Headlinery festivalu současného tance Bratislava v pohybe budou španělské soubory.

Daniel Abreu El Hijo-Syn © Marcos G. Punto

Bra­ti­sla­va, 7. srp­na 2024 — 28. roč­ník mezi­ná­rod­ní­ho fes­ti­va­lu Bra­ti­sla­va v pohy­be se usku­teč­ní od 5. do 28. říj­na 2024 a před­sta­ví díla ze Špa­něl­ska, Fran­cie, Němec­ka, Čes­ké repub­li­ky a Slo­ven­ska. Divá­ci se mohou těšit na před­sta­ve­ní plná ener­gie, emo­cí a expre­si­vi­ty v podá­ní před­ních uměl­ců ze Špa­něl­ska. Do Bra­ti­sla­vy při­je­de výji­meč­ný a oce­ňo­va­ný sou­bor La Vero­nal a Daniel Abreu, výrazná osob­nost špa­něl­ské­ho sou­čas­né­ho tance.

Head­li­ne­ry hlav­ní­ho pro­gra­mu 28. roč­ní­ku fes­ti­va­lu Bra­ti­sla­va v pohy­bu budou uměl­ci ze Špa­něl­ska. „Špa­něl­ský tanec je expre­siv­ní, plný ener­gie a fan­ta­zie. Někdy je tem­ný, jin­dy barev­ný, ale vždy plný emo­cí, kte­ré jsou někdy skry­té, a pak se náh­le napl­no pro­je­ví. Je to tanec ovliv­ně­ný tra­di­cí, z níž někte­ří uměl­ci čer­pa­jí a jiní se od ní sna­ží odpou­tat. Pře­de­vším je však špa­něl­ské taneč­ní umě­ní opo­je­no živo­tem — je jeho osla­vou, ztě­les­ňu­je jeho ener­gii a pomí­ji­vost, vyja­dřu­je jeho mno­host, radost­né i těž­ké strán­ky a vět­ši­nou skrý­vá svá posel­ství pod rouš­kou sym­bo­lů, meta­for a obra­zů,” před­sta­vu­je cha­rak­ter špa­něl­ské­ho tan­ce umě­lec­ká ředi­tel­ka fes­ti­va­lu Bra­ti­sla­va v pohy­bu Mirosla­va Kovářová.

Ener­gie špa­něl­ských taneč­ní­ků a výraz­né muž­ské sólo

Vůbec popr­vé zaví­tá na Slo­ven­sko Daniel Abreu, význam­ná osob­nost špa­něl­ské taneč­ní scé­ny, aby zde před­ve­dl expre­siv­ní sólo plné meta­for El hijo/Son, kte­ré je naplá­no­vá­no na dva dny 13. a 14. říj­na 2024 ve Stu­diu SND. Abreu se ve svém díle pokou­ší vyrov­nat se vzta­hy s rodi­či a se svou minu­los­tí. „El Hijo (Syn) je o spe­ci­fic­kých vaz­bách k rodi­čům a mís­tům a o tom, jak se s nimi vyrov­nat. Svým způ­so­bem vní­má­me potom­ka jako jedin­ce, kte­ří se vyma­ni­li ze svých vazeb, ale záro­veň jsou bez­na­děj­ně zaple­te­ni do opa­ku­jí­cích se vzor­ců cho­vá­ní a jed­ná­ní,” říká Daniel Abreu o své choreografii.

Tea­ser: https://youtu.be/BrM1fKc2MbA

Jed­ním z vrcho­lů fes­ti­va­lu bude před­sta­ve­ní Sono­ma špa­něl­ské­ho sou­bo­ru La Vero­nal (28. říj­na 2024 v Čino­hře Slo­ven­ské­ho národ­ní­ho diva­dla). Mar­cos Morau v něm vytvo­řil fas­ci­nu­jí­cí a magic­kou cho­re­o­gra­fii inspi­ro­va­nou surre­a­lis­mem Lui­se Buñu­e­la. V hlav­ních rolích se před­sta­ví sku­pi­na žen, kte­ré se chtě­jí osvo­bo­dit od pout minu­los­ti a pře­ko­nat hra­ni­ce pomo­cí intu­i­ce a instink­tu. Jejich spo­leč­ný pláč se stup­ňu­je a mění se v oslav­ný ritu­ál s hyp­no­tic­ký­mi pís­ně­mi a tanci.

La Vero­nal je jed­ním z nej­vý­znam­něj­ších taneč­ních sou­bo­rů na evrop­ské scé­ně. Jejich insce­na­ce, kte­ré zna­jí divá­ci ve více než 30 zemích, zís­ka­ly uzná­ní mezi­ná­rod­ní odbor­né veřej­nos­ti a řadu ocenění.

Tea­ser: https://youtu.be/VHOVYtmmt3U

Výběr mla­dých talen­tů: dva taneč­ní páry v jed­nom večeru.

Letoš­ní roč­ník je pro orga­ni­zá­to­ry fes­ti­va­lu Bra­ti­sla­va v pohy­bu výji­meč­ný, pro­to­že hos­tí setká­ní sítě Aerowa­ves. Zástup­ci z růz­ných evrop­ských zemí zde budou vybí­rat TOP 20 mla­dých taneč­ních talen­tů pro rok 2025, kte­rým se tak ote­vře ces­ta na evrop­ská pódia.

Pro letoš­ní fes­ti­va­lo­vý pro­gram vybra­li orga­ni­zá­to­ři dva due­ty z letoš­ní TOP 20 Aerowa­ves, kte­ré zazní v rám­ci jed­no­ho veče­ra 12. říj­na 2024 v A4 — pro­sto­ru sou­čas­né kul­tu­ry. V před­sta­ve­ní Refa­cefrenchensem­ble Les Ido­les se divá­ci sta­nou hyp­no­ti­zo­va­ný­mi svěd­ky neu­stá­lé­ho, ale nepo­střeh­nu­tel­né­ho pohy­bu dvou žen. N aopakv před­sta­ve­ní Born by theSea v cho­re­o­gra­fii Něm­ky Fran Diaz uvi­dí ost­rý a plas­tic­ký tanec dvou taneč­nic, kte­ré půso­bí jako dva dob­ře nama­za­né stroje.

S dět­mi z mateř­ské ško­ly tančit?!

Od jaké­ho věku cho­dit s dět­mi na před­sta­ve­ní sou­čas­né­ho tan­ce? Jak ho budou vní­mat? Budou tomu rozu­mět? Odpo­věď na tuto otáz­ku při­ná­ší Microworlds čes­kých auto­rek Jazmi­ny Pic­to­ro­vé a Sabi­ny Boč­ko­vé, dal­ší dvo­ji­ce z TOP20 Aerowa­ves . V tom­to inter­ak­tiv­ním před­sta­ve­ní se noří do svě­ta dět­ské fan­ta­zie, spo­leč­ně s dět­mi zkou­ma­jí svět malých věcí a pod­ně­cu­jí jejich vní­ma­vost ke svě­tu. Před­sta­ve­ní se usku­teč­ní 5., 6. a 7. říj­na 2024 v Diva­dle Stu­dio 12 a jsou vhod­ná pro děti od čtyř let.

Slo­vá­ci na fes­ti­va­lu: taneč­ní sci-fi a těla ve slo­ži­té konstrukci

Zají­ma­vá téma­ta při­ne­sou do pro­gra­mu mezi­ná­rod­ní­ho fes­ti­va­lu sou­čas­né­ho tan­ce také slo­ven­ští uměl­ci. Pohy­bo­vá impro­vi­za­ce ohra­ni­če­ná slo­ži­tou kon­struk­cí IHOPEIWILL auto­rů thre­e­is­com­pa­ny a Jara Viňar­ské­ho (21. 10. 2024 v A4 — pro­sto­ru sou­čas­né kul­tu­ry) je reflexí sou­čas­né­ho vývo­je spo­leč­nos­ti a zabý­vá se otáz­ka­mi kli­ma­tic­ké kri­ze či růstu napě­tí ve spo­leč­nos­ti. V hlav­ní roli taneč­ní sci-fi s názvem Sto­ryfrom the workshop of byYuri Korec & Co (22. 10. 2024 v A4 — pro­stor sou­čas­né kul­tu­ry) vystu­pu­je pět taneč­ní­ků, kte­ří spo­leč­ně vytvá­ře­jí zvlášt­ní situ­a­ci, kde zdán­li­vě nepla­tí časo­prosto­ro­vé sou­řad­ni­ce, nee­xis­tu­je minu­lost ani pokrok.

Sou­čás­tí fes­ti­va­lu Bra­ti­sla­va v pohy­bu bude opět řada dopro­vod­ných akcí. Kro­mě worksho­pů, před­náš­ky o špa­něl­ském tan­ci nebo veče­ra taneč­ních fil­mů to bude site-spe­ci­fic před­sta­ve­ní Juri­je Kor­ce Puls Pressburg, v němž tvůr­ci vybe­rou zástup­ce men­šin žijí­cích v Bra­ti­sla­vě, aby tan­či­li spo­leč­ně s pro­fe­si­o­ná­ly. Vstu­pen­ky na před­sta­ve­ní je mož­né zakou­pit již nyní na https://predpredaj.zoznam.sk/sk/listky/bratislava-v-pohybe-2024/. Více infor­ma­cí nalez­ne­te na nových webo­vých strán­kách fes­ti­va­lu www.bratislavavpohybe.sk.


Pro­hlá­še­ní k sou­čas­né situ­a­ci v kul­tu­ře na Slo­ven­sku
„Bra­ti­sla­va v pohy­bu by neby­la v tako­vé podo­bě a s tak kva­lit­ním pro­gra­mem bez pod­po­ry Fon­du na pod­po­ru umě­ní a bez part­ner­ství Slo­ven­ské­ho národ­ní­ho diva­dla pod vede­ním Mate­je Drlič­ky. Minis­try­ně kul­tu­ry svým jed­ná­ním ohro­žu­je svo­bo­du tvor­by a sna­ží se zasta­vit roz­voj, kte­rý SND a SNG dosud úspěš­ně rea­li­zo­va­ly. Sna­ží se zlik­vi­do­vat vše, co má názor, co je kri­tic­ké a co posou­vá naši zemi smě­rem k roz­vi­nu­té demo­kra­cii a kul­tur­ně vyspě­lým zemím Evro­py.” řek­la Katarí­na Figu­la, výkon­ná ředi­tel­ka fes­ti­va­lu. Fes­ti­val Bra­ti­sla­va v pohy­bu se při­po­ju­je k sig­na­tá­řům petič­ní výzvy Na obra­nu kul­tu­ry.

O sdru­že­ní Bra­ti­sla­va v pohybu

Aso­ci­a­ce Bra­ti­sla­va v pohy­bu (ABP) je občan­ské sdru­že­ní půso­bí­cí v oblas­ti pro­fe­si­o­nál­ní­ho roz­vo­je sou­čas­né­ho tan­ce. Hlav­ní čin­nos­tí ABP je kaž­do­roč­ní pořá­dá­ní mezi­ná­rod­ní­ho fes­ti­va­lu sou­čas­né­ho tan­ce Bra­ti­sla­va v pohy­bu, jehož 28. roč­ník se usku­teč­ní v říj­nu. Kro­mě před­sta­ve­ní při­ná­ší fes­ti­val dopro­vod­ný pro­gram akti­vi­zu­jí­cí taneč­ní komu­ni­tu a při­bli­žu­jí­cí sou­čas­ný tanec širo­ké veřej­nos­ti jeho pre­zen­ta­cí ve veřej­ném pro­sto­ru měs­ta. ABP repre­zen­tu­je slo­ven­ské taneč­ní umě­ní v mezi­ná­rod­ním kon­tex­tu a roz­ví­jí mezi­ná­rod­ní spo­lu­prá­ci. Více na www.bratislavavpohybe.sk

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *