V tanečním studiu Agora de la danse v srdci kulturní čtvrti Montréalu se roztočil rozměrný běžecký pás a na něj vyskočili čtyři tanečníci ve skvělé formě. Není řeč o představení Runners z produkce Cirk La Putyka, ale o svěží choreografii s názvem On/Off tvůrce Jacquese Poulina-Denise. Funkční propojení atraktivního tanečního slovníku s hudební kompozicí a situační dramaturgií katapultovalo On/Off k upřímnému obdivu. Ostatně, plný sál diváků v teens věku ohromeně aplaudoval na místní poměry až nezvykle dlouho.
V obnaženém prostoru divadelního sálu se uprostřed hrací plochy vyjímal „zabudovaný“ běžecký pás. Jeho konstrukci až po závěrečnou část svíraly sešikmené bočnice se zabudovanými reflektory, které svou funkci začaly plnit s grandiózním tanečně-pohybovým finále, kdy došlo k vyproštění pásu a tím jeho ještě větší expozici. Možná jsme se ocitli ve městě na přelidněné ulici, anebo naopak se stali pozorujícím okem shora na tepající spleť silnic a chodníků, po kterých kráčely nejrůznější povahy a nálady jako příběhy univerzálně civilizovaného životního stylu západu, ale také jsme mohli sledovat symbolický koloběh života či šířeji přírody.
Autor On/Off choreograf a hudebník Jacques Poulin-Denis založil interdisciplinární uskupení Grand Poney v roce 2009 a vyšlechtil z něj soubor, jehož tvorba zahrnuje jak vysoce kvalitní pohybovou interpretaci, tak neběžná zpracování každodennosti v silném souručenství s hudbou a světlem. V roce 2017 začal experimentovat s běžeckým pásem a vytvořil dynamicky emoční sólo nazvané Running Piece. Spolu s choreografií se ujmul i autorství hudby a projekt se úspěšně reprízoval několik let. Na podzim roku 2021 svou fascinaci běžeckým pásem promítl do kinetické instalace Turnover/ Train Train pro Musée d’art de Joliette v Québecu. Do prostředí galerie tehdy umístil pás s navěšenými oděvy, které v proměnlivém tempu cirkulovaly, obrazně tančily v kruhu či se protáčely v rutině, nekonečné mechanické činnosti. Téma puzení k neustálému pohybu, a současně touhy po vybočení z rytmu, se objevilo i ve třetí variaci s běžeckým pásem – v inscenaci On/Off, „vsazené“ na repertoár souboru v roce 2022.
Čtveřice tanečníků (Charles Brécard, Silvia Sanchez, Felix Cossette, Nolwenn Duhaut) na pás nejprve nastupovali, scházeli z něj a také procházeli kolem něj, zprvu civilně a postupně s rostoucí vizualizací rytmu proměňováním tělesné artikulace. Tu trhli rukou, ramenem, zdůraznili nášlap nebo úkrok, následoval freeze (zmrazení) či skok, až se prvky zarámovaly do stylů street dance, jako break, popping, hip hop, house a dalších sekvencí, které evokovaly Vogue i Krump, aby v celkové kompozici rozehrály pestrost a mezi tanečníky i jistou „charakterovou“ odlišnost. Ta se individuálně zračila jak v samotné chůzi a jejích stylizacích, v rozvíjení základních gest, jakým například je podat ruku, napřáhnout se, držet se, ale také ve společných pasážích, v nichž každý uplatňoval svá taneční a pohybová „the best off“, ať posazená ve fyzické flexibilitě, dokonale ovládané izolaci či překvapivé koordinaci, nebo vynaložené energii. Vzájemné různorodosti napomáhaly kostýmy poplatné jak stylům tance, tak naturelu vystupujícího čili od velmi volného oblečení po strečové materiály upnuté na tělo.
Představení se odvíjelo po kapitolách, jejichž konce se promyšleně překrývaly či se prolínaly, aby kromě jediného specifického momentu metaforicky „nespadl řemen“. Obraz páru, kdy jeden z dvojice viditelně touží jít svou cestou, připomínal zvolenou pohybovou komunikací comics. Jiná část nechala rozehrát nadvládu gramofonové desky v sepětí s pásem nad tanečnicí, která pružně reagovala na jeho posun vpřed, vzad, ale i trhané či valivé nebo zrychlené tempo dle přehrávání skladby. Maraton pohybu na ujíždějícím či přerývaně se odvíjejícím pásu zajímavě rozrušil raperský vstup, jako by se chaos velkoměsta na chvíli pozastavil a vtěsnal do projevu ve stylu rapu až slam poetry. Kontakt s publikem či chvilkové vystoupení z běhu představení nastalo také při fingované poruše běžícího pásu, kdy veškerá akce náhle zcivilněla, dokonce nabrala až odlehčený komický ráz. A díky „opravě“ došlo na zmiňované rozebrání konstrukce a z hlediska protagonistů ke znovu nabrání dechu do plic k dlouhému vytrvalému běhu a tanci ze všech sil. Euforická gradace strhávala, sálem proudila nezapomenutelná směs nadšení a fascinace. Kdyby jen naznačili, pravděpodobně by se sál nechal okamžitě vyburcovat ke spontánním pohybovým kreacím. Po celou dobu v to lákaly i beaty, skladatelovy hříčky s melodiemi a zvuky.
On/ Off, současné taneční divadlo rozehrávalo asociace a dokázalo vyburcovat tělesnou odezvu. Vidět představení v publiku spolu se staršími žáky a středoškoláky o to více umocnilo sugestivní zážitek. Čitelnosti abstraktního tanečního výraziva napomáhalo nastavení interpretů, kteří byli přesní a jistí, spolu i sami za sebe a dokázali navodit pocit „déja vu“, tedy představ, které jako bych už někdy někde viděla, ale najednou vystoupily z mlhy, aby se v ní zas po chvíli na čas schovaly.
Psáno z představení ze dne 25. listopadu 2024 v l‘Agora de la dance Montréal.
Výjezd do Kanady byl realizován za finanční spoluúčasti Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze za účelem pedagogického hostování na Concordia University v Montréalu.
On/ Off
Choreografie: Jacques Poulin-Denis
Obsazení (účinkuje vždy 4 – 5 tanečníků): Charles Brécard, Marie-Reine Kabasha, Jean-Benoit Labrecque, Gabriel-Antoine Roy, Silvia Sanchez (původní obsazení) / Felix Cossette, Nolwenn Duhaut, Ernesto Quesada Perez, Gabriel-Antoine Roy, Silvia Sanchez (druhé obsazení)
Dramaturgie: Sarah Berthiaume
Produkce: Grand Poney
Hudba: KLIMAXXX
Kostýmy a scéna: Marilène Bastien
Světelná koncepce:Claire Seyller
Asistentka režie: Sophie Breton
Technická režie: Jean-Marie Gardien a Julien Boisvert
Vedoucí produkce: Geneviève Voyzelle
Mediace: Simon-Xavier Lefèbvre
Spolupráce: Audrey Bergeron, Jossua Collin, Maika Giasson, Claudine Hébert, François Richard, Émilie Wilson