Po Suitách 3/4 Baletu Praha Junior mělo publikum možnost shlédnout komponované celovečerní představení sesterského souboru Balet Praha Junior 2, složeného z nejlepších studentek a studentů 3., 4., 5. a 6. ročníku Konzervatoře Taneční centrum Praha. Pod vedením 7 choreografek a choreografů propadneme kouzlu Jaroslava Ježka v Nebi na zemi, oblékneme kroj ve Zlaté bráně, a v tónech Antonína Dvořáka se možná odvážíme Příliš blízko k okraji … forbíny, formy i pohybu.
V Jaroslavu Ježkovi zasvěcené choreografii Igora Bezdienieznycha, Terezy Chladové, Pavly Königsmarkové, Jitky Tůmové a Pavly Zuskové otevírá první scénu z forbíny osamocená tanečnice, kterou záhy přivítá otevření opony a několik modře nasvícených tanečníků a tanečnic, zatímco horizontu dominuje projekce (Vladimír Sojka, Filip Klíma) (Ježkovy) pracovny. Specifikem dvou částí komponovaného večera jsou právě projekce, na horizontu, jež mají dokreslovat atmosféru hudební vrstvy inscenace, a utvářet prostředí dramatického děje. V případě perokreseb Miroslava Vomáčky jde o autentický výtvarný vklad, ale v ojedinělých případech jsou lehce zbytné, což dokazuje závěrečná část kompozice Příliš, jejíž výprava se obejde zcela bez projekcí.
Na horizontu se objevuje zvětšená perokresba Ježkova portrétu Miroslava Vomáčky, jež je uměleckou interpretací původního portrétu, podobně, jako je tomu v případě použitých písní V + W, u nichž nezaznívají originální nahrávky, ale aranžované verze, což, například v případě autentické verze Nebe na zemi Boleslava Polívky není vůbec na škodu. Nebe na zemi se skládá z osmi krátkých choreografií, od Isabel Valse, přes notoricky známou Stonožku, Bugatti step, Chodidla, při nichž mají tanečníci a tanečnice na nohou výrazné rudé ponožky, slavné Tři strážníky, které půvabně interpretují tři tanečnice, titulní Nebe na zemi, Swing Cocktail, a Nohy v rytmu, jež jakoby si nechala napsat Konzervatoř Taneční centrum Praha jako hymnu ke svému vizuálu.
Stonožku tancují tanečnice společně v červených a fialových (odpusťte daltonistovi) šatech, a vtipně dokreslují text o bolavých nohou vlastními gesty a synchronizovanými pohyby nohou, často v sedu nebo lehu, jako drobné lekníny na vodní hladině (které cvičí jógu). Pěkná je také scéna z Chodidel, v níž je text „aspirin, rofein i piperaxin” jevištně dokreslován cedulkami ve tvaru kapslí, léků a smajlíka, které střídavě zdvihá jedna z tanečnic. Mladistvě živelné a plné energie je vystoupení Tří strážníků, tanečnic, jejichž hravé a nápadité pohyby odpovídají hravosti, o niž Ježek s V + W tolik usilovali.
Příjemně mne překvapila Zlatá brána, choreografie Lindy Svidró a Lenky Šustové Hrabovské na hudbu Václava Trojana, jehož Královničky vyvolávají vzpomínky na procesí na olomoucku a zaváté lidové zvyky. V tomto díle jsou důležité nejen projekce (Viktor Svidró), z nichž je jedna na můj vkus přehnaně kontrastní a sytá, ale především light design (Viktor Svidró, Linda Svidró a Lenka Šustrová Hrabovská), který bravurně pomáhá dynamice celého kusu. Je tajemný a cestujeme s ním, střídáme lokace od letního odpoledne na moravském venkově, k půlnočnímu kostelu snad kdesi na Hané, variují se kruhové tance, přibíhají chlapci z březovými haluzemi, děvčata si hrají s kočkou (žel, plyšovou), objevuje se silná scéna se dvěma moranami, jež jsou dodnes součástí lidových jarních obřadů, a právě obraz dvou klečících dívek před dvěma moranami je jedním z nejsilnějších momentů inscenace, kterému konkuruje pouze přeskakování svíček, jež v předcházející scéně dívky užívaly jako světýlka v bažině, a působily tak jako bludičky.
Mazurek pro housle a klavír e moll Antonína Dvořáka rozvibruje poslední část večera, Příliš v choreografii Terezy Chladové. Tato část je pro mne unikátní umírněnou disproporčností a kontrapostem, který působí esteticky velmi nápaditě: Ve třech momentech jdou tanečnice rytmem pohybu vysloveně proti rytmu hudby, ale dosahují tím zvláštní rovnováhy, jako by se obě amplitudy navzájem vyrušovaly až k ztišení. Otázkou skvělého timingu je pak scéna, v níž tanečnice začíná reakci na hudební větu úplně sama, pomalu se zvedá, a poklepem na pódium jako by komunikovala s hudební složkou. V závěrečné sestavě, jež působí v prvních vteřinách nehybně, se rozpohybují hlavy, převyšující ostatní, abychom zase pouze na vteřinu zahlédli záblesk jiné dynamiky a struktury, než které rozumíme až příliš dobře. A právě tyto rytmické kontraposty jsou ukázkou nápadité a skvěle zvládnuté choreografické práce.
Psáno z premiéry 12. 11. 2024 v Divadle Na Fidlovačce.
Zlatá brána
Choreografie: Linda Svidró, Lenka Šustová Hrabovská
Hudba: Václav Trojan
Příliš
Choreografie: Tereza Chladová
Hudba: Antonín Dvořák
Text: Tereza Chladová
Nebe na zemi
Choreografie: Pavla Zusková, Pavla Königsmarková, Igor Bezdienieznych, Jitka Tůmová
Hudba: Jaroslav Ježek