Paula Rosolen/Haptic Hide: Beat by Bits

Beat by Bits © Laurent Philippe

Před­po­sled­ní den fes­ti­va­lu mla­dé­ho divá­ka Think Big! v Mni­cho­vě se turis­té, čeka­jí­cí pod mni­chov­skou zvon­ko­hrou, dočka­li ryt­mu tech­na: v režii a cho­re­o­gra­fii argen­tin­ské taneč­ni­ce Pau­ly Roso­len a cho­re­o­gra­fa Jua­na M. Fie­bel­kor­na vystou­pi­lo taneč­ní usku­pe­ní Hap­tic Hide v před­sta­ve­ní Beat by Bits, jež bylo původ­ně sou­čás­tí vět­ší taneč­ní insce­na­ce 16BIT z roku 2022. Tech­no pojí­ma­jí jako soci­ál­ní, poli­tic­kou a kul­tur­ní udá­lost, transatlan­tic­kou kul­tur­ní výmě­nu, pro­bí­ha­jí­cí již něko­lik desetiletí.

Beat by Bits © Laurent Philippe

Beat by Bits © Lau­rent Philippe

Pro taneč­ní usku­pe­ní Hap­tic Hide a Pau­lu Roso­len je tech­no sou­čás­tí jejich vize afro­fu­tu­ris­tic­ké­ho mani­fes­tu, ale vní­ma­jí je i v evrop­ském kon­tex­tu, jako nedíl­nou sou­část sub­kul­tur­ních prou­dů, jež měly vliv na pád ber­lín­ské zdi, pří­pad­ně se roz­ví­je­li v jejím důsled­ku. Beat by Bits (doslo­va /Hudební/ doba /prostřednictvím/ bitů)je nejen odra­zem minu­los­ti žán­ru tech­na v 80. letech, ale také vypoin­to­va­nou reak­cí na šok z pan­de­mie a křeh­kost naší svo­bo­dy a komu­ni­ko­vat spo­lu v kolek­tiv­ní hypnóze klu­bu. Beat by Bits ale vyu­ží­vá pro­stor pod širým nebem ke sblí­že­ní pub­li­ka v původ­ním, rov­nos­tář­ském a sjed­no­cu­jí­cím duchu techna.

Díla Pau­ly Rosolen/Haptic Hide byla mimo jiné uve­de­na v Deut­sche Tanzplatt­form, Thé­âtre de la Ville Paris, Sophi­en­sælen v Ber­lí­ně, deSin­gel Arts Cam­pus Antver­py, The­a­ter­fes­ti­val Basel, Fes­ti­val Paris l’été, Espa­ce 1789, HELLERAU — Euro­pe­an Cen­t­re for the Arts, Tan­zhaus NRW, Künstler*innenhaus Mou­son­turm, Schwere Rei­ter a Muffathalle.

Beat by Bits © Laurent Philippe

Beat by Bits © Lau­rent Philippe

Pau­la Roso­len stu­do­va­la na Vyso­ké ško­le hud­by a múzic­kých umě­ní ve Frank­fur­tu nad Moha­nem a absol­vo­va­la magis­ter­ské stu­di­um cho­re­o­gra­fie a per­for­man­ce na Uni­ver­zi­tě Justuse Lie­bi­ga v Gies­se­nu. Je drži­tel­kou prv­ní ceny v mezi­ná­rod­ní sou­tě­ži Dan­se Élar­gie, kte­rou pořá­dá Thé­âtre de la Ville v Paří­ži a Musée de la dan­se v Rennes.

Jako autor­ka, cho­re­o­gra­f­ka a reži­sér­ka vytvo­ři­la a insce­no­va­la před­sta­ve­ní v mno­ha mezi­ná­rod­ních diva­dlech a na fes­ti­va­lech. Její prá­ce byly uve­de­ny v Künstler*innenhaus Mou­son­turm, Thé­âtre de la Ville Paris, deSin­gel Arts Cam­pus, The­a­ter­fes­ti­val Basel, Fes­ti­val Paris l’été, Espa­ce 1789, Tan­zhaus NRW, HELLERAU — Euro­pe­an Cen­t­re for the Arts, Schwere Rei­ter, Sta­a­tsthe­a­ter Darm­sta­dt, Kamp­nagel, Sophi­en­sæle v Ber­lí­ně, TD Ber­lin, Cen­t­ro Cul­tu­ral de la Coo­pe­ra­ci­ón v Bue­nos Aires, DPAC Kua­la Lum­pur, Dan­ce New Air v Tokiu a mno­ha dalších.

Mezi její insce­na­ce pat­ří Aero­bics! — A Ballet in 3 Acts (2015), vybra­ná jako výji­meč­ná taneč­ní insce­na­ce na Němec­ké taneč­ní plat­for­mě 2016, Pup­pets (2016), PUNK‽ (2018), FLAGS (2020), 16BIT (2022) a Beat by Bits (2022).

Hos­to­va­la v Kolín­ské ope­ře a za sou­bor Gießen Tanz vytvo­ři­la cho­re­o­gra­fii Orbis (2023) ve Sta­dt­the­a­ter Gießen. Roso­len vede sou­bor Hap­tic Hide, kte­rý síd­lí ve Frank­fur­tu nad Moha­nem a v Mni­cho­vě, a v sou­čas­né době zkou­má cho­re­o­gra­fic­ké for­má­ty, kte­ré kom­bi­nu­jí vizu­ál­ní umě­ní a choreografii.

Pau­la Roso­len absol­vo­va­la rezi­denč­ní poby­ty ve vile Kamo­ga­wa Goethe-Insti­tu­tu v Kjó­tu, v Cen­t­ru pro cho­re­o­gra­fii K3 v Ham­bur­ku, ve Workspa­ce Bru­sel, v Hesen­ském stát­ním bale­tu a v nada­ci Sai­son v Tokiu.

Vyu­ču­je kom­po­zi­ci, impro­vi­za­ci a reper­toár na insti­tu­cích, jako je Uni­ver­zi­ta Justuse Lie­bi­ga v Gies­se­nu, Frank­furt­ská uni­ver­zi­ta hud­by a múzic­kých umě­ní, Bil­gi Uni­ver­si­ty v Istanbu­lu, Bos­ton­ská kon­zer­va­toř, Shi­ko­ku Gakuin Uni­ver­si­ty, Monochro­me Dan­ce Com­pa­ny v Kjó­tu (JP), Owl Spot The­a­t­re Tokio, Kyo­to Inter­nati­o­nal Dan­ce Workshop Fes­ti­val a mno­ho dalších. 

Původ­ní nápad, cho­re­o­gra­fie, režie: Pau­la Roso­len, Kon­cept: Pau­la Roso­len, J.M. Fie­bel­korn, Vývoj:Daniel Conant, Feli­pe Faria, Ste­ven Fast, Kyle Patrick, Capu­ci­ne Schatt­leit­ner, Ste­ph Quin­ci, Tanec: Daniel Conant, Feli­pe Faria, Ste­ven Fast, Kyle Patrick, Capu­ci­ne Schatt­leit­ner, Ali­zée Duver­no­is, Amie Jam­meh, Ani­ma Henn, Elé­o­no­re Bovet, Kino Luque, Hud­ba: Nico­las Fehr a Mau­ro Zan­no­li, s úryv­ky z „Whe­re Are You?“ od 16 BIT, Kos­týmy: J. M. Fie­bel­korn, Zvu­ko­vý inže­nýr: Mau­ro Zan­no­li, Pro­duk­ce a tour manager:Micha­el „Beli“ Hen­nig, Dis­tri­buce: Otto Pro­ducti­ons

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *