěpán Hampl
Anna Vacková – Lukáš Faul
Karolína Maletová – Antonín Pchálek
Horizont událostí
Choreografie: Šimon Kubáň
Hudba:
Bedřich Smetana: „Má hvězda“, „Pensée fugitive“
Antonín Dvořák, Symfonie č. 9 „Z Nového světa“
Kostýmy: Šimon Kubáň
Světelný design: Viktor Svidró, Tomáš Průcha
Tančí:
Zuzana Bernáthová, Adriana Divišová, Marie Anna Hellmichová, Nathalie Kučabová, Karolína Maletová, Lejla Muzejava, Tereza Petrová, Kseniya Shylava, Nela Slavíková, Petra Seruga, Šimáková Veronika, Anna Vacková
Lukáš Faul, Adolf Kubec, Alfréd Kubec, Štěpán Hampl, Antonín Pchálek
V mlhách
Choreografie : Petr Zuska
Hudba : Leoš Janáček (klavír: Ivan Klánský)
Kostýmy : Pavel Knolle
Světelný design : Petr Zuska
Tančí:
Lukáš Faul, Alfréd Kubec
Zdálo se mi o Dvořákovi
Choreografie: Vlasta Schneiderová a studenti
Hudba: Antonín Dvořák (Romantické kusy, Sonatina G dur)
Světelný design: Viktor Svidró
Kostýmy: FAMOOD
Tančí:
Zuzana Bernáthová, Adriana Divišová, Marie Anna Hellmichová, Nathalie Kučabová, Karolína Maletová, Lejla Muzejava, Anna Vacková, Kseniya Shylava, Lukáš Faul, Alfréd Kubec, Štěpán Hampl, Richard Šubrt
Jenom drobné upřesnění: Šimon Kubáň byl členem Baletu Jihočeského divadla, následně v Pražském komorním baletu, v současné době je nezávislý umělec: choreografuje doma i v zahraničí, zároveň je pedagogem na konzervatoři TCP, z. ú.
Děkujeme, paní Schneiderová, informaci do reflexe Suit 3/4 doplním.