Skupina lidí sdílí omezený prostor — klec v životní velikosti, do které je vidět ze všech stran. Zatímco někteří se snaží do krabice dostat, jiní si celý prostor nárokují pro sebe, zatímco další se snaží překonat všechny hranice. Diváci se stávají součástí představení, které se odehrává uvnitř i vně krabice. Komu nabídnete svou pomoc? Koho zastavíte? Kdy se podíváte a kdy odvrátíte zrak? Je chlapec z publika součástí představení, nebo ne? Kdo by chtěl do klece vlézt sám? Je klec ohradou, vězením, úkrytem, komfortní zónou nebo sportovištěm? Klec v naší vlastní hlavě? „Out of the Box” je především veselou úvahou o přizpůsobení se a udržení si odstupu a také písní o štěstí, které lze nalézt v omezenosti.
Alison Duarte, Bryan Atmopariwo a Nathalie Schmidt © William van der Voort
Bryan, Alison, Myrthe a Nathalie – s nimi si dnes budeme hrát. Nebo snad oni s námi? Myrthe Marchal vystoupá do klece, která na první pohled připomíná spíše dětskou kolébku v nadživotní velikosti – a všichni v ní jako batolata. Pokud to byl dramaturgický záměr, mohli bychom klec číst i jako metaforu dělohy, resp. klidného místa, v němž můžeme v bezpečí spočinout. K ochraně u matky se podvědomě utíkáme vždy, když se cítíme v psychologickém ohrožení. Podle německého psychiatra Otto Ranka existuje napříč mytologií celá řada dokladů této psychické metafory pro vyhledávání ochrany u matky. Za zvuků violoncella se Marchal pohybuje po kleci, protahuje obličej mezi příčelemi, pokouší se navazovat oční kontakt s diváky, což jí ulehčuje arénovité uspořádání herního prostoru. Celý set je laděn do tyrkysových a bledě žlutých odstínů, samotná klec je natřena bledě žlutým nátěrem, aktéři a aktérky kombinují tyrkysové, modré, žluté a bledě žluté prvky kostýmů (Esther Sloots), např. Marchal má bledě žlutou mikinu kolem pasu. V tom se ke kleci zvnějšku přiblíží Bryan Atmopawiro, tanečník jávanských a surinamských kořenů. Nejprve našlapuje velmi opatrně. Marchal mu podá skrz příčele dlaň. Chvíli jako by se přetahovali, on se zaklání, ona jej „jistí“, a vytáhne ho nahoru.
V tom ke kleci energicky přiskočí Alison Duarte, a natahuje nohu skrz klec, a k Marchal ruku. Pokouší se klec překonat v jednom ze čtyř rohů, ale pokaždé, když by chtěl do klece skočit, postaví se Marchal na místo vhodné k přistání. V tom se přímo přede mnou objeví Nathalie Schmidt – dosud byla schovaná pod klecí, která stojí asi 20 cm nad podlahou pódia. Energicky se objeví, a pokouší se také klec nejprve ohledat, a posléze se do ní nějakým způsobem dostat. Společně s Duartem a Atmopawirem se postaví do rohů, a chtějí skočit dovnitř klece – opět jim v tom zabrání Marchal. Pohybují se ve směru hodinových ručiček uvnitř klece, každý se ale v hromadném pohybu ještě sám otáčí kolem vlastní osy v opačném směru. V jednu chvíli vytáhne Marchal z publika malého diváka: přiměje ho, aby se z vnější strany klece také pokusil vylézt na klec. Zajímavé je, jakým způsobem to dělá, a jak s mladým mužem komunikuje: vše totiž probíhá pantomimicky, prostřednictvím gest. Vztaženou dlaní mu dává najevo, že jí má podat ruku, ale v dalších krocích si ho „šteluje“ sama: nastaví mu chodidlo, ohne mu nohu v koleni tak, aby se mohl postavit na příčele z vnější strany rohu klece. Nechá ho ale jenom chvíli stát v pozici, z níž by byl schopný do klece vlézt, ale brzy mu gesty naznačí, že se může vrátit na místo v hledišti.
Alison Duarte, Bryan Atmopariwo, Nathalie Schmidt a Myrthe Marchal © William van der Voort
Čtveřice v kleci si začíná hrát: přetahují se, jedna dvojce se chytne za ruce, druhá dvojce také, ale nakřiž s tou první, a začínají se otáčet ve směru hodinových ručiček. V zajímavé úloze se nachází Duarte: leží na zemi na zádech, a vždy po pár vteřinách se pokusí rázně a trochu křečovitě vstát, ale jako by mu vlastní tělo bránilo, a svaly mu vypověděly službu vždy, když dosáhne hranice, z níž by bylo možné vstát, postavit se na nohy. Ani zapojením breakdanceových prvků se mu nedaří prostředí klece opustit, a většinu sekvence se svíjí. A zemi. Marchal opouští klec. Na jejím rohu zůstává pouze Atmopawiro. Přehoupne se přes stěnu klece, ale pak se zase protáhne příčelemi zpět dovnitř. Začíná prudce dupat, a zpod podlahy se mu v odpovědi ozývá ťukání. Po dupání vyzve malého blonďatého diváka, aby se připojil. Chvíli se pokoušejí o valčík. Další aktéři přivádějí různé diváky, tentokrát i dospělé, až je nakonec klícka plná dětí.
Holandská společnost The100Hands, kterou vedou Mojra Vogelnik Škerlj a Jasper Džuki Jelen, je hostem Think Big! již podruhé. Vycházejí z tance, architektury a psychologie a vytvářejí fyzická, interaktivní představení, která jsou vždy o propojení: o spojení se sebou samým, s ostatními a s prostředím. Tělo vnímají jako kompas, který při setkání mezi lidmi jasně ukazuje směr — pokud umíte číst znamení.
Koncepce: Jasper Džuki Jelen a Mojra Vogelnik Škerlj, Choreografie: Jasper Džuki Jelen, Tanec: Bryan Atmopawiro, Alison Duarte, Myrthe Marchal, Nathalie Schmidt, Hudba: ArthurMusic, Dramaturgie: Moos van den Broek, Mikaêl Orozco, Design klece: Menno Boerdam, Stavba klece: Jitze Wils, Kostýmy: Esther Sloots, Fotografie: William van der Voort. Psáno z reprízy 13. 7. v rámci festivalu Think Big! v Mnichově (Schauburg).