Pět dnů současného tance, fyzického divadla a nového cirkusu – 11. ročník MOVE Fest Ostrava, který probíhal od 25. do 29. září. Letos tematizoval proces opouštění jako možnosti přerodu a změny. Potřeba takového obratu vyžaduje kulturní situace na Slovensku, v níž škodlivé zásahy ministerstva devastují svobodnou činnost tvůrců kompetentních ve svém oboru. Festival spolupracoval s několika slovenskými produkcemi, které prostřednictvím čteného vyjádření rozšířily povědomí o dané problematice. Z mé krátké návštěvy události zmiňuji dvě performativní díla – Bója (up the shade), jejíž pohybový základ vychází z psychoterapeutických cvičení a Vnorená, která pracuje s dokumentárními a audiovizuálními principy. Divadlo Odivo před zahájením performance zmiňuje „elementárnu potrebu starostlivosti,“ jejíž absencí trpí kultura na Slovensku. Naštěstí však nechybí festivalovému týmu MOVE Festu, který se inspiruje tamními umělci a podporuje jejich projekty.

Bója (up the shade) © Kamil Hauptmann
Utáhni ventilek, aby ti neunikal vzduch
Ukotvení, jistota a ochrana – to má metaforicky reprezentovat tzv. bója neboli bójka, jež propůjčila název celé choreografii (+ up the shade). Po tomto pevném bodu pátrají slovenští tanečníci Katarína Matúšová a Lukáš Bobalik. Skrze taneční projev zkoumají komplikace partnerské spolupráce, kterým předchází osobní problémy spojené s otázkami vlastní existence. Celkový průběh je o „ponorenie sa do seba“, jak uvedl v následující diskuzi po představení Bobalik.
Při výzkumu nitra tanečníků napomohla odborná psychologická spolupráce s Barborou Tokošovou. V rámci svých cvičení aplikovali metodu vycházející z katatymně imaginativní psychoterapie, která využívá řízenou imaginaci obrazů vyvolávajících silné emocionální prožitky, skrze které pacient zpracovává nevědomé konflikty a vnitřní potíže. Výsledná choreografie vytváří několik rovin transformační proměny obou aktérů – od momentů, kdy se spoléhají jeden na druhého, až do okamžiku, než naleznou vlastní sebejistotu.
Blízkost diváků scénickému jednání je nezbytná k performativnímu zavnímání klíčových momentů střídajících se emocí, které by z větší vzdálenosti mohly být hůře čitelné. K tomu výrazně přispívá komornost alternativní scény Divadla loutek. Představení pracuje s pár rekvizitami, které konkretizují určité pocity či duševní stavy, tudíž nezatěžují již tak malý prostor jeviště. Výbava může na začátku působit nejasně, ale její symbolický význam se odhaluje během jevištního jednání. O co se jedná? Dva velké červené záchranné kruhy, plavecký kruh, rychleschnoucí ručník, turistický batoh s horolezeckou helmou a plaveckými ploutvemi. Z mého osobního pohledu se stal klíčový plavecký kruh, který nafukuje Bobalik při zahájení. Pokud neutáhnete ventilek, dojde k úniku vzduchu. Zdá se to abstraktní? O tom je celá Bója (up the shade), která vyjadřuje něco, co nemusí být na první pohled jednoznačné a vyžaduje od diváka zapojení své imaginace, z čehož může vyvstat velké množství vlastních interpretací.

Bója (up the shade) © Kamil Hauptmann
Význam plaveckého kruhu interpretuji v kontextu partnerského vztahu obou tanečníků. Společně s ručníkem v rukou Bobalika je zdrojem prvotní překážky mezi postavami. O dané rekvizity zakopávají, různě mezi sebou proplétají, což má charakterizovat pocity zmatení a určitého odosobnění. Z nafouknutého plaveckého kruhu postupně vyprchává vzduch, stejně tak jejich snaha o vzájemné pochopení. Každý se dívá jiným směrem. Nevnímají přítomnost druhého, ale každý se řídí svou cestou – svým útěkem.
K dramaturgické kompozici a její proměně přispívá hudební nastudování Lukáše Krajčíka, obsahující prvky ambientní hudby, díky níž lze vztáhnout jistou náladu a pocity k tanečnímu doprovodu. Na podobném principu je postavena i práce se světelným designem Jakuba Ťapucha. Pro momenty vnitřního boje každého zvlášť či vzájemné spolupráce je využito nasvícení do oranžových podtónů, což navozuje dojem intimity zachycující zranitelné postavení. Jakmile je náznak strachu a odporu, teplé barvy jsou rázným způsobem přerušeny bílým chladným osvětlením.

Bója (up the shade) © Kamil Hauptmann
Z dynamicky, intenzivních pohybových variací vznikají smyčky chaosu a napětí. Prvotní náznaky partnerské spolupráce přináší klidné pasáže. Bobalikovo tělo uléhá na zem a rukama nadzvedává zadní část těla Matúšové, která přijímá jeho oporu a poddává tím své tělo jemu. Později za pomocí nohou nadzvedává střed jejího těla do vzduchu, díky čemuž se z nového nadhledu rozhlíží po okolí. Vzápětí se role dramaticky obrátí, když tanečnice, přitlačená k zemi tíhou jeho těla, zoufale vynakládá veškerou sílu, aby se vymanila z jeho sevření. Jejich oboustranná důvěra je neustále vystavována zkoušce. V jedné chvíli se na sebe oba mohou spolehnout, a hned poté znovu upadají do svých oslabených pozic.

Bója (up the shade) © Kamil Hauptmann
Metaforickým „ponořením se do sebe“ mají napomoci plavecké boty a zvukový doprovod vln. Nadchází čas sólového formátu, který je procesem sebepřijetí. Bobalikovo tělo je ze začátku shrbené a opatrně svými kroky našlapuje, z čehož lze vysoudit jeho nervozita a sklíčenost. Jakmile se poddá svým emocím, jeho pohyby jsou spontánnější a přizpůsobuje je do rytmu znějících vln. Taneční projev Matúšové je o odhalení své hravosti. Scénický prostor vyplňuje svým pohybem, skoky, rozpětím rukou a točení se za doprovodu hlasitého smíchu. Performeři poprvé navazují oční kontakt a radují se ze společně strávených chvil. Zdá se, že nachází harmonii, dokud tanečník nespadne do své samotářské nálady – nasazuje horolezeckou přilbu jako ochranu před fyzickým kontaktem a ukotvuje svou rozdováděnou kolegyni záchrannými kruhy.
Ventilek může symbolizovat stabilitu jak ve vztazích, tak i v nás samotných. Doplňování vzduchu představuje snahu komunikovat a pečovat o tyto vztahy. Uzavřením ventilku nacházíme vnitřní klid a sílu. Uvědomujeme si přitom, jak blízká je možnost, že vzduch unikne – ztrácíme tím nejen křehkou stabilitu, ale také směr cesty, a musíme čelit svým obavám. V tomto duchu se nese taneční dílo, které se zaměřuje na ztělesnění zmíněných emocí. Tato symbolika lze vztáhnout na cokoliv, s čím se samotný divák nebo divačka potýká. Tanečníci místo vzájemné opory nacházejí pevný bod v sobě. Rozporuplný závěr, který v sobě skrývá negativní, ale i pozitivní nádech.
Psáno z představení dne 27.9. 2024 v rámci MOVE Fest Ostrava.
Koncept, choreografie, tanec: Katarína Matúšová, Lukáš Bobalik
Dramaturgie: Erik Peťovský
Pohybová spolupráce: Daniel Raček
Hudební kompozice: Lukáš Krajčík
Kostýmy: Michaela Bednárová / puojd
Světelný design: Jakub Ťapucha
Odborná psychologická spolupráce: Barbora Tokošová
Grafický design, vizuál: Tamara Števulová
Produkce: Move-you o.z.
Podpora: Vznik tanečného predstavenia z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Partneři: Nová Cvernovka, Priestor Špirála, Tanečný klub Momentum, MRcover
Premiéra: 23.5. 2024