„Koho napadá otázka, proč jet za současným tancem zrovna do Žďáru, tak ten tam prostě jenom ještě nebyl“, píše se s roztomile troufalou samozřejmostí na webových stranách KoresponDance, mezinárodního festivalu současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu, jehož dvanáctý ročník ve Žďáru nad Sázavou před pár dny skončil. Předcházela mu dvojí jednodenní červnová ouvertura (se samostatným programem): už podruhév pražské kabelovně PRAKAB a letos poprvé i v Horácké galerii Nového Města na Moravě. Nastal čas zvážit platnost výroku citovaného v úvodu: Je stále aktuální?
Atmosféra festivalu stála za zachycení. © Jana Alfabeta Cindelrová
V plném rozsahu, dokonce se vzrůstající intenzitou: spolu s tím, jak se festival rok od roku, ročník od ročníku pevněji zapouští do pravidelného kalendáře zámku (s jeho vynikajícím Muzeem nové generace), města i celku české taneční zóny. Nejde přitom jen o tanec, resp. o precizní dramaturgii, ale právě i o Žďár samotný, tj. o realizaci programu v konkrétním prostoru (a čase).
Největší domácí site-specific festival současného pohybového umění principiálně propojuje svébytná místa místa (galerie, továrna, zámek) prostřednictvím tanečních, resp. pohybových vystoupení, jak připomíná jeho ředitelka a dramaturgyně Marie Kinsky i v úvodním slovu letošního festivalového tištěného programu. Možná ještě důležitější je, že festival tato místa oživuje – a spolu s nimi město, jehož mízou se po dobu konání stává. A především KoresponDance oživuje a unikátně propojuje lidi: na zámku se ocitají vedle sebe (a spolu) nejlepší světoví tanečníci a místní obyvatelé, taneční profesionálové, studenti nejen pohybových disciplín, nadšení taneční amatéři, zanícení laikové, děti s rodiči, prarodiči i bez nich, příslušníci evropské šlechty, návštěvníci domácí, z Evropy i zpoza rohu. Různě se navzájem potkávají nejen přes hranici rampy během představení, ale i na diskusích, v hloučcích na meeting pointech, u palačinek či jinde mezi stánky s občerstvením na půvabném festivalovém náměstíčku, kde je samozřejmě také podium a po většinu času zde hraje hudba a může se opět společně tančit (a taky že se tančí). Všichni mají také možnost účastnit se workshopů programových hvězd (pro profesionály bývá vypsána i masterclass), pro děti jsou připraveny dílny (taneční, cirkusová, výtvarná), každý také může vystoupit na stagei: letos proběhl již 6. ročník unikátního experimentálního KoresponDance Battlu, profesionálně hodnoceného a završeného prestižní taneční odměnou pro vítěze. Vše je prostoupeno tancem, žádné bariéry neexistují. Že (mj.) tudy vede cesta ke vzdělávání (a sebe-vzdělávání) v širokém smyslu, ukázal i projekt Škola tančí, do kterého se v uplynulém školním roce zapojilo dvanáct škol z různých regionů. Jejich žáci prostřednictvím kreativního učení pronikali do světa tance, umění i sebe; na KoresponDance pak představili svá autorská pohybová díla.
Zkušenost členů redakce TZ ukazuje, že oproti divadelním/činoherním festivalům se na těch tanečních méně mluví (a možná i pije). Ve Žďáru se zato opravdu hodně usmívá. Spiklenecky. Jsme přece všichni svědky něčeho tak obrovského a současně subtilního, co rezonuje v každém tak unikátně, že slova nestačí. Nebo jich člověk není mocen. A tak se s ostatními prostě propojuje pocitem sounáležitosti, empatií a respektem, opojením smyslů po hlubokém prožitku – a také vědomím, že za lehkostí tanečníků stojí nekonečná řada tréningů, v jejichž výsledku se scénické dílo teprve dokáže odlepit ode dna, odhmotnit a vznést. A to leckdy i doslova.
Explicitním případem takového vý-letu proti směru gravitace byla dvojice vystoupení (sólové a v páru) z dílny portugalsko-francouzského novocirkusového týmu O Último Momento; v obou případech s využitím čínské tyče, v případě párové performance L’Autre navíc ve spojení s hip hopovým tvaroslovím. Divákům na Pivovarském nádvoří se tajil dech a tuhla krev v žilách nejpozději ve chvíli, kdy se João Paulo Santos na vrchol tyče postavil – někde na úrovni vyšších pater zámku – a shlížel zpříma na svého partnera dole pod ním. Poutavá chvíle nabitá emocemi sice nedokázala nasytit celý jejich společný „příběh o bratrství“ (jak bylo anoncováno v programu), fascinující sled realizovaných metafor ovšem s diváky masivně rezonoval (cesta na vrchol, pohled do hlubin, odraz ode dna, nadhled, přehled, pohled spatra, boj sám se sebou…). Nebylo jednoduché odpoutat pozornost od extrémního výkonu na tyči k hiphoperovi, tanečník na zemi zůstával zákonitě, byť neprávem, v pozadí pozornosti. Diváci, kteří zvládali propojování vertikální a horizontální roviny, byli odměněni zážitkem minimalistického, křehkého a intimního sdílení tajemství.
Ukázku nečekaného překračování sportovního základu a rámce k popírání fyzických zákonitostí lidských schopností představil ve dvou sólových produkcích i slovenský žonglér a cirkusový tvůrce Roman Škadra. Využil k tomu v obou případech klasické fitness náčiní. Zatímco v pátek zápasil s obrovským červeným medicinbalem, v sobotním představení Girevik se snažil „ochočit“ třicet železných kettlebellů různých velikostí. Absurdnost jeho konání, obrovská investovaná fyzická námaha, dokonalá koordinace pohybu směřující až ke „kettlebellovému tanci“, neuvěřitelná kreativita ve snaze navázat s pomůckami „hlubší vztah“ postupem času stále více drásaly diváka svou marností, bezvýchodností, absurditou. Objekty tanečníka zatvrzele ignorovaly, zatímco on sám si sáhl na fyzické i existenciální dno.
Mezinárodně oceňovanou choreografii Leïly Ka s názvem Pode Ser představila na festivalu půvabná krátkovlasá tanečnice téměř chlapeckého vzhledu Anna Tierney. V teniskách a růžových šatech s barokně rozevlátou suknicí (a s kalhotami pod ní) se vrhla do syrového a vášnivého dialogu se svými „slupkami“, které jsou ovšem i její součástí, takže „sundat je“ není tak úplně možné (společenské role i normy propsané do vrstev oblečení). S využitím rozmanitých choreografických jazyků včetně hip hopového i klasického „popsala svou situaci“ a současně ji s odstupem „namalovala“ – přestože se během performance téměř nepohnula z místa vymezeného úzkým kuželem světla: pohled klíčovou dírkou nebývá úlevný, zato může být úžasný i očistný.
Performance Leily Ka navazovala na světelnou instalaci Pavly Beranové ve třech pokojích zámku, které diváka vyvedly z obecně sdílené reality do „jiného prostoru“. Návrat na tolikrát navštívené III. nádvoří, se zostřeným uměleckým vnímáním fungoval (dobře) i v propojení s performancí taneční dvojice Camilla Monga a Chiara Montalbani. Jejich dílo Passage|Paysages vtáhlo diváky do příběhu dvou žen, jejich sbližování i vzájemné skepse, který umocňoval hudební doprovod houslistky oděné ve shodný elegantní černý komplet s širokými kalhotami. Dámy, které vědí, co chtějí, si jen obtížně připouštějí, že nemají vše pod kontrolou. Cesta k objevování vlastní křehkosti je bolestná i radostná.
Vedle všech mimořádných tanečních počinů přinesla vrcholný zážitek mnohým festivalovým návštěvníkům (včetně autorky článku) půlhodinová multižánrová inscenace Panta Rhei ryze domácího autora, který se v minulosti festivalu pravidelně účastnil jako člen pěveckého sboru žďárské ZUŠ. Martin Říčan – autor fascinujícího díla/projektu od prvotního nápadu přes konkretizovanou realizační vizi, vyhledání a propojení všech zúčastněných umělců, organizaci specifického režimu příprav, zkoušení i premiéry až po samotné konečné reprízování – je jen o něco málo starší než jeho „výkonní umělci“, jejichž autorský vklad dokázal ovšem Říčan rozvinout v rámci minuciózního a současně grandiózního celku. Vzniklo nezapomenutelné dílo propojující hudbu, film, tanec a mladé lidi z několika institucí, měst a států.
Zážitek hluboký a současně lehoučký jako vánek se začal tvořit za zvuku houslí pod schodištěm a pokračoval cestou vzhůru – mezi dvojicemi mladých zpěváků a spletí jejich pevných hlasů na individuálních hudebních linkách z partitury Jana Dismase Zelenky. V horní prelatuře si převzala pozornost intenzivní filmová projekce propojující záběry natočené na osmimilimetrový film, mobilní telefon i kameru snímající aktuální dění. Vášnivá smyčcová Zelenkova kantáta poté prořízla intenzivní ticho hudebně-posluchačským klenotem, vystřídána vizuální hostinou vypravenou pěticí mladých tanečníků. A poté už probíhala „jen“ panta rhei, všechno plynulo, jak divák pociťoval na vlastní kůži, ve vlastním těle i všude okolo. Existenciální závrať obsahující ohromující štěstí i nesdělitelný úžas ukotvovala pouze jistota spolu-sdílení s ostatními v diváky. K nebývalému počinu v koprodukci SE.S.TA se na stranách Taneční zóny ještě vrátíme.
Záludné počasí si během festivalového víkendu vybíralo svou daň – či přesněji: přinášelo vlastní benefity. Horké slunečné sobotní odpoledne vyvrcholilo průtrží mračen, která začala právě s potleskem po poledance – hiphopovém představení, mimochodem do interiéru nepřesaditelného. Vynucený přesun choreografie Leily Ka z exteriéru III. nádvoří do temného Konventu se ukázal jako šťastný, taneční dílo ostatně originálně vzniklo pro black-box a běžně se reprízuje právě v takovém typu prostoru. Oceňované noční představení Vento z dílny francouzské Groupe ZUR, které mělo uzavírat sobotní programovou řadu, muselo být zrušeno stejně jako závěrečná party po něm. Absenci očekávaného díla přitom v nezanedbatelné míře vyvažoval zážitek nádherné bouře, která baroknímu zámku mimořádně sluší. A spolu s ní se otevřel kvalitní prostor pro vstřebávání sobotních zážitků a bloumání fantazie okolo nich – a to prostor časový, psychologický i filozofický, jak už to bouře umí.
Otázka, proč jet za současným tancem zrovna do Žďáru, je tedy skutečně otázkou na tělo. A na vše, co se děje v jeho nitru.
O Último Momento: Une partie de soi. Režie, performance: João Paulo Santos
Umělecký spoluautor: Nathan Israël
Scenáristická podpora: M: Elsa Caillat
Podpora výzkumu a kvality pohybu: Marie-Anne Michel Hudba: Tiago Cerqueira
Světelný design: Tiago Tiago, PhD: Enzo Giordana Distribuce Laurine Francois
Administrativa: Francois Francois, ředitelka divadla, ředitelka divadla, ředitelka divadla: Chloé Jolly
Girevik. Autor a interpret: Roman Škadra
Zvukový design: Aleksandras Lempertas
Zprostředkování výzkumu: Benjamin Richter
Pohybový kouč: Frank Kraft
Kreativní poradenství: Alexandras Lempertas, Darragh McLoughlin, Claudio Stellato, Benjamin Richter
Stavba scény: Tomasz Bajszarowicz
Produkce: Anna-Katharina Andrees
Partneři a koprodukce:
Cirqueon — Centrum nového cirkusu Praha
SE.S.TA — Centrum pro rozvoj choreografie Praha
Theaterhaus Berlin, DE; Schloss Bröllin, DE; Ringlokschuppen Ruhr Mülheim, DE; Jatka78 Praha.
To experience the castle differently. Koncept: Pavla Beranová
Spolupráce: Marysa Hayes- videodanse Bourgogne (FR) Koncept videa: Pavla Beranová, tanečnice: Monika Štolcová a Jiřina Krásová. Produkce: Pavla Beranová a SE.S
Leïla Ka: Pode Ser. Choreografie: Leïla Ka
Tanečnice: Anna Tierney
Světelný design: Laurent Fallot
Produkce: Compagnie Leïla Ka
Partneři: Incubateur IADU / La Villette Fondation de France 2017 (Paříž); Compagnie Dyptik (St-Etienne); Espace Keraudy — Centre de la culture et des congrès de Plougonvelin; La Becquée — Festival de danse contemporaine de Brest; Le FLOW — Centre Eurorégional des Cultures Urbaines de Lille; Micadanses-Paris; Le Théâtre, scène nationale de Saint-Nazaire, Théâtre Icare de Saint-Nazaire.
Passage/Paysages. Projekt: Camilla Monga a Federica Furlani
Představení: Chiara Montalbani a Camilla Monga
Hudba: Federica Furlani
Světelný design: Marco Amedani
Produkce VAN / koprodukce: TCV — URBS PICTA
Panta Rhei. Artistic Director: Martin Říčan (CZ)
Produkce: Gabriela Veselá (CZ), Kateřina Hamerníková (CZ)
Chór: Cantu Gaudemus (CZ) — Pavla Jírková, Karolína Křečková, Barbora Hrnčířová, Kristýna Růžičková, Hana Svobodová, Sara Šindelářová, Barbora Cočevová, Barbora Říčanová, Kateřina Čtveráková, Magdalena Cempírková, Maxim Augusta, Jan Hrnčíř; Landesjugendchor NÖ (AT) — Mara-Maria Hautzinger, Lea Dluhos, Hannah Leonardelli, Johanna Lipp, Tabea Kletzer, Leon Feichter, Michael Schröpfer, Cristian Heimel, Daniel Holmes, Benjamin Dluhos, Bastian Borovnyak, Enrico Azucena
Music by J. D. Zelenka; Music Arrangement by Jan Drábek (CZ); Consultation by Daniel Erazo (AT)
Film/Screening: Camera: Jonathan Momchev (CZ), Dramaturgy/Direction: Šimon Lovecký (CZ), Consultation — Petr Kačírek (CZ)
Dance: Choreography/Performance — Matěj Pour (CZ), Natalie Tun (CZ) ; Performance — Agata Skucińska (PL), Ema Poliaková (SK), Metoděj Vykydal (CZ); Consultation — Roman Zotov-Mikshin (CZ)
Concept Consultation: Yan Raballand (FR), Marika Smreková (SK)
Theoretical Support: Barbara Maria Willi (CZ/DE), Katarína Brestovanská (SK)
SE.S.TA Centre for Choreographic Development & Vokalakademie NÖ