Patnáctý ročník mezinárodního festivalu Montréal Complètement Cirque, který do kanadské cirkusové metropole každoročně přiláká publikum doslova z celého světa, nabídl jak „tradiční“ nový cirkus, tak současnou špičku. Mezi absolutní vrchol patřila festivalová premiéra inscenace Play Dead souboru Collectif People Watching (angl. People Watching Collective). Uskupení absolventů montrealské Národní cirkusové školy všemi svými kvalitami velmi výrazně zastínilo ostatní program velkolepou, a přesto intimní prací.
Play Dead je aktuálně jedním z opravdu výsostných artových počinů současného cirkusu, ať to vyznívá jakkoli osobně, zaujatě. Zahrnuje světově vrcholnou artistickou úroveň nepodbízivého charakteru, zaujme vizuálně poutavými obrazy asociujícími tenebrismus a naturalismus v malířství 17. století a celkovým děním na scéně vtahuje do snového bezčasí surrealismu. Play Dead v žánru fyzického divadla, akrobatického tance a cirkusu je dílem s ukázkově vedenou nelineární dramaturgií, jejímiž pilíři byla výborně budovaná dramatickými momenty oplývající hra korunovaná souhrou aktérů, perfektní načasování akcí a dále uvědomělá repetice (např. záklony) a rafinovaná tranzice scénických motivů (např. dotyk) a imaginaci spouštějící od jakékoli deskripce oproštěný narativ. V herectví se zračil temperamentní i introvertní gestický projev (včetně významotvorných tvarů rukou), význam naznačovala jak sotva postřehnutelná mihnutí či upřený pohled (stále někdo někoho pozoroval), tak precizně vybudované pohybové partitury pro vysoce technicky proškolená těla. Scénické vyobrazení soužití skupiny lidí, kteří se navzájem vnímají, respektují, snad i milují, ale také se nepohodnou, hádají, provokují navzájem rozeznívalo struny tragiky i komedie.
Play Dead © Damian Siqueiros
Z představení se řinuly emoce, dojímalo i omračovalo, bavilo, a dokonce spontánně probouzelo smích. Pro představu začátku, shora půlkruhového hlediště sestupovala po schodech dáma a pán. Natasha Patterson v dlouhé tyrkysové róbě naslouchala vyprávění Jérémiho Lévesque v modrém obleku. Jeho zaujetí hovořit, přičemž divák záměrně neslyšel nic konkrétního vyjma melodicky intenzivního projevu, silně kontrastovalo s její ochotou naslouchat. Ona taktně ustupovala, on přidával, a zatímco se nenápadně odsouvala, mladík se nořil sám do sebe, ale mluvit nepřestával. Její vnitřní stav následně vyvřel. Začala poulit oči, protáčet krkem, vyvracet se vzad, tyto záklony se prohlubovaly a tempo komíhání zvyšovalo. Muž artikuloval dál. Z původně romantické pohlednice se vyvinulo drama s ostrým zalomením do komedie.
Play Dead © Alexander Galiez
V potemnělém jevištním prostoru, připomínajícím byt, stála zleva na pohled masivní almara, před ní dřevěný stůl a dobové židle s čalouněným sezením. Po pravé straně se nacházelo dvoumístné sofa, svým tvarem a zdobností evokující baroko, dále skříňka a lampa s okrasným stínítkem. Z tkanin se na scéně vyskytoval koberec a světlý závěs. Zcela funkční scénografii doplňovaly rekvizity – objekty, například prachovka, talíře, pohár aj., od ostenzivního působení přes funkční využití aktérkami/aktéry až po symbolické využití coby divadelního znaku. Jídelní stůl například stmelil skupinu, také posloužil jako kotvící základna pro tyče s rotujícími talíři, dále se stal po sklopení nohou jedné strany nakloněnou rovinou, po níž akrobaté stoupali a sjížděli. Stejně tak kostýmy nejenže lahodily oku, ale především dokázaly vypointovat geometrii pohybu i podtrhnout rysy jevištní postavy.
Play Dead © Damian Siqueiros
Například Brin Schoellkopf, vizuálně vytáhlý štíhlý mladík, poprvé na scénu vstoupil v kalhotách s ustřiženými nohavicemi, z jejichž okrajů ještě povlávaly nitě. V rukách držel nadměrně dlouhé tkaničky od kožených bot, s nimiž ve své ohebnosti nápaditě zápasil, aby vyslal zprávu o lehce neurotickém stavu bytí osobitého charakteru. Později zas balancoval na skleněných lahvích, po jejich hrdlech následně v klidném rozpoložení i přešel. Ostatně všichni „románoví hrdinové“ se vyznačovali originalitou, kterou podtrhovali sólovou akcí s objektem či s partnerkou/partnerem, a díky tomu se neustále odlišovali jeden od druhého, čímž narůstalo napětí směrem ven i dovnitř příběhu. Artistka Natasha Patterson ovládala jeviště v roli manipulativní krásky, z postavy ztvárněné Sabine Van Rensburg čišela tajemství. Mužský kvartet ve jmenovitém zastoupení Brin Schoellkopf, Jarrod Takle, Jérémi Lévesque a Ruben Ingwersen hýřil silou, neskrýval citlivost, jemné vyvažovalo rychlé, flirtující zas křehké. Ze střídmě nasvíceného prostoru dýchala estetika němých filmů v odéru květinově zemitého parfému.
Play Dead © Alexander Galiez
Za jedinečným projektem stojí silná šestice tvůrců, virtuózních artistů, osobností různých národností a odlišných disciplín, a také naprosto disponibilních umělců s ochotou oprostit se od dokonale známého a otevřít se výzvě. Například, ani jeden z účinkujících zde nevyvěsil na štít svou původní cirkusovou disciplínu, ba naopak ji všichni velmi chytře infiltrovali do scénického veškerenstva Play Dead a svá portfolia navíc rozšířili o další roviny. Například původem jihoafrická cirkusová umělkyně s hlubokou rodovou tradicí Sabine Van Rensburg, výtečná vzdušná akrobatka na šále, si zde sice dopřála „viset“, avšak jen několik málo dramatických vteřin, během nichž se držela závěsu, s nímž klesala a stoupala v tepajícím rytmu chaosu. Do paměti se však propsala především sólem situovaným do skříně. Minimalistický prostor dokázala obydlet z mnoha perspektiv, tu z pozice hlavou dolů, v zapření mezi rámy či ve visu na šatníkových dveřích, zároveň aniž by dala náznakem najevo jakékoli dočasné nepohodlí. Obecně, všudypřítomná lehkost vznikala pod dojmem měkkých a téměř neslyšných hmatů i dopadů, ať se artisté „káceli jako mrtvoly“ přímo k zemi či vláčně vlínali do prostoru, nebo naskakovali jeden na druhého a odráželi v letu od sebe.
Play Dead © Dina Sok
Ve zvukové rovině zněly melodie i ruchy, klasika a také pop music, často jako by snad i škrkala gramofonová jehla vrývající se do obehrané desky. Hudební dramaturgie vnášela další vrstvu nečekaných spojení, jedním z překvapení byl Čajkovského klavírní koncert č. 1 b moll, op. 23 navázaný na dynamickou destrukční akci, kdy akrobaté sami nasvěcovali výseky scény středovým světlem zavěšeným tak, aby dopomohl i k jejich přesunům z místa na místo. Bylo fascinující pozorovat, jak se vynořují ze tmy v různých fázích pohybových vět, a současně s nimi se mění uspořádání věcí. Byla to chvíle, jako by se žhnoucí fyzická energie živená fenomenální skladbou drala na povrch z kypící vody držené nadskakující poklicí. Ačkoli se nekonala žádná přímočará cirkusová exhibice, risk nejen tuto scénu, ale po celé představení neopouštěl ni na vteřinu.
Play Dead © Melika Dez
Umělecké uskupení People Watching Collective sdružuje šest multidisciplinárních umělců, kteří se v Montréalu v roce 2020 rozhodli spolupracovat. V období pandemie sdíleli jeden byt, svým způsobem intimitu v době celosvětové izolace, a s tím přicházelo mnoho tvůrčích myšlenek. Začali proto hledat společný jazyk, který by zahrnoval všechny jejich dosavadní zkušenosti ale i výzvy, které se do výsledného tvaru úspěšně propsaly. Inscenace Play Dead mladého kolektivu, je doslova předurčena stát se hitem nadcházejících festivalů s umělecky směrovanou dramaturgií ve výhledu sezón, a to bez nadsázky kolem dokola zeměkoule.
Tvůrčí tým
Koncept, režie, choreografie: Brin Schoellkopf, Natasha Patterson, Jarrod Takle, Jérémi Lévesque, Ruben Ingwersen, Sabine Van Rensburg
Hudba a sound design: Colin Gagne, Francisco Cruz, Olivier Landry-Gagnon, Stefan Bouchard
Scénografie: Emily Tucker
Rigging: Azana Pilar
Výroba: Alastair Davies
Světla: Emile Lafortune
Kostýmy: Camille TB
Kostýmní spolupráce: Row Särkelä
Dramaturgická spolupráce: Peter James, Isabelle Chasse, Gypsy Snider
Psáno z festivalové premiéry dne 10.7. a reprízy dne 12.7.2024, scéna TOHU – Montréal Complètement Cirque.
Výjezd na festival Montréal Complètement Cirque byl realizován za finanční spoluúčasti Evropské Unie – Next Generation EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR v rámci programu podpory Arts Institute Prague – Divadelního ústavu Praha a programu Go & See 2024.