Esther: Reut Shemesh

Esther © Jonas Zeidler

Osmý den mezi­ná­rod­ní­ho fes­ti­va­lu pro nejmen­ší i tro­chu vět­ší divač­ky a divá­ky při­ne­sl recept z domá­cí kuchy­ně izra­el­ské cho­re­o­gra­f­ky Reu­th She­me­sh. Vařit pod­le něj ale není leh­ké: ke vzpo­mín­kám na dět­ství a živým obra­zům z dospí­vá­ní, prv­ních lásek i hle­dá­ní zod­po­věd­nos­ti a dis­ci­plí­ny v zájmo­vých krouž­cích a prv­ních zaměst­ná­ních, v nichž je tře­ba nosit uni­for­my, je tře­ba ješ­tě soli: dra­ma­tur­gic­ké koncepce.

Ta se v opa­ku­jí­cích se jepi­čích nápa­dech insce­na­ce, urče­né pro divác­tvo 13+, scho­vá­va­la za jepi­čí­mi nápa­dy, jež se cyk­lic­ky opa­ko­va­ly : stří­da­jí se uni­for­my, svlé­ká­ní a pře­vlé­ká­ní, doslov­ná návod­nost, kte­rá ale nevy­slo­vu­je nic víc opro­ti rea­li­tě. Jako by si hyperre­a­lis­tic­ká malíř­ka Mag­da Torres Gur­za necha­la vytisk­nout před­lo­hu své­ho záti­ší, a tepr­ve do ní zasa­ho­va­la tuž­kou nebo ole­jem. Tako­vý dojem jsem měl ze scé­ny, v níž se korej­ská taneč­ni­ce Mihy­un Ko vysvlék­ne do tělo­vě zbar­ve­né­ho tri­ko­tu. Divá­kům v hle­diš­ti je, díky dyna­mič­nos­ti diva­del­ní­ho zna­ku, jas­né, že jde o vyjá­d­ře­ní sku­teč­nos­ti, že je posta­va Mihy­un nahá. She­me­sh a Marie Siekmann, autor­ka kos­tý­mů, měly však potře­bu tuto sku­teč­nost hyper­tro­fo­vat nejen zdů­raz­ně­ním, ale dokres­le­ním a dosa­ze­ním sekun­dár­ních pohlav­ních zna­ků. Tri­kot má zvý­raz­ně­né bra­dav­ky (z čehož puber­tál­ní pub­li­kum stří­da­vě pře­chá­ze­lo ze sta­vů eufo­rie, stu­du a posmě­chu k prázd­né­mu a bez­vý­raz­né­mu zírá­ní), ale i pubic­ké ochlu­pe­ní. To je ten moment, kdy z nepo­cho­pi­tel­né­ho důvo­du malu­je­te pas­tel­kou na foto­gra­fii, kte­rá má navíc zachy­co­vat prv­ní mile­nec­kou zku­še­nost. Ber­lín­ský taneč­ník Kel­vin Kilon­zo sví­rá Mihy­un zeza­du, ona pře­chá­zí z širo­ce roz­kro­če­né­ho posto­je do pozvol­né­ho sedu, zatím­co jí Kilon­zo drží dla­ně na drob­ných prsou. Jak se napě­tí v jejich tělech postup­ně uvol­ňu­je, dla­ně pře­jíž­dě­jí přes Mihy­uni­nu tvář – levá je její, dru­há Kilon­zo­va. Ten zásah pas­tel­kou na foto­gra­fii jako­by někdo vygu­mo­val … a my vidí­me jenom sku­teč­nost, pod kte­rou se už tolik jevišť zhroutilo.

Esther © Jonas Zeidler

Esther je mla­dá dív­ka, jejíž dospí­vá­ní sle­du­je­me v něko­li­ka obra­zech hodi­no­vé­ho pohy­bo­vé­ho před­sta­ve­ní. Pro­chá­zí eta­pou iden­ti­fi­ka­ce se ško­lou (ve škol­ní uni­for­mě účin­ku­je Juli­a­na Bas­tos Oli­ve­i­ra), minis­t­rant­ky (Enis Turan), v puber­tě nastá­vá přík­rý pří­klon k sub­kul­tu­ře (v man­ga kos­tý­mu Mihy­un Ko), a pro­vá­ze­na je muž­ský­mi a chla­pec­ký­mi vzo­ry: Kel­vi­nem Kilon­zem coby klu­kem z uli­ce a Bri­tem Rode­mun­dem, posluš­ným mužem s vypra­co­va­ným tělem, jehož jedi­nou sta­ros­tí je dob­ře zapoů­so­bit v bílé koši­li s límeč­kem a kra­va­tou. She­me­sh od začát­ku insce­na­ce spo­lé­há na medi­ál­ní komu­ni­ka­ci mezi pro­mí­ta­ný­mi foto­gra­fie­mi a herec­kou akcí: lidé z foto­gra­fií jako­by oží­va­li v tělech a kos­tý­mech akté­rek a akté­rů, kte­ré záměr­ně zvo­li­la tak, aby mezi nimi bylo širo­ké věko­vé rozpě­tí (od 25 do 55 let). Když na scé­nu přisko­ta­čí roz­ver­ná Mihy­un Ko, doslo­va kopí­ru­jí­cí kos­tým man­ga-ško­lač­ky, kte­ré v této scé­ně chy­bí už jenom por­no prvek ahe­gao (アヘ顔), jež se ale obje­vu­je o něco poz­dě­ji ve scé­ně s kři­kem a pro­je­ve­ním vzdo­ru vůči rodi­čům, v opa­ku­jí­cích se scé­nách s tles­ko­tem, ryt­mic­kým utvr­zo­vá­ním se v tom, že iden­ti­ta, kte­rou jsme si pro­za­tím zvo­li­li, je správ­ná. Že se nerozpadne.

V tan­ci Kel­vi­na Kilon­za se pro­je­vu­jí prv­ky urban dan­ce, hud­ba pře­chá­zí z tem­ně ambi­ent­ních pod­tó­nů, z nichž trčí zná­měj­ší melo­die, v pohy­bech Bri­ta Rode­mun­da zase cítí­me prů­pra­vu v moder­ním bale­tu. Jeho hra na hous­le zůstá­vá na úrov­ni dět­ské­ho zájem­ce o čtve­ro strun. Sle­du­je­me pří­běhy dospí­vá­ní a pro­lí­ná­ní osu­dů, prud­ké změ­ny emo­cí (neza­po­me­nu­tel­ný řev, křik a frá­zo­vá­ní Juli­a­ny Bas­tos Oli­ve­i­ry), tanec Enis Turans Rode­mun­dem, za dopro­vo­du zob­co­vé flét­ny: Rode­mund se objí­má s vlast­ním „stí­nem“ – She­me­sh totiž zno­vu vytvá­ří „živý obraz“ na scé­ně, když se pokou­ší zná­zor­nit puber­tál­ní nešťast­nou lás­ku, a tak zatím­co se Oli­ve­i­ra objí­má s Kilon­zem, oba v sedu čelem k pub­li­ku, sedí Rode­mund před nimi, doslov­ně kopí­ru­je Kilon­zo­vy pohy­by (Kilon­zo opav­du drží v náru­čí Oli­ve­i­ru a objí­má ji). Oli­ve­i­ra se objí­má s Mihy­un, obě ryt­mi­zo­va­ně pohy­bu­jí pán­ve­mi, postup­ně si všech­ny odklá­da­jí svrš­ky, včet­ně Rode­mun­da, a váš­ni­vě jimi bijí o pod­la­hu. Rode­mund úpl­ně mění vizu­ál, a z úspěš­né­ho finanč­ní­ho porad­ce se stá­vá táta od gri­lu v rif­lích a ble­dě mod­rém tri­ku – při­chá­zí ale i chví­le „moc­kin­gu“, kte­rý se, mimo­cho­dem, z hle­diš­tě, plné­ho sed­má­ků a osmá­ků, ozý­val poměr­ně čas­to. V pro­jek­ci se obje­vu­je foto­gra­fie ženy s uka­zo­vá­kem v levém oku, a její pózu napo­do­bu­je jak muž­ný Rode­mund, tak Mihy­un. Ta se po chví­li při­tu­lí k Turan, krou­ži­vě kolem sebe obchá­zí, taj­nosnub­ně k sobě klo­ní hla­vy, téměř se dotý­ka­jí rty. Kilon­zo háže do pub­li­ka šaty, v nichž na začát­ku stá­la Oliveira. 

„Fin­ding your own path, your own stan­ce, but not being alo­ne: The hap­py medi­um is often a life-thre­a­te­ning high-wire act. What hap­pens to young peo­ple when they com­mit to a group? And how is the sen­se of com­mu­ni­ty reflec­ted in atti­tu­des, dress codes and rituals?“

Oli­ve­i­ra tan­cu­je s kole­ny těs­ně při­mknu­tý­mi k sobě, cupi­tá s lehce zdvi­že­nou suk­ní, jejíž lem drží obě­ma ruka­ma. Všich­ni si oblé­ka­jí skaut­ské uni­for­my, z urban dan­ce inspi­ra­ce se stá­vá troš­ku vylep­še­ný Cot­ton-Eyed Joe. S Rode­mun­do­vou hrou na hous­le se začí­na­jí těla všech akté­rek a akté­rů chvět. Chvě­ní se zrych­lu­je s tem­pem hry, Turan uná­ší batoh, a na jeviš­ti se ode­hra­je men­ší honič­ka. Na jejím kon­ci leží na scé­ně Kilon­zo, a opře­ný o dlaň se beze­lstně usmí­vá do pub­li­ka. Za ním jsou pro­mí­tá­ny foto­gra­fie, kte­ré je zřej­mě rad­no blí­že nena­po­do­bo­vat: vypa­da­jí jako vzpo­mín­ky na dět­ství, ale zřej­mě vůbec nejsou z toho­to svě­ta. Vidí­me na nich děti, ale ve smyč­ce dochá­zí k něja­ké­mu poško­ze­ní, dět­ské tvá­ře zís­ká­va­jí hro­zi­vý výraz, a navíc jsou zob­ra­ze­ny v situ­a­cích ne zce­la dět­ských: jako vojá­ci, poli­cis­té během zása­hu, nebo jako far­má­ři. To je asi nej­sil­něj­ší oka­mžik insce­na­ce, v níž si může­me uvě­do­mit, jak sil­nou pro­mě­nou pro­chá­zí dět­ská duše během dospí­vá­ní. Ze vše­ho nej­víc při­po­mí­na­jí lid­ská mon­stra z video­kli­pu MGMT Kids: „The memo­ries fade like loo­kin’ throu­gh a fogged mirror. Deci­si­on to deci­si­ons are made and not bou­ght. But I thou­ght this would­n’t hurt a lot, I guess not.“ Bohu­žel byla opět pro­ve­de­na pomy­sl­nou pas­tel­kou na již vytiš­tě­né fotografii.

Esther © Jonas Zeidler

Reut She­me­sh (1982) se naro­di­la a vyrost­la v Izra­e­li, věnu­je se sou­čas­né­mu tan­ci, expe­ri­men­tál­ní­mu fil­mu a foto­gra­fii. Ve své tvor­bě se čas­to zabý­vá téma­tem uni­fo­rem napříč růz­ný­mi soci­ál­ní­mi sku­pi­na­mi. Vystu­do­va­la baka­lář­ský obor na Insti­tu­tu umě­ní ArtEZ v Arnhe­mu (NL) a post­gra­du­ál­ní stu­di­um na Aka­de­mii medi­ál­ních umě­ní (KHM) v Kolí­ně nad Rýnem (DE). Svou tvor­bu před­sta­vi­la v Kamp­nagel Ham­burg, HELLERAU Dre­sden, Art Colo­gne, Tan­zhaus Zürich, Suzan­ne Dellal Cen­ter Tel Aviv, Židov­ském muzeu v Ber­lí­ně, The­a­t­re Lab NYC, STUK The­a­ter Leu­ven a Kor­zo The­a­ter v Haa­gu. Její díla byla uve­de­na na mezi­ná­rod­ních fes­ti­va­lech a zís­ka­la řadu oce­ně­ní. V roce 2016 zís­ka­la za své dílo LEVIAH cenu za tanec a diva­dlo v Kolí­ně nad Rýnem a časo­pis tanz ji jme­no­val „Hoff­nun­gsträ­ge­rin 2019“.

Kon­cept a cho­re­o­gra­fie: Reut She­me­sh, Tanec a spo­lu­cho­re­o­gra­fie: Juli­a­na Bas­tos Oli­ve­i­ra, Kel­vin Kilon­zo, Mihy­un Ko, Brit Rode­mund, Enis Turan, Osvět­le­ní a scé­na: Ron­ni Shen­dar, Kos­tým­ní návrh: Marie Siekmann, Hud­ba: Micha Kap­lan, Cho­re­o­gra­fic­ká asi­s­ten­ce: Katja Pire, Foto: Reut She­me­sh. Psá­no z reprí­zy 12. 7. 2024 v Münch­ner Kam­mer­spie­le, Mnichov.

www.reutshemesh.com

Od Tomáš Kubart

Tomáš Kubart je vědecko-výzkumný pracovník Oddělení pro výzkum moderního českého divadla na Ústavu pro českou literaturu AV ČR, a Kabinetu pro studium českého divadla IDU. Zabývá se performativitou, zejména českým akčním uměním a vídeňským akcionismem, a českým dramatem dvacátého století.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *