„Prokletý a vyvržený je každý člověk, když se sám vzdá.“ Tmavomodrý Ježek ve vile Löw-Beer

Ondřej Kolín © Mila Vašíčková

Letoš­ní rok při­ne­sl něko­lik diva­del­ních a taneč­ních insce­na­cí, vypra­vu­jí­cích pří­běh čes­ké­ho skla­da­te­le a kla­ví­ris­ty Jaro­sla­va Jež­ka. Ta Pro­AR­Tu, jež měla 9. pro­sin­ce letoš­ní­ho roku sty­lo­vě pre­mi­é­ru v brněn­ské vile Löw-Beer, se pod názvem „Tma­vo­mod­rý Ježek” dotý­ká nej­hlub­ších vrs­tev skla­da­te­lo­vy osob­nos­ti: Vzta­hu k hud­bě, přá­te­lům, ženám, k vlas­ti. Pro­myš­le­ná a pub­li­ku pří­stup­ná dra­ma­tur­gie Mar­ti­na Dvo­řá­ka vykres­lu­je ve vní­ma­vě zvo­le­ných scé­nách Jež­ka jako las­ka­vou a bez­pro­střed­ní bytost, kte­ré Ondřej Kolín svou herec­kou pro­cí­tě­nos­tí pro­půj­ču­je magic­kou život­nost a výstižnost.

Díky zvo­le­né­mu klí­či je dějo­vým cen­t­rem dění samot­ný Ježek (Ondřej Kolín), jenž čas­to postrá­dá anta­go­nis­tu, ač jej mís­ty nachá­zí v Mar­ti­nu Dvo­řá­ko­vi (ve scé­ně s Vítěz­sla­vem Nezva­lem nebo s vlast­ní mat­kou, Fran­tiš­kou Sýko­ro­vou), a jeho „boj” za pro­sa­ze­ní moder­ních hudeb­ních prou­dů, zejmé­na jaz­zu. Po stu­dij­ní návštěvě ano­nym­ní Paří­že, v níž trá­ví noci po tam­ních barech, nasá­vá atmo­sfé­ru a při­vy­dě­lá­vá si na živo­by­tí, se vra­cí do rod­né­ho Žiž­ko­va, a své oblí­be­né skla­da­te­le Stra­vin­ské­ho, Hin­de­mi­tha a Mar­ti­nů sta­ví po bok Duka Elling­to­na, a coby „Msjé Žežek” při­vá­ží z gal­ských kon­čin do Pra­hy inspi­ra­ci, na kte­rou již netr­pě­li­vě čeka­la. V roce 1934 se také stá­vá čle­nem čes­ko­slo­ven­ské surre­a­lis­tic­ké sku­pi­ny, jež byla po bel­gic­ké a japon­ské prv­ní „fran­ší­zou” surre­a­lis­mu mimo mateř­skou Francii:„Francouzi nema­jí cit pro křeh­ké věci,“ vyslo­vu­je Ježek odhod­la­ně, avšak je to prá­vě Kolí­no­va empa­tie, schop­nost pro­nik­nout k zřídlům Jež­ko­vy osob­nos­ti, s níž dosa­hu­je pře­svěd­či­vé plas­ti­ci­ty Jež­ka-jem­né­ho evo­lu­ci­o­ná­ře čes­ké moder­ní sklad­by: zda­le­ka totiž nebyl tak přík­rý a odsu­zu­jí­cí, jak by se z uve­de­né repli­ky moh­lo zdát. S něž­ným úsmě­vem počí­tá knof­lí­ky-tóny „cé, bé dé, cis”, s ležér­ním výra­zem dospí­va­jí­cí­ho, ješ­tě ne muž, již ne chla­pec, impro­vi­zu­je na „surre­a­lis­tic­ká” hudeb­ní zadá­ní: „fis-cis-ais-gis jako tan­go”, „e‑fis-gis‑d jako fox” nebo „b‑a-c‑h jako blu­es”, hra­je si s tóny, kom­po­zi­cí. Se životem.

Ondřej Kolín © Mila Vašíčková

„Volo­vé, tak kde zas vězí­te? Taky může­te čekat jed­nou vy na mě,” hle­dá své kama­rá­dy z Osvo­bo­ze­né­ho diva­dla posta­va Jaro­sla­va Jež­ka. Pro­stor je pro­dchnu­tý mod­rý­mi odstí­ny, scé­no­gra­fie spí­še dokres­lu­je atmo­sfé­ru dese­ti roz­vě­še­ný­mi LP, avšak zají­ma­vé je, jak výbor­ně se k ní hodí vysta­ve­ná plát­na Nata­lie Per­kof, jež jsou ve vile roz­vě­še­na per­ma­nent­ně. Pla­tí to zejmé­na pro její plát­no „Manu­al of Natu­ral­ness”, jež se obzvláš­tě hodi­lo do pří­bě­hu o Jež­ko­vě ces­tě do Paří­že, na níž nej­ví­ce oce­ňo­val její „ano­ny­mi­tu”, již v sobě nese prá­vě námět zmí­ně­né­ho plát­na, na němž je zob­ra­ze­na posta­va muže bez tvá­ře. Prá­vě oblač­né pro­po­jo­vá­ní tema­tic­kých cel­ků v umně kom­po­no­va­né obra­zy je pří­klad­ným způ­so­bem Dvo­řá­ko­vy dra­ma­tur­gie a režie. Jak­ko­liv nás jeho cho­re­o­gra­fie nechá­vá na mís­tech, na nichž jsme již stá­li (např. Reynek/Renaud), je to prá­vě dra­ma­tur­gie, jež ote­ví­rá neza­po­me­nu­tel­ný divác­ký záži­tek, a usta­vu­je úchvat­né scé­ny, jež se zda­jí pro­po­jo­vat s heváb­nou ležér­nos­tí, a přes­to jsou spo­je­ny i vel­mi raci­o­nál­ní­mi a logic­ký­mi linkami.

Jed­nou z nich je výjev, pojed­ná­va­jí­cí Jež­kův zrak (v kout­ku duše dou­fám, že „Jež­ko­vy oči” pochá­zí prá­vě z šedé­ho záka­lu Jaro­sla­va Jež­ka): Ote­vře­na je hla­sem mamin­ky (Mar­tin Dvo­řák): „Jarouš­ku, nedí­vej se na ty knof­lí­ky tak zblíz­ka, zka­zíš si oči…,” a svou oba­vu opa­ku­je důraz­ně­ji o něco poz­dě­ji: „Nečti nosem, Jarouš­ku, zka­zíš si oči.“ Pro­pa­dá­me se do pří­bě­hu o Jež­ko­vě šedém záka­lu, poby­tu ve sle­pec­kém ústa­vu (hrad­čan­ská ško­la pro výcho­vu nevi­do­mých), v ten oka­mžik se jej Dvo­řák s Hane­lo­vou chá­pou jako pocho­po­vé, drží jej za šosy saka nad pod­la­hou, dokud se jim vlast­ní vahou nevy­smek­ne. „Byl jsem ten nej­z­bož­něj­ší nevi­do­mej na svě­tě.“ Kaž­dý výrok, kaž­dá věta má svou sest­ru v pohy­bu a ges­tu: „Pili jsme z ple­cho­vých hrn­ků a jed­li z ple­cho­vých talí­řů a zásad­ně lží­cí,” říká posta­va Jež­ka, a Kolín odha­zu­je nevi­di­tel­né lží­ce. Skvě­lý je nápad pro­mě­ny Dvo­řá­ka a Hane­lo­vé v řádo­vé sest­ry pou­hým pře­ta­že­ním tma­vých sak přes teme­na hlav, a stej­ně tak zna­ku­jí Jež­kův prs­to­klad, když zazní­vá hlas pro­fe­sor­ky Heř­ma­no­vé z Hudeb­ně-pěvec­ké­ho uči­liš­tě Dvo­řá­ke­um: „To frá­zo­vá­ní, stá­le tytéž chy­by! Nacvi­če­no tak šlen­dri­án­sky, že na to ani nee­xis­tu­je žád­ný pří­měr… Jarou­ši, prs­to­klad!” A prá­vě na těch­to kon­flik­tech je Jež­kův pří­běh vysta­věn: Na vzdo­ro­vá­ní auto­ri­tě, jež sta­no­vu­je osu­do­vá pra­vi­dla pro to, proč by malý Ježek neměl nikdy uspět. Ten se sta­ví na odpor s klu­kov­sky bez­sta­rost­ným úsmě­vem Ondře­je Kolí­na i samot­ným nacis­tům, a pra­ví: „Pro­kle­tý a vyvr­že­ný je kaž­dý člo­věk, když se sám vzdá.“

Daniela Hanelová a Martin Dvořák © Mila Vašíčková

Mar­tin Dvo­řák a Danie­la Hane­lo­vá vtan­čí na scé­nu, zatím­co Kolín suges­tiv­ně a ote­vře­ně popi­su­je, proč nesměl sklá­dat a pra­co­vat v U.S.A.: „Teda voni by mě jako sklá­dat necha­li, ale jako ano­ny­ma.” S Jež­ko­vým mono­lo­gem o obtíž­ném živo­tě skla­da­te­le ze střed­ní Evro­py v pro­tek­ci­o­nis­tic­ké Ame­ri­ce, se Dvo­řák hrou­tí u ostě­ní, a sle­du­je dění ležér­ně opřen o zábrad­lí u vánoč­ní­ho strom­ku: „Už mám soná­tu, Toc­ca­tu …” — tu oprav­du slo­žil během své­ho poby­tu ve Spo­je­ných stá­tech v roce 1939 (Holzk­necht: Jaro­slav Ježek, 1982, s. 112).  Když Kolín při­bli­žu­je svou situ­a­ci během dru­hé svě­to­vé vál­ky, vztah k poli­ti­ce („Mou hud­bu nacis­ti zaká­za­li, nesná­še­jí sati­ru. A já nesná­ším nacis­ty…“) i kom­po­no­vá­ní („Z cizích hlav­ně Stra­vin­ské­ho a Duke Elling­to­na…“), oži­vu­jí scé­nu Dvo­řák s Hane­lo­vou zve­dač­ka­mi, a čas­to ale dopro­vá­ze­jí jeho repli­ky jed­ná­ním: „Umě­lec­ký  život drží sno­bo­vé, niko­liv vy“ – s tím výro­kem drží Ondře­je Kolí­na za šosy, on vypí­ná sva­ly v hor­ní polo­vi­ně těla, hrou­tí se, až oba naráz pouš­tě­jí šosy jeho saka, nebo když si posta­va Jež­ka stě­žu­je na kri­ti­ku Pro­da­né nevěs­ty v Paří­ži, drží Dvo­řák v ústech tuž­ku (a já v tu chví­li scho­vá­vám tu svou).

Martin Dvořák a Ondřej Kolín © Mila Vašíčková

Důle­ži­tým a funkč­ním insce­nač­ním postu­pem je navá­zá­ní kon­tak­tu s pub­li­kem, jež se, ale­spoň během pre­mi­é­ry, nechá akti­vi­zo­vat: „A to tře­ba voni taky vůbec nepři­jdou,” zou­fá si Ježek, když jej uklid­ní dám­ský hlas z pub­li­ka: „Při­jdou.” Iša Krej­číVác­lav Holzk­necht se v Jež­ko­vých mono­lo­zích obje­vu­jí jako dal­ší inspi­rač­ní zdro­je, snad otcov­ské figu­ry v živo­tě syna krej­čí­ho, jenž svým nadá­ním dale­ce pře­kro­čil hori­zont své­ho rod­né­ho Žiž­ko­va. Hane­lo­vá s Dvo­řá­kem jako by se v této scé­ně roz­bí­ha­li a v letu zase zamr­za­li. Při­chá­zí ost­rý střih, hud­bu pře­ru­šu­je zaskří­pě­ní jeh­ly na des­ce, a v sálu pře­vlá­dá mod­rá tíseň.

Daniela Hanelová © Mila Vašíčková

„Dob­rý den, pane Nezva­le, pro­miň­te, že obtě­žu­ji, chtěl jsem se zeptat, zda bys­te nena­šel vol­nou chvil­ku si při­jít ke mně poslech­nout píseň na čty­řver­ší z Vašich bás­ní,” ote­ví­rá Kolín dal­ší scé­nu. Vzpo­mí­nám si, že s podob­ný­mi slo­vy za Nezva­lem kdy­si při­šel i Vra­ti­slav Effenber­ger, sho­dou okol­nos­tí před­sta­vi­tel dru­hé surre­a­lis­tic­ké vlny v našem pro­stře­dí — Ježek pat­řil k té úpl­ně prv­ní vlně, a byl čle­nem čes­ko­slo­ven­ské surre­a­lis­tic­ké sku­pi­ny spo­leč­ně s Bie­blem a Toyen. Prá­vě toto setká­ní bylo pro Jež­ka for­ma­tiv­ní, je ale opět ztvár­ně­no s pat­řič­nou něhou a cit­li­vos­tí, pro­to­že Ježek v ní přes Nezva­lo­vu vlast­ní báseň pro­zra­zu­je Nezva­lo­vi cel­kem intim­ní sku­teč­nost (kte­rou já nebu­du pro­zra­zo­vat čte­nář­kám a čtenářům):

Mám oči jako len

Večer jsou hroz­ny nejsladší

A spě­te spě­te jen… Můj sta­rý hlí­da­či.”

Daniela Hanelová © Mila Vašíčková

„A kom­po­nu­je­te vy vůbec rád?,“ ptá se Jež­ka Hlas, a s tím dota­zem vho­dí Dvo­řák Kolí­no­vi míček pří­mo do roze­vře­né parti­tu­ry. Za tónů Tma­vo­mod­ré­ho svě­ta jsou všich­ni tři na čtyřech, s vystr­če­ný­mi poza­dí­mi, přes něž se stří­da­vě dyna­mic­ky pře­va­lu­jí. Kolek­tiv­ní jam-sessi­on pře­tě­les­ňu­je Kolín i „Jen­du” a „Jir­ku”, jejichž přís­ná zadá­ní na hud­bu k diva­del­ním insce­na­cím glo­su­je: „Zvu­ko­vé efek­ty ti dodá­me v úte­rý, a hoto­vý to musí být,“ a za potem­ně­ní a pře­cho­du do mod­ré­ho osvět­le­ní se Dvo­řák chou­lí u ostě­ní … „v pondělí.”

Daniela Hanelová, Ondřej Kolín a Martin Dvořák © Mila Vašíčková

Kolín tak jem­ně a cit­li­vě roze­hrá­vá vrst­vy, jež mohou při­po­mí­nat Orte­na! (2020) v režii Ada­ma Steinbaue­ra, a pře­ce jsou nové: To cit­li­vé našla­po­vá­ní, ten sle­pec, jenž není sle­pý jen nepří­tom­ným pohle­dem, ale celým tělem, celou svou bytos­tí je tím tak vzdá­len dru­hým. To je to herec­tví, bez­pro­střed­ní ode­vzda­nost, a přes­to tak jas­né vyme­ze­ní hra­nic. Ztě­les­ně­ná křeh­kost v Kolí­no­vě podá­ní však refe­ru­je ješ­tě k něče­mu jiné­mu: K Jež­ko­vě zra­ni­tel­nos­ti v Paří­ži i ve Spo­je­ných stá­tech, a k jeho potře­bě, tou­ze a nezbyt­nos­ti být v kon­tak­tu s rod­ným Žiž­ko­vem, s otči­nou. „Pro­kle­tý a vyvr­že­ný je kaž­dý člo­věk, když se sám vzdá.“ Kolín dává nejis­to­tu pohy­bu do kaž­dič­ké­ho kro­ku, do kaž­dé­ho ner­vu, nejen do nepří­tom­né­ho pohle­du nevi­do­mé­ho, ale do celé­ho těla „vidou­cí­ho”, řeče­no s Rimbaudem.

Martin Dvořák a Ondřej Kolín © Mila Vašíčková

Hud­ba Igo­ra Pale­ty, Sono­ri­ty, Jiří­ho Pazou­raJaro­sla­va Jež­ka dokres­lu­je atmo­sfé­ru insce­na­ce, ale sama je význa­mo­tvor­ná. „To musí Vodá­ko­vi v prv­ní řadě zaleh­nout uši!” Nepo­chy­bo­val jsem o cho­re­o­gra­fic­kých schop­nos­tech Mar­ti­na Dvo­řá­ka, ale on je evi­dent­ně i veli­ce schop­ný dra­ma­turg a reži­sér. Neby­lo to prv­ní letoš­ní jež­kov­ské před­sta­ve­ní, kte­ré jsem měl to štěs­tí vidět, ale roz­hod­ně je nej­lep­ší. Tohle není koláž z tex­tů, z poesie a pís­ní, ale s Danie­lou Hane­lo­vou a Ondře­jem Kolí­nem sebe­vě­do­mý ponor do tma­vo­mod­ré­ho moře Jež­ko­va snu. “Jak je dale­ko ode mě k lidem,” jako by jeho bytí “pod vodou” bylo hma­ta­tel­né, pro­bles­ko­va­lo za zdán­li­vě bez­sta­rost­ný­mi a chla­pec­ký­mi úsměvy, jež našly pocho­pe­ní až v obje­tí Fran­cis Danie­ly Hane­lo­vé. Podob­ně, jako s Kaf­ka has left the buil­ding Das The­ma: Takhle se mají dělat insce­na­ce o osob­nos­tech, o kte­rých chce­me vypra­vo­vat stře­do­ško­lá­kům & středoškolačkám. 

„Dítě, neplač, pro­to­že nesmíš pla­kat,” napsal Jaro­slav Ježek v dopi­se sestře Lídě Lede­re­ro­vé 22. září 1938. „Nesmíš být malo­my­sl­ná, pro­to­že musíš být sta­teč­ná. Musíš být sta­teč­ná, pro­to­že máš také ráda krás­né lidi” (Dopi­sy z pod­zi­mu 1938, nakl. Vác­lav Petr, 1948). Ježek sta­teč­ný byl. A jeho pří­běh vyprá­vě­jí krás­ní lidé.

Autor, cho­re­o­gra­fie, režie: Mar­tin Dvořák

Hud­ba: Igor Pale­ta, Sono­ri­ty, Jiří Pazour

Účin­ku­jí: Ondřej Kolín, Danie­la Hane­lo­vá a Mar­tin Dvořák

Kos­týmy: Vin­tage

Psá­no z pre­mi­é­ry 9. 12. 2024 ve vile Löw-Beer v Brně.

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *