Předposlední den festivalu mladého diváka Think Big! v Mnichově se turisté, čekající pod mnichovskou zvonkohrou, dočkali rytmu techna: v režii a choreografii argentinské tanečnice Pauly Rosolen a choreografa Juana M. Fiebelkorna vystoupilo taneční uskupení Haptic Hide v představení Beat by Bits, jež bylo původně součástí větší taneční inscenace 16BIT z roku 2022. Techno pojímají jako sociální, politickou a kulturní událost, transatlantickou kulturní výměnu, probíhající již několik desetiletí.
Beat by Bits © Laurent Philippe
Pro taneční uskupení Haptic Hide a Paulu Rosolen je techno součástí jejich vize afrofuturistického manifestu, ale vnímají je i v evropském kontextu, jako nedílnou součást subkulturních proudů, jež měly vliv na pád berlínské zdi, případně se rozvíjeli v jejím důsledku. Beat by Bits (doslova /Hudební/ doba /prostřednictvím/ bitů)je nejen odrazem minulosti žánru techna v 80. letech, ale také vypointovanou reakcí na šok z pandemie a křehkost naší svobody a komunikovat spolu v kolektivní hypnóze klubu. Beat by Bits ale využívá prostor pod širým nebem ke sblížení publika v původním, rovnostářském a sjednocujícím duchu techna.
Díla Pauly Rosolen/Haptic Hide byla mimo jiné uvedena v Deutsche Tanzplattform, Théâtre de la Ville Paris, Sophiensælen v Berlíně, deSingel Arts Campus Antverpy, Theaterfestival Basel, Festival Paris l’été, Espace 1789, HELLERAU — European Centre for the Arts, Tanzhaus NRW, Künstler*innenhaus Mousonturm, Schwere Reiter a Muffathalle.
Beat by Bits © Laurent Philippe
Paula Rosolen studovala na Vysoké škole hudby a múzických umění ve Frankfurtu nad Mohanem a absolvovala magisterské studium choreografie a performance na Univerzitě Justuse Liebiga v Giessenu. Je držitelkou první ceny v mezinárodní soutěži Danse Élargie, kterou pořádá Théâtre de la Ville v Paříži a Musée de la danse v Rennes.
Jako autorka, choreografka a režisérka vytvořila a inscenovala představení v mnoha mezinárodních divadlech a na festivalech. Její práce byly uvedeny v Künstler*innenhaus Mousonturm, Théâtre de la Ville Paris, deSingel Arts Campus, Theaterfestival Basel, Festival Paris l’été, Espace 1789, Tanzhaus NRW, HELLERAU — European Centre for the Arts, Schwere Reiter, Staatstheater Darmstadt, Kampnagel, Sophiensæle v Berlíně, TD Berlin, Centro Cultural de la Cooperación v Buenos Aires, DPAC Kuala Lumpur, Dance New Air v Tokiu a mnoha dalších.
Mezi její inscenace patří Aerobics! — A Ballet in 3 Acts (2015), vybraná jako výjimečná taneční inscenace na Německé taneční platformě 2016, Puppets (2016), PUNK‽ (2018), FLAGS (2020), 16BIT (2022) a Beat by Bits (2022).
Hostovala v Kolínské opeře a za soubor Gießen Tanz vytvořila choreografii Orbis (2023) ve Stadttheater Gießen. Rosolen vede soubor Haptic Hide, který sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově, a v současné době zkoumá choreografické formáty, které kombinují vizuální umění a choreografii.
Paula Rosolen absolvovala rezidenční pobyty ve vile Kamogawa Goethe-Institutu v Kjótu, v Centru pro choreografii K3 v Hamburku, ve Workspace Brusel, v Hesenském státním baletu a v nadaci Saison v Tokiu.
Vyučuje kompozici, improvizaci a repertoár na institucích, jako je Univerzita Justuse Liebiga v Giessenu, Frankfurtská univerzita hudby a múzických umění, Bilgi University v Istanbulu, Bostonská konzervatoř, Shikoku Gakuin University, Monochrome Dance Company v Kjótu (JP), Owl Spot Theatre Tokio, Kyoto International Dance Workshop Festival a mnoho dalších.
Původní nápad, choreografie, režie: Paula Rosolen, Koncept: Paula Rosolen, J.M. Fiebelkorn, Vývoj:Daniel Conant, Felipe Faria, Steven Fast, Kyle Patrick, Capucine Schattleitner, Steph Quinci, Tanec: Daniel Conant, Felipe Faria, Steven Fast, Kyle Patrick, Capucine Schattleitner, Alizée Duvernois, Amie Jammeh, Anima Henn, Eléonore Bovet, Kino Luque, Hudba: Nicolas Fehr a Mauro Zannoli, s úryvky z „Where Are You?“ od 16 BIT, Kostýmy: J. M. Fiebelkorn, Zvukový inženýr: Mauro Zannoli, Produkce a tour manager:Michael „Beli“ Hennig, Distribuce: Otto Productions